Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€35.00
Per saldo:
€-215.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
door
Ben
Vandaag
om 15:26:58
PB Models Herfstnieuwtje 2023
door
PBModels
Vandaag
om 15:23:13
Piets Pieck Plein
door
Sven
Vandaag
om 15:05:09
Foto gezocht van rode DE-1/2 met brandende sluitseinen
door
Dirk J
Vandaag
om 15:04:33
Multimaus Error 13
door
Paul67
Vandaag
om 15:02:28
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
door
FritsT
Vandaag
om 14:38:46
Het 01TREFF 2023. 18 & 19 November.
door
becasse
Vandaag
om 14:24:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Spoor010
Vandaag
om 14:04:19
Testdiorama
door
Cyril Mariën
Vandaag
om 13:57:38
Zaterdag, 2 november 2024 | 5e Ruilbeurs MSV Post B
door
MOVisser
Vandaag
om 13:39:47
Halte Assel, een nieuw baantje in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:35:57
Nieuw in de winkel!
door
KNed
Vandaag
om 13:28:47
Piko NS 2000, materieelbespreking.
door
Ben
Vandaag
om 12:02:48
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Traxx
Vandaag
om 10:51:22
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen.
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:46:13
BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
door
TonM
Vandaag
om 10:37:55
NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
door
Railhopper
Vandaag
om 09:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 09:49:44
Marklin/Trix koploper
door
Arjan6511
Vandaag
om 09:42:16
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
hrp
Vandaag
om 08:33:34
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
door
741230
Vandaag
om 08:29:16
motor Roco 70442 vervangen
door
TonM
Vandaag
om 08:28:52
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 06:43:27
009 society 50 th anniversary exhibition
door
ex-DR V100
Vandaag
om 00:05:17
Westerdijk NL pendelbaan H0
door
MOVisser
27 september 2023, 23:45:23
Haandrecht zolderdam H0
door
orientexpress
27 september 2023, 23:06:52
Update: baan in de tropen
door
Ferdinand Bogman
27 september 2023, 22:23:24
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!!
door
RobVille
27 september 2023, 22:10:09
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
27 september 2023, 22:07:54
Raadplaatje
door
Cc72000
27 september 2023, 22:01:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Van en voor gebruikers
|
Wim Mesu
(Moderator:
WimM
) |
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
Vorige
-
1
...
63
64
[
65
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 (gelezen 359437 keer)
WimM
Moderator
Offline
Berichten: 703
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #960 Gepost op:
09 mei 2023, 16:52:57 »
Nog een aanvulling op het bovenstaande.
De flenzen aan de kogellagers moeten, werktuigbouwkundig gezien, aan de buitenkant van de draaistelstrippen zitten!
Ga maar na: zijdelinkse krachten op de wielflenzen werken maar één kant op. Naar het midden van de loc toe. Dus via het wiel naar het lager toe.
Het wiel drukt dus tegen het lager. Het lager kan niet weg door de flens en geeft zodoende de kracht door aan het draaistel / de loc.
Als de flens van het kogellager aan de andere zit, kan hij dus theoretisch uit zijn passing in het draaistel worden gedrukt bij zijdelingse belasting.
Het wiel kan dan tegen het draaistel gaan aanlopen. Wil je dat?
Doe dat dan ook niet.
Wim
Gelogd
WimM
Moderator
Offline
Berichten: 703
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #961 Gepost op:
10 mei 2023, 00:32:08 »
Ik ga nog effe door met samenbouw beschrijving.
Betreffende de wormaandrijving afstelling in een vorige episode, nog het volgende:
Drukken worm en wormwiel tegen elkaar, dan kan een opvullinkje in de klemming onder de elektromotor d.m.v. een papiertje, een tape of een latoenplaatje een remedie zijn.
Verder met de beschrijving.
Op sommige foto's uit de vorige episode zijn bij het proefdraaigedeelte van de draaistellen in de ongespoten toestand, reeds aangebrachte stroomafnemers te zien.
Het is echter beter de stroomafnemers pas na het spuiten van de draaisteldelen aan te brengen. Proefdraaien doe ik gewoon via een paar draadjes aan de motoren.
Het gaat immers om het goed draaien van de aandrijving, de motoren op de wielassen. De stroomafnemers komen later wel aan de orde. Ook de wielen laat ik er af.
Schoonmaken en spuiten.
Om de draaistellen te kunnen spuiten moeten eerst de delen schoongemaakt worden. Daartoe worden wielassen, motoren en kogellagers verwijderd.
Kogellagers mag je niet verpersen door tegen de middenbus te drukken. Dan verpest je gegarandeerd je lagers. Dus alleen tegen de buitenbus aan drukken bij in- en uitdrukken.
Het schoonmaken van de te spuiten delen doe ik in diverse stappen.
Maar eerst maak ik allerlei hulpmiddelen van hout, spijkers, schroeven, sateprikkers, balsahout en dubbelzijdig dik plakband, om daarop de delen te kunnen plaatsen vóór het spuiten.
Om ze niet meer met de handen aan te hoeven raken na het stralen en vóór het benzinespuiten. Zie foto's hieronder in het kader van: alle dele spuitklaar.
Het lijkt wel een beetje een kermis van kachelhout, maar het werkt wel.
Als alles o.k. is en werkt, haal ik alles los voor het sop en schoonmaken.
Eerst in een afwassopje om restanten soldeerwater te verwijderen. Daarna afspoelen met lauw water en laten drogen.
Ik ben in het bezit van een straalcabine, waarin ik de delen kan stralen met aluminium oxide.
Ik werk bij zeer gematigde persdruk om bolling van de messingplaten door het hamereffect te voorkomen. Ook straal ik waar mogelijk nooit haaks op het te stralen vlak.
De cabine raamstijlen bescherm ik door aan de binnenzijde in de cabine 2 á 3 mm dikke plaatjes hout achter de raamstijlen te plakken met dun dubbelzijdig plakband.
De fijne ingeëtste jaloezieën in de motorhuiven bescherm ik door stukjes afplaktape te snijden die precies over de jaloezieën te plakken.
Ze worden dan niet gestraald, maar ik heb er nog nooit een nadeel van meegemaakt. De grote jaloezieën, tegen de cabine aan, bescherm ik niet.
Daarna zet ik de delen, na het stof en alu.oxide vrij blazen met perslucht, de delen weer op de spuitstandaards en hulpmiddelen om ze daarna met de benzinespuit vetvrij af te spuiten.
Wel effe in de buitenlucht, anders kun gegarandeerd de lucht in vliegen.
Bij het stofvrijblazen oppassen dat je model niet van de stand afvliegt en op de straat beland met flinke deuk tot gevolg. (Hoe zou ik dat nou weten
)
Na het drogen van de benzine ga ik direct over op het spuiten van de primer op de blanke delen, uitwendig maar ook inwendig voor zover mogelijk.
We zijn al toe aan het spuiten. Ben ik nou niks vergeten? Als je denkt dit of dat wil ik ook nog behandeld zien geef me dan een tip hier.
Wordt vervolgd,
Wim
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
Vorige
-
1
...
63
64
[
65
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Van en voor gebruikers
|
Wim Mesu
(Moderator:
WimM
) |
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000