Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Kranbach naar Haanrade in spoor 0 door rhberk
Vandaag om 11:05:06
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:58:24
NL-baan in Canada door Eric B
Vandaag om 10:57:57
Boek: Jaren 80 in woord en beeld door Mispoes
Vandaag om 10:57:10
SLT in H0 voor Kleindrecht door Ronald Koerts
Vandaag om 10:46:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door HansB
Vandaag om 10:41:54
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:41:45
Draaistellen 1 op 1 gevonden. door Hans Reints
Vandaag om 10:36:13
Roco Blokkendoos componentjes oververhit? door bellejt
Vandaag om 10:35:38
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door AdLoc
Vandaag om 10:23:58
MODELSPOOR 2019 by MTD - 19 & 20 Oktober 2019 in EDEGEM (B) door Frans Peeters
Vandaag om 09:59:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:51:53
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 09:27:30
Oude Fleischmann meuk en curiosa door zuylen
Vandaag om 09:26:27
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door henk
Vandaag om 09:21:35
Digikeijs H0 NS Seinen DR710 en DR711 leverbaar door gtw6016
Vandaag om 08:21:04
Foto’s uploaden met Apple? door henk
Vandaag om 08:08:05
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 07:15:27
Rijnstraat door Tulpendaal
Vandaag om 05:35:25
Driemaster in ‘t veen door Beached
Vandaag om 01:55:44
NS 8100 in 0 door 1795
17 oktober 2019, 23:19:42
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
17 oktober 2019, 23:14:05
Afmeting stationsnaambord door Ludo1957
17 oktober 2019, 23:09:42
Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c door Ivo vS
17 oktober 2019, 22:54:45
Raadplaatje door Luit
17 oktober 2019, 22:13:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 oktober 2019, 22:01:55
Modelspoorbeurs NOORDSPOOR 2020 door Fritsprt
17 oktober 2019, 21:52:24
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door Edsko Hekman
17 oktober 2019, 21:50:23
Welk rijtuig te gebruiken voor WRmz134.5 door eichddraig
17 oktober 2019, 21:25:44
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door Reinout van Rees
17 oktober 2019, 21:13:23
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2048910 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13287
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18360 Gepost op: 16 september 2019, 22:58:21 »
@Patrick: nou... beide sets, dat weet ik nog niet. Er zitten ook nog Silberlinge van BRAWA aan te komen.  ::)
@Ric: lijkt me wel een leuk filmpje; als ik even tijd heb zal ik er eens voor gaan zitten. Dank voor het doorgeven!
@Wolter: ja, daar kun je een heuse queeste van maken, als je wil. Dank ook voor de link, de kleur die daar te zien is is op mijn wagens ook wel te vinden, zij het ietsje donkerder. Zie de bovenste foto in bericht #18350.
@Stephan: dat is wel zo ongeveer het sfeertje (qua kleur dan) wat ik probeer te vinden. Maar dan in Lümmeln, niet in Arnhem  ;)
@Erich: ruitenwissers... ja, daar zeg je zo wat. Geen van de vijftig autootjes heeft aangestipte ruitenwissers. Wie dat echt storend vindt, mag langskomen voor een kop koffie om daarna aan 't werk gezet te worden.  :P

Het al te gele is nu wel weg, ik geloof dat ik hier wel vrede mee heb:

« Laatst bewerkt op: 16 september 2019, 23:13:10 door 44 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 5111
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18361 Gepost op: 16 september 2019, 23:29:17 »
Hmmm... daar zeg je zo wat. Als er een stoomlok (met trein) in Lümmeln Sbf staat, waar ik 'm niet kan zien, dan kan ik zonder meer naar rechts draaien om de trein vooruit het Sbf uit te laten rijden. Met dieselloks is het een ander verhaal natuurlijk... want als het langer dan 15 minuten duurt, ben ik echt wel vergeten hoe de lok voor de trein staat.

Ik heb niet zo'n luxe station met draaischijf waardoor m'n stoomloks schoorsteen-voor voor de trein staan. Eén van beide richtingen op zit de tender aan de voorkant. En ja, de dieseltjes maken het nog wat erger door vaak geen duidelijke voorkant te hebben.

Het enige dat ik makkelijk consistent kan krijgen is het aloude "naar rechts draaien is naar rechts rijden". Daar maak ik dan ook met graagte gebruik van.

Maar de prijs die je daarvoor betaalt is dat je loks altijd dezelfde kant op rijden. Daar kan je niet mee variëren. Met sneltreinloks die je schoorsteen-voor wilt hebben ben je dan in de aap gelogeerd. Dan is het een prijs die te hoog is om te betalen (lijkt me).

In mijn geval is het geen noemenswaardig nadeel en neem ik het dus graag op de koop toe in ruil voor rangeren-zonder-nadenken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13287
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18362 Gepost op: 17 september 2019, 11:59:35 »
Ik snap het. Denk ik. En ik kan me voorstellen dat je dat zo doet. Maar als je digitaal rijdt (zoals jij dat ook doet, als ik me niet vergis), is die gouden standaard "Dreh' nach rechts, fahr' nach rechts" eigenlijk niet te handhaven, zo heb ik (nog maar kort geleden) geleerd. Eén keer draaien op de draaischijf, of een lok 'verkeerd om' op de rails zetten en het het is gedaan met de zalige zekerheid.
Het heeft me verrassend weinig tijd gekost om het naar rechts draaien los te zien van naar rechts rijden en in plaats daarvan het naar rechts draaien te koppelen aan "rijden met schoorsteen vooruit" of, in het geval van dieselloks "rijden met de lange snuit vooruit". Bij symmetrische loks, zoals V200, V160 of Elloks is het wat lastiger, meestal zijn de cijfers 1 en 2 ter aanduiding van de Führerstände (vroeger V en H, vorn und hinten, letterlijk dus) van enige afstand maar moeilijk te zien. Als je, zoals ik eigenlijk altijd doe, de bufferbalk aan één kant van de lok voorziet van een volledige uitrusting, dus schroefkoppeling, remslangen etc, en dus zonder beugel-, haak- of Kadeekoppeling, wordt het iets makkelijker.

Maar de kern is de lok los te zien van de rails en de "voorkant" te koppelen aan het "naar rechts draaien". Als je die draai eenmaal hebt gemaakt, zul je binnen de kortste keren je draai gevonden hebben.





Oh ja, nog iets: eenmaal je jezelf op deze manier geconditioneerd hebt, zul je er (mogelijk) achter komen dat bij een enkele lok het grijze en het oranje draadje verkeerd om zijn aangesloten. Dan ligt de oplossing in CV29.
« Laatst bewerkt op: 17 september 2019, 12:03:39 door 44 »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3412
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18363 Gepost op: 17 september 2019, 13:27:10 »
Inderdaad kun je met cv 29 de loc ompolen zonder te solderen. Dan moet je cv 29 meen ik even uit mijn hoofd op waarde 6 zetten. Ik had dat probleem met een Fleischmann beginset locje met 21 polige decoder. Die reed analoog de verkeerde kant op. Als je digitaal gaat rijden is dat natuurlijk geen probleem. Maar ik was toen nog half analoog. En dan wordt het wel lastig. Inmiddels is alles nu omgebouwd.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13287
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18364 Gepost op: 17 september 2019, 14:23:09 »
Citaat
Dan moet je cv 29 meen ik even uit mijn hoofd op waarde 6 zetten

6 zou kunnen. Dan heb je de normale rijrichting, 28 rijstappen (of 128) en analoog rijden is mogelijk. Wil je met deze combinatie de rijrichting omkeren, dan kom je op waarde 7.
Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden (met omgekeerde rijrichting): 1 of 3, of 5 of 53... afhankelijk van wat je wil.


Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 17534
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18365 Gepost op: 17 september 2019, 15:53:20 »
Bij symmetrische loks, zoals V200, V160 of Elloks is het wat lastiger, meestal zijn de cijfers 1 en 2 ter aanduiding van de Führerstände (vroeger V en H, vorn und hinten, letterlijk dus) van enige afstand maar moeilijk te zien.
Bij diesellocs, zeker bij de dieselelektrische, geldt ook het principe: schoorsteen is voorkant. Zo'n loc heeft een dieselmotor en een generator die achter elkaar staan en algemeen wordt aangenomen dat de dieselmotor aan de voorkant zit. De positie van de uitlaat vertelt dus wat de voorkant is.
Duitse  diesellocs zijn meestal dieselhydraulisch en dan wordt het wat lastiger omdat daar de diesel in het midden staat. De V200 is helemaal een probleem, die heeft 2 motoren en die staan zo symmetrisch opgesteld dat je aan de dakindeling helemaal niet kan zien wat voor en achter is.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13287
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18366 Gepost op: 17 september 2019, 17:16:16 »
Hee, da's een goeie, zo had ik het nog niet bekeken. Voor V100, V90, V60 en Kleinlok LgII geen probleem, die hebben een lange snuit als 'voorkant' en een korte (of helemaal geen) snuit als 'achterkant'. V200 is inderdaad wel een probleem, daar zal ik moeten blijven afgaan op de kant zonder koppeling als voorkant. Blijft over de V160 (nou ja, en de V90 maar daar rij ik niet mee):



Hm, dat is even wennen. Misschien tijd om het masjien eens van wat gebruikssporen te gaan voorzien, zodat er een beetje nadruk op de uitlaat komt te liggen.
't Ding moet trouwens nog vernummerd worden ook...

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18367 Gepost op: 17 september 2019, 17:19:59 »
Als je de verlichting aan laat staan dan kun je ook bij symmetrische locs zoals de V200 gemakkelijk zien welke kant de loc op zal gaan. Je multimuis laat in de display in de nulstand zien wat de laatst gekozen rijrichting is en in combinatie met de verlichting weet je zo precies welke kant de loc op gaat rijden.

Groeten,
Bert

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18368 Gepost op: 17 september 2019, 17:25:12 »
Bij de V160 is dat minder een probleem, daar ligt de dieselmotor asymmetrisch aan één kant van de machine ruimte, onder de uitlaten. De cabinedeuren aan deze kant draagt dan een "1" als zijnde de voorkant van de lok. Je ziet het dus aan de uitlaat.
Groeten,
Richard

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1002
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18369 Gepost op: 17 september 2019, 21:26:42 »
Nog even over dat naar links en naar rechts draaien.

De Multimaus is een mooi apparaat, maar eigenlijk vind ik zo'n draaiknop met een middenstand maar lastig.
Liever heb ik een draaiknop die draait van nul naar maximaal, waarbij de rijrichting separaat geschakeld wordt.
Dan ben je ook verlost van dat oude (niet meer toepasselijke) mantra.

De voordelen:
- je kunt op je gemak aan de verlichting zien welke kant de loc op zal rijden
- je kunt de verlichting "omschakelen" nog voor je gaat rijden (wat veel natuurgetrouwer is)
- je hebt niet meer te maken met een vage nulstand (in het midden) waar je gemakkelijk doorheen schiet als je de trein wilt laten stoppen (die dan ongewild van rijrichting verandert).

Groet, Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13287
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18370 Gepost op: 17 september 2019, 21:39:53 »
Toch red ik me best aardig met zo'n koppelingsloze maar compleet uitgeruste bufferbalk. Kwestie van wennen en dat gaat, ik zei het al eerder, verrassend snel.
@Bas (wob): dat is een prima alternatief. Bij Fremo gebruikt men de "Fred", of "Fredi", met een potmeter van 0 naar max (één kant op) en een aparte (tuimel)schakelaar voor de rijrichting.
Zo'n Fred laat zich tamelijk intuïtief hanteren, maar dat doet een Multimaus ook. Overigens, ook de draaiknop van de Multimaus draait van 0 naar max. Naar twee kanten zelfs  ;D ;)
Ik denk dat het een kwestie van wennen is, Bas.

Inmiddels blijken de problemen met (de decoder van) de 44er nog niet over. Wederom ligt de boel uit elkaar:



Misschien was ik wat te voorzichtig met de pinnen van de stekker. Nu iets rigoureuzer verbogen, in de hoop dat het nu wel helpt.
Vooralsnog zal de lok echter geen diensten draaien die een langer verblijf in Lümmeln Sbf vereisen. Eerst maar eens kijken hoe het nu gaat.


Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 17534
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18371 Gepost op: 17 september 2019, 21:56:06 »
Liever heb ik een draaiknop die draait van nul naar maximaal, waarbij de rijrichting separaat geschakeld wordt.
Dan ben je ook verlost van dat oude (niet meer toepasselijke) mantra.
Dan moet wel de richtingschakelaar vertikaal bewegen. Omhoog is vooruit, omlaag is achteruit. Als de schakelaar horizontaal beweegt zit je nog met de links-rechtsverwarring.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 5111
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18372 Gepost op: 18 september 2019, 09:15:32 »
Omhoog/omlaag is wel een goeie als je ècht van links/rechts af wilt.

Expliciet kijken naar de (met zo'n knop gelijk vorbildgetreu wisselende) koplampen is een goeie. Dat is ook aan bezoek goed uit te leggen. Mits de lok ook in het schaduwstation goed zichtbaar is. En mits er verlichting in de loks zit.
Wat dat betreft had ik in m'n achterhoofd als feitje zitten dat er in Lümmeln geen verlichting te bespeuren was. Na wat terugbladeren zag ik echter toch een V100 met een keurig A-sein aan de voorkant. => Hoe zat het daar nou mee, met die verlichting?

Bij mij werkt het bij bezoek (=nichtje van zeven enzo) uitstekend om een multimaus in de knuisjes te duwen, op de draaiknop te wijzen en de vermaledijde uitspraak "naar rechts is naar rechts, naar links naar links" te uiten :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13287
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18373 Gepost op: 18 september 2019, 09:18:56 »
De Fremo-Fred heeft een link-rechtsschakelaar. Klein kunstje om dat ding een kwartslag te draaien.
Voor stoomloks zou dan een schuifschakelaar wel handig zijn, waarmee tevens de snelheid geregeld kan worden, Analoog aan de ganghendel.
Dat heeft dan wel als consequentie dat er voor stoom-, diesel- en Elloks verschillende regelaars nodig zijn.

Hm. Misschien is zo'n z21-ep zo gek nog niet. Een afbeelding van een Führerstand met alle schakelaars en andere attributen om een lokomotief te bedienen op je belcamera of tableau, die je dan, met behulp van het aanraakscherm, kunt bedienen.


Bron plaatje: Maketis

Maar met de Multimaus ben ik best tevreden, prima apparaat zonder veel toeters en bellen.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1002
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18374 Gepost op: 18 september 2019, 09:20:30 »
Dan moet wel de richtingschakelaar vertikaal bewegen. Omhoog is vooruit, omlaag is achteruit.
....zoals bijvoorbeeld bij mijn (inmiddels wat bedaagde) Lenz Compact.
Het zijn overigens 2 knoppen: Pijltjestoets "omhoog" is vooruit en "omlaag" is achteruit.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2019, 09:23:34 door wob »