Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Terschellinger Spoor  (gelezen 284712 keer)

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1220
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #930 Gepost op: 08 april 2020, 11:42:28 »
Ik hoop eind augustus te komen kijken.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #931 Gepost op: 08 april 2020, 12:33:15 »
Interessant! Meestal werd met de term Montania niet zozeer een echte Montania bedoeld, maar meer de opvolger, dus locs van O&K. Deze locs (vaak type als RL1c) werden geleverd en verhuurd via bijvoorbeeld O&K te Amsterdam. Dat zijn redelijk kleine, vaak 1 cilinder locjes welke niet al te zwaar zijn. Zie bv http://www.industriespoor.nl/TekeningO&KRL1.htm

Van O&K weet Arnoud Bongaards (Decauville) hier op het forum veel meer af.

Groeten,
Rogier

Het is inderdaad afgeleid van het feit dat O&K diesels bij de Afdeeling Montania weden gebouwd en dus veelal Montania's werden genoemd. De machinefabriek Montania werd in 1916 bij O&K ingelijfd en bouwde al zeer vroeg motorlocomotieven. Maar de term "montania's"of "montanies" werd ook vaak gebruikt in de jaren '30-'40 voor smalspoordiesels in het algemeen, met name in de aannemerij. Het kan dus ook nog zijn dat met een "montania" bijvoorbeeld een Deutz diesellocje wordt bedoeld die ook zeer algemeen waren. Dus hoewel de kans groot is dat het een werkelijke O&K Montania dieselloc betrof omdat die relatief veel voorkomen kun je er geen 100% zekerheid aan ontlenen dat dat ook echt zo is.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 12:36:26 door decauville_nl »
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1235
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #932 Gepost op: 08 april 2020, 16:19:24 »
Hee Arnoud  ;)

Klopt. De kans lijkt me wel groot dat het een (of meerdere) huurloc('s) betrof, welke specifiek voor het werk aangevoerd is. Heb jij een idee welke mogelijkheden er dan zijn? Ik verwacht dan één van de grotere verhuurders, dus Spoorijzer (dan bv een Deutz OME117f), O&K (Montania, RL1c?, heb jij een idee van het huurpark) of Oving (Jung?).

Ik kan het niet onderbouwen, maar Spoorijzer (archief in de jaren 70 vernietigd) of O&K (gezien de term Montania's) lijken mij iets plausibeler dan Oving (bestaat nog, geen binding met Montania). Ik dacht dat Spoorijzer in de oorlog materieel uitleende/moest uitlenen aan de bezetter. Weet jij of dat ook voor de anderen gold?

@ Frits, dank voor de foto's! Er is al veel werk gedaan, jammer dat het nu stil ligt. Aan de andere kant, het ziet er nu wel authentiek uit  (y)

Groeten,
Rogier
« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 16:57:37 door spoorijzer »

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #933 Gepost op: 08 april 2020, 17:01:24 »
Antwoorden zijn te vinden in dit draadje... Ik weet niet naar welk spoortje het fragment dagboek verwijst. Zeker is dat de firma Groot bij dijkwerken in de jaren '30 spoor heeft aangelegd waarop enkele locomotieven zijn gebruikt. Ik heb "even snel"dit hele draadje doorgespit en kwam dit tegen van vriend Toon Steenmeijer:

"Het enige smalspoor op Terschelling waar ik van weet, is het spoor van de Firma Groot de Woude. Zij voerden in 1932 en 1933 een dijkverzwaring uit van West tot aan Oosterend, zodat op het laatst het 700 mm smalspoor dus een 14 km lang was. Er werd gereden met lange kipkartreinen en er lagen onderweg wisselplaatsen. Groot had van zichzelf 12 km 700 mm spoor, dus ze zullen spoor bijgehuurd hebben.
Er liepen twee Thiadens tractorlocomotieven (drie versnellingen vooruit en een achteruit). Verder hadden ze een Orenstein & Koppel (RL1a ?), een tweeassige Deutz 8CXIVF en een drieassige Deutz 30CXIVF afkomstig uit Duitse legerbestanden (Heeresfeldbahn). Er draaide een aantal draglines en er waren hele groepen grondwerkers aanwezig. Veel lange treinen liepen in dubbeltractie. De Deutzen konden het wel alleen aan, maar de O&K kreeg vaak een Thiadens mee om te helpen.
Op de tweeassige Deutz reed een ex-machinist van de grote vaart. Zijn loc was altijd keurig gepoetst !
Na de werkzaamheden werd al het materieel en materiaal meegenomen, zodat er niets meer van terug te vinden is."

Later in dit draadje post Frits wat foto's van Groot  (met Deutz), er wordt geraden naar de spoorwijdte die duidelijk in het stukje van Toon vermeld staat.





Ook de foto hieronder geplaatst door Frits is een foto van werkzaamheden door Groot. Heel lastig te zien is dat dit een Thiadens-Fordson locomotiefje is, gebruikt door Groot.

« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 17:07:03 door decauville_nl »
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #934 Gepost op: 08 april 2020, 17:04:00 »
Arnoud.

Dagboek begint over het spoor in juli 1942. Als eerste is het spoor naar de Tiger nabij Dellewal aangelegd. In 1943 is dat opgebroken (Tiger was klaar) en verlegd naar Groene strand.

En er is een raam van 60 cm op het eiland gevonden (ligt nu op de Tiger). Hoeft natuurlijk niks met elkaar te maken te hebben, maar waar komt dat vandaan?. Dus zoeken naar opties uit een eerdere periode.

Frits
« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 17:19:52 door FritsT »

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #935 Gepost op: 08 april 2020, 17:26:42 »
Hee Arnoud  ;)

Klopt. De kans lijkt me wel groot dat het een (of meerdere) huurloc('s) betrof, welke specifiek voor het werk aangevoerd is. Heb jij een idee welke mogelijkheden er dan zijn? Ik verwacht dan één van de grotere verhuurders, dus Spoorijzer (dan bv een Deutz OME117f), O&K (Montania, RL1c?, heb jij een idee van het huurpark) of Oving (Jung?).

Ik kan het niet onderbouwen, maar Spoorijzer (archief in de jaren 70 vernietigd) of O&K (gezien de term Montania's) lijken mij iets plausibeler dan Oving (bestaat nog, geen binding met Montania). Ik dacht dat Spoorijzer in de oorlog materieel uitleende/moest uitlenen aan de bezetter. Weet jij of dat ook voor de anderen gold?

@ Frits, dank voor de foto's! Er is al veel werk gedaan, jammer dat het nu stil ligt. Aan de andere kant, het ziet er nu wel authentiek uit  (y)

Groeten,
Rogier

Aha Frits, dan is het in ieder geval een ander spoortje.

Rogier, het kan echt elke van de door jou genoemde zijn maar ik gok inderdaad eerder Spoorijzer of O&K dan Oving (bestaat trouwens ook al een tijd niet meer). Maar toch kan dit wel degelijk, ook Oving verhuurde materieel en we weten het gewoon niet.

Dat uitlenen van materieel aan de bezetter klopt niet helemaal... Materieel werd in (het begin van) de oorlog nog steeds netjes ge-of verhuurd, meestal direct aan een aannemer of aan door de bezetter ingestelde projecten, als Organisation Todt, die zich bezighield met de bouw van de Atlantikwall langs de gehele westkust van Europa, evt ook op Terschelling. Todt was de ingenieur belast met het ontwerpen en uitvoeren van de bouw van de Atlantikwall....
Later werd "Kriegswichtig" materiaal zoals smalspoormaterieel ook gevorderd. Ik heb bijvoorbeeld hele interessante kopieën van brieven uit het archief van Oving, gericht aan Oving van o.a. Organisation Todt waar men onder andere  klaagt over defekt huurmaterieel, te weten stoomlocomotieven die niet adequaat gerepareerd zijn... Als men dat niet zou verhelpen zou het materieel direct worden gevorderd....

Na de oorlog was er een speciale commissie die zich uitsluitend bezighield met het terugvinden van verdwenen aannemers- en smalspoormateriaal en dat probeerde terug te krijgen naar aannemers en bovengenoemde verhuurders
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #936 Gepost op: 28 september 2020, 23:22:50 »
7 oktober Raadsvergadering gemeente Terschelling. Punt 7. Beleidsregels Dellewal en Tiger.
https://ris2.ibabs.eu/Agenda/Details/Terschelling/372a7a3a-7df7-4282-8271-01128a01ffd7

224173

« Laatst bewerkt op: 28 september 2020, 23:25:53 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #937 Gepost op: 08 oktober 2020, 09:41:18 »
Gemeenteraad Terschelling@RTerschelling
Agendapunt 7, Beleidsregels Dellewal en Tiger, is afgesloten. Het onderwerp komt als bespreekstuk terug in de raadsvergadering van 21 oktober. #raadscommissie #Terschelling.

224864

« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2020, 09:46:38 door FritsT »

F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #938 Gepost op: 08 oktober 2020, 12:52:24 »
Geprobeerd de tekst van de week te begrijpen. Is er nu iets concreets uitgekomen of blijft het voorlopig afwachten.

Gr Frits

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #939 Gepost op: 08 oktober 2020, 13:48:13 »
De raadscommissie is terug te zien op: https://www.youtube.com/watch?v=dtHS6GNC4OQ

Ik heb niks concreets gehoord.
Men is het in ieder geval niet eens geworden over de procedure van het wijzigen van het bestemmingsplan voor een omvangrijker plan waar de Tiger onder is komen te vallen.

Wordt vervolgd op 21 oktober.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #940 Gepost op: 08 oktober 2020, 14:46:08 »
Ze spreken niet van hamerstuk.
Het kan blijkbaar nog alle kanten op.

2 weken lobbytijd ;)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #941 Gepost op: 21 oktober 2020, 20:28:42 »
Als ik het politieke verhaal van zojuist (online-vergadering 21 oktober) goed begrijp, mag de gemeente door met een afwijkende (snellere) procedure tot het verstrekken van omgevingsvergunningen betreffende het Tigergebied.

Let wel, omgevingsvergunningen moeten dus nog wel worden aangevraagd en beoordeeld. Het lang wachten is dus van de baan, maar gewoon wachten is nog wel aan de orde.

225800
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2020, 09:34:24 door FritsT »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1235
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #942 Gepost op: 22 oktober 2020, 12:11:14 »
Het is een stapje in de goede richting. Enig idee hoelang de snellere procedure duurt?

Even een andere vraag, is de gemeente ook eigenaar van de Tiger grond?

Groeten,
Rogier

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #943 Gepost op: 22 oktober 2020, 12:44:20 »
Geen idee hoe lang dat gaat duren en het is niet aan mij om de procedure op te starten of aan te vragen. Dat ligt in handen van de Bunkerstichting.

De grond is van Staats Bos Beheer en daarover is een erfpachtovereenkomst gesloten met de Bunkerstichting. Over het stuk buiten de erfpacht heeft SBB aangegeven dat er  een gebruiksovereenkomst kon worden gesloten. Het tracee was dus enkele jaren geleden al geen probleem meer.

Het invullen van de papieren voor de omgevingsvergunning had ik al 99,9% voorbereid. Alleen de postzegel moest er nog op en dat was weer niet aan mij.

226108

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1235
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #944 Gepost op: 22 oktober 2020, 17:00:07 »
Hoi Frits,

In dat geval zou je, indien je overeenstemming hebt met SBB, in principe door kunnen met de aanleg van de spoorlijn toch? Tenminste, bij de GSS hebben we de gemeentelijke erkenning pas een jaar of 10 later gehad  ;).

Groeten,
Rogier