Doel:€250.00
Donaties:€155.00

Per saldo:€-95.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 03:08:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rob quaedvlieg
Vandaag om 02:43:49
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door Spelfaut
Vandaag om 01:02:59
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 00:00:15
NSinModel blijft aktief.. door ruudns
17 november 2018, 23:23:11
Beweging op de baan Eb en Vloed door Bjor
17 november 2018, 23:13:10
Directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in 2025 door spoorzeven
17 november 2018, 23:10:17
DCC++ centrale en arduino: ervaringen? door Timo
17 november 2018, 23:05:25
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
17 november 2018, 22:48:57
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
17 november 2018, 22:47:03
AVT NS6300 reactiedraadje door MDK193
17 november 2018, 22:46:14
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn. door Wim Vink
17 november 2018, 22:43:32
Raadplaatje door HIJ
17 november 2018, 22:38:22
NS 2801 van MK modelbouwstudio door RobBennis
17 november 2018, 22:32:31
“proof of concept” door HIJ
17 november 2018, 22:21:21
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Weerd
17 november 2018, 22:14:54
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 november 2018, 22:04:42
Projekt 083-338 door 44
17 november 2018, 21:47:58
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door Den Zoeterdam
17 november 2018, 21:32:34
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
17 november 2018, 19:59:44
Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
17 november 2018, 19:03:36
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 1811508 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12380
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16920 Gepost op: 22 oktober 2018, 10:55:57 »
@Joke: daar kon je nog wel een gelijk in hebben. Momenteel wil ik dat (als ik dat al ooit eens mocht gaan doen) ook niet stimuleren. De baan ligt namelijk vol met van alles en nog wat, van potjes verf tot verpakkingen van weet ik veel wat, zodat er eigenlijk van de baan zelf niet eens zoveel te zien is.
Nog maar een fotootje dan?



@Gerard: aan de Bedumerweg zit zo'n hengelsportzaak, daar heb ik al een paar keer het een en ander weggehaald. Daarbij heb ik tot nu toe niet bewust naar vislijn gekeken. Als ik jouw koppeling volg, dan krijg ik toch wel de indruk dat ook in die hobby (vissen) de tijd - en daarmee de ontwikkelingen - niet stilgestaan heeft. Ik verkeerde nog in de veronderstelling dat vislijn alleen als dat bekende transparante spul (nylon?) verkrijgbaar was en dat de enige variatie bestond uit het verschil in dikte.
Binnenkort maar weer eens een kijkje nemen  (y)

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16921 Gepost op: 22 oktober 2018, 12:07:59 »
Dag Jan,

Prachtig, de illusie van de ruimte. Jouw baan geeft mij veel inspiratie.
Met vriendelijke groet,
Gert

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16922 Gepost op: 22 oktober 2018, 18:25:23 »
Jan,

Je krijgt pb over het afrasteringsdraad.

Wolter

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Projekt 083-338: nog een Pb
« Reactie #16923 Gepost op: 22 oktober 2018, 18:34:52 »
Nog een aanvulling op het vorige bericht.

W.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12380
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16924 Gepost op: 22 oktober 2018, 22:38:42 »
Citaat van: Gert
Jouw baan geeft mij veel inspiratie.

Dat is toch wel één van de mooiste complimenten die je kunt krijgen. Dank je, Gert!  :D

@Wolter: dank voor de snelle levering, het spul is inderdaad erg dun, één dezer dagen zal ik er wat mee gaan spelen, en zoals gewoonlijk vind je van de wederwaardigheden hier wel een neerslag. Dank!

De Wagenwerkstatt van Lümmeln krijgt soms de raarste klanten. Zoals deze exoot, die er voor zorgt dat zelfs stoomloks door kortsluiting stil komen te staan:


tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 6414
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16925 Gepost op: 23 oktober 2018, 10:17:04 »
De Wagenwerkstatt van Lümmeln krijgt soms de raarste klanten. Zoals deze exoot, die er voor zorgt dat zelfs stoomloks door kortsluiting stil komen te staan:
Hoe komt die wagen dan bij de Wagenwerkstatt?

Groet,
Michel

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3227
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16926 Gepost op: 23 oktober 2018, 14:27:22 »
Met een elok. Die werkt op de bovenleiding namelijk.  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4864
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16927 Gepost op: 23 oktober 2018, 15:00:53 »
Inderdaad, Gerard. Bovendien met 15 kV wisselspanning. ;D

Groet,
Bas

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 1274
    • Ons plan, Bramsburg-Otisdorf
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16928 Gepost op: 23 oktober 2018, 17:38:02 »
Wat een l33lijk ding :-X    maarrrr, je zult hem vast wel om een bepaalde reden hebben waar weer een verhaal achter zit ;D
Have fun every day, before you know it's..........

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 6414
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16929 Gepost op: 23 oktober 2018, 17:57:47 »
Met een elok. Die werkt op de bovenleiding namelijk.  ;D
bovenleiding?

Waar dan

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12380
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16930 Gepost op: 23 oktober 2018, 17:59:59 »
Och, een verhaal... als het cadeau krijgen van een wagonnetje een verhaal is, ja, dan wel.  ;)
Moeders mooiste is het inderdaad niet, maar je moet een gegeven paard niet in de bek kijken, zeggen ze dan.

@Michel & Gerard & Bas: niet met een elok, er hangt immers geen draad boven?
Nee hoor, de machinist heeft gewoon tegen de stoker gezegd dat hij moest gaan duwen (zelf moest hij natuurlijk achter het stuur blijven zitten).  Het gewicht van de wagon valt in het niet bij het gewicht van de lok, dat is de reden waarom de wagon mèt de lok wordt geduwd. Zou de stoker alleen de wagon moeten duwen, dan valt het gewicht niet in het niet, immers, de lok zit er niet voor.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12380
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16931 Gepost op: 23 oktober 2018, 18:24:41 »
Via Wolter (alias Noordernet) ontving ik een proefmonster quiltdraad (toch?), en dat blijkt, zoals hierboven ook al gezegd, heel mooi dun spul te zijn. Makkelijk door de oogjes van de Rollen van de Rollenhalter te halen, zelfs dubbel is geen probleem:


Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16932 Gepost op: 23 oktober 2018, 18:29:31 »
Kijk, dat is goed nieuws. En een uitkomst die we hoopten.

Het spul wordt inderdaad gebruikt voor het quilten en wordt ook wel verkocht als onzichtbaar garen.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2018, 18:32:00 door Noordernet »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12380
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16933 Gepost op: 23 oktober 2018, 21:40:07 »
 :D
Al te onzichtbaar moet het natuurlijk ook weer niet zijn  ;)
Zal een dezer dagen eens een draadje spannen. Vandaag was wat hectisch...

Na gegrond bevonden klachten van een Lümmelneraner stoker is besloten een Aufdrückgerät aan te schaffen. Multifunktioneel natuurlijk, dat wel.



En omdat ze tegenwoordig nogal in de belangstelling staan ook maar een railbusplaatje vanuit Lümmeln:


tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 6414
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16934 Gepost op: 24 oktober 2018, 09:06:32 »
Nee hoor, de machinist heeft gewoon tegen de stoker gezegd dat hij moest gaan duwen (zelf moest hij natuurlijk achter het stuur blijven zitten).  Het gewicht van de wagon valt in het niet bij het gewicht van de lok, dat is de reden waarom de wagon mèt de lok wordt geduwd. Zou de stoker alleen de wagon moeten duwen, dan valt het gewicht niet in het niet, immers, de lok zit er niet voor.
Kijk, dat is tenminste duidelijk. Dank voor je opheldering.  (y)

Groet,
Michel