Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:35:30
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Roco 290 digtaliseren door Jelmer
Vandaag om 14:33:34
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 14:33:22
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 14:27:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:22:47
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 14:14:02
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door R1954
Vandaag om 13:54:23
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:08
De spoorhaven van Zuidbarge. door Alewijn
Vandaag om 13:45:51
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink door defender
Vandaag om 12:57:48
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 10:58:43
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 10:55:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:23:50
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 09:26:15
Ervaringen met van Perlo (DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:20:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Nieuw huis, nieuwe baan door Jelmer
Vandaag om 08:31:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door ca.gorter
Vandaag om 08:23:38

Auteur Topic: raar of niet raar? Een overweging!  (gelezen 11886 keer)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:raar of niet raar? Een overweging!
« Reactie #75 Gepost op: 11 April 2012, 11:51:46 »
Ook even voortborduren op Jans gedachte: het is opvallend dat in het Waterloopkundig Instituut in Wageningen wel tests worden uitgevoerd met schepen, booreilandconstructies, dijken en waterkeringen op schaal in echt water, waarbij de golfbewegingen uit de werkelijkheid worden nagebootst om te zien hoe het model zich houdt en reageert. Dus misschien zit het toch iets anders.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #76 Gepost op: 11 April 2012, 11:52:01 »
Eerst moet de baan met zachtboard, schuim, folie en meer dempend materiaal zo gemaakt worden dat je de treinen niet meer hoort en vervolgens geven we een hoop geld uit om er onnatuurlijk geluid uit te persen.  ???  

Joost, hoe verzin je het....... ::) Misschien doen we dat wel om JUIST het geluid beter en mooier te kunnen horen. En dat geluid is niet onnatuurlijk, JIJ vindt dat, ik niet. En met mij anderen.

Je doet ook elke keer je uiterste best om ons te laten weten hoe erg je tegen digitaal en alles er omheen bent. En dat begint vervelend te worden.

Sommige mensen vinden een rustige en stille loop gewoon mooi meestal betekend het ook dat de rails netter gelegd zijn. Kijk daar hebben we het weer: JIJ vind het niet waard, andere mensen kunnen de meerwaarde wel zien.

Precies ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 11 April 2012, 12:04:25 »
Citaat
Dus misschien zit het toch iets anders.

Ja, misschien wel. Ik ben geen natuurkundige, en mis dus de know-how om dat allemaal uit te kunnen vogelen. Misschien dat iemand zich ooit nog eens geroepen voelt 8)

Maar waar het om gaat, is dat er geluidsmodules verkrijgbaar zijn voor in modeltreintjes, en of die nou natuurlijk klinken of niet, iedereen heeft er wel een mening over en dat is goed zo.
Hiervoor werd gesproken over muziek tijdens het hobby'en, persoonlijk vind ik gewoon stilte wel lekker. Maar ieder het zijne, AliB of Zangeres zonder Naam, Edvard Grieg of Mötörhead, gewoon lekker doen wat je leuk vindt.

Luit

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 11 April 2012, 13:06:50 »
@R.Halma (Joost, hoe verzin je het....... Misschien doen we dat wel om JUIST het geluid beter en mooier te kunnen horen. En dat geluid is niet onnatuurlijk, JIJ vindt dat, ik niet. En met mij anderen.

Je doet ook elke keer je uiterste best om ons te laten weten hoe erg je tegen digitaal en alles er omheen bent. En dat begint vervelend te worden.)

Waarom nu weer zo negatief over een forumgebruiker.
Dat iemand de schurft aan digitaal heeft en dat openbaart hoeft toch niet te betekenen dat hij/zij niet deugt.
Het niet digitaal willen werken is toch geen halszaak.
Er zijn ook veel mensen die geen moderne auto/motor willen vanwege het feit dat ze niets meer zelf kunnen doen. En in feite is men bij digitaal modeltrein rijden ook gewoon afhankelijk wat een ander in een systeem heeft gestopt. Want het bewerken van chips zal voor een enkeling zijn weggelegd.
Laten we wel zijn er zijn mensen die zelfs het analogegedeelte niet snappen maar zich er meee kunnen redden. Begrijpen van digitaal is voor hen helemaal een brug te ver.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #79 Gepost op: 11 April 2012, 13:17:05 »
Luit als iemand zo tegen digitaal is, kan hij het toch ook gewoon een keer laten zich in ieder topic wat over digitale zaken gaat zich te manifesteren?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 11 April 2012, 13:28:51 »
Ook even voortborduren op Jans gedachte: het is opvallend dat in het Waterloopkundig Instituut in Wageningen wel tests worden uitgevoerd met schepen, booreilandconstructies, dijken en waterkeringen op schaal in echt water, waarbij de golfbewegingen uit de werkelijkheid worden nagebootst om te zien hoe het model zich houdt en reageert. Dus misschien zit het toch iets anders.

Groet,
Ruud

Een zijsprong op een zijsprong. Was het niet zo dat men via een model (in een lab) berekende wat de stroomsnelheid van het water zou zijn tussen de pijlers van de Oosterscheldedam, maar later bleek dat deze snelheid groter was toen men de dam werkelijk bouwde?

Op de een of andere manier ziit er dus echt iets tussen werkelijkheid -> model -> werkelijkheid. Zelfs de wiskunde kan dit nog niet goed vatten, maar ze komt dichtbij.)
« Laatst bewerkt op: 11 April 2012, 15:13:08 door J J H S. Reden: n.a.v. Jaap\'s post. »
Jeroen

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #81 Gepost op: 11 April 2012, 14:57:57 »
Jeroen ik vermoed dat dat onderzoek niet in Wageningen gedaan is maar door Deltares is uitgevoerd...
In Wageningen zit MARIN wat eigenlijk alleen rekent aan alles wat in het water dobbert (platformen, schepen ed) , zaken als dammen en pijlers is Deltares.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 11 April 2012, 15:17:04 »
Aangepast.

(eventjes iets nagezocht, kwam op volgende wikipediapagina uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Deltar. De Deltar is een analoge rekenmachine)  :-X

Jeroen

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #83 Gepost op: 11 April 2012, 15:25:15 »
@R.Halma (Joost, hoe verzin je het....... Misschien doen we dat wel om JUIST het geluid beter en mooier te kunnen horen. En dat geluid is niet onnatuurlijk, JIJ vindt dat, ik niet. En met mij anderen.

Je doet ook elke keer je uiterste best om ons te laten weten hoe erg je tegen digitaal en alles er omheen bent. En dat begint vervelend te worden.)

Dat iemand de schurft aan digitaal heeft en dat openbaart hoeft toch niet te betekenen dat hij/zij niet deugt.
Er zijn ook veel mensen die geen moderne auto/motor willen vanwege het feit dat ze niets meer zelf kunnen doen. En in feite is men bij digitaal modeltrein rijden ook gewoon afhankelijk wat een ander in een systeem heeft gestopt. Want het bewerken van chips zal voor een enkeling zijn weggelegd.
Laten we wel zijn er zijn mensen die zelfs het analogegedeelte niet snappen maar zich er meee kunnen redden. Begrijpen van digitaal is voor hen helemaal een brug te ver.

Kan de statement van Ronald alleen maar beamen, hij laat zich verder niet negatief uit over de forumgebruiker maar wel over het feit dat hij zich in elk draadje over digitaal rijden negatief moet uiten. Onbekend maakt onbemind en het doet me een beetje denken aan de discusies over de CD speler.
Persoonlijk vindt ik digitaal eenvoudiger dan analoog met veel draadjes en andere zaken.
Daarnaast is het wel of niet mooi vinden van geluid in een lok een puur persoonlijke beleving. Zo zijn er mensen die zweren bij de platenspeler ipv een CD, persoonlijk heb ik liever een CD zonder piepjes en kraakjes. En voor het gemak tijdens het bouwen zelfs voor digitale MP3's

Duizendpoot

• team Mitropa
  • Offline Offline
    • wp.duizendpoot.de
« Reactie #84 Gepost op: 11 April 2012, 16:02:16 »

Groet,
Ruud

Hier in Wageningen zijn ze er ook achter dat het niet helemaal correct is dus werd er in Ede een enorme vacuumtank gemaakt.

Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #85 Gepost op: 11 April 2012, 17:04:17 »
@R.Halma

Luit, ik ben helemaal niet negatief over de gebruiker Cottage Railways ofwel Joost. Ik word alleen heel erg moe van het constante tegen-digitaal-trappen van 'm. Laat ons nou lekker digitaal rijden, als hij dat niet wil; prima. Had ik 'm al een paar keer verteld maar blijkbaar begrijpen we /hij mij niet helemaal goed.
Ik heb helemaal niets tegen analoog, ben alleen fervent digitaal rijder :)

Kan de statement van Ronald alleen maar beamen, hij laat zich verder niet negatief uit over de forumgebruiker maar wel over het feit dat hij zich in elk draadje over digitaal rijden negatief moet uiten. Onbekend maakt onbemind en het doet me een beetje denken aan de discusies over de CD speler.

Precies ;) Niet meer en niet minder.

Zo, ik vind 't mooi zo. En ga lekker met mijn zowel Digitale als Analoge treintjes spelen! :)
« Laatst bewerkt op: 11 April 2012, 17:08:41 door Ronald Halma »
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 11 April 2012, 17:28:31 »
Voor de laatste keer! Ik ben niet negatief over digitaal, alleen vind ik het jammer dat mensen die voor analoog kiezen vaak met enige minachting worden bekeken. De redenen om analoog te willen blijven kunnen heel verschillend zijn, maar niet omdat de analoge rijder ouderwets of dom is.

Ook op mijn baan zijn digitale zaken als geluids- en lichtmodules te vinden, alleen het rijden is analoog en dat is een bewuste keus, voornamelijk uit nostalgisch oogpunt.

Het tegen digitaal aanschoppen heb ik een enkele keer gedaan als ik op een goed bedoelde vraag of opmerking een raar antwoord kreeg en dat was dus niet bedoeld voor alle blijde digitale rijders. Laten we op deze site open blijven staan voor andere meningen en met opbouwende kritiek de hobby voor elkaar tot een nog groter genoegen maken.

Ik beloof om iets minder te mopperen !!!

Marty

• Offline Offline
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
« Reactie #87 Gepost op: 11 April 2012, 17:30:21 »
Niemand wordt hier minachtend aangekeken of behandeld........alleen als je er echt echt om vraagt  8)
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #88 Gepost op: 11 April 2012, 17:32:41 »
Joost, heel fijn dat je dit duidelijk maakt maar:

Voor de laatste keer! Ik ben niet negatief over digitaal, alleen vind ik het jammer dat mensen die voor analoog kiezen vaak met enige minachting worden bekeken. De redenen om analoog te willen blijven kunnen heel verschillend zijn, maar niet omdat de analoge rijder ouderwets of dom is.

Ik persoonlijk ben niet, nooit en zal nooit iemand met minachting bekijken alleen omdat hij of zij analoog rijdt. En ik geloof ook nergens gelezen te hebben dat anderen dat zo gezegd hebben. Dus waar je dat vandaan haalt is mij niet duidelijk.

Ik beloof om iets minder te mopperen !!!

(y)
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 11 April 2012, 17:33:52 »
Analoge rijders zijn suf...
Spoor 0 adept