Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: De bouw van Zilverdam  (gelezen 32317 keer)

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1346
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: De bouw van Zilverdam
« Reactie #45 Gepost op: 05 februari 2015, 17:26:47 »
Ziet er interessant uit!  (y)

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
    • Zilverdam
Re: De bouw van Zilverdam
« Reactie #46 Gepost op: 07 februari 2015, 18:10:01 »
Ik heb een leuk filmpje gemaakt door een GoPro vast te zetten op een oude platte wagon. Zilverdam is dus nu vanuit machinist perspectief te bekijken.

Gestart wordt in het schaduwstation "Maasdrecht", dit is het eerste schaduwstation wat ik aan het aanleggen ben en heeft in totaal 6 sporen verdeeld in 12 blokken. Vervolgens door de klimspiraal het zichtbare deel van de baan op, waar eerst door de polder gereden wordt, en daarna Zilverdam zelf wordt aangedaan. Na de stop op het station vervolgt de rit en rijdt de trein de tunnelbak in, om zo naar het tweede schaduwstation te gaan. Helaas bleek die spiraal te laag voor de GoPro, en dus starten we weer op het moment dat de trein de tunnelbak weer uitkomt en station Zilverdam weer in rijdt. Daarna dezelfde weg weer terug, door het station, langs de polder en onder de dijk door naar Schaduwstation Maasdrecht.

Linkje naar het filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=9NOPUKV7KuM
Like Zilverdam op Facebook

Volg de bouw van Zilverdam op http://www.zilverdam.nl

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: De bouw van Zilverdam
« Reactie #47 Gepost op: 07 februari 2015, 18:18:33 »
 (y) (y)

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: De bouw van Zilverdam
« Reactie #48 Gepost op: 07 februari 2015, 18:31:27 »
Leuk hoor!
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re: De bouw van Zilverdam
« Reactie #49 Gepost op: 07 februari 2015, 19:59:30 »
Mooie baan Danny!  :)
Gr,

Jan Willem

ReneH0

  • Gast
Re: De bouw van Zilverdam
« Reactie #50 Gepost op: 28 februari 2015, 19:39:51 »
Mooi man  (y) (y) (y) (y)

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
    • Zilverdam
Re: De bouw van Zilverdam
« Reactie #51 Gepost op: 29 maart 2015, 21:35:39 »
Omdat van het stations emplacement helemaal aan is gelegd en is voorzien van servo's en schakelingen kan er nu verder worden gewerkt aan het ballasten van de sporen. Voor de ballast gebruik ik drie verschillende kleuren "fine" ballast van Woodland Scenics. Daarna nat maken met een plantenspuit en vervolgens verdunde houtlijm eroverheen.

Ballast ligt keurig op zijn plek:


De verdunde houtlijm eroverheen en nu wachten tot het is uitgehard:


Ook de andere kant van het station is gedeeltelijk voorzien van ballast:
Like Zilverdam op Facebook

Volg de bouw van Zilverdam op http://www.zilverdam.nl

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
    • Zilverdam
Re: De bouw van Zilverdam
« Reactie #52 Gepost op: 12 april 2015, 17:35:02 »
Ik heb weer een nieuw filmpje gemaakt met de laatste bouw updates. Inmiddels is dus gestart met het ballasten van de sporen rondom het station. Een klus die langzaam vordert, mede door het aantal wissels. Het ballasten van een wissel neemt behoorlijk wat tijd in beslag, het moet secuur gebeuren, omdat er anders ballast in het bewegende deel komt en de wissel niet meer om gezet kan worden.

Tevens is de nieuwste aanwinst te zien, een Piko BR 186 van de NMBS. Deze stond al lange tijd op het verlanglijstje. Ik dacht nog een decoder te hebben voor deze trein, maar dat was helaas niet het geval. Hij zal dus pas op de baan gaan rijden als ik mijn volgende trip naar de winkel heb gemaakt.

Tot slot is het schaduw station "Maasdrecht" gereed. In totaal heeft dit schaduwstation 6 sporen. Ze zijn van voldoende lengte om twee kleinere treinen achter elkaar op te stellen. Er zouden dus maximaal 12 treinen opgesteld kunnen worden.

Link naar het filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=8Y_0vIa35lU
Like Zilverdam op Facebook

Volg de bouw van Zilverdam op http://www.zilverdam.nl

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
    • Zilverdam
Artitec Bloemenstal voor Stationsplein Zilverdam
« Reactie #53 Gepost op: 12 juli 2015, 15:41:52 »
Het stationsplein van Zilverdam wordt voorzien van een Bloemenstal van Artitec genaamd "Bloemenhoek". Hier kunnen de bewoners nog snel een bosje bloemen kopen voordat ze op de trein stappen of hun dierbaren van het station op halen. Op de zijkant van de stal wordt het boeket van de maand gepromoot. De eerste levering bloemen moet nog arriveren, maar dat zal binnen afzienbare tijd gaan gebeuren.



Like Zilverdam op Facebook

Volg de bouw van Zilverdam op http://www.zilverdam.nl

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
    • Zilverdam
Baanplan aanpassingen Zilverdam
« Reactie #54 Gepost op: 24 juli 2015, 23:03:23 »
Hi,

Nu de treinen al een hele tijd door het station van Zilverdam rijden heb ik een paar tekortkomingen in het baanplan ontdekt. Omdat ik meestal normale wissels gebruik en het in een aantal situaties voorkwam dat er twee tegenovergestelde bochten achter elkaar lagen gaf dit vooral bij de rijtuigen die daadwerkelijk schaal 1 op 87 zijn geen mooi resultaat. Hieronder heb ik de wijzigingen in het baanplan en het originele baanplan als afbeeldingen weergegeven. Ik heb de volgende wijzigingen gemaakt:

- Aan de linkerkant worden twee normale wissels vervangen door één halve Engelse wissel. Dit heft de twee tegenovergesteld bochten na elkaar op die er nu liggen. Gevolg is dat het kop spoortje niet meer vanuit station spoor 10 bereikt kan worden. Dat is verder geen probleem.
- Bovenaan in het midden wordt, in plaats van een linkse wissel wordt deze rechts, waardoor hij meteen aftakt van de hoofdlijn. De bocht kan hierdoor flauwer worden (hier zat een stukje R4 bocht in de oude situatie in).
- Aan de onderkant wordt de situatie ook anders. Vanuit spoor 1 gaat het nu rechtdoor. Vanuit spoor 2 kan kan met direct op het hoofdspoor komen, of kan via het derde spoor gereden worden. Daarnaast ontstaat er ruimte voor een klein kop spoor voor een locomotief en in de daarachter ontstane ruimte kan dan het seinhuis van Tilly Models worden geplaatst.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze aanpassingen vinden en of er nog tips zijn.



Like Zilverdam op Facebook

Volg de bouw van Zilverdam op http://www.zilverdam.nl

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8406
  • Nooit uitgeklust....
Re: De bouw van Zilverdam
« Reactie #55 Gepost op: 24 juli 2015, 23:36:06 »
Hi Danny,

Ziet er goed uit hoor! 

Waar ik wel heel benieuwd naar ben, is je stationsoverkapping.  Daar heb je een aanzet toe gegeven, maar op het forum bleef het daarna stil hierover. Dat vond ik ook een erg interessant onderwerp. Ben je daar al verder mee en kun je daar iets van laten zien?

Gr.

Edsko

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1625
    • Instagram
Re: De bouw van Zilverdam
« Reactie #56 Gepost op: 25 juli 2015, 07:20:24 »
Ik vind het een mooi plan. Wat komt er in het midden waar nog niet alke rails ligt?

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
    • Zilverdam
Re: De bouw van Zilverdam
« Reactie #57 Gepost op: 26 juli 2015, 09:10:03 »
@Edsko Hekman klopt dat ik inderdaad met de overkapping bezig ben. Ik heb in totaal 2 bogen gemaakt om te kijken wat de mogelijkheden zijn, en of het mij überhaupt lukt. Ik heb er nu voor gekozen om eerst andere projecten op te pakken, en later de overkapping te gaan maken. Zo zal ik eerst perrons nodig hebben voordat ik de overkapping zou kunnen plaatsen.

@Jason in het middelste deel waar geen spoor ligt moet de stad Zilverdam verrijzen. Op dit moment ben ik druk bezig met diverse bouw kits in elkaar te zetten, zodat de eerste gebouwen er snel neergezet kunnen gaan worden. Inspiratie voor het stuk stad daar haal ik uit de banen F&SM van George Selios en Thee Rivers City van Rod Stewart.
Like Zilverdam op Facebook

Volg de bouw van Zilverdam op http://www.zilverdam.nl

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
    • Zilverdam
Bouw van meerpalen
« Reactie #58 Gepost op: 08 augustus 2015, 16:53:09 »
Vandaag heb ik een aantal meerpalen gemaakt, en op de baan gezet. Hieronder het bouwverslag hoe ik deze paaltjes heb gemaakt.



Van een houten latje gekocht bij de lokale bouwmarkt wordt een stukje van ongeveer 4 cm afgezaagd. Het latje zelf is 9mm x 9mm.



De onderkant van het gezaagde stukje is niet helemaal recht. Door het te schuren wordt deze vlak en staat de paal recht overeind.



Een meerpaal loopt aan de bovenkant wat taps toe. Door alle vier de zijkanten te schijn te schuren ontstaat er een dergelijk verloop.



Als het schuurwerk klaar is, is deze klaar om geverfd de worden. De paal loopt nu taps toe bovenaan en staat vlak op de grond.



Vervolgens kan de meerpaal geschilderd worden. De basis kleur is nummer 33 zwart mat van Humbrol. Door de verf te verdunnen of niet te dik aan te brengen zal bij het opdrogen de verschillende nerven van het hout weer zichtbaar worden. Een mooi natuurlijk effect. De bovenkant wordt geschilderd met een kleine witte laag, ook hier niet te dik, zodat de onderliggende zwarte laag er soms nog licht door komt, wat al zorgt voor een verouderde look.



Als de palen vervolgens droog zijn kunnen ze op de baan geplaatst worden. Hier zijn ze te zien in mijn rivier, waar ik ook ben begonnen met het aankleden van de waterkant.
Like Zilverdam op Facebook

Volg de bouw van Zilverdam op http://www.zilverdam.nl

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
    • Zilverdam
Re: De bouw van Zilverdam
« Reactie #59 Gepost op: 15 augustus 2015, 21:39:18 »
Tot nu toe ligt de besturing van de baan verspreid over de grond. Draden lopen door elkaar heen en eigenlijk is het dus een grote warboel. Al lange tijd ben ik aan het kijken naar een mogelijkheid om een controlepaneel te maken, waar vandaan de complete baan bestuurd kan worden. Gisteravond de eerste opzet gemaakt. Het moet een bak worden die vervolgens geplaatst kan worden op een bureau en vervolgens dus nog eenvoudig verplaatst kan worden.

Ik heb de volgende indeling gemaakt:


Rechts boven komt een schakelaar om alle stroom van alle onderdelen uit en aan te zetten. Links daarvan mijn IB COM centrale met daaronder een monitor waar Koploper op draait. Aan de linkerkant van het paneel heb ik ruimte voor het schakelen van 5 trafo's, waarbij helemaal links eerst een schakelaar geplaatst wordt, rechts daarvan zijn de ampere meters zichtbaar, zodat het stroomverbruik per trafo inzichtelijk is.

Op het paneel heb ik nog ruimte over. Mis ik onderdelen, of zijn er goede aanvullingen welke je ook op het paneel zou willen of moeten hebben?
Like Zilverdam op Facebook

Volg de bouw van Zilverdam op http://www.zilverdam.nl