Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een klein stukje Scotland door Noordster
Vandaag om 20:06:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:04:20
spanning meten digitale baan door Ronald Koerts
Vandaag om 20:03:53
Meten strooomverbruik door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:49:09
Piko NS1100, materieelbespreking door Joran
Vandaag om 19:48:10
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 19:48:08
Wensendraadje Nederlands 2020 door Hlv53
Vandaag om 19:43:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:42:12
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:38:11
TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan. door puntenglijder
Vandaag om 19:21:13
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 18:49:22
Franse treinen en scenery door Carl
Vandaag om 18:45:28
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:23:25
NTM goederenwagens in Spoor-0 door jumbo747
Vandaag om 18:04:53
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 17:34:28
Dubbele containerwagon van Touax in Nederland inzetbaar? door MHS84
Vandaag om 17:32:59
De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door MOVisser
Vandaag om 17:27:31
Bouw RhB station Langwies in H0m 200x47cm door RhB-Mikey
Vandaag om 16:55:45
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 16:34:38
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:28:19
Auto botst in Waalhaven tegen goederentrein door tijgernootje
Vandaag om 16:24:44
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Overet
Vandaag om 16:12:30
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door MDG
Vandaag om 16:04:22
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door wob
Vandaag om 15:22:14
Murder on the Orient Express door Rondje_HO
Vandaag om 15:18:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Eric B
Vandaag om 15:06:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 14:53:21
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 14:24:55
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Rik
Vandaag om 14:23:58
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door Floris Dilz
Vandaag om 13:45:59
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2108660 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13483
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18840 Gepost op: 19 november 2019, 12:08:51 »
Ondanks de teleurstelling vanwege geen trein was ik dan ook zeker niet ontstemd, Gerard. Dingen zijn zoals ze zijn, ook op modelbanen  ;)
Beterschap gewenst, lijkt me een pijnlijke ervaring - ben wel eens met de fiets gevallen, maar niet met gebroken ribben als gevolg. Sterkte!


@RondjeH0: dat vond ik ook, Martijn. De bouwer heeft duidelijk oog voor hoe het er in werkelijkheid uitziet, en kan het nog netjes in model omzetten ook. Als je al vervelend zou willen doen, dan zou je kunnen gaan zeuren over de verkanting die niet aanwezig is. Maar met name op modulebanen wordt dat vaak bewust achterwege gelaten.

@Ruud: daar heb je helemaal gelijk in. Ik ben nog een beetje zoekende naar wat ik eigenlijk met die V60ers wil: koppelingen aan beide kanten of toch niet? En dan Roco of Kadee? Of, als er koppelingen aan beide kanten komen, wordt dat dan aan beide kanten Kadee's of Kadee aan één kant en Roco aan de andere? Zoals het nu is is de eerste voorzien van Kadee's, de tweede van Roco's en de derde aan één kant Kadee en de andere kant Roco. In de MM staan ze als resp. V60 G, V60 P en V60 U.
O ja, alledrie de loks komen van Roco.

Citaat
... geen enkele met een aslengte van 23,8 mm, en die horen op de wagen. Als ik dat geweten had.... Nou ja, dat lossen we ook wel weer op.

Als ik dat op dat moment had geweten, of bedacht, dan had ik bij Erwin mooi nog een stel goeie assen kunnen kopen. Maar ja, achteraf kijk je een koe in de kont.
Maar goed, zoals ik al zei, assen genoeg, maar niet met de goeie lengte. Wat doe je dus als je assen van de verkeerde lengte maar met de juiste wielen èn assen van de goeie lengte met de verkeerde wielen hebt?
Dan zet je gewoon de goeie wielen op de goeie assen:



De Glmhs50 staat nu tenminste op de goeie wielen. Nu nog koppelingen en wat verouderen.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18841 Gepost op: 19 november 2019, 15:25:54 »
Hoi Jan,

Ik vond de beurs zeker de moeite waard. De baan van modelspoorgroep uit Aurich vond ik ook zeer de moeite waard. Leuke details gezien. Heb nog een mooie railbus en een paar decoders kunnen aanschaffen bij Erwim voor een redelijke prijs. Ook had hij de trapjes voor de V100. Nogmaals bedankt voor je hulp. Het was weer gezellig. (y)

Ps. De BR23 doet nog steeds niets ook niet met de nieuwe decoder erin. Alles er maar weer uit slopen en overnieuw beginnen. ???

Grt. Ric

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13483
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18842 Gepost op: 19 november 2019, 16:15:20 »
Als dat zo is, met die 23er, dan zou ik toch gaan twijfelen of het mankement niet tòch in de lokomotief zelf gezocht moet worden... ik zou dat nog eens een keertje goed nalopen. Een multimeter bij de hand houden kan ook geen kwaad.

Het zal iedereen wel bekend voorkomen: je weet zeker dat je het goed gedaan hebt en dat het feilloos zou moeten functioneren en dat het toch niet goed werkt als je de boel in de praktijk gaat testen.
De Glmhs50 liep met de nieuwe as/wiel-combinaties wat stroefjes. Ik wist zeker dat de binnenmaat wiel - wiel 14,5 mm was en dat het daar dus niet aan kon liggen. De diameter van de wielen misshien? Ook dat bleek na controle in orde te zijn, 11 mm eruit, 11 mm erin. "De hoge flenzen!" dacht ik ineens, maar dat was flauwekul, want die waren juist door het omwisselen van de "wisselstroomwielen" geëlimineerd. Maar wat dan wel? Zou het kunnen zijn dat de ruimte tussen aspothouders en wiel ietwat te krapjes was? Verkeerd gemeten?
Maar na controle met de schuifmaat bleek er toch echt 14,5 mm ruimte tussen de wielen te zitten. Dan maar even alle treinen één voor één uit het schaduwstation getrokken, want volgens mij moest daar nog ergens een andere Gmlhs50 (die ik zelf nieuw in de winkel had gekocht) tussen zitten.
Met dat ding op z'n rug en de schuifmaat erbij bleek daar de ruimte tussen de wielen 14,3 mm te zijn... de ouwerwetse norm dus. Enfin, de wielen 0,2 mm uit elkaar getrokken en nu loopt alles zoals het hoort: lekker soepel.



Toch wel fijn, die NEM, zeker als die voortdurend worden aangepast. Dan weet je tenminste waar je op kunt bouwen.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1110
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18843 Gepost op: 19 november 2019, 17:51:48 »
Eerst 14,5 mm en dan 0,2 mm uit elkaar trekken wordt dan toch 14,7 mm ???

Of bedoel je wielen 0,2 mm samendrukken Jan.

Groet,
Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13483
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18844 Gepost op: 19 november 2019, 18:37:41 »
Natuurlijk, je hebt gelijk.

Als je onderstaand plaatje bekijkt, zou je eventueel kunnen zeggen dat het linkerwiel als het ware naar het rechterwiel toe getrokken wordt:



...hoewel de echte actie uitsluitend in de draaiende spindel zit, die de as door het linkerwiel duwt.
Als ik had gezegd: "...0,2 mm naar elkaar toe trekken" had ik me er misschien nog uit kunnen lullen, maar as is verbrande turf  ;D

Dank voor je opmerkzame blik, Erich!  (y)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13483
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18845 Gepost op: 19 november 2019, 20:55:28 »
Eigenlijk vroeg ik me al sinds de aanschaf van die laatste Glmhs50 af of de wagen wel in de correcte OVP zat. Ik meen me namelijk te herinneren dat de al aanwezige Glmhs50 in een plastic "Fleischmann"-doosje zat. Het nummer op het doosje klopt wel, als je op het www gaat zoeken vind je onder Roco nummer 47591 inderdaad een Glmhs50 met het nummer 212 753:



Die in het plastic "Fleischmann"-doosje is getooid met het nummer 204 849



Dat is toch wel aardig van Roco  :)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13483
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18846 Gepost op: 20 november 2019, 22:04:55 »
Nadat het wielen/assenverhaal naar een "ze-leefden-nog-lang-en-gelukkig-einde" is geleid, viel me, toen ik zo en passant en langs de neus weg nog eens naar de wagen keek, een merkwaardig verschijnsel op:



Het dak leek er wel scheef op te zitten: aan de ene kant was de bovenste geleiderail voor de deur duidelijk te zien, terwijl deze aan de andere kant zowat onder het dak verdwenen was.
Bij nadere inspectie bleek het dak ook maar heel losjes op de wagen vast te zitten. Reden genoeg om het er maar eens af te halen om te kijken wat daarvan de oorzaak is. Dat bleek iets teveel gepast geweld geweest te zijn, de nokjes aan de ventilatieluiken bleken deels afgebroken, terwijl de oogjes aan de uitsteeksel aan het dak deelt geen oogjes meer waren maar... ja, wat eigenlijk? Geen oogjes in elk geval:



Tijd om weer een pot lijm open te trekken.
Hoewel... misschien eerst maar wat vuiligheid op dak en wagen aanbrengen. De brut ligt nou toch uit elkaar.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18847 Gepost op: 21 november 2019, 09:18:53 »
Gezien de constructie verbaast het me niet dat die dingen makkelijk af kunnen breken.

Grt. Ric

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18848 Gepost op: 21 november 2019, 14:52:12 »
Toch knap...al die bedenksels om iets vast te zetten. Meestal is het niet bedoeld om het weer los tevwrikken, maar ja, fröbelterroristen en hun ongekende krachten... 8).
Mvg Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13483
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18849 Gepost op: 21 november 2019, 16:51:24 »
Tja... als het dak niet redelijk soepeltjes los wil, begin ik meestal maar met het onderstel. Of ik dat met die eerste wagen ook zo gedaan heb heb, weet ik niet meer, maar die zit in ieder geval nog stevig in elkaar.
Als je de bodem er onder uit gehaald hebt, kun je de inzetten met daarop de ventilatieluiken wat naar binnendrukken en ze zo met dak en al uit de wagen tillen. Het onderstel houdt alles bij elkaar, als het ware.



Het blijft alles bij alles toch een lastig klusje.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3281
  • NS tijdperk III b/c
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18850 Gepost op: 21 november 2019, 17:19:00 »
Als de fabrikanten correcte modellen gaan produceren, hoeven wij ze niet meteen na aankoop weer uit elkaar te halen  ;) ;D
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 625
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18851 Gepost op: 21 november 2019, 21:15:30 »
En een mooie gelegenheid om de massa van de wagen te corrigeren. Dit beestje zou met het blote oog toch wel zo’n 70 à 80 g mogen wegen.

Wolter

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13483
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18852 Gepost op: 21 november 2019, 22:47:46 »
Ik weet nog niet of ik deze wagen wel Fremoduchtig ga maken, Wolter. Voor m'n eigen baan met z'n hellingen van 3% is het niet zo handig om al te zware wagens in te zetten. Hoewel... een enkele zou natuurlijk niet zoveel kwaad kunnen. RP25's eronder en als het nodig is de Kadee's inruilen voor 6511'en is ook niet te veel moeite.

@Eric: correct of niet, bij mij hebben alle wagens (en lokomotieven) zo'n 99% kans gesloopt te worden voor ze ook maar een meter gereden hebben  ;D :angel:

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 625
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18853 Gepost op: 21 november 2019, 23:49:09 »
Snap ik.
Ik zat nog even te kijken naar de bestemmingen op je baan voor deze wagen. Hij kan natuurlijk naar het Wagenwerk moeten of naar de Luftmatratzenfabrik, in beide gevallen inderdaad de helling op.

Wolter

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13483
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18854 Gepost op: 22 november 2019, 11:50:54 »
De helling naar 'boven', naar het Bw, de Wagenwerkstatt en naar WLM, die overigens geen spooraansluiting heeft, kent een hellingspercentage van zo'n 5%.
Vanuit Lümmeln Sbf naar de "begane grond" moet een helling van 3% genomen worden.