Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 05:40:09
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 01:37:47
Rondom Charlois door Huup
25 November 2025, 23:41:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 November 2025, 23:28:48
Invoering SGNS containerwagens bij NS door Jan Breman
25 November 2025, 23:24:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
25 November 2025, 22:56:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
25 November 2025, 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West door wob
25 November 2025, 21:32:21
Piko 2025 door Rob Ellerman
25 November 2025, 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent) door orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
25 November 2025, 20:19:52
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
25 November 2025, 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
25 November 2025, 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 November 2025, 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
25 November 2025, 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
25 November 2025, 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
25 November 2025, 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
25 November 2025, 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
25 November 2025, 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
25 November 2025, 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
25 November 2025, 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
25 November 2025, 15:21:02
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3801714 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19350 Gepost op: 18 February 2020, 21:36:16 »
Dat overkomt de beste wel eens, Ric. Wie weet wat er allemaal te vinden is daar  :D
Ik hoorde dat de komende editie in elk geval méér te bieden heeft dan de vorige!

@Wolter: aha, een nummer is altijd leuk. Het onderdelenblad? Zou dat niet hetzelfde zijn als dat van de Belgische wagen?
Voor 66217 (de Belgische Bremen dus):

Wielstel = : 40198
Puffer links: 107393
Puffer rechts: 107394
Koppeling (?): 109959

Dat was het wel zo'n beetje. Als dat overeenkomt, kun je je het zoeken besparen  ;)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19351 Gepost op: 18 February 2020, 21:53:38 »
De nummers van de onderdelen komen geheel overeen, Jan. Maar het papiertje ligt al klaar. Mogelijk wil je er nog iets mee, bij het maken van wagenkaarten, bijvoorbeeld. Of als boodschappenbriefje gebruiken.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7942
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19352 Gepost op: 18 February 2020, 22:04:26 »
Of als boodschappenbriefje gebruiken.
En het dan net als Heinz ergens opprikken en dan ...  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19353 Gepost op: 18 February 2020, 22:11:04 »
Ik heb een dikke map met allerlei onderdelenbladen, maar ik vind nog geregeld bladen die daar nog niet tussen zitten. Dat krijg je als je na veertig jaar besluit die dingen eens in een map op te gaan bergen. Misschien komt Peter "R" nog wel een keertje langs, dan vraag ik hem wel om het probleem op te lossen.

@Wolter: ik bedoelde meer dat alleen het Belgische wagentje nog naar jou toe moet. Het onderdelenblad daarvan hou ik gewoon hier, net als jij het onderdelenblad van het Luxemburgse wagentje daar. Waarbij "daar" door jou gelezen moet worden als "hier", en daar waar ik "hier" schrijf, is voor jou "daar".
Met andere woorden: we ruilen de wagentjes, maar niet de onderdelenbladen. Omdat die hetzelfde zijn.
Of je moet er prijs op stellen dat op het onderdelenblad het juiste artikelnummer staat (voor de groene wagen 66217).

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19354 Gepost op: 18 February 2020, 22:12:03 »
Geen papier heen en weer schuiven vind ik ook prima.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 18 February 2020, 22:14:38 door Noordernet. Reden: Oorspronkelijke reactie achterhaald door gelijktijdig reageren van de draadjeseigenaar. »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19355 Gepost op: 18 February 2020, 22:18:30 »
Laat m'n vrouw dat maar niet horen, die kon zich nog wel eens een kaakverstuiking lachen.
En bovendien: de tafel was leeg toen je hier was, maar dat gebeurt ook maar zelden. Meestal is die bedekt met een halve meter dikke laag spullen.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19356 Gepost op: 18 February 2020, 23:25:27 »
Even ter kleine aanvulling met betrekking tot die gele bol cq punt onder het wagennummer van de Belg; ik meen mij te herinneren dat dat te maken had met een herziening van het wagennummer in de jaren zestig/zeuventig. Kan het natuurlijk niet zo snel terugvinden :P, zal nog eens zoeken.

Mvg Bas

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7942
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19357 Gepost op: 19 February 2020, 06:19:35 »
"Toevallig" heb ik ook wat zitten zoeken Bas en ik kwam dit tegen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19358 Gepost op: 19 February 2020, 09:00:33 »
Kijk eens, precies wat ik zocht! De gele bol, die dus eigenlijk wit moet zijn, duidt op de glijlagers van de assen, oftewel: ölen bitte.
Merci!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9053
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19359 Gepost op: 19 February 2020, 19:21:02 »
Ik vind m in rood veel mooierder......

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19360 Gepost op: 19 February 2020, 22:50:30 »
Rood! 
Hmmm... volgens mij heb ik wel een rooie wagen.

Het schrijfsel op dit bevestigt wel dat er in 1967 geen groene Belse wagens meer rondreden.

Maar nu iets geheel verschillends!

Ik had min of meer beloofd vanavond wat licht te laten schijnen over een variant op de goederentreinconducteurswagen Pwg14, maar dat is niet gelukt.



Sorry Auke, je houdt 'm tegoed!

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19361 Gepost op: 19 February 2020, 23:02:50 »
Komt binnenkort wel eens Jan. De jouwe is overigens aardig anders dan de mijne:


De mijne heeft uitkijk ruitjes aan de zijkant in plaats van bovenop.
groeten,
Auke

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9053
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19362 Gepost op: 20 February 2020, 11:43:56 »
Rood!  !
Oeps. Berichten gemist. Ik doelde nog op die Volvo.......

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19363 Gepost op: 20 February 2020, 21:32:25 »
Oso... ja, die Volvo!
Als je de foto's van de echte vergelijkt met het model, dan valt wel op dat bijvoorbeeld het dak een stuk hoger is dan bij het model het geval is en ook verder zijn de proporties niet overal even goed getroffen.
Desondanks is het wel echt een herkenbare katterug...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19364 Gepost op: 20 February 2020, 21:32:34 »
Omdat ook op een goederentrein meer personeel aanwezig was dan alleen de machinist en zijn linkerhand, de stoker, ontstond al vroeg de behoefte aan een wagen waarin dat personeel kon verblijven. Voordat de luchtdrukrem algemeen was ingevoerd, waren er op de trein remmers aanwezig die, op signalen vanuit de lokomotief, de remmen moesten bedienen. Als er onderweg op stations gerangeerd werd en de remmers het er even van konden nemen, konden ze in de Güterzugbegleitwagen (officieel Güterzuggepäckwagen) de plaats innemen van het rangeerpersoneel dat vaak met de goederentreinen meereed (omdat niet op elk station voldoende personeel aanwezig was) en dus meehielp met rangeren als de trein op een station stil stond en er wagens uitgezet en opgenomen werden.
Verder bood de wagen onderdak aan de Zugführer en de Packmeister (degene die ging over de vrachtbrieven en dienstzendingen).

Eén van de meest beeldbepalende Güterzuggepäckwagen (en ook in model zo ongeveer de meest bekende) was de Pwg pr 14 (en ook de Pwg pr 12 en 13 leken daar sterk op) met het verhoogde gedeelte waarin de Zugführer een goed beeld had over de trein en eventueel de seinen. Vrijwel elk zichzelf respecterend merk heeft of had daarvan wel een model in het assortiment. Het model in mijn vorige reactie is van Sachsenmodelle, en als je dat model vergelijkt met dat van Fleischmann hieronder, dan zie je meteen twee voorbeelden van de talloze varianten binnen dat wagentype.



Ook de wagen van Auke is een variant op de Pwg pr 14.
Na de oorlog (WOII) kon de (nog jonge) DB niet zonder de Güterzuggepäckwagen. Omdat de meeste van die wagens toch een beetje op leeftijd begonnen te komen, werd er hier en daar wel wat aan verspijkerd. Verstevingingsprofielen in allerlei soorten en maten werden aangebracht, raampjes in deuren verwijderd en noem maar op.


Foto: dimo1_dimo1 oba Auke, bewerkt en daardoor een beetje uit proportie getrokken door 44 oba Jan

Het meest opvallend is dat de "Kanzel" voor de Zugführer verdwenen is. Toen de meeste goederenwagens nog waren voorzien van een zgn. "Flachdach", oftewel een plat dak, zoals je bijvoorbeeld bij de G10 ook aantreft, had de Zugführer vanuit die Kanzel (de verhoogde opbouw) een goed zicht over de trein. Toen echter het aantal wagons met "Tonnendach" (oftewel een rond dak, zie bijvoorbeeld de Bremen en de Dresden) toenam, werd dat goede uitzicht, en zeker als zo'n wagen met Tonnendach direct achter de Güterzugbegleitwagen was geplaatst, behoorlijk belemmerd.
Behalve dat was de plaats waar dak en Kanzel  elkaar raakten een plek die veel onderhoud vereiste vanwege veelvuldige lekkages op die plaats. Dat was de reden waarom veel Pwg pr 14 werden ontdaan van de Kanzel en een vlak dak over de gehele lengte kregen. Om toch voor de Zugführer een goed zicht op de trein te kunnen bieden, werd aan weerszijden van de wagen een soort erkertje geplaatst.