Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3,51° ofzoiets 😉 door Biessendorf
Vandaag om 13:07:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
Motorpost ombouwen ? door henk
Vandaag om 12:53:36
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Gebruik aantal blokken (en melders) klimspiraal  (gelezen 1217 keer)

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Gebruik aantal blokken (en melders) klimspiraal
« Gepost op: 27 oktober 2022, 16:19:21 »
Beste allen,

Afgelopen periode heb ik de onderbouw van mijn nieuwe baan afgerond. Ik ben dan nu ook toe aan het leggen van spoor. Zo ook in de klimspiraal. De klimspiraal bestaat uit 2,5 omwentelingen. Op deze omwentelingen komt R4 en R3 spoor te liggen van Roco line (zonder bedding). De R4 gebruik ik voor het stijgende (buiten)spoor, de r3 voor het dalende (binnen)spoor.

Hoeveel blokken moet ik gebruiken voor mijn klimspiraal? Het is niet de bedoeling om te stoppen in de klimspiraal, dit vanwege het al aanwezige schaduwstation aan de onderzijde van de baan.

Bij een eerder pendelbaantje maakte ik gebruik van 2 melders per blok. Uiteraard moesten locomotieven hier op de centimeters kunnen stoppen. Is er een meerwaarde om in mijn klimspiraal gebruik te maken van twee melders ipv 1 melder per blok? Mocht 1 melder per blok voldoende zijn dan kan ik er eventueel ook voor kiezen om nog meer blokken per omwentelingen te gebruiken.

Ik ga gebruikmaken van het volgende:
DR5000
iTrain 5.1 (semi)automatisch rijden
Bezetmelders (moeten nog aangeschaft worden)
Servomelders Digikeijs 4024 met puntstukpolarisatie

Mochten er onduidelijkheden zijn dan licht ik dit graag verder toe. Verder zou ik erg graag jullie adviezen ontvangen.

Een fijne middag toegewenst.

Wat afbeeldingen voor de beeldvorming:



Groet,

Mark

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Gebruik aantal blokken (en melders) klimspiraal
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2022, 16:30:51 »
Het is je natuurlijk helemaal vrij om het te doen zoals je zelf wilt.
Zou met blok lengtes rekening houden met je langste treinen. En voor een klim spiraal vind ik het persoonlijk wel fijn als een trein niet echt stopt. Hij kan beter blijven rijden dan dat hij tijdens de klim weer op snelheid moet komen, zeker voor langere treinen. Ik heb ze dus ruim langer dan mijn langste trein.
Betekend wel dat voor kortere treinen ze meer afstand hebben dan noodzakelijk zou zijn.
Je kunt natuurlijk ook kiezen voor kortere blokken en een trein meerdere blokken bezet te laten houden.
Dus geheel wat je zelf wenst.

Daarnaast rij ik zelf met koploper, en dan is 1 melder op zich prima, je rijd maar 1 kant op, en er zijn mogelijkheden om te zorgen dan een trein niet direct afremt als hij een blok inrijd en het volgende blok is bezet.

Verder is een klimspiraal niet veel anders dan een gewoon stuk baanvlak wat betreft de blokindeling.

Groet,
Roelco

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 832
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Gebruik aantal blokken (en melders) klimspiraal
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2022, 16:37:15 »
Hoi Mark,
Ik heb mijn klimspiraal wel in blokken ingedeeld met 1 melder per blok. De snelheid is van begin tot eind hetzelfde en netjes afremmen is niet nodig.
Ik heb wel meerdere blokken waardoor de klimspiraal ook als opstelspoor gebruikt kan worden.
In neerwaartse richting is dit wel handig want anders moeten de treinen vóór het klimspiraal wachten tot de trein in het klimspiraal er weer uit is.
In opwaartse richting is dit handig omdat anders het uitgaande spoor van het schaduwstation bezet blijft tot de omhooggaande trein uit het de klimspiraal verdwenen is. Het bevordert dus de doorstroming in het schaduwstation.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25307
    • Pagina van klaas
Re: Gebruik aantal blokken (en melders) klimspiraal
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2022, 16:47:02 »
Mijn eerst impuls was: als je wilt dat de treinen in de spiraal blijven doorrijden, maak er dan 1 blok van. Nadeel is dan wel dat er pas een volgende trein de spiraal in kan als de voorganger er uit is. Als je niet zo lang wil wachten, dan moet je meerdere blokken maken, dan kunnen er meer treinen tegelijk in de spiraal rijden. Hoeveel, dat hangt van de rest van de baan af. Als je wil dat de treinen in de spiraal niet stoppen, dan moet je er wel voor zorgen dat een trein die uit de spiraal komt ook ergens naar toe kan. Want als die trein niet verder kan, dan komt alsnog alles in de spiraal tot stilstand.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7817
Re: Gebruik aantal blokken (en melders) klimspiraal
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2022, 19:36:51 »
Ik heb in mijn klimspiralen ook meerdere blokken zitten. Zoals Klaas al aangeeft ben je anders heel beperkt in een vlotte doorstroom.
Je kan natuurlijk een stopverbod voor die blokken aangeven zodat de boel blijft rijden. Maar kunnen er wel meer treinen tegelijk rijden.
Met jouw spiraal zou ik denken aan 3 blokken. Ongeveer 1 per winding.
Gr.
Eric

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Gebruik aantal blokken (en melders) klimspiraal
« Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2022, 19:42:06 »
Beste allen,

Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Deze waren voor mij zeer verhelderend. Ik denk dat ik inderdaad voor 1 melder per blok ga en een blok toewijs aan elke halve omwenteling. Ik denk dat ik in ga stellen dat de locomotieven niet mogen stoppen in de klimspiraal en allemaal een vaste snelheid krijgen. De instellingen kan ik uiteraard later nog aanpassen als mij dit niet bevalt. Qua bekabeling is het overigens wel prettig om nu bepaalde keuzes te maken.

Mijn treinen krijgen idd ook een vaste rijrichting.

Ik kan nu weer verder.

Groet,

Mark

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25307
    • Pagina van klaas
Re: Gebruik aantal blokken (en melders) klimspiraal
« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2022, 21:06:42 »
Ik denk dat ik in ga stellen dat de locomotieven niet mogen stoppen in de klimspiraal en allemaal een vaste snelheid krijgen.
Klinkt een beetje tegenstrijdig. Als de treinen niet mogen stoppen, waar heb je dan blokken voor? Zoals ik eerder schreef, je moet er voor zorgen dat een trein die uit de spiraal komt direct ergens naar toe kan. En de volgende ook, enz.. Als dat niet lukt dan komt de hele karavaan alsnog stil te staan, of je nou 1 blok hebt of 10.

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Gebruik aantal blokken (en melders) klimspiraal
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2022, 09:17:54 »
Door gebruik te maken van meerdere blokken in de klimspiraal hoop ik de treinen dichter op elkaar te kunnen laten rijden en de doorstroom te bevorderen. Ik begrijp dat de rest van het baanplan hier ook grote invloed op heeft.

Nu meer blokken maken is eenvoudiger dan deze later nog toe te moeten voegen. Mochten er tegen die tijd toch teveel blokken zijn dan kan ik er altijd een paar opheffen.
Groet,

Mark

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Gebruik aantal blokken (en melders) klimspiraal
« Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2022, 10:02:24 »
Klinkt een beetje tegenstrijdig. Als de treinen niet mogen stoppen, waar heb je dan blokken voor? Zoals ik eerder schreef, je moet er voor zorgen dat een trein die uit de spiraal komt direct ergens naar toe kan. En de volgende ook, enz.. Als dat niet lukt dan komt de hele karavaan alsnog stil te staan, of je nou 1 blok hebt of 10.

Als je rijdt met software heeft het wel degelijk invloed op het vlotte verloop volgens mij, de software kijkt verder dan 1 blok.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 832
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Gebruik aantal blokken (en melders) klimspiraal
« Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2022, 13:39:21 »
Mark,
Wat is de reden dat je treinen niet mogen stoppen in de klimspiraal? Wat wil je hier mee bereiken?
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Gebruik aantal blokken (en melders) klimspiraal
« Reactie #10 Gepost op: 28 oktober 2022, 14:17:25 »
Beste Albert,

In principe heb ik er geen problemen mee dat ze stoppen in de klimspiraal. Echter heb ik een opstelspoor in mijn schaduwstation waar treinen kunnen stoppen. Dit heeft dan ook de voorkeur (lijkt mij) om de doorstroom te bevorderen.
Groet,

Mark

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 832
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Gebruik aantal blokken (en melders) klimspiraal
« Reactie #11 Gepost op: 28 oktober 2022, 19:07:29 »
Hoi Mark,
Als je helemaal geen blok hebt in je klimspiraal moet een trein dus in 1 keer door kunnen rijden vanaf dit opstelspoor naar het eerste blok na de klimspiraal. Dat is prima natuurlijk maar ik vraag me af of de doorstroming niet beter gaat als je wel 1 of meerdere blokken in de klimspiraal maakt.

Ik weet niet welke software je gaat gebruiken, maar in Rocrail kun je dit vrij snel testen zonder ook maar een stukje rails te leggen.
Ik heb een video gemaakt over de werking van mijn klimspiraal en schaduwstation: https://www.youtube.com/watch?v=75jBlwBOVoY&list=PLV0HmPHKLZR5aYpyBt5Hq8WI9QZixFLAa&index=34&t=26s
Misschien heb je er wat aan voor de besluitvorming over blokken en melders in de klimspiraal.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Gebruik aantal blokken (en melders) klimspiraal
« Reactie #12 Gepost op: 28 oktober 2022, 20:35:34 »
Hoi Albert,

Bedankt voor uw nieuwe reactie. Ik ben inderdaad van plan om blokken toe te voegen, 2 blokken per omwenteling en met een melder per blok. Ik heb uw video bekeken en dit lijkt enigszins overeen te komen met hoe u het gedaan heeft.  Inderdaad met het idee dat op deze manier de doorstroming beter verloopt.

We gaan rijden met iTrain en net als bij Rocrail kun je aangeven dat ze niet mogen stoppen in bepaalde blokken.

Fijne avond en een prettig weekend.

Groet,

Mark