Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 12:15:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Frank 123
Vandaag om 11:57:19
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:59:37
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
  

Auteur Topic: Treinbotsing te Amsterdam  (gelezen 54050 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #165 Gepost op: 23 April 2012, 11:45:12 »
Ik ken de werking van veiligheidsglas, ik vroeg me allleen af bij welke krachten het versplintert. Ik ben maar een eenvoudige alfa, maar ik kan me voorstellen dat een mens (afhankelijk van omvang en geweicht) heel wat snelheid moet ontwikkelen om zo'n ruit te breken.

Tja, weet ik ook niet, maar ik zou de energie die vrijkomt bij een botsing tegen een glasplaat van een mens van 80 kilo die met een kilometertje of 30 door de lucht vliegt, niet onderschatten. De trein staat bij zo'n aanrijding onmiddelijk stil en dan worden sommige passagiers gelanceerd met ongeveer dezelfde snelheid die de trein had.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #166 Gepost op: 23 April 2012, 12:12:34 »
Heren, wat een discussie.  :o

Wat kunnen wij bijdragen aan een hogere veiligheid??

Wat er nu precies aan de hand is geweest horen we mogelijk na het officiele onderzoek. De rest is en blijft speculeren. Ik denk dat we ook niet hoeven te bespreken welk vervoer veilig is en welk vervoer minder veilig. Statistiek wijst gewoon uit dat je minder kans hebt een ongeluk mee te maken in een trein dan met een auto. Interessant is wel de vraag wat er met je gebeurt als je een ongeluk meemaakt. In een vliegtuig, in een auto en in een touringcar bus ben je inmiddels verplicht een gordel te dragen. Ook daarvan is statistisch bewezen dat dat de overlevingskans van mensen in het vervoermiddel drastisch wordt verbeterd. Uitzonderingen bevestigen hier de regel. In een auto is het systeem om een botsing te overleven verder geperfectioneerd door kooiconstructies, kreukelzones, wegklapbare stuurkolommen en airbags. Kennelijk allemaal financieel de moeite waard om de overlevingskans groter te maken (heeft vast ook iets te maken met de kans op een ernstig ongeval)

Ik vermoed dat een groot deel van de gewonden bij dit ongeval voorkomen hadden kunnen worden als in de trein mensen ook in een gordel zitten én dat de bagage vast is opgeborgen. Dan is denk ik de centrale vraag: rechtvaardigt het aantal ongevallen met een trein de introductie van veiligheidsgordels en vast opgeborgen bagage? Ik vermoed dat dat niet het geval is. Daarna is de vraag in hoeverre je de trein botsvriendelijk kunt inrichten als je geen andere maatregelen treft om de passagiers in hun stoel te houden en de bagage in het net. Ik kijk bijvoorbeeld altijd met argusogen naar de grotere tafeltjes in de VIRM (en niet te vergeten die stomme leeslampjes in de 1e klas waar ik regelmatig mijn hoofd tegen stoot en alle drempels in de vloer van de SLT waar ik over struikel), waar je met een botsing stevig met je maag tegenaan kunt stoten. Vast het veiligst is het tegen de rijrichting plaatsnemen, als er dan tenminste geen mensen en bagage tegen je aan kunnen vliegen.
Ik denk dat het verstandig is eens na te denken over welke constructies in een interieur nu botsvriendelijk zijn voor mensen en welke niet. Maar het centrale probleem zal blijven dat zonder gordels je gewoon ergens ongecontroleerd tegenaan zal botsen. En of het veel uitmaakt of dat glas, hout of metaal is weet ik niet.

Dus ik ben benieuwd naar de maatregelen in het materieel.

Overigens blijf ik gewoon gebruik maken van de trein en neem ik ook regelmatig de auto, het vliegtuig, de veerboot en mijn fiets.

mvg,
ivo
mvg,
Ivo

*

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #167 Gepost op: 23 April 2012, 12:21:13 »
Denk dat het interieur veilig genoeg is.
Bagage daar gelaten.

Voornaamste lijkt mij het sterk verouderde ATB eens goed aanpakken.
Er is nu een mogelijkheid ook treinen te beveiligen onder 40km/h.
Direct overal toepassen lijkt mij!!
Een trein wordt nog altijd bediend door de mens.
Deze kan makkelijk een foutje maken in een onoplettend moment.
De beveiliging zou dan mi moeten ingrijpen.

Tinus.


MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #168 Gepost op: 23 April 2012, 12:40:17 »
Zie ook: http://de.wikipedia.org/wiki/Einscheiben-Sicherheitsglas

De brokken van dergelijk glas zijn niet scherp, waardoor het versplinteren (als het werkt zoals bedoeld) niet leidt tot verdere verwondingen.

Ik meen toch wel scherpe randen te zien op de foto bij het Wikipedia-artikel.

Ik vraag mij verder af of rondvliegend glas sowieso niet gewenst is, scherp of niet scherp.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #169 Gepost op: 23 April 2012, 12:58:05 »
Die botsing is niet gewenst.
Gegeven een botsing is het de vraag wat je het beste kan hebben als rondvliegend persoon. Opteer ik toch voor meegevend veiligheidsglas in plaats van een starre wand of een open ruimte waarin je tegen een bank tot stilstand komt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #170 Gepost op: 23 April 2012, 15:10:40 »
@Tinus: ATB is geen sterk verouderd systeem, alleen zijn er tegenwoordig alternatieven (ERTMS) of uitbreidingen (ATB-Vv), die de veiligheid van het spoorsysteem kunnen verhogen. Probleem is alleen dat ook veiligheid uiteindelijk een economische en daarmee politieke afweging is. En - nadrukkelijk zonder het ongeval van zaterdag en de dode en gewonden te willen bagatelliseren - ons spoorsysteem is veilig. In ieder geval veel veiliger dan het wegverkeer, waar vorig jaar per dag bijna 2 mensen omkwamen. En ook voor dat wegsysteem zijn mogelijkheden genoeg om het veiliger te maken, maar ook die kosten geld...

Groeten,
Peter

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #171 Gepost op: 23 April 2012, 15:40:17 »
als in de trein mensen ook in een gordel zitten én dat de bagage vast is opgeborgen. g, de veerboot en mijn fiets.

gordels in de trein..... wat een onzin, die ene keer dat er een ongeluk gebeurd.geef dan ook meteen iedereen die met het vliegtuig gaat een parachut... en ik zou ze toch niet om doen.

gr

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #172 Gepost op: 23 April 2012, 15:43:09 »
Dan is denk ik de centrale vraag: rechtvaardigt het aantal ongevallen met een trein de introductie van veiligheidsgordels en vast opgeborgen bagage? Ik vermoed dat dat niet het geval is.
Jij geeft dus jouw antwoord op deze vraag!

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #173 Gepost op: 23 April 2012, 15:46:38 »
En dat zou dus mi niet uit moeten maken.
Als vervoerder / netbeheerder ben je verantwoordelijk voor het veilig vervoeren van reizigers.
Als er dus een nieuwer en beter ATBvv beschikbaar is moet dit ook zsm toegepast worden.

Doe je dit niet is mi het systeem verouderd!!

Het zou nooit op een geldzaak mogen afketsen.

Tinus.


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #174 Gepost op: 23 April 2012, 15:52:24 »
Het zou nooit op een geldzaak mogen afketsen.

Welkom in de echte wereld!  ;) Geld speelt altijd een rol, er wordt uiteindelijk altijd een afweging gemaakt tussen de investering die nodig is om iets te realiseren en het effect dat het oplevert. Niks mis mee, dat doet iedereen privé ook.
No dress rehearsel, this is our life.

markje

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #175 Gepost op: 23 April 2012, 15:52:52 »
Zoooo misschien dat het aan mij ligt maar de essentie van t onderwerp gaat langzaam vervagen maar slap gezwam over veiligheidsgordels en glazen wanden en wat dan ook....

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #176 Gepost op: 23 April 2012, 15:54:45 »
En wat is de essentie van het onderwerp volgens jou?
No dress rehearsel, this is our life.

markje

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #177 Gepost op: 23 April 2012, 15:56:14 »
iets met 2 treinen op elkaar???

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #178 Gepost op: 23 April 2012, 15:58:44 »
waarbij mensen door de klap uit hun stoel werden gelanceerd en er volgens zeggen glasscherven rond vlogen.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #179 Gepost op: 23 April 2012, 16:05:08 »
de essentie van t onderwerp gaat langzaam vervagen maar slap gezwam over veiligheidsgordels en glazen wanden en wat dan ook....
Dat is hier al vanaf dag 1 zo hoor...
RETROBAHN A.G.