Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
29 June 2025, 23:14:11
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
29 June 2025, 22:57:12
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
20 jaar BNLS door Huup
29 June 2025, 22:46:33
Time-of-flight module door Joz
29 June 2025, 22:41:33
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
29 June 2025, 22:37:34
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
29 June 2025, 22:35:12
US diorama in H0 door Wim Vink
29 June 2025, 22:33:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
29 June 2025, 22:25:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
Piko 2025 door Die Bahn
29 June 2025, 21:20:17
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
29 June 2025, 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
29 June 2025, 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
29 June 2025, 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
29 June 2025, 19:08:06
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
29 June 2025, 17:53:28
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
29 June 2025, 16:50:12
TTI Bergland Express door Huup
29 June 2025, 16:28:33
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
29 June 2025, 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
29 June 2025, 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
29 June 2025, 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
29 June 2025, 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
29 June 2025, 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
29 June 2025, 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
29 June 2025, 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
29 June 2025, 13:23:15
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
29 June 2025, 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
29 June 2025, 12:00:10
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3622725 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5915
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11430 Gepost op: 25 September 2016, 22:14:15 »
 (y)
vergeet niet je decoder min snelheid iets te verhogen  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11431 Gepost op: 25 September 2016, 23:07:44 »
@Peter: ja, sinds Jerry daar de dienst uitmaakt...  (y)
@Eric: zeker, de M88, Bergepanzer op het onderstel van de M48. Bergepanzer 2 is ook wel aanwezig, maar die valt een beetje in het niet bij dit geweldige bakbeest...   
@Jerry: de decoder afstellen moet nog. Dat komt wel als ik m'n Sprog weer op orde heb, die is sinds ik van pc gewisseld heb nog niet weer geïnstalleerd. Nog steeds niet...



And last but not least: nòg een filmpje, speciaal voor Joke met muziek.

<a href="https://www.youtube.com/v/vtU1igGVPZQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/vtU1igGVPZQ</a>

Alvast prettig weekend!
« Laatst bewerkt op: 25 September 2016, 23:09:54 door 44 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5396
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11432 Gepost op: 26 September 2016, 07:55:27 »
Zeer informatief, deze berichtgeving over de 45 van Liliput. (y) Dank!

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11433 Gepost op: 26 September 2016, 15:11:28 »
Het was me een genoegen, Bas!  :D

Het mag misschien lijken alsof het afgesproken werk is, maar dat is niet zo. Peter en ik zijn onafhankelijk van elkaar met een lok BR 01 bezig.
Die van mij is hier al eerder aan bod geweest, het aanbrengen van de nieuwe nummerplaten werd enigszins onderbroken door de perikelen rond de 45er, maar nu dat achter de rug is, kan ik me in alle rust weer op de nieuwe identiteit van de "Zwarte Gigant" werpen.
De platen op het Führerhaus machinistenzijde is al aan bod geweest, hier gaat het even om kop en kont, zogezegd. Die aan de stokerzijde komen later nog aan bod.

Roco heeft aan de achterzijde van de tender alsook op de rookkastdeur het nummer op kleine kunststof bordjes aangebracht, terwijl die op het machinistenhok zijn opgedrukt.
Die bordjes kun je eventueel gebruiken door er de nieuwe platen op te plakken, je kunt ze ook verwijderen en de platen rechtstreeks op de daarvoor bestemde plaatsen aanbrengen.

Voor het plaatje op de tender heb ik voor de eerste methode gekozen. Het Roco-plaatje is iets groter dan het geëtste plaatje, maar het is een simpel karweitje om aan beide zijden een fractie af te snijden, zodat beide groottes overeenkomen.



Verder is het een kwestie van het etsplaatje op het kunststofplaatje plakken en het ding op z'n plek zetten.



Toen ik met de nummerplaat voor de rookkastdeur aan de gang ging, kwam ik iets merkwaardigs tegen: het Trittblech onder de rookkastdeur had last van afbladderende verf, of misschien is het gewoon niet goed in de verf gezet tijdens de fabricage en is het dus ook niet goed uit de verf gekomen. (Sorry, dat kon ik even niet laten...)



Hoe dan ook, daar moest wel even een kwastje overheen.
In tegenstelling tot de nummerplaat aan de achterkant van de tender, die, zoals we zagen, op het voorhanden Roco-exemplaar werd geplakt, wordt die aan de voorkant rechtstreeks op de rookkastdeur geplakt. Uiteraard wordt wel eerst het Roco-geval verwijderd. Nummerplaat en kwastje verf:



Tenslotte nog een overzichtsfotootje van de machtige Zwarte Gigant, al is het dan een lok van Roco, en niet van Fleischmann, die er een handje van had om de loks ook met de respektievelijke bijnamen van aan te duiden, Schwarzer Gigant (BR01), Schwarzer Mustang (BR50), Schwarzer Elefant (55), Bubikopf (64), Roter Elch (V200.1) etc, waarbij ik weet dat sommige bijnamen inderdaad werden gebezigd voor de echte loks (zoals Bubikopf, Steppenpferd etc), de authenticiteit van weer andere namen waag ik te betwijfelen...
Maar goed, 01 104 (met nog één nummerbord te gaan):


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11434 Gepost op: 26 September 2016, 15:36:28 »
Over die bijnamen hier een heel overzicht: nee, hier, niet daar!
En een interessante gedachtewisseling: dat, maar ook -bij tijd en wijle- een discussie!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11435 Gepost op: 26 September 2016, 17:28:49 »
Weliswaar wordt er voortdurend over de nummerplaten gepraat, er zijn er echter meer die er op gezet moeten worden. Het DB-embleem bijvoorbeeld, ook wel "Keks" (koekje) genoemd, komt aan weerskanten van het machinistenhuis boven de nummerplaat te zitten. In het setje is ook het alternatief, een bordje met "Deutsche Bundesbahn" voluit geschreven, meegeleverd, maar dat is in de loop van de laatste jaren vijftig door de "Keks" vervangen. Bij mij komt dus de "Keks" op de lok.



Verder wordt op elke lok, eveneens aan weerszijden van het machinistenhuis, aangegeven waar zij thuishoort. Daartoe dienen twee bordjes aan elke kant, eentje met de BD (BundesbahnDirektion) en eentje met de naam van het betreffende Bahnbetriebswerk. In dit geval, bij de 01 104, is dat respectievelijk BD Hannover en het Bw Hannover Hgbf, zie ook de foto hierboven.

De laatste twee bordjes kun je gerust indelen in de categorie "klein". Om ze uit het frame te krijgen gebruik ik een hobbymes met een beitelvormig blad, als je het frame op een harde ondergrond legt (ik gebruik daarvoor een geglazuurde tegel), gaat dat vrij goed. Je moet echter wel een beetje oppassen dat ze niet wegschieten. De twee op de foto heb ik pas na hardnekkig zoeken (ongeveer 3 minuten) weer terug kunnen vinden op de vloer. Van de reserve-exemplaren die worden meegeleverd heb ik dus geen gebruik hoeven maken.



Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5396
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11436 Gepost op: 26 September 2016, 19:38:32 »
Misschien heb ik er overheen gelezen. Waarmee lijm je de platen vast?
Over kleine lettertjes gesproken... Staan op de loc nog ergens HU-Data, genoteerd? * Op de bufferbalk of zo. Misschien moeten die ook vervangen worden.

Groet,
Bas

* HU = Hauptuntersuchung, Revisie

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11437 Gepost op: 26 September 2016, 20:07:55 »
Kan zijn dat ik dat niet vermeld heb, daarom alsnog: in plaats van lijm gebruik ik blanke lak van Vallejo, in dit geval satijnmat.
Als er straks op en aan de lok de nodige verwering is aangebracht, komt er nog een laagje blanke vernis overheen, zodat ze ook op die manier worden gefixeerd.
Op de rode gedeeltes onder het Führerhaus stonden ook allerlei data vermeld: een datum ergens in deze (de 21e dus) eeuw, en een heus computernummer waarvan ik niet kan zeggen wat dat allemaal betekent. Maar dat heb ik allemaal al weggeschraapt (scalpel nr. 15) en straks komt er nog wat rode verf overheen.



Op de bufferbalk staat geen datum, althans, ik interpreteer de lettercombinatie MNLX niet als zodanig. Misschien is het een drukfout, en moet de N een M zijn, maar dan nog zou er 2060 staan, en dat slaat ook als een tang op een varken. Kortom: verf d'r over.
Waar ook verf over moet: de 'koperen' smeerleidingen langs de ketel. Voor een museumlok een mooi gezicht, maar in het dagelijkse leven waren die echt wel met de zwarte verf meegenomen. De blanke ketelringen laat ik wel zoveel mogelijk intact, denk ik, dat heeft wel wat.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11438 Gepost op: 26 September 2016, 21:41:03 »
Nu weer even wat anders. Omdat het op de één of andere manier niet zo hard opschiet daar in die hoek, heb ik (eindelijk) die muur maar eens een keertje vastgelijmd. De lijm moet minstens 24 uur drogen, dat betekent dus voorlopig geen treinverkeer:


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11439 Gepost op: 26 September 2016, 22:05:44 »
MNLX is de Deutsche Bahn code voor Meiningen. Dus iets van na de Wende, terwijl in jouw tijd Helmut Kohl nog niet eens politiek bezig was. Dus weg ermee  8) ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11440 Gepost op: 26 September 2016, 22:17:31 »
Juist ja. Zelfs Willy Brandt was toen nog maar minister van BZ, en nog geen Bundeskanzler. Dus inderdaad, weg ermee.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11441 Gepost op: 27 September 2016, 15:35:13 »
Om misverstanden te voorkomen: BZ is Buitenlandse Zaken, en niet Binnenlandse, wat natuurlijk qua afkorting evengoed kan, maar Willy was nu eenmaal van Buitenlandse.

Nog even over de 01 104: het vervuilen en verdere cosmetische handelingen worden tot nader order opgeschort.
Hier is ze nog een keertje voor een gastarbeiderstrein uit Hannover:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5915
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11442 Gepost op: 27 September 2016, 16:29:03 »
K zou hur omnummeren naar 01 220
 ;D

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11443 Gepost op: 27 September 2016, 16:47:42 »
Ik vrees dat dat niet gaat. De 01 220 kan helaas nooit in Lümmeln gesignaleerd zijn geweest.

Jan is niet voor niets bezig met een grootschalig "omnummerproject".

Ik wacht trouwens met spanning af wanneer hij hiervan de noodzaak ook gaat inzien voor zijn rijtuigen en zijn goederenwagenpark.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5915
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11444 Gepost op: 27 September 2016, 19:21:55 »
 :(
Kan ik niks meer rijden zeker
Weet nog niet eens hoe het hier gaat heten  ???
Laat staan wat er dan rond reed
Jan heeft alles van te voren bedacht
Ik gebouwd