Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Michiel 80
Vandaag om 13:18:56
19 Toen door MarcNL
Vandaag om 13:17:33
Sporen naar het Verleden door Reinier Z.
Vandaag om 13:06:59
DCS52 Zephyr Express - ervaringen? door gvandersel
Vandaag om 13:00:41
wissel aansturen door gvandersel
Vandaag om 12:58:07
Status van de Arduino zelf naar uitgang zetten? door Timo
Vandaag om 12:54:01
EifelBurgenBahn door 44
Vandaag om 12:30:13
Piko h0 NS 2200 door Kaptein Koek
Vandaag om 12:11:02
Beschikbaarheid Fleischmann Profirails door Floris Dilz
Vandaag om 12:03:07
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
Vandaag om 11:36:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 11:35:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 11:26:37
NS omBC290x van MK modelbouwstudios door Ivo tB
Vandaag om 10:38:39
BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen? door skiptram
Vandaag om 10:16:27
Roco 62502A, ledverlichting werkt niet naar behoren. door Bahn-AG
Vandaag om 10:16:15
Bielzen kleuren/wheateren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:07:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Joop_L
Vandaag om 09:55:19
Vriendendag Ver. Vrienden Spoorwegmuseum, zaterdag 22 juni 2019 door Bert van Gelder
Vandaag om 08:35:28
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:23:37
De ‘gewone’ NS sik in spoor 1? door AB 7216
Vandaag om 07:57:48
25 jaar geleden door RdJ
Vandaag om 07:52:29
Het oudste station van Nijmegen... bestaat nog steeds door ReneN
Vandaag om 00:37:28
Pimp mijn DB 628 door Reinout van Rees
23 mei 2019, 23:19:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
23 mei 2019, 23:07:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 mei 2019, 22:36:21
Raadplaatje door GerardvV
23 mei 2019, 22:31:15
Noch Gras Master 603131, electrisch schema gezocht. door Eric B
23 mei 2019, 22:29:06
HK draaischijf: ervaringen? door PkAlfisti
23 mei 2019, 22:18:50
Geknutsel in spoor TT, naar Nederlandse voorbeeld door SimonSt
23 mei 2019, 22:09:13
Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten door Stuurman Wil
23 mei 2019, 21:58:15
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 1908366 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12670
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17340 Gepost op: 23 april 2019, 22:16:31 »
Hoewel ik normaal gesproken geen enthousiast gebruiker van CA ben, moet het me van het hart dat de Pattex secondenplak voor plastic me positief verrast heeft. De staanders van de reling van het  bedienbordes zitten weer vast, en ook het bedienbordes zelf zit weer op z'n plek.



Het hek zit weliswaar een beetje scheef, maar dat komt omdat 't eerst aan m'n vingers vast zat en toen die weer los waren zat het niet recht meer maar wel vast. Enfin, zoiets zal in het echt ook wel eens een optater krijgen, vermoed ik.
Meestal laten verbindingen met CA bij mij al na korte tijd door de minste of geringste aanraking vrolijk weer los, maar dit blijft tot mijn verbazing behoorlijk vast zitten, ook na enig onvoorzichtig duw- en trekwerk.



Nu nog even wat verfwerk bijstippen en de knevel op de vuldop repareren want die is door al het geweld afgebroken. Of misschien was dat al zo, dat kan ook. Die knevels hebben ze in Lingen wel, da's een kwestie van orderen.

Klaas, nogmaals dank voor de tip! 
« Laatst bewerkt op: 24 april 2019, 20:38:28 door 44 »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12670
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17341 Gepost op: 24 april 2019, 21:10:23 »
Toen ik vannacht tussen twee slaapbuien in even een beetje aan m'n 44ers zat te frunniken, viel me iets op. Natuurlijk was ik me er van bewust dat er tussen de hier aanwezige drie 44ers verschillen bestonden, tenslotte ligt er tussen de verschillende momenten van aanschaf wel de nodige tijd (resp. plm 1e helft jaren '80 (44 1651), eind jaren '80/begin jaren '90 (44 231) en 2016 (44 1319). Ik bedoel, tussen een model van de eerste productie en eentje van de laatste series mag je wel wat evolutie verwachten.

Wat het verschil nu eigenlijk is? Welnu:

1.


Een oude bekende, 44 1651, Bw Ottbergen. Oorspronkelijke motor vervangen door een Faulhaber (Verbeck), inmiddels ook al weer vervangen door een ombouwset van SB-Modellbau met een Maxon-motor. Verder her en der voorzien van wat Weinert-friemeltjes. Al verscheidene keren op de nominatie gestaan om Z-gestellt te worden, maar na de laatste verbouwing toch weer in dienst genomen.
Gewicht: 640 gram.

2.


Ook al de nodige tijd in het bestand alhier aanwezig: 44 231, Bw Hildesheim. Frontschürze opengewerkt, ook hier Weinert-friemeltjes aangebracht, maar de rijeigenschappen met de destijds door Roco nieuw ontwikkelde "schräggenutete" motor hebben nooit aanleiding gegeven om de aanschaf van een Faulhaber of iets dergelijks te overwegen.
Gewicht: 650 gram.

3.


De laatste aanwinst (wat 44ers betreft): 44 1319, Bw Minden. Behalve aanpassen van het leidingwerk (dat volgens het voorbeeld van een oliegestookte lok is gemaakt) is er aan deze lok nog niet zo veel gebeurd.
Gewicht: 460 gram.

Dat er tussen de eerste en de tweede lok een verschil zit van 10 gram vind ik niet vreemd. Het verschil kan door de verschillende motoren wel verklaard worden. Maar dat de laatste lok maar liefst 190 gram lichter is dan de tweede verbaast me wel.
O, wacht, de eerste twee hebben een metalen tenderkap, de laatste is van kunststof... daar zal 't 'm wel in zitten.

Toch maar eens een keertje kijken hoe het met de trekkracht is gesteld.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17342 Gepost op: 24 april 2019, 21:42:45 »
Een paar keer laten vallen en de nodige grammen aan lijm erbij smeren, dan wordt ze vanzelf wel zwaarder (y).

Grüss, Bas

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3697
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17343 Gepost op: 25 april 2019, 10:10:51 »
460 gram lijkt me meer dan genoeg voor een leuk sleepje wagens. Bij 640 gram of meer moet je de baanonderbouw gaan verstevigen.... ;-)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4907
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17344 Gepost op: 25 april 2019, 10:20:01 »
Waarschijnlijk heeft de laatste versie aandrijving op 2 tenderassen en 5 assen van de loc. Aan trekkracht zou het dus niet hoeven te ontbreken.

Groet,
Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12670
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17345 Gepost op: 25 april 2019, 15:34:13 »
@Bas: dan moet je wel zware lijm gebruiken, anders blijf je plakken.

@Huib: de onderbouw is stevig genoeg om mij met m'n luttele 74.374* gram te kunnen dragen  ;)
*dit kan, al naar gelang er gegeten, gedronken en... euh, nou ja, het kan dus per moment variëren

@Bas: goeie opmerking:

44 1651:
Gewicht lok: 334 gram
Gewicht tender: 306 gram

44 231:
Gewicht lok: 290 gram
Gewicht tender: 360 gram

44 1319:
Gewicht lok: 240 gram
Gewicht tender: 220 gram

Hieruit blijkt dat 44 1651 voor de adhesie 76,5 gram per aangedreven tenderas meeneemt;
dat 44 231 wat dat betreft 90 gram per aangedreven tenderas in het laadje doet en
dat 44 1319 110 gram per aangedreven tenderas op de rails zet en daar bovendien nog eens 48 gram per aangedreven/gekoppelde lokomotiefas aan toevoegt. Waarbij bij deze lok de twee niet-aangedreven tenderassen en de voorloopas buiten beschouwing zijn gelaten omdat hun rol als verwaarloosbaar wordt gezien.

Summa summarum blijkt 44 1319 voor de adhesie het grootste gewicht in de strijd te gooien terwijl het totale gewicht van lok + tender kleiner is dan dat van de beide andere loks.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2019, 20:38:36 door 44 »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 6610
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17346 Gepost op: 25 april 2019, 16:22:35 »
dat 44 1319 110 gram per aangedreven tenderas op de rails zet en daar bovendien nog eens 48 gram per aangedreven/gekoppelde lokomotiefas aan toevoegt. Waarbij bij deze lok de twee niet-aangedreven tenderassen en de voorloopas buiten beschouwing zijn gelaten omdat hun rol als verwaarloosbaar wordt geacht.
Ik kan je niet volgen, Jan.
Als er 5 assen onder de tender zitten en alle wielen van deze 5 assen staan op de rails, dan lijkt het me dat de assen het gewicht gelijk verdelen. Zeker omdat deze evenredig verdeeld zijn onder de tender. De assen van de tender lijken mij wel degelijk een rol te spelen in het verdelen van de massa. Maar ik kan het mis hebben.

Ik zou er een newtonmeter tegenaan gooien als je daadwerkelijk wilt meten wat de echte trekkracht is.

Groet,
michel

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12670
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17347 Gepost op: 25 april 2019, 16:33:42 »
De niet-aangedreven assen telde ik niet mee omdat deze verend in het chassis zitten. Als die beide assen gewoon los in het chassis zouden hangen, zouden ze, bijvoorbeeld in wissels en zo, makkelijker kunnen ontsporen. Vandaar dat ze door (slappe) veertjes op de rails gedrukt worden. Er is maar weinig voor nodig om die veertjes in te drukken, zodat ze dus ook niet veel van het tendergewicht zullen dragen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12670
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17348 Gepost op: 25 april 2019, 16:44:36 »
Oja, Newtonmeter... die heb ik niet in m'n arsenaal. Wat ik nog wel eens zou kunnen doen is kijken hoeveel gewicht de loks omhoog kunnen trekken. Zand of ballast in een bekertje doen dat door de lok in kwestie via een katrol omhooggetrokken moet worden. Als je weegt hoeveel zand of ballast er in het bekertje zit, weet je hoeveel gewicht de lok omhoog trekt (of bij welk gewicht ze begint door te slaan).
« Laatst bewerkt op: 25 april 2019, 21:48:57 door 44 »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 6610
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17349 Gepost op: 25 april 2019, 16:49:43 »
Aha, en het is de eerste en laatste as (of 2e en 4e) die aangedreven zijn?

Groet,
michel

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12670
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17350 Gepost op: 25 april 2019, 17:00:16 »
Precies, 1 aangedreven, 2 & 3 niet, 4 aangedreven. Bij beide andere loks zijn alle vier de tenderassen aangedreven.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 6610
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17351 Gepost op: 25 april 2019, 17:15:41 »
helder, ik snap nu jouw redenatie. Dank voor de toelichting.

Groet,
Michel

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12670
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17352 Gepost op: 25 april 2019, 21:48:24 »
Graag gedaan.  :)
Het is natuurlijk geen testen onder laboratoriumcondities, maar meer een soort gok- en giswerk gecombineerd met wat basisrekenen. Maar waar het uiteindelijk om gaat is wat de loks op de baan presteren, en dat is voor alle drie de loks ruim voldoende, daar er, gezien de grootte van genoemde baan, toch niet met al te lange treinen gereden kan worden (hoewel... ik heb er wel eens een krappe vier meter zelflossers achter gehangen).


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17353 Gepost op: 25 april 2019, 22:00:07 »
En toen had je een trek/duw combi  ;)
Maar gewicht  ???
Ik heb een grote (dacht 41 er) die minder trekt als een 96

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17354 Gepost op: 25 april 2019, 22:21:29 »
Even tussendoor; ik verbaas me iedere keer weer over die Puffer Warnanstrich. Ik weet ook wel dat ze werden aangebracht in roeriger tijden, gewoon om wat zuiniger te zijn met licht (om de tegemoet komende vliegenier niet te verblinden),  en ook naderhand tijdens de wederopbouw had dat zijn nut...maar in de praktijk werden die door het vet ennde frictie tussen de lok en de wagens snel vuil. Waarom bleef men dan daar dan mee doorgaan?

Bas