Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MB-module: "Groeten uit Jottum" door DE-II
Vandaag om 07:10:15
Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting door henk
Vandaag om 06:27:25
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 06:24:57
Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig? door henk
Vandaag om 06:16:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 04:13:49
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Edsko Hekman
18 februari 2019, 23:48:07
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door mwdb
18 februari 2019, 23:20:18
Buitenlust door mwdb
18 februari 2019, 23:17:05
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300 door Tomasso
18 februari 2019, 23:15:26
Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS door mDDM
18 februari 2019, 23:12:57
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door NS264
18 februari 2019, 23:06:13
Doornvliet door NS264
18 februari 2019, 23:02:14
LA Yard in 0 door Ronald Halma
18 februari 2019, 22:59:27
De Hondsrugbaan, H0 door NS264
18 februari 2019, 22:53:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
18 februari 2019, 22:47:11
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door douweterpstra
18 februari 2019, 22:45:09
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
18 februari 2019, 22:35:04
Voor de betere priegelaars onder ons: rc in o.a. schaal 1:87 door DJV
18 februari 2019, 22:34:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
18 februari 2019, 22:29:37
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door DJV
18 februari 2019, 22:15:33
Bouw Bührtal III door nachbar
18 februari 2019, 22:13:10
BR97501 hoe werkt deze lok? door puntenglijder
18 februari 2019, 22:09:52
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
18 februari 2019, 21:53:33
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Wim Corduwener
18 februari 2019, 21:49:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
18 februari 2019, 21:44:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hendrik Jan
18 februari 2019, 21:37:41
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
18 februari 2019, 21:00:36
Terschellinger Spoor door Duizendpoot
18 februari 2019, 20:58:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
18 februari 2019, 20:11:59
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door duikeend
18 februari 2019, 19:49:54
  

Auteur Topic: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models  (gelezen 27952 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #75 Gepost op: 20 november 2018, 19:53:32 »
Hoe hoog is die vakwerk mast Wim? Een vriend van me heeft wellicht ook interesse, maar wil even weten hoe de verhoudingen zijn tot de masten die hij aan het bouwen is.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #76 Gepost op: 20 november 2018, 20:00:16 »
Ik heet geen Wim maar die mast is 10,5 cm hoog.
Groeten,
Richard

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #77 Gepost op: 20 november 2018, 20:40:07 »
 (y)

En de hoogte van de isolator brug? Gemeten vanaf de bovenbalk?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #78 Gepost op: 20 november 2018, 20:52:56 »
4,5 mm
Groeten,
Richard

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #79 Gepost op: 20 november 2018, 21:14:47 »
 (y)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 517
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #80 Gepost op: 20 november 2018, 23:38:45 »
Klopt allemaal.
Wat een service, terwijl ik in de soep stond te roeren.  (y) Ja sorry, ik mot af en toe ook effe ete.

De maat tussen de 2 poten is 118mm. Dat is dus de vrije ruimte tussen deze.
Ook niet een onbelangrijke maat in modelspoorland met de krappe bochten

Wim
« Laatst bewerkt op: 21 november 2018, 13:25:56 door WimM »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2389
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #81 Gepost op: 21 november 2018, 10:58:06 »
 11,8 cm bedoel je zeker?  ???
 Meelezer Peter
Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 517
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #82 Gepost op: 03 december 2018, 14:14:30 »
Ja, dat bedoel ik. Verbeterd.

Het loopt nog niet echt storm met de interesse voor de losse isolator stoelen in een apart etsplaatje.
Wacht nog even af.
Wim

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #83 Gepost op: 04 december 2018, 10:42:23 »
In vriend van me heeft wel interesse in zo'n 40 stuks, afhankelijk van de prijs.

Ik ben er zelf erg tevreden over. Heb er nu 1 in elkaar zitten en op een enkele mast bevestigd. Als dit klaar is incl. voet en mooi groen kleurtje zal ik eens een foto posten.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 517
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #84 Gepost op: 06 december 2018, 19:35:33 »
Losse stoelen voor NS bovenleidingmasten van Sommerfeldt.
 
Ik zit er over te denken om een apart etsplaatje uit te brengen met 10 isolatorstoelen erop, met bijbehorende isolators.
Als ik het eenmaal heb komen er denk wel meer klanten op af.
Misschien is het dan handiger om hier voor een nieuw draadje op te starten

Ik heb nog wel een vraag:
Aan de onderzijde van de stoelen zitten flappen die normaal in de bovenbalk van het vakwerk bovenleidingmast steken.
Wat doe je daarmee? Knip je die er af?
Moet ik ze er af laten of gebruik je die juist om ze, na ombuigen, op de Sommerfeldt mast mee vast te zetten?

Dit zijn ze bij een vakwerkmast.





En daaronder de handeling van de isolators (ook bij een vakwerkmast, waar het nu niet om gaat).

Groeten,
Wim Mesu 

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #85 Gepost op: 07 december 2018, 09:51:07 »
Hier mijn eerste enkelspoorsmast, weliswaar nog niet in de verf, maar wel al zo goed als compleet.

Wat ik gedaan heb ik de flapjes afvijlen en de brug solderen op twee stukjes hoekprofiel van 1mmx1mm. De middelste isolator is bij mij van Sommerfeldt. Al met al heel tevreden over hoe dit oogt  (y)





WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 517
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #86 Gepost op: 07 december 2018, 15:15:32 »
Het oogt zeker heel mooi.  (y)
Het is een zelfbouwmast, als ik het goed heb, hè? Mooi gebouwd.
Dan is het logisch dat je de lipjes er af haalt bij die hoeklijntjes.
Het er af halen doe ik met een heel fijn origami schaartje. Dat werkt snel.

Ik kan me voorstellen dat als je de stoelen op een Sommerfeldt bovenleidingmast wil vast zetten, dat je misschien de lipjes wel gebruiken wil.
Afknippen of vijlen kan dan altijd nog.

Wim Mesu

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #87 Gepost op: 08 december 2018, 08:16:51 »
Dank voor het compliment Wim. Het is de eerste keer dat ik iets van messing gefabriekt heb :)

Ik zou de lipjes er inderdaad op laten. Wat je zegt eraf halen kan altijd nog. Wordt het voor mij maar eens tijd om de eerst volgende mast/portaal te gaan plannen  :)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2835
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #88 Gepost op: 08 december 2018, 13:48:24 »
Inderdaad knap gebouwd. Ik vond het oudere type met de lange, gebogen arm ook altijd erg fraai, er zijn er niet veel meer van:



Er staat er ook nog eentje in Utrecht Maliebaan, met nog een extra versteviging (aan het eind van spoor 2, te vinden via Streetview als je op Spoorwegmuseum klikt en door de vele foto's van Martin Meise scrollt).
Groet, Frank