Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:07:55
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 21:44:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:11:39
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:37:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Edelweisz in model door Martijnstein
Vandaag om 20:17:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3649235 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2565 Gepost op: 26 June 2013, 17:34:17 »
Dat zijn ook geen gaten, dat zijn kuilen. Niet te verwarren met Keulen, die zijn voor op de bbq.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2566 Gepost op: 26 June 2013, 18:21:11 »
En dan lekker Essen. ;D

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2567 Gepost op: 26 June 2013, 19:48:48 »
Jan, zit je onderhand ook niet bijna aan die wissel voor de dijk naar het BW?


Waarom die locs bij ons anders noemen weet ik niet hoor. Wel zijn een heleboel van die 50,51 -en 52-ers destijds door SAFB geproduceerd, imposante dingen zijn het die stoomlocs, je haalt ze soms uit hun doosje om er gewoon naar te kijken.

Ondertussen gaat het bij jou van putje boren niemand mag het horen? :D
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2568 Gepost op: 26 June 2013, 20:14:42 »
En waar moet dat Essen heen? Naar Dortmund  ;)

Citaat
...een heleboel van die 50,51 -en 52-ers destijds door SAFB geproduceerd...

Vijftigers zeker, Olivier, en 52ers vast ook wel. Maar 51ers? Dat betwijfel ik. Ik denk dat je gewone 50ers bedoelt die miv jan. '68 werden omgenummerd in 050, 051 en 052. Bij de DB reden er toen al geen 52ers meer.

De aftakking naar het Bw komt net vóór het onderste wissel op het rechtse plaatje.

Groet,
Jan

PS Dat gaten graven heb ik overgehouden van Morrison, van de Avondspits.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2569 Gepost op: 26 June 2013, 20:48:57 »
Ja, een beetje leuk verkanten maakt het geheel realistisch:



http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=Ottbergen (Foto 4)

Groet,
Ruud

Pfff vette foto, mooi achtergrondje, beetje dijk en wat groen en je hebt een top baan (y)

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2835
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2570 Gepost op: 26 June 2013, 20:54:17 »
Jan
Dat mag ik graag zien stoeien met een wisselstraat,ik mag dat ook graag doen
Maar een mooi plan
Wat voor wisselmotoren ga je gebruiken.

Cor

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2571 Gepost op: 26 June 2013, 22:44:22 »
En waar moet dat Essen heen? Naar Dortmund  ;)

Vijftigers zeker, Olivier, en 52ers vast ook wel. Maar 51ers? Dat betwijfel ik. Ik denk dat je gewone 50ers bedoelt die miv jan. '68 werden omgenummerd in 050, 051 en 052. Bij de DB reden er toen al geen 52ers meer.

De aftakking naar het Bw komt net vóór het onderste wissel op het rechtse plaatje.

Groet,
Jan

PS Dat gaten graven heb ik overgehouden van Morrison, van de Avondspits.
Enkel 50ers en 52ers zoals ik eerst dacht, het leek me zo onvolledig zonder die 51ers erbij. Normaal respectievelijk type 25 en type 26.

We blijven alvast volgen.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2572 Gepost op: 27 June 2013, 08:11:39 »
Wel de rails heel houden he Jan  ;D
Anders kan je straks weer opnieuw beginnen als je je "controle" verliest tijdens je favoriete bezigheid  :P
Ben je overigens niet nag dat er teveel spanning op die wissel komt te staan,omdat je deze "dwingt" in een vorm die eigenlijk niet hoort ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2573 Gepost op: 27 June 2013, 13:38:53 »
Citaat
vette foto

Yep!

@Cor: ik gebruik de motoraandrijving van Fulgurex/Lemaco, in combinatie met de wissel/wissellantaarnmechanieken van Weinert.

@Olivier: ik heb nog even op internet gegrasduind, er schijnt ooit een hongaarse Malletlok door de DRG ingelijfd geweest te zijn, die heeft toen de aanduiding BR51 gekregen.



@Floris: ik zal heel goed oppassen hoor! Veiligheidsbril op, schoenen met stalen neuzen aan, stofmasker op, EHBO-kit op zak, strikdiploma paraat en m'n snor in punten opgedraaid.

Wat de spanning in het wissel betreft, dat valt mee. In tegenstelling tot flex-rails zitten de railstaven vast op de biels. Je moet al enige kracht zetten om de boel te kunnen buigen, en net zoveel kracht om het weer terug te buigen.

Aandrijving numero vier is in behandeling:






Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2574 Gepost op: 27 June 2013, 16:11:21 »
Pfff vette foto, mooi achtergrondje, beetje dijk en wat groen en je hebt een top baan (y)

Jan is hard op weg  ;D
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2575 Gepost op: 27 June 2013, 17:45:17 »
We zien wel waar het schip strandt. Vandaag ontdekte ik dat de onvolprezen houtlijm niet zo erg goed hecht op die blauwe platen die ik als ondergrond gebruik. Om het eerste wissellantaarntje te fixeren had ik een dot houtlijm gebruikt, maar het zaakje is dus nu weer los van de ondergrond. Op zichzelf niet een probleem om van in paniek te raken, ware het niet dat ik voornemens ben de rail ook op diezelfde ondergrond te bevestigen - door op de bekende manier een ballastbed aan te brengen. Ik heb nu een beetje visioenen van spoorspattingen van ongekende orde, waarbij de sporen inclusief ballastbed onafhankelijk van de rest van de baan een eigen losbandig leven gaan leiden. Iemand ervaring met plakken op die blauwe rommel?

Ondertussen gaan we rustig verder met waar we mee bezig zijn: wisselaandrijvingen inbouwen en rails leggen. Dat houdt dus ook in dat er motoren moeten worden gereviseerd en van nieuwe bedrading voorzien:



En zo af en toe, als ik toch in m'n bakken troep aan het rommelen ben om die NMW-dingen te zoeken, kom ik onverwachte dingen tegen zoals dit triootje:


scassidy

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2576 Gepost op: 27 June 2013, 18:10:23 »
 :o Dat zijn leuke modelletjes. Die wil ik ook wel in 1:1.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2577 Gepost op: 27 June 2013, 18:32:16 »
Op zichzelf niet een probleem om van in paniek te raken, ware het niet dat ik voornemens ben de rail ook op diezelfde ondergrond te bevestigen - door op de bekende manier een ballastbed aan te brengen. Ik heb nu een beetje visioenen van spoorspattingen van ongekende orde, waarbij de sporen inclusief ballastbed onafhankelijk van de rest van de baan een eigen losbandig leven gaan leiden. Iemand ervaring met plakken op die blauwe rommel?

Als je bekende manier betekent fixeer met wasmiddel,en dan druppelen,dan komt t wel goed.
Heb voor ik met dat spul(enkel in een grijze kleur) wat lopen klooien op een test stuk.
Railsje erop en ballast erbij,en druppelen maar.
Dat was na een dagje drogen ondersteboven te houden,zonder dat r wat gebeurde.
Echter zoals ondertussen bekend,is dat grijze spul voor demping onder m'n baan/bakken beland en ligt de rails bovenop de plaat  ;D
Als je dan bovengenoemde methode gebruikt dan kan je zo'n test stukje gebruiken als alternatieve knuppel gebruiken indien men lastige mensen treft,it's solid as a rock  ;D
(ja ik ben miss wat eigenwijs als t gaat om "de normale gang van zaken",maar het voldoet voor mij op deze manier voorlopig ook prima  ;) )
Wie weet zijn er mensen die het op de "normale" manier doen en je echt uitsluitsel kunnen geven over het al dan niet werken van de welbekende methode en waar je bang voor bent.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2578 Gepost op: 27 June 2013, 18:33:43 »
Leuke auto's zeg! Kom ze hier dagelijks tegen in Zwijndrecht. (y)

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2579 Gepost op: 27 June 2013, 19:03:57 »
Jan, ik zou dat spul tussen de rails wel uitsnijden, dan krijg je een mooi hoger en realistischer ballastbed.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL