Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 21:45:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 20:17:37
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08

Auteur Topic: Foto's van jouw bedieningstableau!  (gelezen 15371 keer)

Reinier Z.

• Offline Offline
Re:Foto's van jouw bedieningstableau!
« Reactie #15 Gepost op: 17 February 2012, 19:17:21 »
Dat paneel van mij (dat zwarte paneel een paar berichten naar boven) heb ik gemaakt door lijnen te trekken met een zilverkleurige permanent marker. Gewoon langs een liniaal en dus aan de achterkant van het plexiglas. Daarna heb ik de hele achterkant zwart geschilderd.
Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 19 February 2012, 11:51:34 »
Hoe maken jullie lijnen en bogen.(de sporen dus )
Welk materiaal?het ziet er zo mooi strak uit allemaal !

Naar aanleiding hiervan zal ik eens een ideetje uitwerken waar ik al een tijdje mee loop.

Stel, je hebt deze modelbaan:

Je wilt hier een bedieningspaneel voor maken dat er strak moet uitzien. Je zou het paneel met de computer kunnen tekenen, zoals dit:

Je ziet, het baanplan is gelijk aan de echte baan, maar de verhoudingen zijn wat anders: Op het paneel zijn de lijnen korter (want die lengte heb je op je paneel niet nodig) en de lijnen liggen relatief verder uit elkaar, zodat het overzichtelijker wordt en er ruimte is voor schakelaars, leds en dergelijke.

Bovenstaand plaatje heb ik getekend met Picture It, een simpel fotobewerkingsprogrammaatje waarmee je ook kan tekenen. Maar als je handig bent zou het zelfs met Paint kunnen, of met een professioneel tekenpakket als je dat hebt.

Maar dan: Er is nog een andere methode om een paneel te tekenen, namelijk gewoon met een baanplanner zoals Anyrail. Zoals in dit plaatje:

Je ziet, ik heb niet zomaar het originele baanplan gepakt (dat ook in Anyrail is getekend), maar ik ben opnieuw begonnen: De oppervlakte is qua vorm aangepast aan het bedieningspaneel dat ik wil maken, en de sporen zijn wijder uit elkaar getekend; om dezelfde reden als ik hierboven al schreef: Overzichtelijker en meer ruimte voor schakelaars.

Om dit te bereiken heb ik het paneel getekend met behulp van de Marklin M railbibliotheek, met hele krappe wisseltjes, terwijl het originele baanplan getekend is met slanke Rocoline wissels.

Goed, dan heb je een tekening, gemaakt met een tekenprogramma of Anyrail. En dan? Dan sla je de tekening op als PDF in de juiste afmeting en laat 'm bij een goede printshop of reclamebedrijf printen op vinyl sticker. Sticker plak je op een plaat hout, kunststof, of wat je maar wilt en voila, een paneel.

Het kan nog iets makkelijker, namelijk de sticker laten opplakken door het bedrijf dat ook de sticker print. Reclamebedrijven kunnen de sticker plakken op bijvoorbeeld kunststof of trespa.

En nog een stapje verder: Tegenwoordig wordt er ook rechtstreeks op kunststof of trespa geprint, dus zonder tussenkomst van een sticker. Ik weet niet hoe veegvast dat is, maar de borden kunnen ook worden gelamineerd.

Als je in je buurt geen printshop, drukker of reclamebedrijf hebt dat dit kan, kijk dan eens online, bijvoorbeeld hier: www.mediagiant.eu, onder reclameborden. Het kost wel iets, maar dan heb je ook wat.
Reinier

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 19 February 2012, 12:25:40 »
Reinier,

Als je een bedieningspaneel wilt ontwerpen met Anyrail, kijk dan ook eens naar de railsbibliotheken 'symbolen'.  Je hebt daar 2 soorten,  rechthoekig en vierkant. Beiden zijn specifiek gemaakt om panelen te tekenen.

Als je zeker wilt zijn dat de print veegvast is, exporteer dan je plaatje naar een .jpg. Vervolgens maak je daarvan een spiegelbeeld met een foto-bewerkings-programma. Dat laat je afdrukken op een transparante sheet. Dit kun je dan, met de bedrukte kant naar beneden, op bijvoorbeeld een plaatje mdf leggen.

Sander

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 19 February 2012, 12:39:42 »
Ik ga helemaal geen paneel ontwerpen met Anyrail  ;) Het was maar een idee waar iemand misschien iets mee kan die het niet ziet zitten om op een andere manier iets te tekenen.

Die 'symbolen' kan ik bij mij trouwens niet vinden. Andere versie?

Een vinyl sticker is veegvast, dus da's het probleem niet. Ik wist alleen niet zeker hoe veegvast (of misschien beter slijtvast) een rechtstreekse print op kunststof plaat is, maar die kun je laten lamineren dus dan zal het wel goed zitten.

De oplossing van een omgekeerde sheet is een goeie, maar ik vraag me alleen af hoe je dat vastzet. Je kunt 'm niet lijmen, dus het blijft altijd een beetje los liggen.
Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 19 February 2012, 12:45:33 »
Aanvulling op m'n eigen bericht: Die 'symbolen' zitten inderdaad in een nieuwere versie, ik heb net de update binnengehaald! Nog makkelijker dus, bedankt voor de tip.

Mocht iemand over een programma beschikken waar dit niet inzit, dan kun je altijd nog de truc gebruiken die ik eerder meldde.
Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 19 February 2012, 13:06:26 »
Met de symbolen krijg je dus zoiets:

Ik vraag me alleen af of die rare koppeltekens tussen de segmenten ook weg kunnen. Ik heb dat zo gauw niet kunnen vinden.
Reinier

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 19 February 2012, 13:18:49 »
Reinier,

De koppeltekens kun je makkelijk weglaten. Ga naar Instellingen en zet de waarden bij 'eindpunt', 'verbinding' en 'besturingspunt' op 0 (nul).

Het klopt dat de 'symbolen bibliotheek' in een nieuwe versie zit ...... Maar wel in iedere versie vanaf april 2009 - toen is die bibliotheek ontstaan.

Sander

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 19 February 2012, 13:23:24 »
Ah, die velden had ik wel gezien maar ik had niet in de gaten hoe dat werkte...

Zo dus:

We komen er wel.... nu kan iedereen dus zelf een paneel maken  (y)
Reinier

Marty

• Offline Offline
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
« Reactie #23 Gepost op: 19 February 2012, 14:05:18 »
Nou moet ik toch even ingrijpen  hoor  ;D
Ik lees een paar oplossingen die zekers te weten vroeg of laat ergernissen geven.
Uiteraard juich ik het gebruik van vinyl stickers al dan niet geprint erg toe, maar er zijn wel een paar dingen om over na te denken.
Vinyl sticker en hout gaat niet samen, nooi nie, hoe je het hout ook bewerkt
Je kan hout behandelen dat het beter gaat hechten, maar het zal nooit goed hechten.
Trespa ook niet gebruiken, dit is ten eerste zwaar, en trekt snel krom bij temperatuursverschillen.
Vraag naar Dibond, Vikubondof Skybond. dit is een aluminium sandwich plaat wat perfect te plakken is, makkelijk te boren, zagen en zelfs te buigen ( met wat kennis) en werkt niet en is zeer licht in gewicht
In meerdere kleuren te krijgen, en maar 3 mm dik, waardoor kleine schakelaartjes en ledjes makkelijk te monteren zijn op de plaat zelf
Op acrylaat kan het ook, maar als ik zeg dat het snel kan breken bij verkeerd boren, denk ik dat ik iets heel herkenbaars zeg :)
Je zou bv je sporenplan op transparant kunnen printen en de Dibond "butterfinish" kunnen nemen, deze heeft een RVS look oppervlakte, staat er chique.
Een goedkopere manier is je sporenplan te snijden in vinyl met de snijplotter, ook strak, maar waarschijnlijk een stuk goedkoper.

veegvast ?? je praat niet over een huis en tuin printertje, maar dure moderne machines.
Neem je de laatste technieken , printen met Latex inkten, die zijn al UV vast, en in principe veegvast, ze zijn alleen wat angstig voor schoonmaakmiddelen.
Omdat tegen te gaan zal elk gerenommeerde reclameboer adviseren te lamineren, kost maar een paar euro meer, maar alles is beschermd tegen chemische en mechanische slijtage, laat het lamineren ook gewoon doen door de reclamemaker,die heeft daar apparatuur voor, zie je achteraf niks van.
Alleen prints met een good old Gerber Etch hoeft niet gelamineerd te worden
Kies dan ook voor een matte laminaat, dit voorkomt het irritante weerkaatsen van je lampen.

Anyrail en paint... Jpg, bmp., allemaal leuk voor wat gefröbel op een A5 formaat , maar wil je het goed uitprinten op een behoorlijk formaat wordt het al gauw blokkerig, je zal wel een High Res bitmap moeten hebben.
Dus een eerder geadviseerde tekenprogramma is een pré, als een reclame boer DTP kosten gaat rekenen, wordt je niet vrolijk van de prijs, dus een goed bestand aanleveren scheelt je al 50 % van de prijs.
Prints groter dan zeg een A4 zullen ze adviseren een vector bestand aan te leveren.
niet iedereen heeft een Illustrator oid in bezit, maar met Inkscape kom je een heel end, dit is een zeer mooi en makkelijk vecotrprogramma
laat je het plotten (snijden) dan is een vector altijd nodig.

rechtstreesk printen kan ook, maar is alleen voordelig bij de bedrijven die zelf printen, maar dat zijn er niet zoveel.
Rechtstreeks printen is alleen voordelig bij grotere oplages.
Doe je het wel, geen probleem, is veegvast en kan wel wat hebben, alleen niet krasvast, hoe harder de plaat hoe minder vast, dus zachtere plaat houdt beter, maar krast veel sneller.
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #24 Gepost op: 19 February 2012, 14:22:07 »
Zo te lezen een paar tips van den vakman. ;)
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 19 February 2012, 14:22:29 »
Marty, ter informatie :

AnyRail kan plaatjes exporteren in hele grote formaten met hoge DPI. Dat is geen vector, maar absoluut wel een High Res bitmap. Je kunt de printafmetingen en de DPI instellen voor het geexporteerde plaatje.

Sander

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 19 February 2012, 14:37:44 »
Ik ga Marty natuurlijk niet tegenspreken op dit gebied ;D

Maar een paar opmerkingen zijn toch wel op z'n plaats:

Afdrukkwaliteit: Ja, tuurlijk gaat het met vectorbestanden en professionele pakketten beter. Maar ik heb geprobeerd een huis- tuin- en keukenoplossing te bedenken die 'iedereen' thuis kan uitvoeren en die er, ondanks de beperkingen, strakker uit kan zien dan als je een paneel zelf met de hand tekent, schildert of plakt. Die handmatige oplossingen kunnen ook prachtig resultaat opleveren, maar niet iedereen is even handig.

Zoals Sander schrijft kan Anyrail behoorlijk hoge kwaliteit plaatjes afleveren.

Trespa is inderdaad zwaar, maar voor een paneel dat gewoon thuis staat te staan maakt 't weinig uit. Kromtrekken hangt er ook vanaf hoe het vastzit. Een paneel dat op een frame geschroefd zit blijft recht. Ervaring met reclameborden en infopanelen van trespa. Niet als fabrikant, maar als gebruiker. Ik zeg ook niet dat trespa de eerste keus zou moeten zijn, maar het materiaal is makkelijk te krijgen en een klusser heeft misschien wel een restje staan, dus waarom niet?

Een dunnere plaat is inderdaad handiger. Als je alleen een sticker laat maken en zelf gaat plakken, kun je gebruik maken van voor de consument makkelijk te verkrijgen materialen zoals bijvoorbeeld acrylglas, geplastificeerd hardboard of aluminiumplaat. Gewoon in de bouwmarkt. En ja, acrylglas moet met beleid worden verwerkt, anders breekt 't.

Laat je het plakken doen bij het reclamebedrijf, dan kun je kiezen uit verschillende professionele plaatmaterialen zoals Marty schrijft.

Veegvast heb ik al gecorrigeerd naar slijtvast. Je zit constant met je handen op zo'n paneel, dat maakt het kwetsbaar. Lamineren is inderdaad aan te raden.
Reinier

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #27 Gepost op: 19 February 2012, 14:44:05 »
Citaat
Laat je het plakken doen bij het reclamebedrijf, dan kun je kiezen uit verschillende professionele plaatmaterialen zoals Marty schrijft.

Marty=reclamebedrijf

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 19 February 2012, 15:41:39 »
Dat weet ik, daarom begon ik ook met te zeggen dat ik Marty niet ga tegenspreken....
Reinier

Marty

• Offline Offline
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
« Reactie #29 Gepost op: 19 February 2012, 15:53:05 »
Reinier, je haalt zelf het reclamebedrijf erbij, en daar reageer ik op
Dat er ook manieren zijn die makkelijker te maken zijn en/of goedkoper en minder chique dat weet ik ook wel.
Trespa is een merknaam en geen naam voor een materiaal wat volkern heet of hpl Printplaat. en bestaat in vele vormen en kwaliteiten.
De bouw gebruikt voor Trespa gevel platen heel andere samenstellingen en toplagen als platen speciaal voor de reclame industrie.
Wil je het gebruiken, geen probleem, ik vindt het persoonlijk alleen geen goed advies aan aankomende tableaubouwers.
Paint is heel toegankelijk, iedereen heeft het, inderdaad, maar na een paar minuten kan je ook Inkscape hebben, en ik ben ervan overtuigd dat Inkscap ook vele malen makelijker te gebruiken is als Paint/
Paint is zo simpel, dat het weer moeilijk wordt om er wat moois mee te maken, talenten daargelaten natuurlijk, nu heb ik het over de gemiddelde gebruiker  :). Weet je de tools van Paint, kan je ze bij Inskape ook zonder probleem vinden, is inkscape abacadabra, dan zal Paint dat ook zijn.
Een Highres kan natuurlijk altijd wel, anders zouden we niet hele vrachtwagens vol kunnen krijgen met de meest exotische foto's, alleen een vector is gewoon makkelijker te bewerken naderhand, en zoals gezegd,, laat je het snijden, dan is een vector het enige wat bruikbaar is.
Als je het laat printen, waarom dan nog plaatmateriaal halen bij de Gamma ?? over het algemeen ben je dan duurder uit, als wanneer je een stukje restmateriaal vraagt aan de letterplakkert, en geloof me, geld hebben ze niet,maar restmateriaal .......  :'(
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje