Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Esu Loksound - NS Wadloper? door Sven
Vandaag om 01:06:26
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 00:41:44
MiWuLa door Zandmannetje390
Vandaag om 00:11:47
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
20 August 2025, 23:28:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
20 August 2025, 23:24:49
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
20 August 2025, 23:21:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
20 August 2025, 23:18:32
23 augustus modelspoorbeurs Houten door MichielB
20 August 2025, 23:14:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
20 August 2025, 23:12:04
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
20 August 2025, 23:07:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Eric B
20 August 2025, 20:38:09
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
20 August 2025, 20:35:48
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
20 August 2025, 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
20 August 2025, 20:07:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
20 August 2025, 19:30:54
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
20 August 2025, 19:26:33
RhB H0m, Albulisch door Joz
20 August 2025, 18:22:06
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
20 August 2025, 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
20 August 2025, 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
20 August 2025, 16:10:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
20 August 2025, 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 August 2025, 14:28:36
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
20 August 2025, 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
20 August 2025, 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
20 August 2025, 12:58:18
  

Auteur Topic: Avantislijn rijdt ZLSM in de wielen  (gelezen 13851 keer)

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:Avantislijn rijdt ZLSM in de wielen
« Reactie #15 Gepost op: 28 February 2012, 18:39:01 »
Die Avantislijn wordt volgens mij een flop als hij er al komt.
Vanuit Kerkrade met de trein via Simpelveld naar Aachen.
Met de bus is sneller lijkt mij.

En voor de bedrijven die daar liggen, 3 stuks ofzo, en personeel van die bedrijven
hebben er denk ik meer baat bij een goede bus verbinding.

Over de IC verbinding:
De intercity naar Heerlen/Maastricht worden nu nog gesplitst in Sittard.
Met de nieuwe verbindingen zou tot Sittard elke 15 min een IC rijden en vanaf Sittard
om en om naar Heerlen of Maastricht zodat in Sittard de treinen niet meer gesplitst hoeven
te worden. Dan zou dus elke 15 min een IC vanuit de randstad naar Limburg rijden.
Van die twee die dan naar Heerlen rijden zou één rijden tot heerlen en één doorrijden over landgraaf, herzogenrath
naar Aachen HBF.
En zou het spoor van landgraaf tot aan Herzogenrath weer verdubbelt worden zoals het vroeger ook was.
Alleen het stukje tussen Heerlen en landgraaf, vooral bij Leenhof is te smal om een 2e spoor erbij te plaatsen
zonder dat er huizen gesloopt worden. dit zou dan enkelsporig blijven.

Of het ook echt rendabel gaat worden gaat de toekomst uitwijzen.

En dan het materieel:
gaan ze een aantal VIRM's ombouwen voor de 15 KV.
Of traxxen zoals ook bij de beneluxtreinen.

Persoonlijk rij ik vaak met de euregiobahn vanuit Landgraaf naar Aachen.
Rijdt meestal keurig op tijd, een IC uit de randstad kan wel eens vertraging oplopen.

Ik ben benieuwd wat en of het wat gaat worden.

Groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:Avantislijn rijdt ZLSM in de wielen
« Reactie #16 Gepost op: 28 February 2012, 20:43:10 »
Eerlijk gezegd denk ik niet dat de dienst uitgebreid wordt als de IC Eindhoven - Aachen er ooit komt naar ieder kwartier een IC tussen Ehv en Std. In dat geval voorzie ik eerder een IC Eindhoven - Aken die eenmaal per uur rijdt en het afsplitsend deel Hrl van de IC Hrl/Mt komt te vervallen (dus 2x per uur naar Mt, 1x per uur naar Hrl - Aachen).

Wat je dan feitelijk kan doen is de dienst Schiphol - Eindhoven 'doortrekken' naar Aken zoals dat in de avondspits (Ehv v. 17:18 / 17:48) gebeurt. Al rijdt deze dan nu door naar Maastricht. Schiphol - Aken zie ik dan weer niet als een rendabele/logische verbinding.

Bijkomende mogelijkheid van zo'n dienstregeling zou zijn dat DB (zoals ze al hopen) de stoptreindienst Heerlen - Sittard ook overnemen en daar tweemaal per uur een stopper laten rijden. Dan zijn er in totaal 3 verbindingen tussen Sittard en Aken (2x stop via avantis, 1x IC via Hz) via Heerlen.

Of zeg ik nu heeeeeeele domme dingen? ;D
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Avantislijn rijdt ZLSM in de wielen
« Reactie #17 Gepost op: 28 February 2012, 22:55:15 »
@ Br186

De Avantislijn is niet gepland via Simpelveld.
Maar gaat vlak na Spekholzerheide in een flauwe boog net voor de autobaan (Heerlen/ten Eschen) richting Avantis.
Om zo na Avantis net voor Vetschau weer aan te sluiten op het bestaande spoor naar Richterich (hoewel tussen Vetschau en Richterig een paar kilometer spoor ontbreken)

Volgens het document in het 2e berichtje in dit draadje zal de verwachte reistijd tussen Heerlen en Aken ongeveer 30 minuten zijn.
Ik denk niet dat je dat met een bus zal redden, vooral niet in de regio Parkstad.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Avantislijn rijdt ZLSM in de wielen
« Reactie #18 Gepost op: 28 February 2012, 23:00:19 »
Over de IC Schiphol - Eindhoven - Sittard - Heerlen en IC Alkmaar - Eindhoven - Sittard - Maastricht.

Dit is werkelijkheid vanaf dienstregeling 2013.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:Avantislijn rijdt ZLSM in de wielen
« Reactie #19 Gepost op: 29 February 2012, 00:31:22 »
In dat geval voorzie ik eerder een IC Eindhoven - Aken die eenmaal per uur rijdt en het afsplitsend deel Hrl van de IC Hrl/Mt komt te vervallen (dus 2x per uur naar Mt, 1x per uur naar Hrl - Aachen).

Wat je dan feitelijk kan doen is de dienst Schiphol - Eindhoven 'doortrekken' naar Aken zoals dat in de avondspits (Ehv v. 17:18 / 17:48) gebeurt. .

Bijkomende mogelijkheid van zo'n dienstregeling zou zijn dat DB (zoals ze al hopen) de stoptreindienst Heerlen - Sittard ook overnemen en daar tweemaal per uur een stopper laten rijden. Dan zijn er in totaal 3 verbindingen tussen Sittard en Aken (2x stop via avantis, 1x IC via Hz) via Heerlen.

Met welk materieel zou dat dan moeten gebeuren ?
In Nederland hebben we een iets lager voltage boven de rails hangen, en ik denk niet dat de Belgen en Duitsers het goederenverkeer rond Aken / Aken West willen hinderen met verschillende voltages, en het bijbehorende overschakelen van de voltages.

En Diesel gaat ook veel gezeur opleveren over lawaai en milieu enzo. Ook denk ik dat ze diesel in de schipholtunnel niet grappig vinden.

Groeten, Alexander

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:Avantislijn rijdt ZLSM in de wielen
« Reactie #20 Gepost op: 29 February 2012, 19:17:43 »
Diesel in de schipholtunnel lijkt me inderdaad niet handig, al heb je mij comment dat ik het juist niet logisch acht dat schiphol - aken zal komen eruit gehaald. ;D ik denk dan eerder aan een losse, aansluitende dienst eindhoven - aken.

Geen idee met wat voor materieel ze dan moeten gaan rijden trouwens...
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1468
Re:Avantislijn rijdt ZLSM in de wielen
« Reactie #21 Gepost op: 03 March 2012, 16:56:29 »
Vanaf sittard zou een trax loc ervoor worden gezet,dus van sittard tot en met koln.
Omschakeling spanning op haanrade (kleine) emplacement.
Terugkomend uit koln weer omschakeling spanning op haanrade en loc aflopen op sittard.
Zelf vindt ik dit onzin om  al in sittard een losse e-loc voor te zetten,heerlen is er veel handiger voor geschikt.
Station eygelshoven hoefde niet opgeheven te worden (want vanaf station eygelshoven markt heeft het zelfs al dubbel spoor gelegen tot emplacement haanrade),maar er zijn te weinig reizigers op dit stuk daarom opheffing,de ic heeft er niks mee te maken in feite.
Oke in verband met de verbouwing van het maankwartier (nieuwe naam station heerlen) zal het even niet uitkomen met rijpaden.
Voor wat betreft het spoor tussen heerlen en landgraaf zijn inmiddels gesprekken gaande tussen prorail en de eigenaren van 2 garageboxen die in de weg staan voor spoorverdubbeling.
Bij station landgraaf zijn inmiddels de bomen bijna plat voor de verplaatsing van station landgraaf (slechts 400 meter verder) en inhaalspoor landgraaf voor de richting Herzogenrath.
Dat de avantis lijn een flop gaat worden is al zeker,en de zlsm zal alleen nog terechtkunnen op zijn   eigen perron maar lange wachttijden voor vertrek mogelijk

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Avantislijn rijdt ZLSM in de wielen
« Reactie #22 Gepost op: 03 March 2012, 19:57:29 »
Dan kan je beter die Traxx gelijk aan het beginpunt ervoor zetten, scheelt weer locwisselen te Sittard/Heerlen en dus weer sporen die je daarvoor moet gebruiken.

Diesel in de schipholtunnel lijkt me inderdaad niet handig, al heb je mij comment dat ik het juist niet logisch acht dat schiphol - aken zal komen eruit gehaald. ;D ik denk dan eerder aan een losse, aansluitende dienst eindhoven - aken.
Och, ik ben al eens met een losse diesellok vanaf Hoofddorp Opstel via Schiphol naar Amersfoort gereden... 8)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:Avantislijn rijdt ZLSM in de wielen
« Reactie #23 Gepost op: 04 March 2012, 01:43:05 »
Diesel in de schipholtunnel lijkt me inderdaad niet handig, al heb je mij comment dat ik het juist niet logisch acht dat schiphol - aken zal komen eruit gehaald. ;D .

Idd, sorry.  :-[

Groeten, Alexander

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re:Avantislijn rijdt ZLSM in de wielen
« Reactie #24 Gepost op: 04 March 2012, 09:25:40 »
Gezien de te verwachten reizigersaantallen lijkt het me onzin om de IC van Heerlen naar Aachen door te trekken.
Kosten wegen toch nooit op tegen te te verwachten opbrengsten ::)
Maar het is wel leuk om er over te fantaseren, levert een aantal mensen weer een dikbetaalde baan op :P

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Avantislijn rijdt ZLSM in de wielen
« Reactie #25 Gepost op: 04 March 2012, 19:50:55 »
De kosten moet je dan wel meerdere jaren verdelen, en zo gek hoog zijn die niet, lijkt mij. Het is alleen het stukje Landgraaf-Herzogenrath electrificeren, met een spanningssluis ergens. Geschikte elocs en rijtuigen danwel treinstellen zijn er al 8).
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:Avantislijn rijdt ZLSM in de wielen
« Reactie #26 Gepost op: 05 March 2012, 09:51:35 »
Idd, sorry.  :-[

Groeten, Alexander


Geeft niet! ;D

Bij station landgraaf zijn inmiddels de bomen bijna plat voor de verplaatsing van station landgraaf (slechts 400 meter verder) en inhaalspoor landgraaf voor de richting Herzogenrath.

Zou verplaatsing echt nodig zijn dan? Volgens mij lag er vroeger gewoon dubbel spoor en lag dat ook nergens in de weg? Nu is er nog plek zat om een tweede spoortje naast 't huidige te leggen. Zou meteen ook de mogelijkheid geven om het perron 3 (stationskant) helemaal te verwijderen (stopt immers toch niets meer). Dan zouden alleen 'spoor 1 & 2' van Veolia nog dienst doen en die kunnen volgens mij dan gewoon blijven liggen, toch?
« Laatst bewerkt op: 05 March 2012, 09:54:21 door Hammondman »
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:Avantislijn rijdt ZLSM in de wielen
« Reactie #27 Gepost op: 05 March 2012, 18:20:23 »
De ballaststenen van het tweede spoor wat opgebroken is liggen er nog.
vraag mij dus af waarom het station verplaatst moet worden.

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6346
  • ***
Re:Avantislijn rijdt ZLSM in de wielen
« Reactie #28 Gepost op: 05 March 2012, 18:24:21 »
[klok en klepel modulus aan] Is het niet zo dat ook de gemeente Landgraaf graag zou willen dat het station opschuift dit oa ivm het stoppen van de bussen aldaar en een voetgangersbrug of iets dergelijks [klok en klepel modulus uit] Daar stond laatst iets over in de trompetter dacht ik, een plaatselijk krantje.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re:Avantislijn rijdt ZLSM in de wielen
« Reactie #29 Gepost op: 05 March 2012, 19:03:02 »
De kosten moet je dan wel meerdere jaren verdelen, en zo gek hoog zijn die niet, lijkt mij. Het is alleen het stukje Landgraaf-Herzogenrath electrificeren, met een spanningssluis ergens. Geschikte elocs en rijtuigen danwel treinstellen zijn er al 8).
Waar haal je de reizigers vandaan? Denk je nou echt dat als er electrisch gereden gaat worden dat er dan spectaculair meer reizigers komen? Sorry, denk het niet hoor...