Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Thom
Vandaag om 18:30:20
20 jaar BNLS door Pauldg
Vandaag om 18:09:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door maartenvdb
Vandaag om 17:48:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 17:28:01
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door Falkenberg
Vandaag om 17:21:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:21:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3619060 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3705 Gepost op: 28 February 2014, 09:29:34 »
@Ivo: lol! Ben benieuwd naar de uiteindelijke opgave. En ook naar de resultaten, uiteraard!  :D

@Athur: die inhoud uitrekenen is niet zo moeilijk, de laadruimte gewoon in twee dozen verdelen, de onderste is het gedeelte met het zadel.



De inhoud van het zadel (die dus NIET met lading gevuld wordt) vormt de helft van de totale inhoud van de onderste doos.

@Rob: zeven tientjes voor een doos met vijf van die wagens is niks  ::) Maar er wordt nog geboden, zie ik nu.
Caerstens noemt deze wagens niet in zijn boek Güterwagen Band 4, uitgegeven in 2003, was B&K toen al van het toneel?

Groet,
Jan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3706 Gepost op: 28 February 2014, 10:21:48 »
Citaat
Als ik uit ga van 3t/m3, mag er dus net iets meer dan 19 m3 erts in het wagentje geladen worden, dus ongeveer een derde. Dat is uit te rekenen, alleen moet je niet vergeten dat er zo'n "zadel" in beide helften van de laadruimte zit.

we spreken dus over volume.

Dan is het omrekenen naar 1:87 vrij makkelijk... :)

==> 19 * 1000 = 19.000 liter. 
==> De deelfactor is 873 dus 87*87*87 = 658.503

==> 19.000 / 658.503 = 0,029 liter
==> 0,029 * 1000 = 29 milliliter. 

Even 29ml zand of ballast of wat dan ook afmeten in een maatbeker en in je wagen kieperen. Dan ben je er volgens mij ;)

Afwegen kan ook, maar dan heb je de Soortelijke Dichtheid van je 'zand of ballast of wat dan ook' nodig om te vermenigvuldigen met 29. De uitkomst is dan in grammen.

b.v. SD van droog zand is 1.4 g/ml ==> 29 * 1.4 = 40 gram zand.

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 28 February 2014, 10:24:19 door Karst Drenth »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8799
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3707 Gepost op: 28 February 2014, 11:47:23 »
Inderdaad karst,

b.v. SD van droog zand is 1.4 g/ml ==> 29 * 1.4 = 40 gram zand.

Je kan ook met 1500kg/m3 rekenen. Ligt een beetje aan het type zand. Trouwens niet verdicht, los gestort op de wagen een kleinigheid ;)

Als je ballast erin gooit: even kijken naar de steensoort. Graniet is zwaarder dan normaal straatzand, zie ook de link... Het is Muggeschiften :)

Groet Ronald.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12420
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3708 Gepost op: 28 February 2014, 11:58:29 »
Of je kijkt gewoon hoe of dat de wagens in het eggie beladen zijn (zie mijn foto's) en dan ben je er ook.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3709 Gepost op: 28 February 2014, 13:01:05 »
Sobat, die foto's van jou zijn weliswaar van een ander type zelflosser, maar zijn zeker wel van nut om de vormgeving van 'de bult(en)' erts in de wagon na te bootsen, en ook als oriëntatie voor het te vullen volume. Afgezien daarvan vind ik het een mooie, dynamische serie.

@Ronald: in dit geval gaat het om erts... en muggeziften, miereneuk*n en motteballenknijpen is het zeker. Maar ik ga van het principe uit, dat àls je in de modelbouw een compromis moet sluiten, het resultaat toch zo dicht als mogelijk bij de werkelijkheid moet liggen.
Dank voor je link trouwens, ofschoon erts niet op dat lijstje staat, staan er genoeg andere nuttige wetenswaardigheden op. Staat bij mijn favorieten gestald.

@Karst: nog een weg die naar Rome leidt, en nog een directe ook. Uitgaande van 3 ton per kubieke meter valt er niets op aan te merken.

Het (of is het de? Edit: opgezocht, erts is onzijdig, dus is het "het erts") erts is besteld, nu maar afwachten tot de lading hier voor de deur gestort wordt.

Om de wachttijd te bekorten heb ik nog een wagentje gegrabbeld:



De R10, één van de, denk ik, bekendste rongenwagens. In de jaren tussen 1913 en 1927 zijn er ongeveer 36.000 stuks van gebouwd, in 1964 bevonden zich er nog 457 stuks bij de DB, die de laatste wagons in 1969 heeft afgedankt. Voor mijn 'steekjaar' (Stichjahr, hoe heet dat in het Nederlands? Peiljaar?) 1968 kan dat dus nog net.
Een deel van de R10's was voorzien van een remmershuisje, welke vanaf eind jaren '40 werden verwijderd. Tegelijkertijd werden ook de houten rongen vervangen door stalen (geperst uit staalplaat) exemplaren.

Mijn wagon heeft geen handrem, en bij het grote voorbeeld werden bij die wagons de rongen aan de kopse kanten vervangen door stalen I-profielen. Om dat na te bootsen zou ik ook de rongenhouders moeten vervangen. Maar eens kijken of ik daarvoor nog 'ns inspriratie krijg.

Een ander ding is de wagenbodem, de laadvloer. Roco heeft deze, om het gewicht van de wagon een beetje op peil te krijgen, gemaakt van metaal. Op zichzelf niet zo erg, maar er is ook een soort rooster in meegegoten, en dat kan ik niet helemaal plaatsen. Wat te doen? Wegfrezen?



Of er een zodanige lading ingooien dat je er niks meer van ziet?



Mwah... maar eens laten bezinken...

Groet,
Jan

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3710 Gepost op: 28 February 2014, 13:03:32 »
Het wordt mij nu gaandeweg wel duidelijk dat de firma Matrix  met "Der lange Heinrich" (12 x OOtz 50, vanaf 1964 Fad 167, "gewheathered" en beladen) er wat betreft belading flink naast heeft gezeten. Tot aan de rand gevuld met echt ijzererts. "Gelukkig zijn het zelflossers", zei mijn vrouw toen ik haar zojuist het probleem uitlegde. Praktisch als zij is, dit gaat helaas niet werken. Ik denk dat ik de overbelading maar laat voor wat het is.

charp
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3711 Gepost op: 28 February 2014, 13:05:30 »
Of je geeft de lading een verfje, dan is het steenkool. Of je haalt de lading er uit, dan is de LH leeg op weg terug naar Emden voor een nieuwe lading.  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3712 Gepost op: 28 February 2014, 13:16:18 »
De link die Floris eerder gaf voert naar het Stummiforum, waar die zwaarbeladen LH van Märklin ook ter discussie staat. Zie hier.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3713 Gepost op: 28 February 2014, 13:23:57 »
Geniaal, Jan ! Helaas is mijn treinleed niet zo gemakkelijk op te lossen. De lege tegentrein had ik al bij elkaar verzameld, net als de kolentrein (incl. lege tegentrein).

Het leven van een treintjesgek is vol teleurstellingen, verbitteringen en tegenslagen. Vandaar dat het zo leuk blijft, denk ik.

charp
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3714 Gepost op: 28 February 2014, 13:25:41 »
Dank voor de link. Even kijken of de oplossing zonder al te veel moeite te realiseren valt.

charp
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3715 Gepost op: 28 February 2014, 13:40:09 »
In de link wordt verwezen naar pagina 78 van het boek van een zekere Markus Tiedke. Dat boek heb ik niet, dus ook pagina 78 niet. Ik voel aankomen dat dit weer een moeizaam middagje "quality time" aan het worden is.

charp
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3716 Gepost op: 28 February 2014, 16:13:12 »
Misscien dat iemand je aan een scan van de bewuste pagina kan helpen. Ik heb het boek niet. Niet omdat het een Märklinboek is, maar ik heb het boek gewoon niet.



Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3717 Gepost op: 28 February 2014, 20:47:27 »
Die stammetjes vind ik op de één of andere manier niet zo overtuigend. Een beetje bladeren bracht een ander idee.

Een korte blik in mijn bewaarregisters leerde dat er nog iets anders op voorraad was, en dankzij het ingenieuze nummeringssysteem hoefde ik dan ook niet veel langer dan een uurtje te zoeken voor ik het vond: Planken!



Nou zijn dit wel heel erg oude van Pola, en ook heel erg van plastic, dus ik ga, als ik tijd heb, morgen eens bij de plaatselijke houtjeswinkelier kijken of ik iets beters kan vinden.
En dan met zo'n zwaar canvaszeil erover! En rode lettertjes op de kopse kanten.  :P

Goed weekend,
Jan

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3718 Gepost op: 28 February 2014, 21:44:51 »
Met 1968 als "Stichjahr" zou je ook een 20-voets container kunnen overwegen. In dat jaar was de "containerisatie" al een eindje op gang. De productie van speciale container-wagons liep achter bij de vraag. Reden waarom in die periode ook veel rongenwagens werden ingezet voor containervervoer.

Maar wellicht heeft dit voor jou een te moderne uitstraling.

charp
« Laatst bewerkt op: 28 February 2014, 22:30:20 door charp. Reden: voortschrijdend inzicht »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12420
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3719 Gepost op: 28 February 2014, 22:27:02 »
Nadeel van deze rongenwagens is dat de bodem te hoog ligt tov de borden. Ergens heb ik beschreven hoe dat makkelijk te veranderen is en het een veel werkelijkheidsgetrouwe weergave is/geeft.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.