Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000  (gelezen 366699 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #855 Gepost op: 02 mei 2021, 23:24:48 »
ik zou lekker wachten op de piko Edsko ;D

Hier zit de motor van Daniel in de huif

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #856 Gepost op: 11 mei 2021, 22:18:02 »
Hallo,

Afgelopen weekend heb ik eindelijk de transfers voor onze spoor 0 loc ontvangen, inclusief de meterbordjes.



Er zit maar één meterbord in de loc, maar ik hanteer de regel: van elke transfer krijg je er één reserve.
Leuk bordje hè? Op een grijze of een Reseda ondergrond zal hij nog beter uitkomen.

Ik heb ze vandaag uitgesneden, verdeeld en op de post gedaan. Dus naar alle bouwers opgestuurd.
Weer een stapje in de goede richting.
Ik hoop dat iedereen de transfer-locatie tekening al in huis heeft. Zo niet, dan verneem ik dat graag en stuur ik die alsnog per Pdf op.

De maker van de transfers geeft wel aan dat de transfers, na het aanbrengen en drogen afgelakt moeten worden, uiteraard.
Maar wel met blanke lak op Acryl-basis.
Ik weet niet of Acryl echt nodig is, maar ik heb het nog niet uitgeprobeerd.

Succes gewenst.
Wim Mesu
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2021, 22:43:17 door WimM. Reden: Foto »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #857 Gepost op: 16 mei 2021, 16:29:49 »
Maar weer eens wat aan de loc gedaan en wel aan de draaistellen.

In de beschrijving staat dat een isolatieplaatje aan de zijkant van het middendeel (de messing lagerplaten) met CA lijm gelijmd moet worden.
Op die isolatieplaatjes wordt daarna de stroomafnemer gesoldeerd. Geprobeerd de plaatjes te lijmen, maar dat lukte me niet.
Toen maar gekozen voor een (af)schroefbare bevestiging; in de lagerplaten 2 gaatjes 0,8 mm geboord en daarna 1,0 mm draad getapt.
De stroomafnemers al wel vastgesoldeerd op de isolatieplaatjes en hierin twee overeenkomstige 1 mm gaatjes geboord. De stroomafnemer wordt met twee 1 mm boutjes op de lagerplaat geschroefd en daarom net zoveel materiaal weggevijld dat het boutkopje vrij ligt van de messing stroomafnemer.



Nadat de stroomafnemers vastgeschroefd zaten, wilde ik de wielen alvast monteren. Echter, de isolatiebusjes in de wielen moesten tot op 0,4 mm afgedraaid worden. Nu heb ik geen draaibank, dus wat nu?
In een stukje etsfret een 5 mm gaatje geboord (dit is de diameter van het kunststof isolatiebusje in het wiel) en vervolgens het uitstekende deel weggevijld, zodat precies 0,4 mm overblijft.

Hier het busje voor bewerking..

[/url]

en hier nadat het op ‘hoogte’ is gevijld.



Nadat de wielen er op geperst waren, zijn de draaistel zijkanten er op gezet en is de loc op de draaistellen gezet.
Voor het eerst staat de loc op eigen wielen. Dankzij de kogellagers rijdt ie als een zonnetje.

Met vriendelijke groet,
Peter

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #858 Gepost op: 16 mei 2021, 18:59:47 »
Mooi werk Peter!
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #859 Gepost op: 17 mei 2021, 23:59:31 »
Mooi gedaan, Peter,

Ik las elders een vraag of de scharnieren er niet af vallen, als je ze vooraf op de huifplaten vast soldeert, zoals op de samenbouwtekeningen wordt aangegeven.
Ik heb al twee locs in elkaar gezet, maar ik heb nog nooit afvallende kleine delen gehad.
Alleen één keer een lamellenrooster dat deels loskwam, toen ik de desbetreffende huif tegen de cabinewand vast soldeerde met een brander.

Hieronder zie je de situatie net voor dat ik een afgemonteerde huif met een brandertje tegen de cabinewand ga solderen.


Schoon gemaakt, soldeerwater erop, stukjes soldeer erbij en dan gelijkmatig warm maken, niet te snel maar ook niet te langzaam. Van boven af laten smelten en dan een beetje schuin houden en laten lopen.

Maar het lamellenrooster is een groot onderdeel, dicht bij de soldeernaad tegen cabine aan. t' Zal wel een beetje te veel vlam gekregen hebben.

Maar kleine deeltjes zoals scharniertjes, deurkrukjes, roosters, die een eind weg zitten komen er niet zomaar van af is mijn ervaring.
Of je moet er echt op gaan zitten stoken en dan met een schok of er op tikken. Dan kan het gebeuren, maar dat doe je normaal niet.
Ook al zitten kleine deeltjes soms op het smeltpunt van het soldeer dan blijven ze meestal toch nog wel plakken.

En vertrouw je het toch niet, dan kun je altijd nog een nat gemaakt stukje keukenroltissue op de bedreigde plek positioneren.

Ik ben nu eindelijk de aandrijving van het 2e prototype in elkaar zetten, met print en een decoder en de oorspronkelijk ontworpen aandrijving. Eindelijk.
Ik hou je op de hoogte.

Groeten,
Wim

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #860 Gepost op: 18 mei 2021, 10:18:28 »
Het kan ook nog met 145 graden soldeer of zelfs 70 graden soldeer.
Beide verkrijgbaar bij Piet uiteraard (y)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #861 Gepost op: 21 mei 2021, 15:33:48 »
Het samenstellen en aanbrengen van het remwerk is een aardige klus op zich ;).
Althans, dat vond ik. Misschien dat een andere bouwer een andere ervaring heeft en dat het bij hem makkelijker afgaat, maar dit is hoe ik het ondervonden heb.

Wim geeft op de samenbouwtekening aan de remhangerstangen vooralsnog draaibaar te houden. Nu kan dat met de enkele dikbuikige hanger (r6) wel maar bij de dubbele hanger (r5) stuit ik op het probleem dat de hanger aan de binnenkant niet draaibaar opgehangen kan worden; je hebt nergens een draaipunt èn bevestigingspunt.



Bij de hanger (a) die opgesloten zit tussen 2 dwarshouders kan het eventueel wel, maar bij de ander (b) niet. Of ik moet iets over het hoofd zien?

Derhalve: of meteen alles definitief vastsolderen of een andere oplossing vinden.

Ik heb gekozen om in de 2e dikbuikige hanger (die met bevestigingsstang) een gaatje 1,3 mm te boren, dan door het 3-delige onderdeel een klinknagel te zetten zodat deze aan de (a) zijde vastgesoldeerd kan worden en alles voorlopig enigszins beweegbaar blijft.



Bij het samenstellen van het remwerk dient wel de nodige voorzichtigheid betracht te worden; het etswerk is tamelijk dun en verbuigt makkelijk, waardoor de uitlijning dan ook niet meer klopt.

Nadat het remwerk zover in elkaar gezet is en op het middendeel is vastgeschroefd, heb ik tussen de wielen en de remblokken een smal reepje dik karton geplaatst, remhangers en -blokken afgesteld en daarna de draaipunten vastgesoldeerd.

Maar nu het in elkaar zetten.
Ik heb geprobeerd het middendeel inclusief het gemonteerde remwerk in het geheel van draaistelzijkanten en verbindingsstangen te krijgen, maar dit lukt niet omdat het remwerk ook aan de onderkant een verbinding heeft die ’n dergelijke montage in de weg zit.

Uiteindelijk heb ik ’n maniertje gevonden:

Eerst heb ik de remhangers vertikaal over de bevestigingsplaatjes van de draaistelzijkanten gezet,



dan het wielstel met de wielen aan de achterkant eerst schuin in het frame gezet,



daarna het remwerk per kant over beide bevestigingslippen friemelen, dan kun je het wielstel wat laten zakken



en ondertussen het remwerk kantelen naar de horizontale positie en het geheel op z’n plek brengen.



Dan kunnen de kruiskopschroeven aangebracht worden zodat middendeel en zijkanten vast zitten, waarna als laatste het remwerk met de 2 kleine cilinderkopschroefjes bevestigd kunnen worden.

De remmen worden bediend door de remcilinders op de draaistelzijkanten en zijn onderling verbonden d.m.v. de brede verbindingsstang (r).
Om het middendeel uit het geheel van draaistelzijkanten en verbindingsstangen te kunnen wegnemen, moet de verbindingsstang tussen de remcilinders losneembaar blijven en hoe dat beter te doen dan d.m.v. een boutje?

In de remcilindervork zit een gaatje, dat gaatje heb ik opgeboord naar 0,8 en er draad 1,0 getapt. Vervolgens zorgt een 1 mm boutje voor de (demontabele) bevestiging van de stang aan de remcilinder.



 
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #862 Gepost op: 22 mei 2021, 10:29:59 »
Als alternatief voor het inbrengen van het remwerk zou je ook kunnen kiezen voor ’n mechanische bevestiging van de onderste hanger d.m.v. boutjes. Het voordeel hiervan is, dat je het draaistel gewoon in elkaar kunt zetten en dan als laatste het remwerk er van bovenaf in kunt schuiven.

Bij het samenstellen en afstellen van het remwerk worden wel eerst alle draaipunten los ‘vast’gezet en dan, als alles goed hangt, worden de draaipunten vastgesoldeerd.

De onderste dubbele hanger (r7) krijgt echter een andere behandeling; deze hanger wordt met een paar stukjes draad op z’n plek gehouden maar NIET vastgesoldeerd.

Als de overige bevestigingspunten zijn vastgesoldeerd wordt de complete hanger uitgenomen en wordt in de gaatjes van de onderste hanger draad 0,8 mm getapt. Je kunt vervolgens eerst in het voorste draaipunt dat iets hoger zit dan het andere bevestigingspunt, een boutje M0,8 zetten



dan de hanger naar beneden draaien en daarna de hanger tussen de wielen schuiven.



Als de hanger is vastgeschroefd, zet je met het 2e boutje M0,8 de andere kant vast.

Ik heb dit hier voor de foto maar bij 1 hanger gedaan, maar op deze manier kun je natuurlijk ook het remwerk aan de lange bevestigingsstang (r) die in beide remcilinders wordt bevestigd, vastsolderen zodat een geheel ontstaat.
Met vriendelijke groet,
Peter

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #863 Gepost op: 22 mei 2021, 13:54:01 »
Hallo Peter,
Hartelijk dank voor de mooie foto's en de goede uitleg erbij. Erg mooi. Het kunnen demonteren is wel erg fijn als je wil gaan spuiten.

Bij het probleem van de binnenste hangstangen in je bericht van 21 Mei, die los op de pennetjes zouden zitten: dat los ik als volgt op.
Ik zet het pennetje vast in de horizontale ligger r3. Dan schuif ik de hangstang r5 er op en knijp het uitstekende stukje van de pen plat, zodat de hangstang er niet meer af kan.

Als je zeker van wil zijn dat het pennetje in de horizontale ligger r3 blijft zitten kun je ook een klinknageltje rond 0.6mm het kopje bijna wegvijlen.
En dan van binnenuit door hor. ligger de r3 steken, hier in vastsolderen en dan verder zoals hierboven is aangegeven.

De remmen na aanbrengen en afstellen goed vastzetten is van groot belang om kortsluiting tegen de wielen te voorkomen.
Zeer zeker als je digitaal wil gaan rijden, want daar kan je decoder aan overlijden.
Ik heb wel eens overwogen om de remmen weg te laten: je ziet er zo weinig van. Maar het is wel mooi om te zien, zo op het draaistel.

Nogmaals hartelijk dank Peter. Erg mooi, zeker met de schroefjes in de koppelstangen r7.

Wim

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #864 Gepost op: 22 mei 2021, 18:56:37 »
Hallo Wim,

Ik heb deze constructie ook overwogen, maar het alleen maar vastsolderen in die ene hanger vond ik erg ‘mager’ en een aantal ophangpunten heb ik initieel ook vastgezet met het platknijpen aan de achterkant alvorens het tot een geheel te solderen.

Inderdaad, nadat ik het remwerk had aangebracht en het geheel in de draaistellen had gezet, was er maar erg weinig zichtbaar. Maar goed, het zit er en als je goed kijkt zie je wel wat.

Verder, graag gedaan. Ik hoop dat anderen er ook iets aan hebben of mede hierdoor tot hun eigen constructie komen.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #865 Gepost op: 22 mei 2021, 21:24:16 »
Toch maar besloten e.e.a. aan te passen en de koppelstangen r7 aan de remhangers te bevestigen met 0,8 boutjes. Vind dit eigenlijk wel een goeie oplossing ;)

Ik heb gemerkt dat, omdat de stang r7 bestaat uit 2 gevouwen delen die aan de bovenkant alleen maar verbonden zijn met ieniemienie brugjes, ze bij bewerking (bv draad tappen) erg snel bewegen met grote kans op losbreken. Om ze steviger te maken, heb ik uit een etsrand een smal reepje geknipt en er tussen gesoldeerd. Zo is het tenminste een solide geheel.

Wanneer dit onderdeel vastgesoldeerd wordt aan de hangers is die slapheid geen probleem; dan beweegt het niet maar als het demontabel is, beweegt het wel. Let wel op dat er voldoende ruimte op de hoeken overblijft voor het bevestigen aan de dikbuikige hangers.



Verder vergemakkelijkt het op deze manier het aanbrengen van het rem-hangwerk in het frame en is het zeker makkelijk bij het spuiten. Ik heb de trekstangen nu ook gesoldeerd aan de remcilinder-verbindingsstang.



Uiteindelijk eerst zorgen dat de verbindingsstang in de vorken van de remcilinders zitten en daarna zijn de remhangers makkelijk van bovenaf in te brengen.

Met vriendelijke groet,
Peter

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #866 Gepost op: 02 juni 2021, 02:00:09 »
Hallo,

Wat ontzettend mooi allemaal weer, Peter. Hartelijk dank.
Het is echt belangrijk om de remmen goed en stijf vast te zetten op het draaistel bij de afbouw.
Ze mogen in geen beding tegen de wielen of flenzen aan komen, om kortsluiting te voorkomen en het overlijden van decoder niet te bespoedigen.

Over decoder gesproken; ik ben er vanavond in geslaagd de loc met een Lopi 5 decoder, 2 Faulhabers en de oorspronkelijke 1 op 30 overbrenging, lekker langzaam en rustig over mijn baantje te laten lopen met de ESU instellingen voor Faulhaber motoren.
Ik zat er al een tijdje tegen aan te hikken, maar het is eindelijk gelukt met hulp van derden. (y)
Ik zelf heb alleen maar een Multimaus en ben geen deskundige op het gebied van goed inregelen. Maar dat gaat binnenkort aan de orde komen en laat dan onze bevindingen hier weten.
Het lukt dus wel met de 1 op 30 overbrengingen. Maar het is nog wel de vraag of de trekkracht met de 1 op 30 overbrenging genoeg is. Dat komt dan bij het verder inregelen aan de orde.

Om het één en ander al een slag voor te zijn, ben ik gaan ontwerpen, om met een minimale aanpassing, de bestaande draaistellen voor een 1 op 40 of een 1 op 45 wormoverbrenging geschikt te maken.
En dat kan binnen het bestaande concept.
Ik ben ook nog aan een 1 op 60 begonnen, maar dat vereist flinke aanpassingen aan de onderluiken. Ook niet zo erg, maar het is niet onmogelijk.
De grotere overbrengingen vereisen wel aanpassingen aan de wormbeschermingsplaten.

Tot zover deze update. Met vriendelijke groeten,
Wim
 

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #867 Gepost op: 02 juni 2021, 15:22:16 »
Je bent er maar druk mee Wim. Succes en ik wacht af.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #868 Gepost op: 02 juni 2021, 17:43:43 »
Hallo Wim,

Goed te lezen dat e.e.a. toch gelukt is; dat betekent dat we dan toch uit kunnen gaan van die 2 Faulhaber motoren.

Het is inderdaad essentieel dat het remwerk strak en vast zit. Het ‘zwakke’ punt zit ‘m m.i. in het L-vormige deeltje waarmee het remwerk op de draaistel zijkant geschroefd wordt. Ik heb dat wat ‘verstevigd’ met extra soldeer, aangezien er anders makkelijk snel beweging in komt.

Grotere tandwielen zullen ongetwijfeld meer trekkracht opleveren maar als je die toepast, lukt dat dan met het bestaande binnenwerk? Die tandwielen zijn toch groter en dan kom je toch anders uit met de motorassen?
Je geeft aan dat 'met een minimale aanpassing' de bestaande draaistellen geschikt gemaakt kunnen worden voor 1:40 of 1:45 wormoverbrenging.
Kun je misschien al een tipje van de sluier oplichten? Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt.....  8)
Met vriendelijke groet,
Peter

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #869 Gepost op: 03 juni 2021, 01:27:07 »
Hallo,

Jaap: t'Valt wel mee hoor. Ik woon niet zo ver van 't strand, dus........ ik doe ook wel eens wat anders.

Peter: Ik zou dat willen doen met vulstukjes.
De vulstukjes onder de kapbeugel over de motor. Gewoon met een rechthoekig blokjes met een nauwkeurige dikte. Met twee gaten er in en langere schroeven.
En 2 vulstukjes onder de motoren, ook met diezelfde dikte. Dat zijn dan een soort maan-sikkeltjes, 7mm breed. Maar toen stuitte ik op een probleem.
Hoe krijg ik die dingen gemaakt met de tools die ik heb. Ik heb me werkelijk suf gezocht naar een oplossing. Maar ik denk dat ik een oplossing heb, maar moet er nog aan beginnen
En lukt het niet, dan kan ik ook altijd nog nieuwe bassisblokken maken. Help...

Ook moeten de M3 kraagbussen onder de veer van draaistelspil ingekort worden. Bij 1 op 45 tot op ongeveer 0.3mm. En de plaatjes nr. 9 aan de onderluiken moeten aan de bovenzijde, i.p.v. de onderzijde. Allemaal om ruimte te creëren voor de inbouw van dat grote wormtandwiel met 45 tanden.
 
Bij 1 op 40 overbrenging is het iets minder ingrijpend. De plaatjes nr. 9 kunnen dan aan de onderzijde van de luiken blijven.

Ook moeten de wormafdichtplaten opengezaagd worden. Enz..

Met vriendelijke groeten,
Wim