Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:16:52
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door Martijn de Kuiper
Vandaag om 02:25:13
Rail 2019 Houten 22-23-24 februari door iarnrod
Vandaag om 02:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door duikeend
Vandaag om 01:04:17
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 01:02:24
Tuinbaan Heinenoord door Almar
Vandaag om 00:18:34
MB-module: "Groeten uit Jottum" door Hendrik Jan
23 februari 2019, 23:50:39
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
23 februari 2019, 23:35:38
Wie is de maker en welke schaal ? door MOVisser
23 februari 2019, 23:24:14
DR5000 / DR5088RC / Traincontroller 9 door Karst Drenth
23 februari 2019, 22:50:46
Raadplaatje door Niekleair
23 februari 2019, 22:42:40
Haven baantje door olaf99
23 februari 2019, 22:12:33
De Rheingold in model naoorlogs door Wijktrein
23 februari 2019, 22:11:17
Project Onder-het-bed door Floris van Rees
23 februari 2019, 21:55:52
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
23 februari 2019, 21:52:44
Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann. door Patrick1975
23 februari 2019, 21:36:33
BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak door HansQ
23 februari 2019, 21:23:02
Modelbouwshow 2019 Zeelandhallen door Forever Rocofan
23 februari 2019, 21:09:15
Nieuwe start in N spoor door NS264
23 februari 2019, 21:08:45
Oersik in schaal 1 door Wijktrein
23 februari 2019, 20:58:07
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door Wies
23 februari 2019, 20:50:25
Bouw Bührtal III door nachbar
23 februari 2019, 20:27:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
23 februari 2019, 20:23:48
Line-up foto's van modellen door Den Zoeterdam
23 februari 2019, 20:20:57
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
23 februari 2019, 19:54:25
Roco 62231, lok. Wielen draaien wel, maar rijdt niet. door ivanzon
23 februari 2019, 19:53:04
"Spoor op Vleugels" in H0 door Thijs1271
23 februari 2019, 19:52:08
Vraag: Alternatieve traptreden ACME DB IC rijtuigen? door laurent
23 februari 2019, 19:28:56
NS modelbaan Hoekdam H0 door André 1976
23 februari 2019, 19:24:28
Artitec DE1 ombouwen 2-rail naar 3-rail. door Station_Dooiland
23 februari 2019, 19:24:10
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 1856784 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8232
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16725 Gepost op: 25 september 2018, 14:29:20 »
Tijd voor een nieuwe batterij  ;D
dit stootblok (als je het zo wil noemen - ik zou niet weten hoe anders) staat aan het eind van een opstelspoor voor behandelde en nog te behandelen wagens voor de Wagenwerkstaat. Ze moeten van daar een knap end lopen om oude rommel bij dit stootblok te komen dumpen. Maar er komt wel nog een dumpplek, bij de loods sowieso, en ik denk er over om ook voor de Wagenwerkstatt zoiets te maken (met verroeste wagenonderdelen en zo).
Zou het gewoon stootblok noemen,ik ken er geen andere benaming voor.
Rommel daar kan overigens makkelijk hoor,stel je hebt een platte wagen waarop bv een bulldozer heeft gestaan voor transport,dan werden er keggen aan de vloer vast gemaakt om te zorgen dat het object niet kon verschuiven.
Maar als het herstel van bv die vloer moet worden uitgevoerd en men komt tijdens het ophalen van die wagon er achter dat die dingen er nog op vast zitten,dan is men niet te beroerd om bij het stootblok terplekke die keggen er af te rammen en naast de wagon te mikken,t zit immers in de weg  ;)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12474
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16726 Gepost op: 25 september 2018, 17:39:57 »
Hm.
Ik moet zeggen dat ik er nooit bij gestaan heb en ik heb er ook nooit iets over gelezen, maar ik kan me zo voorstellen dat die keggen al verwijderd werden voordat die bulldozer gelost werd. En dat lossen gebeurt in Lümmeln per definitie niet op de sporen van het Bw bzw de Wws.
Even een korte beschrijving van de gang van zaken:



De rangeerlok met te behandelen wagens rijdt via A naar spoor 1. Vanaf spoor 1 kunnen die wagens, al naar gelang er plaats is, direct de Werkstatt in worden geschoven (spoor 2) dan wel op het wachtspoor (3) worden gezet. Je kunt je zó voorstellen dat, als er maar één wagen op spoor 3 komt te staan, ze die niet helemaal naar het stootblok aan het einde van spoor 3 zullen duwen. Profielvrij zetten, remschoen ervoor en dan is er koffie.

Nog wat groei op en naast het stootblok. Of stootbult. Of stoothoop.





Eerst zat er nog meer op, mar dat leek me wat teveel van het goeie. Weniger ist mehr.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10139
    • sleutelspoor
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16727 Gepost op: 25 september 2018, 17:43:07 »
Dit is een stootheuvel. het andere ding is een stootjuk :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16728 Gepost op: 25 september 2018, 18:00:05 »
Je kan ook bedenken
Als er een bulldozergelost wordt en er keggen weggehaald worden, dat ze dan enkel verwijderen wat nodig is voor het lossen
De rest laat je lekker zitten
Dat wordt bij de volgende wel verwijderd die de wagon gebruikt(of hier dan onderhoud)
en bij dat onderhouden slopen ze wat kan al weg
Anders hebben ze een berg rommel binnen , die ze ook weer naar buitenmoeten brengen
Je kan er ook een oud vat bijzetten
Dan kunnen ze daar dat hout in op stoken
Dat deed ik vroeger op de werf waar mn pa werkte ook in de vacanties
Anders deed het werf personeel dat

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12474
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16729 Gepost op: 25 september 2018, 20:46:32 »
Mja. Misschien dat ik nog eens zin heb om naast de Wagenwerkstatt  een of twee bakken neer te zetten voor sloopmateriaal, eentje voor metaal bijvoorbeeld en nog eentje voor afvalhout, zoals keggen. Of ze branden het op in zo'n door het vuur door en door verroest vat. Of misschien brengen ze dat hout wel naar het Bw waar het als aanmaakhout gebruikt kan worden.

@Hans: dank je. Stootheuvel dus. Maar dan op z'n Duits.   ;)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12474
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16730 Gepost op: 25 september 2018, 21:39:47 »
Vanmorgen kwam Bas (in het dagelijks leven Basilicum geheten) met een link naar de pdf van de Roco-winternieuwtjes.
Nou, dat het voor de Epoche III-liefhebbers bij Roco winter is, is wel te merken. Twee items staan er in de folder vermeld, en beide ook nog eens een wederoplage van modellen die al jaren, wat zeg ik, decennia geleden voor het eerst werden uitgebracht.
Leuk hoor, de Kds 54....



...maar daar heb ik al 18 stuks (Kds 54, 56 en 57) van (en twee bollenwagens). Of daar nog zo nodig een setje van drie bij moet?

En dan hebben we nog de Gbs 252, voor 't eerst uitgebracht ergens eind tachtiger, begin negentiger jaren of zo. Vrijwel identiek aan de Gbs 254.
Tussen allerlei andere G-wagens lopen er in Lümmeln vier stuks Gbs 252 en 254 rond. Nog niet zo heel erg lang geleden zijn daarvan de daken nog volgens voorbeeld aangepast.

Bij Roco hoeven we, wat modellen met Ep.III-opschriften betreft, niet veel meer te verwachten als het zo door gaat. Toch maar 'ns wat vaker bij BRAWA kijken.









Toch wel leuk, die Kds54...
« Laatst bewerkt op: 26 september 2018, 10:29:10 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16731 Gepost op: 25 september 2018, 22:32:06 »
daar zoekik dus de2 e van
die van mij is Fleischmann,en dat was zover ik kan vinden een set van 2

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12474
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16732 Gepost op: 26 september 2018, 10:52:14 »
Fleischmann? Volgens mij heeft Fleischmann deze wagen nooit in het assortiment gehad.
De enige die er (bij mijn weten) een beetje bij in de buurt kwam was de KKds 55:



En dan nog één keer de Prellbock, deze keer met bulldozer (waarvan alleen het blad in de keggen zit):



Nu eerst kijken of het eerste wissel goed op z'n plek ligt (proefrijden met diverse loks en wagens), om vervolgens de boel maar eens in de ballast te gooien (niet vergeten wisselaandrijvingen en bijbehorende trekgoten alvast in te plannen). Dan moet er nog een seinhuis worden gebouwd en de Dieseltankstelle moet z'n uiteindelijke vorm krijgen. Maar dat zouden best wel eens leuke klusjes voor het kachelseizoen kunnen zijn.

We zien wel. 't Is hobby en het hoeft niet af vóór 2056.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 6523
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16733 Gepost op: 26 september 2018, 10:56:10 »
Citaat van: 56
het hoeft niet af vóór 2056.
Vanwaar die plotselinge haast  ???

groet,
michel

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12474
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16734 Gepost op: 26 september 2018, 10:57:54 »
 

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5251
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16735 Gepost op: 26 september 2018, 12:13:40 »
Hoi,

Daar waar jij gaap zei, blijf ik nog even hangen.

Heel mooi om te volgen hoe jij dat landschap opbouwt, Jan.

Vanuit Drenthe deze week.,

Gr Koen.
Willie Nelson' Freight Train Boogie. Je kan beter de stenen laten liggen waar ezels zich aan stoten.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12474
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16736 Gepost op: 26 september 2018, 17:43:15 »
Dankje, Koen! Veel plezier in Drente, genoeg te beleven daar!

Voordat wissel nr. 1 in de ballast gezet wordt, wil ik absoluut zeker weten dat elke lok er feilloos doorheen gaat. Immers. iedere lok die het Bw binnenkomt moet over dit wissel, en ook bij vertrek moet alles feilloos lopen. De meest gevoelige loks zijn de 45er en de 94er. Niet alleen in horizontaal opzicht moet het wissel 100% goed  liggen (het ligt in een lichte boog) maar ook in verticaal opzicht. Hoe zuiver en nauwkeurig je je module-overgangen ook maakt, het blijft vaak een penibel punt, zeker voor loks met een lange radstand, zoals de 45er en de 94er.


könings

  • Gast
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16737 Gepost op: 26 september 2018, 20:24:54 »
Dat is dan ook wel een serieus machien...

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12474
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16738 Gepost op: 26 september 2018, 22:08:52 »
Inderdaad, een imposante verschijning.
De Baureihe 45 omvatte nog geen dertig machines, die allen, op één na, de Tweede Wereldoorlog overleefden. Eentje kwam na de oorlog in de SBZ (de latere DDR) terecht, de overige machines in het westen. Daar werden ze (deels) nog ingezet in het zware goederenverkeer (ik meen vanuit Bw Würzburg), al dan niet voorzien van een mechanische stokerinstallatie dan wel een nieuwe ketel. Na verloop van tijd werden ze de één na de ander terzijde gesteld en gesloopt. Slechts drie stuks overleefden als Bremslokomotive, bij de BZA's Minden en München. Toen dat achter de rug was, bleef er (geloof ik) nog eentje bewaard, 45 010, die bij de grote brand in 2005 in de loods van het Nürnberger Verkehrsmuseum flink beschadigd werd. De lok werd wel weer opgelapt, maar voor zover ik weet is ze niet rijvaardig.



Het model is er eentje van Liliput. Best een mooi model, met ook in het klein een imposante lengte. Diezelfde lengte vereist eigenlijk ook zo ruim mogelijke bogen, want hoewel ze volgens de opgave van Liliput bochten van 36 cm zou moeten kunnen halen, is dat geen gezicht: in zo'n bocht naar links hangt de linkerbuffer haast boven de rechterrail, en andersom.
En, maar dat is mijn ervaring, de sporen dienen behoorlijk zuiver gelegd te zijn, want door het lange chassis wil de lok nog wel eens wat kritisch zijn.
Vandaar ook dat ik de lok gebruik als proeflok voor wissels en dergelijke.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12474
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16739 Gepost op: 27 september 2018, 17:17:33 »
Nadat er heel wat keren met de 45er en de 94er heen en weer gekard was, is het wissel eindelijk in zodanige positie dat beide loks er feilloos overheen rijden Ook een willekeurig stel andere loks (V60, 50er, 44er + nog eentje, V160), rijtuigen en goederenwagen, meest met NEM-wielen maar ook een enkele met RP25 waren als vrijwilliger voor testritten aangewezen. Maar alles rijdt er zonder haperen voor- en achteruit en omgekeerd doorheen. Groen licht voor ballast dus.







We zijn nog maar net halverwege de week, maar nu al staat vast dat het komende weekend, tenminste, als ik dat wil, wel erg hectisch gaat worden. Ten eerste staat er zaterdag het een en ander in de privésfeer op het programma (ik zal jullie maar niet gaan vermoeien met details en zo), en daarnaast blijkt er ook nog eens een extra grote beurs van de plaatselijke treinenclub te zijn. Dit keer echter niet in het Kamerlingh Onnes in Selwerd, zoals te doen gebruikelijk, maar in het Congrescentrum Hanze Plaza. Vaste prik is natuurlijk de aanwezigheid van Erwin's Treinenshop Emmen, die de aankondiging van de beurs ook prominent op zijn website heeft staan.
Bij de Railrunners zelf staat de aankondiging iets minder prominent (je moet eerst even naar 'beurzen' klikken), maar dat wordt weer goedgemaakt door de vermelding dat de beurs ook in Railhobby staat aangekondigd.
Verder kwam er per mail nog een uitnodiging voor de maandelijkse plak- en prutsmiddag van de Fremo, afdeling Groot-Groningen, maar ook dat wordt dwarsgezeten door visite en weet ik wat nog meer. En tenslotte is er dan -op diezelfde middag- ook nog de Grand Prix van Rusland. Eigenlijk ben ik wel benieuwd of de poet van Vladimir het voor elkaar kan krijgen dat Sergej Sirotkin een keertje op het schavotje belandt, maar dat zal ik dan wel uit de krant moeten vernemen of zo.

Nou ja, genoeg te beleven dus. Mocht je niet zijn uitgenodigd voor een feest of iets anders, dan zou ik je zeker aanraden tenminste zaterdagmiddag even naar bovengenoemde beurs te gaan.
Tot nu toe is me elke keer wel iets aan de vingers blijven plakken. Op z'n minst een bal met kledder.