Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3414793 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18810 Gepost op: 13 november 2019, 19:25:18 »
OK
Zaten de gaten dan al in de aspotten

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18811 Gepost op: 13 november 2019, 19:52:45 »
Nou... niet echt:



Ik heb deze halfdiepe "potjes" opgeboord met met een soort kegelvormig freesje:



...zodanig dat de as wel voldoende ruimte heeft, maar er niet in rond kan zwabberen.
Zodra ik de messing lagertjes in huis heb, ga ik de aspot nogmaals te lijf, maar dan met een kogelvormig freesje, zodat er dan een gaatje van 2mm diep en 2 mm wijd ontstaat. Daar moet het messing lagertje dan in passen (even fixeren met een drupje CA of 2K-lijm).

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18812 Gepost op: 13 november 2019, 20:09:42 »
Heb ook een vraag aan GM&S gestuurd
Lijkt me dat je dan meteen van slijtage verlagingen afbent

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18813 Gepost op: 13 november 2019, 21:33:26 »
Ja, die lagertjes wil ik er nog wel in hebben.
Aan de andere kant, er zijn tig wagens waarvan de assen gewoon in de plastic aspotten gelagerd zijn.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18814 Gepost op: 13 november 2019, 22:08:38 »
De meesten
Maar ik heb ook redelijk wat ouder rijden,en ook wel andere merken die toch sneller slijten lijkt
Ook een aantal M die gewoon te laag staan door slijtage en door (iets) te korte assen
Denk dat je dat ook kan opvangen

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18815 Gepost op: 13 november 2019, 22:38:37 »
Over die slijtage nog een late jeugdherinnering. Modelbouw- en Speelgoedcentrum Berger, aan het A-Kerkhof in Groningen, liet circa 1974 het eerste Roco-materieel rijden in de kerstetalage. Natuurlijk was dat een fantastische promotie voor het merk. Een DB-diesel serie 215 heeft weken achter elkaar rondjes gereden in de etalage, met een lange trein van goedkope wagentjes. Die hadden een plastic onderstel, waar de assen zo maar in draaiden. Dat kon volgens mij nooit goed gaan: Fleischmann en Märklin hadden in die jaren nog een metalen onderstel waar de assen in draaiden.

Nu, bijna 50 jaar later, weten we dat bij normaal hobbygebruik vrijwel nooit een aspot uitslijt.

Wolter



Moins mais mieux.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18816 Gepost op: 14 november 2019, 11:04:57 »
Slijtage wordt bepaald door het gebruikte materiaal. Er zijn voldoende modellen geweest die niet van zelfsmerend plastic zijn gemaakt en dus wel bleken uit te slijten door het rijden. Franse groentewagens van LS Models zijn daarvan een voorbeeld, maar er zijn er meer. Gelukkig leert men en wordt er nu vaak lagers gebruikt als het plastic niet geschikt is als lager.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18817 Gepost op: 14 november 2019, 12:44:06 »
Citaat
Slijtage wordt bepaald door het gebruikte materiaal.

Precies. Ik heb legio wagens in het bestand waar de assen gewoon in het plastic van de onderbouw gelagerd zijn, maar ik heb geen idee of het plastic van deze onderbouw dezelfde samenstelling heeft als die andere. Kan best zijn van wel, kan best zijn van niet. Daarom gooi ik er voor de zekerheid maar van die messing lagertjes tegenaan. Beter voorkomen dan (niet te) genezen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18818 Gepost op: 14 november 2019, 14:20:56 »
Nummertje drie op het lijstje met te versmallen onderstellen is een Gms54 van Roco. Hoewel Carstens schrijft dat het model nog van Röwa stamt en het onderstel veel te breed is, lijkt me dat laatste juist wel mee te vallen; het is beduidend smaller dan dat van de Gmms44 en de Gmmhs56, maar iets breder dan dat van de Gmhs53.



Zoals je ziet zijn hier de assen ook niet in zo'n "binnen-ashouder" gelagerd. Zou je dit chassis willen versmallen, dan zou je dus ook de ruimte voor de assen in de "originele" aspotten moeten verdiepen. De vraag is of daar wel vlees genoeg voor is. Afgezien daarvan zal ook de ruimte tussen ashouder en wiel kleiner worden, met het risico op aanlopen.



Dat alles in overweging nemende komt de mogelijkheid in beeld om de wagen zo te laten en eventueel alleen de verwering overnieuw te doen. Zoals die nu is, is het het resultaat van een actie van zo'n twintig jaar (of meer) geleden.





En dan nog iets geheel anders: in het voorwoord van GW 1.1 schrijft SC een geheel andere indeling te gaan volgen dan in Band 1 het geval was. In het begin kostte het me wat moeite om bepaalde wagens "terug te vinden", maar eenmaal gewend wordt het gaandeweg duidelijker. Waar in Band 1 nog een grofweg gezegd "numerieke" volgorde werd aangehouden, is die in Band 1.1 en Band 1.2 veeleer een chronologische. Toch wel logischer, vind ik.
Nog een opmerking: in GW2 werd het thema "Gedeckte Wagen-Sonderbauarten" behandeld, waarin wagens als veewagens, koelwagens, silowagens en zo meer werden besproken. In de nieuwe delen 1.1 en 1.2 treffen we echter "ineens" wel de veewagens aan, terwijl koelwagens, silowagens etc. etc buiten beeld blijven.
Ben benieuwd waartoe dat gaat leiden.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2019, 14:39:32 door 44 »

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18819 Gepost op: 14 november 2019, 15:41:18 »
Zal wel een commerciële reden achter zitten :angel:

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18820 Gepost op: 14 november 2019, 17:52:14 »
Dat zou kunnen, wie weet.
Overigens, over commercieel gesproken: als je gaat zoeken op Güterwagen Band 1 en Band 2, dan kom je ze wel tegen redelijk "normale" prijzen tegen, maar soms worden er ook astronomische bedragen voor egvraagd. Meer dan € 200,= bijvoorbeeld.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18821 Gepost op: 14 november 2019, 18:33:21 »
Wat dag je hiervan? https://www.amazon.de/MIBA-G%C3%BCterwagen-Band-Gedeckte-Wagen/dp/3896106538
tweedehands 2 1/2 keer duurder dan nieuw

Grt. Ric

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18822 Gepost op: 14 november 2019, 18:48:51 »
Dat zal wel een typefoutje zijn, vermoed ik.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18823 Gepost op: 14 november 2019, 19:17:06 »
Jan, die verwering is supergeslaagd. Niks meer aan doen en op naar het volgende project 😋

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18824 Gepost op: 14 november 2019, 20:13:35 »
In 18819 heb je het over eventueel aanlopen van de wielen
Maar in18807 zitten de wielen bijna tegen de aspotten aan
« Laatst bewerkt op: 14 november 2019, 20:15:37 door jerrytrein »