Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door ChristiaanB
Vandaag om 20:10:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ruud-64
Vandaag om 20:10:06
Hornby TTS sound decoder, CV 5 in te stellen? door Dwergsein
Vandaag om 19:46:35
Piko decoders in Piko Hondekop, hoe kun je lastregeling uitzetten? door bask185
Vandaag om 19:24:43
Modelspoorbaan Fleischmann door Wim Vink
Vandaag om 19:23:12
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door jaco1988
Vandaag om 19:22:48
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door arnout
Vandaag om 19:21:43
Brabantse betonnen bovenleiding Ho, wat heb je nodig voor een diorama van 175cm? door Conner
Vandaag om 19:19:11
Fleischmann lok digitaal lampen knipperen door RonaldvA
Vandaag om 19:07:32
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door NS1220
Vandaag om 18:54:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hansb58
Vandaag om 18:39:30
SLT in H0 voor Kleindrecht door Dave.......
Vandaag om 18:32:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 18:17:47
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 18:05:20
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Ronald Koerts
Vandaag om 17:54:05
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 17:39:46
Flachdorf (430x100 cm) door wimk
Vandaag om 17:31:42
Wielen voor de SR Leader Class... door ErikvanGarderen
Vandaag om 16:57:47
3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:51:50
OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland door Luit
Vandaag om 16:38:55
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 15:58:38
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Jeroen Water
Vandaag om 15:04:56
Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen. door wob
Vandaag om 15:02:52
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door v140
Vandaag om 14:44:28
Vaerwegh Dok - Sucrerie et Siroperie door VFR
Vandaag om 14:37:08
Vernieuwde BNLS spoorkaart via Google Maps? door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:19:58
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Tulpendaal
Vandaag om 10:20:48
Trix NS1211 rijdt niet met of zonder decoder. door Dwergsein
Vandaag om 10:19:12
Roco BR 03 1011 voorzien van rookgenerator door Bob R.
Vandaag om 10:16:55
Stekkertje tbv de Fleischmann Sprinter. door henk
Vandaag om 08:54:05
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2599629 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14697
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21105 Gepost op: 14 januari 2021, 16:33:13 »
@Huup: volledigheidshalve, hier een plaatje van zo'n ledpaneel (NIDD):



Het paneel zelf meet plm 450 x 450 mm, de doos is zo'n 0,0005 x 0,0005 km.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21106 Gepost op: 14 januari 2021, 17:22:10 »
 ;D

GRt. Ric

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14697
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21107 Gepost op: 14 januari 2021, 23:13:56 »
Jazeker! En nog met verstelbare kleuren ook! En AB!  ;D

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5123
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21108 Gepost op: 15 januari 2021, 09:01:11 »
Hebben deze panelen ook de mogelijkheid om aan het energiebedrijf gekoppeld te worden? Ik kan me voorstellen dat plotseling batterijen vervangen moeten worden, als je net een pieterpeuterig klein locomotiefonderdeel met wegspringneigingen en in de kleur van de vloerbedekking, ietwat onzeker met een pincet vasthoudend, probeert te monteren. Uiteraard zonder zichtbare lijmresten achter te laten. Dat lijkt me niet handig in het donker, wellicht vervelend.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2021, 09:04:54 door Basilicum »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14697
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21109 Gepost op: 15 januari 2021, 16:49:47 »
Zeker, zowel in/aan de panelen als in de kamer zijn daarvoor voorzieningen aanwezig.
In het paneel is een kroonsteen aanwezig waarop drie draden kunnen worden aangesloten: 0, fase en aarde. Uit het plafond in de kamer komen twee draden, te weten een 0 en een fase, die op de desbetreffende ingangen van de kroonsteen in het paneel kunnen worden aangesloten, waarbij dan de optie "aarde" maar gelaten moet worden voor wat het is.



Nadat het provisorische peertje is verwijderd, kunnen richting blinde muur en richting muur-met-deur draden getrokken worden die vervolgens de panelen van de benodigde energie voorzien. Die draden zullen overigens netjes in een gootje worden weggewerkt, evenals het punt van samenkomst en het gat in het plafond door een afdekkapje.

De batterijen waarvan op de verpakking sprake is zijn bedoeld voor de afstandsbediening(en), waarmee de panelen aan- dan wel uitgeschakeld kunnen worden en eventueel ook de lichttemperatuur kan worden ingesteld.

Ik zie trouwens nu ook dat het peertje t.o.v. de lengteas van de kamer niet helemaal in het midden hangt. Daar zal ik met het plaatsen van de panelen wel rekening mee moeten houden.
Uiteraard kan ook via de lichtschakelaar naast de deur de boel worden uitgezet.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5964
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21110 Gepost op: 15 januari 2021, 17:11:50 »
Welk een technische compleetheid! Je hebt het getroffen, met je nieuwe optrekje.
Helemaal het toppunt van handigheid zou een aansluiting van het huis op het - vast voormalige - gemeentelijke waterleidingbedrijf zijn. Ik bedoel, voor het periodiek uitspoelen der kwastjes en het verdunnen van de lijm des ballastbeds is dat uitermate praktisch.
Ik spreek bij deze de welgemeende hoop uit dat een dergelijke aansluiting u ten deel is gevallen!

Met vriendelijke groet,

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4990
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21111 Gepost op: 15 januari 2021, 17:36:38 »
In het vorige huis had hij juist die voorziening omzeep geholpen  ???

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21112 Gepost op: 15 januari 2021, 18:33:00 »
Ik mis de fakkelhouders🤔.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14697
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21113 Gepost op: 15 januari 2021, 21:55:37 »
@Reinout: ja, dat is niet mis! Maar zonder gekheid: vergeleken met het vorige hok is dit 100% beter. Verwarmd, dubbel glas, geen gekke hoeken en hoekjes, 2 x 2 stopcontacten (wandcontactdozen voor de kenners) in plaats van maar eentje en... nee, geen water en/of wasbak. Gelukkig. Wel de badkamer om de hoek, dus water is zo goed als onder handbereik. En voor de kwasten had ik sowieso al een lege bruinebonenpot met water op tafel staan. Dat vond ik wel een beproefde methode die ik met plezier blijf toepassen.

@Jerry: goed opgemerkt! Destijds gedaan om plaats te maken voor het Waschbeckenviertel.
Wat me er aan doet denken dat het baandeel tunnelduct, inclusief arcadenmuren en Barbararossaplatz tijdens de verhuizingsperikelen is gesneuveld. Maar ik ben wel van plan zowel Barbararossaplatz als Waschbeckenviertel  nieuw leven in te blazen. Of dat voor het tunnelduct ook gaat gelden, kan ik nu nog niet zeggen.

@Bas: die heb ik al lang overgedragen. Ik heb er goede hoop op dat mijn kleinzoon net zo gefascineerd is door de hobby als ik.

Vandaag realiseerde ik me ineens dat ik een poos geleden, ergens in september of oktober geloof ik, een Silberling van BRAWA had besteld, met de opzet die van BRAWA, Roco en Piko eens naast elkaar te zetten en te kijken of ze wel of niet samen in één trein ingezet zouden kunnen worden en, afhankelijk van die bevinding, reeds aanwezige rijtuigen de deur uit te doen en/of meer BRAWA-Silberlinge aan te schaffen.


Plaatje geleend van Modellbahnshop Lippe

Ik moest eigenlijk maar eens informeren hoe het met die bestelling staat. Ik bedoel, ik weet wel dat het vandaag de dag allemaal niet zo gemakkelijk gaat, maar toch...

Toevoeging: toen ik nog even bij Lippe het e.e.a. opzocht om de bronvermelding in orde te maken, zag ik dat BRAWA van plan is de wagen pas in het eerste kwartaal 2021 uit te brengen. De reden van de lange wachttijd is dus al gevonden.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2021, 22:20:38 door 44. Reden: Bronvermelding plaatje in orde gemaakt »

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21114 Gepost op: 15 januari 2021, 22:27:26 »
Heel toevallig vandaag ook op de digitale bijdrage van Brawa gekeken, want ik wilde wel eens weten hoe het met de Rheingold staat. De Zilvervisjes zouden beschikbaar zijn, aldus mijn dyslectie.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4397
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21115 Gepost op: 16 januari 2021, 21:01:06 »
@Huup: volledigheidshalve, hier een plaatje van zo'n ledpaneel (NIDD):

2600 lumen. Dat haalt mn fietslamp niet. Wordt er een zonnebril bijgeleverd?  :angel:
Ik ben op zoek naar een paar heldere bureaulampen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20520
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21116 Gepost op: 16 januari 2021, 21:17:08 »
2600 lumen valt wel mee. Een klassieke TL buis van 36W levert 3300 lumen.

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21117 Gepost op: 16 januari 2021, 22:28:26 »
Jan, ledpanelen zijn een waar plezier, ik heb her hier in m'n nieuwe hobbyhok eentje van 60*60cm hangen, 4000k, dus ongeveer daglicht en dat werkt erg lekker. De trienbaan is nog eens verlicht met gelijkaardige panelen in breedte van 30cm en lengte afhankelijk van de module die deze verlicht.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21118 Gepost op: 16 januari 2021, 22:41:48 »
Heel toevallig vandaag ook op de digitale bijdrage van Brawa gekeken, want ik wilde wel eens weten hoe het met de Rheingold staat. De Zilvervisjes zouden beschikbaar zijn, aldus mijn dyslectie.

Ja, das inderdaad een goede vraag. Die staat denk ik ondertussen al  2 jaar in bestelling, dus ze zijn nog maar jaartje overtijd  ;D

Vind ledpanelen enorm goed qua verlichting.
Bij mij op de zolder hangen er in totaal 7 van die vierkante spullen, 4 met koud wit licht en 3 met warm wit, apart schakelbaar.
Als ik s avonds naar beneden kom, moet ik altijd wennen aan het weinige licht beneden  ;D

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14697
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21119 Gepost op: 16 januari 2021, 22:51:10 »
Hm, ik heb eerlijk gezegd niet op Lumen gelet. Ook geen idee hoeveel licht dat is, zus-en-zoveel lumen. Iets minder dan een tl-buis dus, volgens Klaas. Lijkt me wel voldoende, zeker met twee van die dingen. Het hoeft nu ook weer geen zonnestudio te worden  ;)
@Falcon10: daar ben ik ook wel bang voor, dat snakken naar licht bij de terugkeer in de 'normale' wereld. Mijn vrouw is wel van het schemeren, die heeft aan een gloeiende spijker genoeg. Dat uit zich ook in een soort eeuwigdurende stille strijd in huize 44: als ze even denkt dat ik het niet in de gaten heb, draait zij de dimmers naar beneden, als zij even weg is, naar het toilet of even op het balkon om te roken, draai ik ze weer omhoog. Daarom ben ik ook altijd zo blij als de dagen zo lekker lang duren, 's zomers.
@Olivier: deze zijn qua temperatuur in te stellen, 3000K - 6500K. Volgens mij zit 'daglicht' ook we ergens in dat spectrum.
@Bas: ik heb me er nog niet zo in verdiept, in wat bij BRAWA aan Silberlinge leverbaar is of niet. Ik heb, heel egoïstisch, alleen naar de door mij bestelde wagens gekeken. En die moeten blijkbaar nog uitkomen.

Citaat van: ikke
Minimum snelheid ligt bij minder dan een meter per uur - gevoelsmatig dan. Ik wil dat nog wel eens uitproberen, en het zou me niet verbazen als het inderdaad zo was!

Dat heb ik vanavond eens gedaan en bovenstaande is wel wat heel erg optimistisch gedacht. Toch kan het ding verrassend langzaam rijden: gemeten is 20 meter per uur, dat komt neer op een meter in drie minuten oftewel een schaalsnelheid van 1,74 km/h. Dat kun je al slenterend bijhouden. En het zou volgens mij nog een tik langzamer kunnen, alleen moeten dan eerst rails en wielen grondig schoongemaakt worden.

Omdat de 86er toch nog boven op de kast stond heb ik die meteen ook eens op de rails gezet, maar die gaf absoluut geen sjoege, niks, niemendal, nul. De decoder is er eentje van Lenz, een reset (cv8 = 33) brengt geen soelaas, zelfs het adres verandert niet. Uitlezen ging wel, het adres (cv1) veranderen lukt ook, maar de lok reageert nergens op, niet op een rijopdracht, vooruit noch achteruit.
Dus: schroevedraaier opgezocht om een blik op de ingewanden te kunnen werpen.



Veel meer kan ik momenteel nog even niet doen, omdat het hele operatiekamerinterieur nog in dozen zit.
Maar zo op het oog is er niks bijzonders te ontdekken. De draadjes naar de motor zitten vast en lijken onbeschadigd, evenals die naar de stroomafnemers.

Dat vergt dus duidelijk nog het e.e.a. aan onderzoek, maar dat zal tot een later tijdstip moeten worden uitgesteld.
Even de decoder omwisselen gaat ook niet, want de lok is er nog eentje zonder DSS.