Doel:€250.00
Donaties:€345.00

Per saldo:€95.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Blokken maken met Peco spoor en Peco SL-88/ST-244 wissels door phdirk
Vandaag om 15:07:33
Rheinburgh, TP V/VI door martijn v m
Vandaag om 15:07:06
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Hlv53
Vandaag om 15:03:15
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:59:02
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 14:58:18
Roco NS1000, oud model, digitaliseren en pimpen door gtw6016
Vandaag om 14:52:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 14:47:13
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 14:39:44
Liliput L131999 - NS3500 - LED vervangen door 008200
Vandaag om 14:37:28
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door MDG
Vandaag om 14:30:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MarvinK
Vandaag om 14:24:26
Auhagen 2020 door Chris
Vandaag om 14:23:14
Bouw Bührtal III door nachbar
Vandaag om 14:18:45
Sprog 2V3, werkt niet en foutmelding. door Martin Domburg
Vandaag om 14:13:12
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 14:03:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:00:33
Artitec 2020, raad-draadje door Rick
Vandaag om 13:58:08
On traXS 2020 door Marty
Vandaag om 13:43:06
Dordrecht jaren 70 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:22:57
Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79) door Kanalenman
Vandaag om 12:59:24
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Ben
Vandaag om 12:56:55
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 12:49:24
KATO chassis 11-110 door Hugo Baart
Vandaag om 12:34:46
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 11:55:11
Coöperatie de Eendracht door Harold Content
Vandaag om 11:51:42
Tillig 2020 (H0/H0e) door roco
Vandaag om 11:36:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bollen neus
Vandaag om 10:27:16
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:16:58
GATX zans knikketelwagon H0 door RodeDuivel
Vandaag om 08:57:35
Tillig 2020 (spoor TT) door SimonSt
Vandaag om 08:35:03
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2147946 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13598
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18810 Gepost op: 13 november 2019, 18:52:19 »
Die dingen van Roco heb ik nog meer dan zat liggen, dus dat is geen probleem. Het probleem zit 'm eerder in het verwijderen van de "originele" ivm de kans op Rocokrak.

@Jerry: aan de assen is niks veranderd. Omdat de wagen heel vroeger ook geschikt moest zijn voor Trix-Express-assen (als ik me niet vergis), is het onderstel zo breed uitgevallen.
In plaats van het onderstel smaller te maken, heeft Roco (en eerder ook al Röwa) een soort "binnen-ashouders" bedacht.
Door het ondertel te versmallen zijn die "binnen-ashouders" niet meer nodig, omdat de assen nu in de "echte" aspotten vallen. Alleen de remblokken zitten ook aan die binnendingen, dus heb ik ze zo aangepast dat die remblokken behouden blijven. Hopelijk brengen de onderstaande plaatjes wat duidelijkheid in mijn vage gewauwel:


De "binnen-ashouder" en de aanpassing daarvan:



As en "binnen-ashouder" zoals het origineel zat:



As in versmald onderstel:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4707
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18811 Gepost op: 13 november 2019, 19:25:18 »
OK
Zaten de gaten dan al in de aspotten

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13598
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18812 Gepost op: 13 november 2019, 19:52:45 »
Nou... niet echt:



Ik heb deze halfdiepe "potjes" opgeboord met met een soort kegelvormig freesje:



...zodanig dat de as wel voldoende ruimte heeft, maar er niet in rond kan zwabberen.
Zodra ik de messing lagertjes in huis heb, ga ik de aspot nogmaals te lijf, maar dan met een kogelvormig freesje, zodat er dan een gaatje van 2mm diep en 2 mm wijd ontstaat. Daar moet het messing lagertje dan in passen (even fixeren met een drupje CA of 2K-lijm).

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4707
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18813 Gepost op: 13 november 2019, 20:09:42 »
Heb ook een vraag aan GM&S gestuurd
Lijkt me dat je dan meteen van slijtage verlagingen afbent

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13598
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18814 Gepost op: 13 november 2019, 21:33:26 »
Ja, die lagertjes wil ik er nog wel in hebben.
Aan de andere kant, er zijn tig wagens waarvan de assen gewoon in de plastic aspotten gelagerd zijn.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4707
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18815 Gepost op: 13 november 2019, 22:08:38 »
De meesten
Maar ik heb ook redelijk wat ouder rijden,en ook wel andere merken die toch sneller slijten lijkt
Ook een aantal M die gewoon te laag staan door slijtage en door (iets) te korte assen
Denk dat je dat ook kan opvangen

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 676
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18816 Gepost op: 13 november 2019, 22:38:37 »
Over die slijtage nog een late jeugdherinnering. Modelbouw- en Speelgoedcentrum Berger, aan het A-Kerkhof in Groningen, liet circa 1974 het eerste Roco-materieel rijden in de kerstetalage. Natuurlijk was dat een fantastische promotie voor het merk. Een DB-diesel serie 215 heeft weken achter elkaar rondjes gereden in de etalage, met een lange trein van goedkope wagentjes. Die hadden een plastic onderstel, waar de assen zo maar in draaiden. Dat kon volgens mij nooit goed gaan: Fleischmann en Märklin hadden in die jaren nog een metalen onderstel waar de assen in draaiden.

Nu, bijna 50 jaar later, weten we dat bij normaal hobbygebruik vrijwel nooit een aspot uitslijt.

Wolter




Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3028
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18817 Gepost op: 14 november 2019, 11:04:57 »
Slijtage wordt bepaald door het gebruikte materiaal. Er zijn voldoende modellen geweest die niet van zelfsmerend plastic zijn gemaakt en dus wel bleken uit te slijten door het rijden. Franse groentewagens van LS Models zijn daarvan een voorbeeld, maar er zijn er meer. Gelukkig leert men en wordt er nu vaak lagers gebruikt als het plastic niet geschikt is als lager.
11:16, 12:22, 13:2 14:9

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13598
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18818 Gepost op: 14 november 2019, 12:44:06 »
Citaat
Slijtage wordt bepaald door het gebruikte materiaal.

Precies. Ik heb legio wagens in het bestand waar de assen gewoon in het plastic van de onderbouw gelagerd zijn, maar ik heb geen idee of het plastic van deze onderbouw dezelfde samenstelling heeft als die andere. Kan best zijn van wel, kan best zijn van niet. Daarom gooi ik er voor de zekerheid maar van die messing lagertjes tegenaan. Beter voorkomen dan (niet te) genezen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13598
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18819 Gepost op: 14 november 2019, 14:20:56 »
Nummertje drie op het lijstje met te versmallen onderstellen is een Gms54 van Roco. Hoewel Carstens schrijft dat het model nog van Röwa stamt en het onderstel veel te breed is, lijkt me dat laatste juist wel mee te vallen; het is beduidend smaller dan dat van de Gmms44 en de Gmmhs56, maar iets breder dan dat van de Gmhs53.



Zoals je ziet zijn hier de assen ook niet in zo'n "binnen-ashouder" gelagerd. Zou je dit chassis willen versmallen, dan zou je dus ook de ruimte voor de assen in de "originele" aspotten moeten verdiepen. De vraag is of daar wel vlees genoeg voor is. Afgezien daarvan zal ook de ruimte tussen ashouder en wiel kleiner worden, met het risico op aanlopen.



Dat alles in overweging nemende komt de mogelijkheid in beeld om de wagen zo te laten en eventueel alleen de verwering overnieuw te doen. Zoals die nu is, is het het resultaat van een actie van zo'n twintig jaar (of meer) geleden.





En dan nog iets geheel anders: in het voorwoord van GW 1.1 schrijft SC een geheel andere indeling te gaan volgen dan in Band 1 het geval was. In het begin kostte het me wat moeite om bepaalde wagens "terug te vinden", maar eenmaal gewend wordt het gaandeweg duidelijker. Waar in Band 1 nog een grofweg gezegd "numerieke" volgorde werd aangehouden, is die in Band 1.1 en Band 1.2 veeleer een chronologische. Toch wel logischer, vind ik.
Nog een opmerking: in GW2 werd het thema "Gedeckte Wagen-Sonderbauarten" behandeld, waarin wagens als veewagens, koelwagens, silowagens en zo meer werden besproken. In de nieuwe delen 1.1 en 1.2 treffen we echter "ineens" wel de veewagens aan, terwijl koelwagens, silowagens etc. etc buiten beeld blijven.
Ben benieuwd waartoe dat gaat leiden.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2019, 14:39:32 door 44 »

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18820 Gepost op: 14 november 2019, 15:41:18 »
Zal wel een commerciële reden achter zitten :angel:

Grt. Ric

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13598
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18821 Gepost op: 14 november 2019, 17:52:14 »
Dat zou kunnen, wie weet.
Overigens, over commercieel gesproken: als je gaat zoeken op Güterwagen Band 1 en Band 2, dan kom je ze wel tegen redelijk "normale" prijzen tegen, maar soms worden er ook astronomische bedragen voor egvraagd. Meer dan € 200,= bijvoorbeeld.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18822 Gepost op: 14 november 2019, 18:33:21 »
Wat dag je hiervan? https://www.amazon.de/MIBA-G%C3%BCterwagen-Band-Gedeckte-Wagen/dp/3896106538
tweedehands 2 1/2 keer duurder dan nieuw

Grt. Ric

Ruud K

  • Online Online
  • Berichten: 12017
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18823 Gepost op: 14 november 2019, 18:48:51 »
Dat zal wel een typefoutje zijn, vermoed ik.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3987
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18824 Gepost op: 14 november 2019, 19:17:06 »
Jan, die verwering is supergeslaagd. Niks meer aan doen en op naar het volgende project 😋