Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399969 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13260 Gepost op: 24 juni 2017, 23:58:59 »
Nou, gezwam... op zichzelf wel een boeiende en leerzame discussie, mits de messen ongebruikt onder tafel blijven, natuurlijk.

Een Gruppensignal is een Gruppensignal, en de bijbehorende sporen zullen dan ook stuk voor stuk moeten zijn voorzien van een bijbehorend Hauptsperrsignal. Mijn Stumpfgleis maakt geen deel uit van een Gruppe, heeft geen Hauptsperrsignal en ook al geen Hauptsignal. Bijgevolg zal een lokomotief, al dan niet met aanhangende wagons, per definitie en uitsluitend als rangeerdeel het Stumpfgleis kunnen verlaten. Dunkt me.

De vorige pagina was een zeldzame: geheel zonder plaatje. Dat lukt met deze pagina niet:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13261 Gepost op: 25 juni 2017, 06:50:32 »
Maar los van de discussie... met betrekking tot mijn kopspoortje is het volgende gegeven:

Gleissperre is ingebouwd met één Gleissperrensignal dat aan de 'verkeerde' kant staat wegens ruimtegebrek (bij de desbetreffende Behörden bekend en genoteerd).
Wissel en Gleissperre zullen worden gekoppeld (zoals door Dirkjan omschreven dan wel op een soortgelijke manier).
Daar ga ik van uit en zo wordt er mee gespeeld.



(Als je van zo dichtbij een foto neemt zie je van allerlei dat je niet wilt zien - schroef te hard aangedraaid, scheefstaande strijkregel, overal en nergens grasvezels - brrr!)

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13262 Gepost op: 25 juni 2017, 16:03:27 »
Och, da's allemaal op te lossen 8). Werk hebben is niks, werk houden, da's tegenwoordig de kunst, ook voor je Preisertjes.
Mooi ingebouwd, dat Gleisgedoe, werkt het ook een beetje naar behoren?

Mvg

Bas

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13263 Gepost op: 25 juni 2017, 16:10:31 »
Bas,

Als je een SpDrS hebt, kun je makkelijk een rijweg schakelen die enorm veel afhankelijkheden heeft. Aangezien Jan meerdere Hebelstellwerke heeft, kun je niet een rijweg leggen die vanuit het Wärterstellwerk, langs het Lf Stellwerk aan de andere kant van het station uitrijdt. Een Stellwerk overschrijdende rijweg kan niet worden vergrendeld in beide Stellwerke in een doorgaande Fahrstrasse. Dus rij je met Formsignale en Hebelbänke, dan moet je eerst een Rangierfahrt (zonder vastlegging als Fahrstrasse op de Hebelbank) tot het uitrijsein (of een Gleissperrsignal van een Gruppenausfahrsignal) uitvoeren. Daarna kun je een echte rijweg leggen voor een Zugfahrt vanaf dat punt. Dit is allemaal makkelijker geworden vanaf het moment dat Relaisgebaseerde Stellwerke (DrS, DrS 2 SpDrS etc) hun intrede deden en rijwegen complexer konden worden.

dirkjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13264 Gepost op: 25 juni 2017, 17:53:50 »
Precies. Dan heb je dus zo'n betonnen schoenendoos vol elektriek en een zendmast ernaast in plaats van een interessant stukje handwerk waar de logica van afdruipt. Degenen die dat leuk vinden gun ik het van harte, maar ik ergens vind ik het wel armoe, hoor...

Citaat
Dat Gleisgedoe, werkt het ook een beetje naar behoren?

Nou... 't gaat. eerst ging het omleggen (en weer terug) zo'n zeven van de 10 keer goed, dus heb ik net zo lang gefrunnikt tot het ongeveer 98 van de honderd keer goed ging. Vervolgens het sein gecontroleerd, maar dat ging niet mooi 90oom. Bij zo'n 45o hield het wel op, en dat is niet acceptabel.

Dus heb ik het hele mechaniek onder de tafel vandaan gehaald om het eens grondig te onderzoeken.



Als de Gs wel goed om gaat en het sein niet, dan zal het in die krulveer zitten. Daar ga ik om te beginnen eens een andere inzetten.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13265 Gepost op: 25 juni 2017, 18:30:46 »
@ Dirkjan, merci voor de uitleg, ik denk dat velen hier iets aan hebben. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het vanuit het standpunt van machinist bekeek en niet vanuit de meer technische en fdl-kant (die voor mij echt interessant is!).
@ Jan, ik heb niks met hedendaagse architectuur 8), allemaal blokkendozen zonder passie.

Ciao Bas

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13266 Gepost op: 25 juni 2017, 19:35:35 »
Citaat
Nou... 't gaat.
Is niet echt n oplossing dus. Tijd voor iets beters

En een kloppend Stellwerk, mechanisch, electro-mechanisch of relais-gebaseerd is zeker leuker en interessanter dan n koploper beeldscherm. Zeker als je daarmee een realistisch verkeer kunt uitvoeren op de baan. 🙂

Dirkjan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13267 Gepost op: 25 juni 2017, 19:55:51 »
Nou geloof ik dat er in Lümmeln al een keurig gefabriceerd bedieningspaneel, geheel uitgevoerd met reguliere analoge drukknopjes/schakelaars te bewonderen is? In een keurig vormgegeven kastje? Misschien haal ik banen door elkaar. Maar google wijst mij naar deze pagina. Dus... geen koploper in zicht, volgens mij.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13268 Gepost op: 25 juni 2017, 21:10:37 »
@Dirkjan: dat is mooi spul, die Fritz Senn Antriebe. Misschien moest ik eens een paar van die dingen aan laten rukken, alvast voor de volgende baan. Of een paar Fremodule, dat kan ook.
Maar voor deze baan heb ik de Lemaco's/Fulgurexen, die had ik gewoon liggen en dus heeft dat ook niks gekost. Niet dat ik te vrekkig ben om beter te kopen als dat er is, maar in principe is er met die combinatie Fulgurex/Lemaco - Weinertmechanieken niks mis, dus waarom zou ik ze dan niet gebruiken?
En dat citaatje: "Het gaat..." is gewoon een kwestie van zuiver afstellen, da's alles.

@Reinout: ja hoor, gewoon tuimelschakelaartjes voor de wisselmotoren (enkelpolig 2 x om) en drukknopjes voor die met spoelenaandrijving. En bezetmelders met opto's, niks moeilijks aan als je een beetje kunt solderen en Klaas Zondervan zo ver kunt krijgen dat hij een leuk schemaatje voor je fabriekt.
De treinen worden digitaal aangestuurd, dat wel, maar dan gewoon met een multimuis in m'n handen. Er is niks geautomatiseerd, al gebiedt de eerlijkheid me te zeggen dat er bij de bouw wel rekening is gehouden met de mogelijkheid dat ik nog eens van gedachten verander.
En koploper... ne, das gibt's nicht in Lümmeln. Vielleicht später noch. Viel später.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13269 Gepost op: 25 juni 2017, 22:10:33 »
Citaat
... en Klaas Zondervan zo ver kunt krijgen dat hij een leuk schemaatje voor je fabriekt.

En dat niet alleen, maar ook nog eens goeie raad aandraagt als je met je onverstand weer eens de mist in gaat.
Nogmaals dank, Klaas! Ik heb er (nog steeds) enorm veel plezier van!  :D (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13270 Gepost op: 25 juni 2017, 22:36:50 »
Kijk, dit bedoel ik. Bezetmelders, 8 op een rijtje, en daar dan drie kaartjes van. Elk schakelingetje laat een ledje branden als er in de corresponderende sectie een stroomgebruiker komt. En daar dan drie kaartjes van. Werkt als een tierelier, je ziet in één oogopslag of een spoor bezet is of niet. Idee en schema komt bij Klaas vandaan.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13271 Gepost op: 26 juni 2017, 22:22:00 »
De Gleissperre is nogal veeleisend. Waar het ding eerder niet helemaal lekker liep en later, nadat de motor (nog eens) gereviseerd was, net als het mechaniek, nogmaals uitgebreid is getest en beproefd, is het na de hele zwik 'definitief' bevestigd te hebben weer malheur. U kunt zich ongetwijfeld voorstellen dat dat oorzaak was van een niet geringe toename der calorische waarde van mijn gemoedstoestand.



Kortom, de hele aandrijvingstrein wederom gedemonteerd en ter observatie ontleed en weer in elkaar gezet. Met hetzelfde hemeltergende resultaat. Om te voorkomen dat ik nog voor het vallen van de nacht word afgevoerd door de mannen in de witte jassen, heb ik besloten de zaak te laten rusten tot een volgende gelegenheid, echter niet nadat ik mij er van had vergewist dat er nog een nieuw mechaniek aanwezig was voor een eventuele vervanging van het huidige.

En ik heb de suggestie van Dirkjan (Falkenberg) nog eens overpeinsd.

Hierboven had ik het over mijn zelfgebouwde bezetmelders, en omdat ik daardoor zelf geen emplooi heb voor een dergelijk apparaat van Viessmann, kan ik wel zonder zo'n ding leven. Voor wie me er van af wil helpen: zie hier.

Wel veel mooier dan zo'n printplaatje met dingetjes.

« Laatst bewerkt op: 26 juni 2017, 22:24:08 door 44. Reden: toename van tekst geconstateerd »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13272 Gepost op: 27 juni 2017, 17:33:19 »
De Gleissperre is, ondanks verwoede pogingen het ding goed aan de praat te krijgen, nog steeds niet functioneel. Het zit steeds vast op het afstellen, misschien komt dat wel omdat ik er niet echt goed bij kan en moet ik voldoende ruimte vrij maken om genoeg bewegingsvrijheid te scheppen. Ik dacht het af te kunnen met halfslachtig wat dozen en dingen weghalen, maar het is toch niet optimaal. Bovendien begint, door al dat gedraai en gewring in allerlei vreemde bochten, m'n ouwe lijf ook wat op te spelen. Goed. Een andere keer weer verder.

Om de gedachten iets af te leiden en bovendien een keertje van al dat gedram van Flknbrg en Tgrntj af te zijn nog even wat Weichenstellstangen gefabriekt:



Flup. 10 centimeter verder weg en je ziet er helemaal niks van terug.  >:(

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13273 Gepost op: 27 juni 2017, 17:53:22 »
functioneren die Wiechenstellstangen nu ook?

Groet,
Michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13274 Gepost op: 27 juni 2017, 17:59:52 »