Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
Vandaag om 23:17:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:16:01
RTM in 0m door Huup
Vandaag om 23:10:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 22:58:40
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
Vandaag om 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
Vandaag om 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 21:50:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 21:42:43
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 21:33:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 21:24:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
Vandaag om 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
  

Auteur Topic: Tillig flexwissel  (gelezen 1682 keer)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Tillig flexwissel
« Gepost op: 10 March 2012, 19:08:13 »
Nu zat ik voor de Dansk rangeer module te denken aan Peco rail.
Maar de afgelopen dagen zo hier en daar eens wat gelezen, en natuurlijk
in verschillende topics Marty (heeft hij daar aandelen?) en Karst hun Tillig argument gelezen
Dus maar eens gezocht naar Tillig rails, code 83. Maar daar stond ook een tweetal flexwissels bij.

Nu is mijn vraag, moet ik dat zien als een normale flexrail, maar dan als wissel.
Of is dat flexgedeelte tot aan de tong van de wissel.


De module komt in een flauwe bocht te liggen, dus zou dit eventueel kunnen werken.

vrgr Steef
Mvh Steef

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Tillig flexwissel
« Reactie #1 Gepost op: 10 March 2012, 19:14:32 »
Je kunt het wissel echt licht buigen. Heb je niet goed opgelet in Rijswijk jl.? ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Tillig flexwissel
« Reactie #2 Gepost op: 10 March 2012, 19:17:07 »
Geen Tillig gezien Stig....  ;D

vrgr Steef
Mvh Steef

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Tillig flexwissel
« Reactie #3 Gepost op: 10 March 2012, 19:18:06 »


Teveel geouweneeld waarschijnlijk... ;D

Wissels op de rechter 2 sporen liggen geforceerd in een radius van 8m.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Tillig flexwissel
« Reactie #4 Gepost op: 10 March 2012, 19:24:59 »
Mag ik u danken voor uwen foto, in het vervolg zal ik minder
converseren en beter mijn ogen den kost geven... *buiging*

Met andere woorden...: Mooi! Tillig dus. De flauwe boog in je
sporen is zo'n beetje hetzelfde als wat ik in mijn hoofd heb.
Geen rail, maar het idee  ;D

vrgr Steef
Mvh Steef

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Tillig flexwissel
« Reactie #5 Gepost op: 10 March 2012, 19:56:06 »
UHM , nou weet ik niet of code 83 bij Tillig hetzelfde is als bij Peco code 83 , maar als datwel zo is dan liggen er straks noordamerikaanse bielsjes in de Deense rangeermodule.

Ik verwerk zelf Peco 83 omdat de usa biels afstand kleienr is dan de europese. Oftewel meer bielzen per strekkende kilometer daar.
De keuze voor de Tillig flex wissel is op zich niet verkeerd, naast zelfbouw zijn dit de enige eurpese wissels met hele tongen!
« Laatst bewerkt op: 10 March 2012, 19:58:42 door Han Zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Tillig flexwissel
« Reactie #6 Gepost op: 10 March 2012, 20:08:29 »
Jou verhaal had ik ook op een Zweeds forum gelezen, vandaar mijn twijfel.
Het oogt ook mooier, ik geef het toe. Ben heel af en toe een iets eigenwijs  ;D

vrgr Steef
Mvh Steef

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Tillig flexwissel
« Reactie #7 Gepost op: 10 March 2012, 20:13:16 »
iets ??????  ;D
Ik heb er geen aandelen hoor, alleen persoonlijk vindt ik het de mooiste wissels, niet de beste
Perssonlijk vindt ik de puntstukken een heikel punt, misschien dat de neiuwe versie verbeterd is,
Maar zelfs dan vindt ik deze mooier dan de oerlelijke peco wisseld met die grote klomp plastic tussen de wisseltongen.
ik ga voor mooi, rijden met speelgoedtreintrjes vind ik toch geen hol aan  ;D
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Tillig flexwissel
« Reactie #8 Gepost op: 10 March 2012, 20:15:15 »
Ik had het toch tegen je over een leermoment....  ::)

vrgr Steef
Mvh Steef

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Tillig flexwissel
« Reactie #9 Gepost op: 10 March 2012, 20:15:26 »
Helemaal mooi zijn de wisselbouwpakketten van Tillig
met een 1:9 lengteverhouding... dit zijn wissels die
35 cm per stuk in beslag nemen, maar o zo mooi 8)

De bielsmatten zijn  geënt op Reichsbahnwissels, dus
tamelijk Europees....

Mvg,

Tis
********

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Tillig flexwissel
« Reactie #10 Gepost op: 10 March 2012, 20:16:41 »
@ Tis

Maar die zij veel te lang helaas, ik heb maar 2.40 meter..

vrgr Steef
Mvh Steef

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Tillig flexwissel
« Reactie #11 Gepost op: 10 March 2012, 20:34:43 »
Gelukkig hebben ze ook kortere exemplaren, ikzelf heb er bijna een
gebruikt in mijn Tsjechische module, maar vond het daar makkelijker
om helemaal geen wissel te gebruiken, die wissel is 25 cm lang,
inclusief de 2 cm voor het begin van de wisseltongen....

Mvg,

Tis
********

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Tillig flexwissel
« Reactie #12 Gepost op: 10 March 2012, 20:36:14 »
ik gebruik zelf de op ena langste, maar dat was omdat tijdens de start van de bouw van Leerdam de lange er  nog niet waren.
En die ogen naar mijn idee al redelijk.
ik weet alleen niet hoe de bielzen er in Denenmarken uitzien, in hoevere die afwijken.
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Tillig flexwissel
« Reactie #13 Gepost op: 10 March 2012, 20:44:09 »
Gelukkig hebben ze ook kortere exemplaren, ikzelf heb er bijna een
gebruikt in mijn Tsjechische module, maar vond het daar makkelijker
om helemaal geen wissel te gebruiken, die wissel is 25 cm lang,
inclusief de 2 cm voor het begin van de wisseltongen....

Mvg, Tis

Ik zat ook aan die maat te denken. Dan kom ik beter uit.

@ Marty

Dan moet ik Tillig eerst in mijn handen hebben. Al zien ze er
niet veel anders uit dan in Zweden, Duitsland of Nederland.
De biels afstand kan ik aanpassen natuurlijk, zowiezo op het
industriespoortje. Daar liggen ze wat wijder uit elkaar.

vrgr Steef
Mvh Steef

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Tillig flexwissel
« Reactie #14 Gepost op: 10 March 2012, 20:57:06 »
Ik heb een aantal tillig wissels in mijn baan( in opbouw), är du välkommen!
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!