Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Wat was jullie allereerste loc? door Marcel112
Vandaag om 19:25:04
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Nebenbahn Ep3
Vandaag om 19:18:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44

Auteur Topic: Prijzen van treinen  (gelezen 8142 keer)

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Prijzen van treinen
« Reactie #15 Gepost op: 16 April 2007, 22:27:21 »
jawel hoor, dat heet oplichting.

eh NEE!

Oplichting is als je iets koopt en je krijgt niet zoals je afgesproken hebt en de verkoper wil niet meewerken.

of als je iets koopt en je krijgt een heel andere product zoals afgesproken.

of je koopt iets en je ontvangt helemaal niks en de verkoper reageert niet.

Dat is oplichting.

Als ik een fiets inruil en hij zegt je krijgt er 60 euro voor ( en op marktplaats staan ze voor 175 ) is dat dan ook oplichting ? denk het niet want ik heb dan niks te zeggen wat de fietsenmaker ermee doet ik ben van die fiets af en hij heeft weer werk. )
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

tinus

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 16 April 2007, 22:32:12 »
inderdaad kun je het gewoon op mp zetten.
zet er dan bij alleen bieden vai mp.
even aankijken welke kant het opgaat met
de biedingen, en als het je een mooie prijs
lijkt kun je het verkopen.
je bent er niets verplicht.

tinus.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #17 Gepost op: 16 April 2007, 22:39:07 »
Als je slim bent laat je hier even wat fotos zien.

dan geven wij aan hoe die trein heet en wat het is enzo.

anders laat je bijv een 1200 zien en zeg je het is een 1200 en je weet niet welke merk dan denken de meeste mensen dat het om een lima gaat terwijl je bijvoorbeeld een fleischmann hebt,

en natuurlijk kan je ook biedingen verwachten van verzamelaars die graag een trein willen maar dat het meer waard is en jij doet hem voor minder weg.

er zijn een hoop verzamelaars die aan treinen gekomen is terwijl het meer waard is bijv ik ken iemand die plan V heeft gescoort voor 50 euro terwijl die 100  a 150 waard is...als je dat ook oplichting gaat noemand vindt ik wel erg raar...want niemand doet iets mis allebei blij zowel koper als verkoper.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #18 Gepost op: 16 April 2007, 22:48:32 »
Bas je spreekt het argument van Sander tegen dat ik persoonlijk sterker vond.

Aan de vraagsteller.

Verzamel eerst info over je modellen die je wilt verkopen. Dus kijk of je een orginele verpaking hebt, en of welk merk je hebt, en wat voor materieel het is. (schaal, hoeveel wielen aangedreven, enz enz...) En kijk dan wat er gemiddeld geboden word op Marktplaats, ebay, en de beurzen. Het is veel werk maar dan weet je zeker dat je het voor de beste marktprijzen (voor jou althans en niet voor de koper  ;)) hebt weg gedaan.

Als je nog vragen hebt over op welke details je alemaal moet letten vraag het hier gerust.
Ik noemde al orginele verpaking, schaal, merk, model, e.d. maar er zijn nog veel meer dingetjes die je zelf redelijk makkelijk kan opzoeken of kan zien aan je model. Die dingen zijn vaak wel van belang voor de vaststelling van de prijs. Foto's laten zien is niet nodig. (Beter van niet: zie bericht van Sander Lageveen op de vorige blz.)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #19 Gepost op: 16 April 2007, 22:54:19 »
hmmm, je zou het eens kunnen proberen bij erkende veilinghuizen op eht gebied van modeltreinen zoals www.veilingenvercauteren.be of http://www.collectorsbank.com/. Beide zijn Belgische bedrijven. Ik heb er geen ervaring mee en kan niet zeggen of hun prijzen ook representatief voor Nederland zijn. Maar als je iets wilt vertrouwen, dan denk ik dat je daar wel goed zit. Geen handelaren met een verborgen agenda. :)
Ik zou daar mijn zoektocht beginnen. Daarna zou je met marktplaats/e-bay kunnen werken, maar dat is een keuze die je zelf moet maken.

Over het plaatsen van foto's hier, dat kun je doen. Ik ervaar de mensen hier als eerlijk, al zal er altijd wel een rotte appel tussen zitten. Fact of life. :-| Ik denk wel dat het verstandig is om alles te fotograferen.

Veel succes.

Groeten,

Edsko

RJ

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 16 April 2007, 22:59:56 »
Wat een gedoe zeg!

Geen foto's hier plaatsen? Wat een onzin, natuurlijk kan dat wel. En als iemand zegt dat iets minder waard is, dan het in feite is, dan zegt iemand anders dat wel.

Op advertenties met alleen bieden via Marktplaats reageer ik niet eens. Er zijn zoveel lolbroeken die de prijs omhoog willen krikken zonder het zelf te willen kopen.

En die opkopers op Marktplaats: helemaal niet op reageren want die willen juist winst en proberen zaken duur door te verkopen. En uiteindelijk denkt iedereen dat dat de normale prijs is en zo gaan de prijzen steeds meer omhoog.

Voorbeeldje: NS N-spoor: blauwe NS zelflosser Fccpps (nu RailPro) werd in de jaren tachtig voor 10 gulden verkocht. Op Ebay ging hij een keer weg voor 25 euro (55 gulden)! Terwijl dat ding alles behalve zeldzaam is...

Mvg,
RJ

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #21 Gepost op: 16 April 2007, 23:09:34 »
ik ben het helemaal met RJ mee eens over dat bieden en dat je daar gewoon niet in moet gaan.

Achja een verzamelaars bod vindt ik opzich niet zo erg.

maar wat je vaak ziet dat opeens een handelaar het koopt en die gaat dan naar beurzen en verkoopt het daar voor veel meer en dan het zelfde liedje weer hij is zeldzaam moeilijk verkrijgbaar ( puur omdat de verkoper alleen maar winst wil ).

een verzamelaars bod bijvoorbeeld wat RJ zegt dat is eenmaal zo maar als een verkoper domme reclame gaat maken net als nu vaak op marktplaats staat een gele mat 46 (zeldzaam) is een handelaar die het niet verkocht krijgt.

Dat is de laaste jaren zo jammer van marktplaats het was bedoelt om voor een prikkie iets leuks te kopen zodat de verkoper en koper blij is.

maar laaste tijd vooral in modeltreinen is het meer echt TROEP en dure handelaars treinen die gewoon een prijs vast zetten ( wat het niet waard is ).

« Laatst bewerkt op: 16 April 2007, 23:11:10 door Bas. Emmerveen »

Teun van Lierop

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 16 April 2007, 23:27:08 »
Verzamel eerst info over je modellen die je wilt verkopen. Dus kijk of je een orginele verpaking hebt, en of welk merk je hebt, en wat voor materieel het is. (schaal, hoeveel wielen aangedreven, enz enz...) En kijk dan wat er gemiddeld geboden word op Marktplaats, ebay, en de beurzen. Het is veel werk maar dan weet je zeker dat je het voor de beste marktprijzen (voor jou althans en niet voor de koper  ;)) hebt weg gedaan.

@ Jelle:
Precies zoals Mark zegt. Als je op MP veel info bij de advertentie zet, denken de handelaars dat jij weet wat je verkoopt, en dat je automatisch ook de waarde weet. Als jij er bij zet 'mooie trein, op de achterkant staat Lima Italy', denken de handelaren, die heeft er geen verstand van, dus die weet de prijs niet, dus die paaien we even.

Snap je wat ik bedoel, als je veel info bij een advertentie zet op MP, denken de handelaren vaak, dat je er verstand van hebt, en het zijn niet altijd de handelaren die winst willen maken. Want zeg nou zelf, iedereen hier op het forum, koopt liever dezelfde Lok voor 40 euro goedkoper.

Groeten,

Teun

RJ

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 16 April 2007, 23:47:28 »
Teun,

Als de verkoper daar mee instemt en daar tevreden mee is, waarom niet?!
Diegene heeft er plezier aangehad en er wat geld voor ingeleverd en wij hebben er plezier aan, maar dan wat goedkoper.

Waarom zouden die bulk-producten allemaal voor minstens nieuw-waarde weer de deur uit moeten? Als je een auto koopt, krijg je er ook de nieuwwaarde niet meer voor terug.

Er zitten te veel goudzoekers en afzetters in onze kringen en helaas ook te veel 'sukkels' die niet weten wat ze kopen. Een lok voor een tientje goedkoper op Marktplaats kopen dan in de winkel. Wow wat een korting! Je hebt zelfs GEEN garantie! Heb vaak genoeg biedingen gezien die over de nieuwprijs gingen! (En de lok stond nog gewoon in de winkel....)

RJ

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #24 Gepost op: 16 April 2007, 23:59:42 »
Bijvoorbeeld de trix 1144 staat nu te koop voor 119 euro bij diverse modeltrein zaken en op marktplaats gaan ze weg voor 130 a 145...

Je hebt helemaal gelijk RJ.

Treinen is geen handel het is een hobby en dat opeens boven de nieuwprijs weg gaat op marktplaats zijn gewoon zo geheten treinen *nerds* die niet nadenken wat ze uitgeven voor een bepaald model. :)

ik koop zelf altijd rustig aan en als ik toevalig iets zie wat goedkoper is koop ik het mooi geluk...maar geld smijten om treintjes vindt ik gewoon dom.

Teun van Lierop

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 17 April 2007, 08:13:21 »
Ik bedoel ook niet dat iets voor de nieuwwaarde de deur uit moet, helemaal niet zelfs, want dit is gewoon niet na denken wat je koopt. Ik noem ze noet hoe jullie ze noemen, want als ze meer dan de winkelprijs betalen, hebben ze waarschijnlijk veel voor de hobby over. ;)

Maar ik bedoel een mooie Koploper bijv. van Lima, die op MP zo'n 100 euro waard is. Dan is het toch lekker om er bijv 60 voor te betalen. En tussen 'lekker' en 'lekker' zit een groot verschil.
Als de verkoper een vraagprijs bij de advertentie heeft staan van €60,- , dan ga je natuurlijk niet zeggen, dat die €100,- waard is.
Als er bij de advertentie €100,- staat, en je dan gaat zeggen dat die maar €60,- waard is, noem ik dat een handelaar.

Maar ik ga volledig met jullie mee, dat als je over de winkelprijs biedt, je gewoon flink verkeerd bezig bent. Daarentegen is het ook geen handel meer. ;)

Teun.

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #26 Gepost op: 17 April 2007, 09:48:07 »
Als je echt de beste prijs voor een model wil vangen, moet je daar zelf in investeren. Dus zelf uitzoeken wat het werkelijk waard is. Ga je naar een taxateur, dan krijg je een reele prijs te horen maar deze beste man moet ook brood op de plank hebben en berekend ook kosten. Hetzelfde geldt voor handelaren of hobbyisten die handelen.

René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #27 Gepost op: 17 April 2007, 11:00:49 »
Weetje wat een koploper 4005 geel blauw eigelijk waard is?.

30 euro.

ik ken iemand die in dit vak zit en hij zegt 30 euro meer is het niet waard het is een stukje plastic en een motor en niet eens goed gemaakt ( speelgoed ).

Het is gewoon de gek die het over heeft als iedereen gewoon nadenkt om rieel te bieden naar de echte waarde en niet omdat het zo zeldzaam is dan is deze hobby een stuk leuker en is er geen prijs discussie.

waarom denkje dat modeltreinzaken oa wentink heel weinig voor lima betaald en het ook niet zo duur verkoopt....juist omdat zij de eerlijke waarde weten.

Railhopper

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 17 April 2007, 12:02:37 »

Sorry dat ik het zeg maar ik geloof nooit dat een koploper 4005 30 euro waard is

WillemNS

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 17 April 2007, 12:18:13 »
Dat komt omdat jij ook een NS liefhebber bent en er dus 100 of meer euros voor over hebt.
Maar ben nou eerlijk, een bak van de koploper is niet zo veel speciaals.
Pak een ICR en maak er een kop op en de indeling aanpassen en je bent klaar!
Zo simpel is het.
En de ICR zijn ook maar maximaal 10 euro waard.
Ik geloof het heel goed, zelf heb ik ook 2 koplopers, eentje heb ik al 5 jaar was toen 100 euro en een klm koploper, die was maar 30 euro (in een treinset)
Ik ben het er mee eens, het is wat de gek er voor geeft!
Willem