Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
17 april 2024, 17:57:26
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3407792 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17340 Gepost op: 24 april 2019, 21:10:23 »
Toen ik vannacht tussen twee slaapbuien in even een beetje aan m'n 44ers zat te frunniken, viel me iets op. Natuurlijk was ik me er van bewust dat er tussen de hier aanwezige drie 44ers verschillen bestonden, tenslotte ligt er tussen de verschillende momenten van aanschaf wel de nodige tijd (resp. plm 1e helft jaren '80 (44 1651), eind jaren '80/begin jaren '90 (44 231) en 2016 (44 1319). Ik bedoel, tussen een model van de eerste productie en eentje van de laatste series mag je wel wat evolutie verwachten.

Wat het verschil nu eigenlijk is? Welnu:

1.


Een oude bekende, 44 1651, Bw Ottbergen. Oorspronkelijke motor vervangen door een Faulhaber (Verbeck), inmiddels ook al weer vervangen door een ombouwset van SB-Modellbau met een Maxon-motor. Verder her en der voorzien van wat Weinert-friemeltjes. Al verscheidene keren op de nominatie gestaan om Z-gestellt te worden, maar na de laatste verbouwing toch weer in dienst genomen.
Gewicht: 640 gram.

2.


Ook al de nodige tijd in het bestand alhier aanwezig: 44 231, Bw Hildesheim. Frontschürze opengewerkt, ook hier Weinert-friemeltjes aangebracht, maar de rijeigenschappen met de destijds door Roco nieuw ontwikkelde "schräggenutete" motor hebben nooit aanleiding gegeven om de aanschaf van een Faulhaber of iets dergelijks te overwegen.
Gewicht: 650 gram.

3.


De laatste aanwinst (wat 44ers betreft): 44 1319, Bw Minden. Behalve aanpassen van het leidingwerk (dat volgens het voorbeeld van een oliegestookte lok is gemaakt) is er aan deze lok nog niet zo veel gebeurd.
Gewicht: 460 gram.

Dat er tussen de eerste en de tweede lok een verschil zit van 10 gram vind ik niet vreemd. Het verschil kan door de verschillende motoren wel verklaard worden. Maar dat de laatste lok maar liefst 190 gram lichter is dan de tweede verbaast me wel.
O, wacht, de eerste twee hebben een metalen tenderkap, de laatste is van kunststof... daar zal 't 'm wel in zitten.

Toch maar eens een keertje kijken hoe het met de trekkracht is gesteld.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17341 Gepost op: 24 april 2019, 21:42:45 »
Een paar keer laten vallen en de nodige grammen aan lijm erbij smeren, dan wordt ze vanzelf wel zwaarder (y).

Grüss, Bas

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7517
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17342 Gepost op: 25 april 2019, 10:10:51 »
460 gram lijkt me meer dan genoeg voor een leuk sleepje wagens. Bij 640 gram of meer moet je de baanonderbouw gaan verstevigen.... ;-)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17343 Gepost op: 25 april 2019, 10:20:01 »
Waarschijnlijk heeft de laatste versie aandrijving op 2 tenderassen en 5 assen van de loc. Aan trekkracht zou het dus niet hoeven te ontbreken.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17344 Gepost op: 25 april 2019, 15:34:13 »
@Bas: dan moet je wel zware lijm gebruiken, anders blijf je plakken.

@Huib: de onderbouw is stevig genoeg om mij met m'n luttele 74.374* gram te kunnen dragen  ;)
*dit kan, al naar gelang er gegeten, gedronken en... euh, nou ja, het kan dus per moment variëren

@Bas: goeie opmerking:

44 1651:
Gewicht lok: 334 gram
Gewicht tender: 306 gram

44 231:
Gewicht lok: 290 gram
Gewicht tender: 360 gram

44 1319:
Gewicht lok: 240 gram
Gewicht tender: 220 gram

Hieruit blijkt dat 44 1651 voor de adhesie 76,5 gram per aangedreven tenderas meeneemt;
dat 44 231 wat dat betreft 90 gram per aangedreven tenderas in het laadje doet en
dat 44 1319 110 gram per aangedreven tenderas op de rails zet en daar bovendien nog eens 48 gram per aangedreven/gekoppelde lokomotiefas aan toevoegt. Waarbij bij deze lok de twee niet-aangedreven tenderassen en de voorloopas buiten beschouwing zijn gelaten omdat hun rol als verwaarloosbaar wordt gezien.

Summa summarum blijkt 44 1319 voor de adhesie het grootste gewicht in de strijd te gooien terwijl het totale gewicht van lok + tender kleiner is dan dat van de beide andere loks.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2019, 20:38:36 door 44 »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8411
    • Rangeerbanen
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17345 Gepost op: 25 april 2019, 16:22:35 »
dat 44 1319 110 gram per aangedreven tenderas op de rails zet en daar bovendien nog eens 48 gram per aangedreven/gekoppelde lokomotiefas aan toevoegt. Waarbij bij deze lok de twee niet-aangedreven tenderassen en de voorloopas buiten beschouwing zijn gelaten omdat hun rol als verwaarloosbaar wordt geacht.
Ik kan je niet volgen, Jan.
Als er 5 assen onder de tender zitten en alle wielen van deze 5 assen staan op de rails, dan lijkt het me dat de assen het gewicht gelijk verdelen. Zeker omdat deze evenredig verdeeld zijn onder de tender. De assen van de tender lijken mij wel degelijk een rol te spelen in het verdelen van de massa. Maar ik kan het mis hebben.

Ik zou er een newtonmeter tegenaan gooien als je daadwerkelijk wilt meten wat de echte trekkracht is.

Groet,
michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17346 Gepost op: 25 april 2019, 16:33:42 »
De niet-aangedreven assen telde ik niet mee omdat deze verend in het chassis zitten. Als die beide assen gewoon los in het chassis zouden hangen, zouden ze, bijvoorbeeld in wissels en zo, makkelijker kunnen ontsporen. Vandaar dat ze door (slappe) veertjes op de rails gedrukt worden. Er is maar weinig voor nodig om die veertjes in te drukken, zodat ze dus ook niet veel van het tendergewicht zullen dragen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17347 Gepost op: 25 april 2019, 16:44:36 »
Oja, Newtonmeter... die heb ik niet in m'n arsenaal. Wat ik nog wel eens zou kunnen doen is kijken hoeveel gewicht de loks omhoog kunnen trekken. Zand of ballast in een bekertje doen dat door de lok in kwestie via een katrol omhooggetrokken moet worden. Als je weegt hoeveel zand of ballast er in het bekertje zit, weet je hoeveel gewicht de lok omhoog trekt (of bij welk gewicht ze begint door te slaan).
« Laatst bewerkt op: 25 april 2019, 21:48:57 door 44 »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8411
    • Rangeerbanen
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17348 Gepost op: 25 april 2019, 16:49:43 »
Aha, en het is de eerste en laatste as (of 2e en 4e) die aangedreven zijn?

Groet,
michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17349 Gepost op: 25 april 2019, 17:00:16 »
Precies, 1 aangedreven, 2 & 3 niet, 4 aangedreven. Bij beide andere loks zijn alle vier de tenderassen aangedreven.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8411
    • Rangeerbanen
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17350 Gepost op: 25 april 2019, 17:15:41 »
helder, ik snap nu jouw redenatie. Dank voor de toelichting.

Groet,
Michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17351 Gepost op: 25 april 2019, 21:48:24 »
Graag gedaan.  :)
Het is natuurlijk geen testen onder laboratoriumcondities, maar meer een soort gok- en giswerk gecombineerd met wat basisrekenen. Maar waar het uiteindelijk om gaat is wat de loks op de baan presteren, en dat is voor alle drie de loks ruim voldoende, daar er, gezien de grootte van genoemde baan, toch niet met al te lange treinen gereden kan worden (hoewel... ik heb er wel eens een krappe vier meter zelflossers achter gehangen).


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17352 Gepost op: 25 april 2019, 22:00:07 »
En toen had je een trek/duw combi  ;)
Maar gewicht  ???
Ik heb een grote (dacht 41 er) die minder trekt als een 96

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17353 Gepost op: 25 april 2019, 22:21:29 »
Even tussendoor; ik verbaas me iedere keer weer over die Puffer Warnanstrich. Ik weet ook wel dat ze werden aangebracht in roeriger tijden, gewoon om wat zuiniger te zijn met licht (om de tegemoet komende vliegenier niet te verblinden),  en ook naderhand tijdens de wederopbouw had dat zijn nut...maar in de praktijk werden die door het vet ennde frictie tussen de lok en de wagens snel vuil. Waarom bleef men dan daar dan mee doorgaan?

Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17354 Gepost op: 25 april 2019, 22:29:34 »
Dat viel (valt?) wel een klein beetje mee. Buffers raken elkaar doorgaans in het midden. Daarbij moet je in het oog houden dat er "grundsätzlich" een vlakke en een bolle buffer tegenover elkaar stonden, waardoor de buitenste ring juist wel gespaard werd wat slijtage, vet en vuil betreft.
En in sommige Bw's stelden ze er een eer in om die witte ringen te handhaven.