Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 15:07:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:58:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 14:57:54
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door Tomasso
Vandaag om 14:57:34
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 14:56:17
Update: baan in de tropen door Bert van Gelder
Vandaag om 14:48:48
Fleischmann Profi, 3-wegwissel schakelt moeilijk. door dennie
Vandaag om 14:47:49
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Zsjoske
Vandaag om 14:45:27
Wielen gelijkzetten? Oftewel: kwartering van assen. door MOVisser
Vandaag om 14:43:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rondje_HO
Vandaag om 14:41:45
Max. draadlengte bij massadetectie door Ben
Vandaag om 14:41:09
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 14:38:00
Line-up foto's van modellen door william_2
Vandaag om 14:34:26
Wagons klimmen uit puntstuk / leverancier wielafstand gereedschap gezocht door Gert Arkema
Vandaag om 14:31:28
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 14:19:40
Team Mitropa SS ABd 623/626, het grote avontuur door Tomasso
Vandaag om 13:59:42
Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi door freekvo
Vandaag om 13:53:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:46:05
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door Hans Reints
Vandaag om 13:45:22
NS 6100 van GM&S door prutser
Vandaag om 13:33:07
Ultrasone reiniger voor het schoonmaken van een airbrush? door San-Markos
Vandaag om 13:24:20
VERPLAATST: Een nieuw begin door Bert van Gelder
Vandaag om 13:12:21
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:10:07
Koploper 9.4, DR5000, DR4088LN: Lok keert bij ijken 1x, daarna rijdt hij door... door clickmaniac
Vandaag om 13:05:43
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 13:03:50
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 12:57:51
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door NS8714
Vandaag om 12:10:27
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:01
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
Vandaag om 11:27:35
Croppers Yard, iets kleins in 00 door Whis
Vandaag om 11:26:22
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2215110 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19380 Gepost op: 22 februari 2020, 14:05:16 »
Dat Sachsenwagentje nog even.
Niet alleen de ophanging, met Doppelschaken, kan beter. Bij nadere beschouwing valt ook de sterkte van het veerpakket op: veel bladen in combinatie met een relatief korte veer. Derhalve een groot draagvermogen, terwijl een echte Pwg maar een paar ton mocht hebben

De echte Pwg had vrij lange veren met maar een dun veerpakket, met als gevolg een vrij aardig rijcomfort voor de Zugführer. En ik zag nog een soort dempertje aan de veerophanging, die je ook tegenkomt op (oudere) rijtuigen.

Is BRAWA een optie?

Wolter

Wolter

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19381 Gepost op: 22 februari 2020, 15:25:17 »
@Bas: die Kabinentender was niet al te populair onder het personeel wat geacht werd daar gebruik van te maken. Ook wel begrijpelijk, als je bedenkt dat die Kabinen doorgaans behoorlijk vervuild waren door steenkoolstof en lekkerij.
Meestal koos zo'n 'veroordeelde' Zugführer voor de mogelijkheid mee te rijden op de bok. Als de machinist daar tenminste geen bezwaar tegen had.
Zo iets meen ik gelezen te hebben.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13788
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19382 Gepost op: 22 februari 2020, 15:36:27 »
@Wolter: 0 zeker, ook dat. SachsenModelle zal, zoals zovelen (wie heeft zich er niet schuldig aan gemaakt), gebruik gemaakt hebben van een voorhanden onderstel (van een ander wagentje) dat toevallig de juiste lengte had. Ergens wel te begrijpen, want op die manier worden voor zowel fabrikant als consument de kosten binnen de perken gehouden, maar, voor de experts/kenners/betweters/kniesoren/zeikerds onder ons licht teleurstellend tot zwaar frustrerend (al naargelang de rang in genoemde gelederen ).

Trouwens, over bladveren en zo gesproken: de Pwgs44, die op de Gmhs35 was gebaseerd, had natuurlijk dezelfde ophanging als die Gmhs35. Met als gevolg dat de wagen, met de zich daarin bevindende bemanning, nogal over de rails stuiterde vanwege de strakke vering, die tenslotte (in principe) was bedoeld om, behalve de wagen zelf, nog zo'n 20 ton aan lading af te kunnen veren.

Of de Pwg 14 van BRAWA een optie is... ik denk het wel. Maar ach, behalve die twee voormalige Pruisen van Sachsenmodelle en Fleischmann heb ik hier nog een Pwgs44, twee stuks Pwghs54 en twee 50ers mit Kabinentender. Kweenie of ik nog zo nodig nog meer moet hebben.

@Bas: dat zou kunnen  :D
We hebben het er in dit draadje al wel eerder over gehad en je komt het, behalve in de literatuur, ook op de diverse fora wel tegen.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19383 Gepost op: 22 februari 2020, 17:40:41 »
Eigenlijk is je aantal van vijf stuks losse bagagewagens vrij gering, afgezet tegen je tractiepark.
Ooit heb ik eens gevonden dat de NS op een bepaald moment evenveel stoomlocomotieven als bagagewagens had. Natuurlijk, dat was NS, ongeveer 80 jaar geleden, en ik meen dat de personentreinbagagewagens ook in de telling zaten, maar toch.

Genoeg stof ter overdenking dunkt me.

Wolter

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19384 Gepost op: 22 februari 2020, 20:54:50 »
Goedenavond,

Het heeft mij een paar dagen gekost, maar ik ben weer bij. 200 pagina's doornemen gaat je niet in de koude kleren zitten. In ieder geval, terugkomend op het soldeerapparaatverhaalkeuzekopen, ik ben van plan ooit een zandwagentje in elkaar te zetten van MK studios als eerste stap in de wereld van de messing modelbouw. Nu heb ik, naast het feit dat ik het zandwagentje nog niet in mijn bezit heb, ook nog geen geschikt soldeerapparaat. Ben er wel naar op zoek geweest en heb ook wat gevonden welke het proberen waard is, namelijk:

Soldeerapparaat_1

of

Soldeerapparaat_2

Deze heeft een gescheiden voeding en voor elke punt een eigen regeling. Ik heb totaal geen ervaring met solderen maar review heeft mij verteld dat dit best een geschikt apparaat is welke degelijk in elkaar zit en goed instelbaar is wat temperaturen betreft. Ik meen mij te kunnen herinneren dat er iemand op dit forum ook dit apparaat gebruikt. Klik hier voor een review.

Met vriendelijke groet,

Klaas Johannes
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2020, 21:20:39 door KJB »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13788
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19385 Gepost op: 22 februari 2020, 22:20:32 »
Hoi Johannes! Tijdje niet gezien  :D

Als je dat beroerde vertaalwerk even buiten beschouwing laat (Na meerdere malen van gebruik, de stabiliteit zal geleidelijk stabiliseren. Als je geest, dan niet kopen) lijken die stations wel in orde te zijn. Alleen... het vermogen (Wattage) wordt niet genoemd. Voor een bouwpakket van het formaat Kytt mag dat wel aan de forse kant zijn, ik wil wat dat betreft wel uitgaan van zo'n 60W.
Toch bedankt voor het delen!  :D

@Wolter: afgezet tegen het wagenparl - ja, dan zijn drie cq vijf Pwg's wel wat weinig. Maar alles is relatief zei... euh, wie was dat ook alweer... Nou ja, alles is relatief en uitgaande van het wagenpark heb je gelijk. Maar uitgaande van de capaciteit van Lümmeln Sbf levert een heel ander beeld op: Lümmeln Sbf telt zes sporen en in dat licht gezien zijn vijf Pwg's voldoende. De zesde trein kan dan als Nullmanzug op stap.
Of ik vervang drie van die goederentreinen door venstertreinen en dan heb ik er ineens meer dan genoeg ;D


KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19386 Gepost op: 22 februari 2020, 22:47:09 »
Jan,

Dat kan kloppen, schijnbaar is een eigen woning (dat ergens nog eens afgemaakt moet worden ook), een baan en een studie funest voor de modelbouw. Het blijft even bij kijken en commentaar leveren op het moment. Alhoewel, boompjes maken zit er misschien nog wel in.

In ieder geval, je hebt helemaal gelijk wat het vermogen betreft. Vandaar ook dit apparaat, het heeft een maximaal vermogen van 120W:


Uitsnede Alideedhetexpress

Zie ook het filmpje van Joeptoep.

Met vriendelijke groet,

Klaas Johannes

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13788
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19387 Gepost op: 22 februari 2020, 23:10:29 »
Aha. Duidelijk een gevalletje van (alweer) niet verder dan m'n neus kijken  :-[
120W moet toch wel ruim voldoende zijn...

Dank voor de terechtwijzing! En die joeptjoepfilm ga ik ook nog bekijken, beloofd!

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3252
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19388 Gepost op: 23 februari 2020, 09:43:45 »
Jan en Klaas,
Die 120 watt gaat over de voeding van het kastje. Dat zegt niets over de bout die erin gaat/bij zit.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2020, 15:59:12 door dimo1_dimo1. Reden: Autocorrectie fout »
groeten,
Auke

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8538
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19389 Gepost op: 23 februari 2020, 13:58:07 »
Dat is i.d.d. de juiste manier om het te bekijken.
Een kastje van 120 watt gaat een aangesloten 40 watt bout echt niet meer dan die max 40 geven  ;D

Net zo min als je (verkeerd) leest dat er een mogelijkheid is dat dat kastje russisch,engels of zelfs chinees tegen je gaat lullen  ;)
(geef toe die laatste is wel een doordenkertje)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13788
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19390 Gepost op: 23 februari 2020, 18:41:58 »
Zie je wat een worsteling het uitzoeken van een geschikt soldeerding het kan zijn als je er de ballen verstand van hebt?
@Floris: ik verwacht ook niet dat er geluid uitkomt, in het Chinees, het Engels noch het Russisch, maar zou het kunnen dat het display op één van die talen kan worden ingesteld?
Hoewel ik me afvraag of je 320o er in het Chinees anders uitziet dan in het Engels. Of Russisch. Of Fries. Of wat dan ook.

Hoe dan ook, ik krijg zo langzamerhand het vermoeden dat het wel eens een betr idee zou kunnen zijn om een soldeerapparaat bij een winkel te kopen waar men gedegen advies kan geven in plaats van achter het typbord iets bij Alibabyexpress te bestellen...

Klaas Johannes: bij dezen nog mijn excuses: je naam is natuurlijk Klaas Johannes en niet alleen Johannes.

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19391 Gepost op: 23 februari 2020, 19:02:54 »
Jan en Klaas,
Die 120 watt gaat over de voeding van het kastje. Dat zegt niets over de bout die erin gaat/bij zit.

Zit wel wat in ja :police: ;D. Als ik de losse soldeerbouten bekijken zouden die 75W zijn.

En Jan, ach ja, misschien wel. Maar de mogelijkheden die je hier mee hebt voor de prijs vind ik de moeite wel waard. Aan de andere kant, misschien is het ook wel niet nodig, komt terzijndertijd wel.

En wat mijn naam betreft, dankjewel  ;D Ik heb door de jaren heen al heel wat varianten gehoord, en dan hebben we het nog niet eens over mijn achternaam ;D

Met vriendelijke groet,

Klaas Johannes

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5431
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19392 Gepost op: 24 februari 2020, 13:05:15 »
Weerstandjes en iphone-hoesjes-voor-aan-de-riem bestel ik wel in China, maar alles waar 220V ingaat: nee.
Hoe vaak je niet verhalen over smeltende en affikkende opladers hoort... Eénmalig had ik een ledsnoer als kerstverlichting voor in de tuin gekocht. Binnen tien minuten vloog de stop eruit. Later heb ik nog een beetje zitten rekenen en de specs van de kleine trafo die in de stekker zat klopten niet met wat zo'n snoertje zou verstoken.
Zie ook dit bericht van vanochtend op nos.nl.

Een 120W soldeerapparaatdingus staat redelijk onderop op het lijstje zaken die ik rechtstreeks bij Ali zou bestellen. Ik zou eerder een guillotine bestellen, dat klinkt veiliger. Daar zit tenminste geen snoertje aan :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8538
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19393 Gepost op: 24 februari 2020, 18:41:33 »
Hangt er vanaf,hoe de persoon die een guillotine bedient,dat touwke noemt wat iets naar beneden doet glijden  ;)
Misschien bestaan er ook wel versies die elektrisch bedient worden  ;D

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19394 Gepost op: 24 februari 2020, 18:43:17 »
Of met een servo :police:
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal