Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door ruudns
Vandaag om 20:20:30
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door kees5
Vandaag om 20:15:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:12:39
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Eelco Storm
Vandaag om 20:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:42:23
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:13:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 17:55:19
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
  

Auteur Topic: Uit de reeks "stel dat" De DE 12 geleased aan Shortlines  (gelezen 4748 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Uit de reeks "stel dat" De DE 12 geleased aan Shortlines
« Reactie #15 Gepost op: 06 May 2012, 10:04:25 »
Tjonge jonge, dat plaatsen van die Crossrail lococmtief heeft heel wat losgemaakt ::) ;D

Jammer dat Shortlines nooit toegekomen is aan het gebruiken van de Traxx locomotieven.....weer een nieuw "stel dat" project? ;)
Vr. groeten,
Bob

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re:Uit de reeks "stel dat" De DE 12 geleased aan Shortlines
« Reactie #16 Gepost op: 06 May 2012, 10:15:10 »
Er was een samenwerking tussen HGK en Shortlines maar Shortlines huurde wel degelijk de locs van HGK voor het binnenlands gebruik. Zelf veel ritjes gereden met de DE11-13. Als ze het deden waren het heerlijke locs. Lekker rustige cabine en voor diesels een unieke 'Electro Dynamische' rem. Dus zodat je kan remmen op de motoren ipv alleen ucht uit de treinleiding laten.
Zette je zo'n ding uit dan moest ie meteen aan de stroom en hopelijk werkte de compressor dan. De loc heeft/had, er is er nog maar één van, maar liefst 25 bar startdruk nodig! Veel van de gebruikte techniek uit de MAK vinden we nog terug in bijvoorbeeld de G2000.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Uit de reeks "stel dat" De DE 12 geleased aan Shortlines
« Reactie #17 Gepost op: 06 May 2012, 10:48:24 »
Gaat hier ook om het fantasie verhaal als Shortlines de DE 12 na de breuk met HGK nog gebruikt zou hebben.

1 van de Mak DE 1024 is omgebouwd als experiment ( Cream project) naar een elektrische locomotief:

Bron: www.drehscheibe-foren.de
De andere DE 1024 is dacht ik weer in dienst bij HGK ???
Vr. groeten,
Bob

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re:Uit de reeks "stel dat" De DE 12 geleased aan Shortlines
« Reactie #18 Gepost op: 06 May 2012, 10:54:27 »
En dat is uitgerekend de DE12 ;)

voor diesels een unieke 'Electro Dynamische' rem. Dus zodat je kan remmen op de motoren ipv alleen ucht uit de treinleiding laten.

Er waren in die tijd nog zeker 120 andere diesellocomotieven in Nederland met een ED-rem ;D
Meer NS in spoor 1!

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re:Uit de reeks "stel dat" De DE 12 geleased aan Shortlines
« Reactie #19 Gepost op: 06 May 2012, 11:21:36 »
En dat is uitgerekend de DE12 ;)

Er waren in die tijd nog zeker 120 andere diesellocomotieven in Nederland met een ED-rem ;D
Sorry, zal ht ff duidelijker uitleggen. De ED rem bij de 6400 werkt wat anders dan op de DE1024. Die van de DE1024 had een aparte remhendel voor de ED rem. Dus normaal deed deze niks. Eigenlijk hetzelfde wat je nu ook in de BR186 of BR189 aantreft. En dat was gemakkelijker dan de ED rem van de 6400. Je kon zo wat sneller remmen zonder je treinleiding verder te verlagen...