Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 23:01:54
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 22:53:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 22:47:03
Roco NS1200 afwijking snelheid tussen vooruit en achteruit door Piet Alkema
Vandaag om 22:42:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hendrik Jan
Vandaag om 22:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 22:27:34
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 22:26:47
Piko 55902 (NS2205) door Harold34
Vandaag om 22:24:58
Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:22:26
Experimentele DAF YP403 door Eric B
Vandaag om 22:07:25
Raadplaatje door Kronefan
Vandaag om 21:49:11
Stadtstrecke in spoor 1 door Huib
Vandaag om 21:36:20
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 21:28:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 21:25:50
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 21:06:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door NS264
Vandaag om 20:53:30
Corona en modelbouw door ArjanB
Vandaag om 20:33:11
Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door Martin Welberg
Vandaag om 20:29:31
Benaming kabel voor onder treinbaan door Menno
Vandaag om 20:11:48
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 20:01:27
Buitenlust door Pauldg
Vandaag om 19:44:19
Piko BR 78 tenderloc door M@rk
Vandaag om 19:33:09
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door Ferry As
Vandaag om 19:24:41
Modules van Kees Gorter door MOVisser
Vandaag om 19:21:07
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door VAM65
Vandaag om 19:03:50
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door borotof
Vandaag om 18:50:15
Welke containers zouden jullie graag op jullie containerwagens willen? door guus43
Vandaag om 18:49:59
Ewout in NRC door Hendrik Jan
Vandaag om 18:07:58
Functiedecoder Tams inverteren door Fritsprt
Vandaag om 17:49:32
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 17:40:45
  

Auteur Topic: Terschellinger Spoor  (gelezen 219898 keer)

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1089
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #930 Gepost op: 08 april 2020, 11:42:28 »
Ik hoop eind augustus te komen kijken.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

lid van Railclub Utrecht en Fremo

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #931 Gepost op: 08 april 2020, 12:33:15 »
Interessant! Meestal werd met de term Montania niet zozeer een echte Montania bedoeld, maar meer de opvolger, dus locs van O&K. Deze locs (vaak type als RL1c) werden geleverd en verhuurd via bijvoorbeeld O&K te Amsterdam. Dat zijn redelijk kleine, vaak 1 cilinder locjes welke niet al te zwaar zijn. Zie bv http://www.industriespoor.nl/TekeningO&KRL1.htm

Van O&K weet Arnoud Bongaards (Decauville) hier op het forum veel meer af.

Groeten,
Rogier

Het is inderdaad afgeleid van het feit dat O&K diesels bij de Afdeeling Montania weden gebouwd en dus veelal Montania's werden genoemd. De machinefabriek Montania werd in 1916 bij O&K ingelijfd en bouwde al zeer vroeg motorlocomotieven. Maar de term "montania's"of "montanies" werd ook vaak gebruikt in de jaren '30-'40 voor smalspoordiesels in het algemeen, met name in de aannemerij. Het kan dus ook nog zijn dat met een "montania" bijvoorbeeld een Deutz diesellocje wordt bedoeld die ook zeer algemeen waren. Dus hoewel de kans groot is dat het een werkelijke O&K Montania dieselloc betrof omdat die relatief veel voorkomen kun je er geen 100% zekerheid aan ontlenen dat dat ook echt zo is.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 12:36:26 door decauville_nl »
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #932 Gepost op: 08 april 2020, 16:19:24 »
Hee Arnoud  ;)

Klopt. De kans lijkt me wel groot dat het een (of meerdere) huurloc('s) betrof, welke specifiek voor het werk aangevoerd is. Heb jij een idee welke mogelijkheden er dan zijn? Ik verwacht dan één van de grotere verhuurders, dus Spoorijzer (dan bv een Deutz OME117f), O&K (Montania, RL1c?, heb jij een idee van het huurpark) of Oving (Jung?).

Ik kan het niet onderbouwen, maar Spoorijzer (archief in de jaren 70 vernietigd) of O&K (gezien de term Montania's) lijken mij iets plausibeler dan Oving (bestaat nog, geen binding met Montania). Ik dacht dat Spoorijzer in de oorlog materieel uitleende/moest uitlenen aan de bezetter. Weet jij of dat ook voor de anderen gold?

@ Frits, dank voor de foto's! Er is al veel werk gedaan, jammer dat het nu stil ligt. Aan de andere kant, het ziet er nu wel authentiek uit  (y)

Groeten,
Rogier
« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 16:57:37 door spoorijzer »

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #933 Gepost op: 08 april 2020, 17:01:24 »
Antwoorden zijn te vinden in dit draadje... Ik weet niet naar welk spoortje het fragment dagboek verwijst. Zeker is dat de firma Groot bij dijkwerken in de jaren '30 spoor heeft aangelegd waarop enkele locomotieven zijn gebruikt. Ik heb "even snel"dit hele draadje doorgespit en kwam dit tegen van vriend Toon Steenmeijer:

"Het enige smalspoor op Terschelling waar ik van weet, is het spoor van de Firma Groot de Woude. Zij voerden in 1932 en 1933 een dijkverzwaring uit van West tot aan Oosterend, zodat op het laatst het 700 mm smalspoor dus een 14 km lang was. Er werd gereden met lange kipkartreinen en er lagen onderweg wisselplaatsen. Groot had van zichzelf 12 km 700 mm spoor, dus ze zullen spoor bijgehuurd hebben.
Er liepen twee Thiadens tractorlocomotieven (drie versnellingen vooruit en een achteruit). Verder hadden ze een Orenstein & Koppel (RL1a ?), een tweeassige Deutz 8CXIVF en een drieassige Deutz 30CXIVF afkomstig uit Duitse legerbestanden (Heeresfeldbahn). Er draaide een aantal draglines en er waren hele groepen grondwerkers aanwezig. Veel lange treinen liepen in dubbeltractie. De Deutzen konden het wel alleen aan, maar de O&K kreeg vaak een Thiadens mee om te helpen.
Op de tweeassige Deutz reed een ex-machinist van de grote vaart. Zijn loc was altijd keurig gepoetst !
Na de werkzaamheden werd al het materieel en materiaal meegenomen, zodat er niets meer van terug te vinden is."

Later in dit draadje post Frits wat foto's van Groot  (met Deutz), er wordt geraden naar de spoorwijdte die duidelijk in het stukje van Toon vermeld staat.





Ook de foto hieronder geplaatst door Frits is een foto van werkzaamheden door Groot. Heel lastig te zien is dat dit een Thiadens-Fordson locomotiefje is, gebruikt door Groot.

« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 17:07:03 door decauville_nl »
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4937
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #934 Gepost op: 08 april 2020, 17:04:00 »
Arnoud.

Dagboek begint over het spoor in juli 1942. Als eerste is het spoor naar de Tiger nabij Dellewal aangelegd. In 1943 is dat opgebroken (Tiger was klaar) en verlegd naar Groene strand.

En er is een raam van 60 cm op het eiland gevonden (ligt nu op de Tiger). Hoeft natuurlijk niks met elkaar te maken te hebben, maar waar komt dat vandaan?. Dus zoeken naar opties uit een eerdere periode.

Frits
« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 17:19:52 door FritsT »

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #935 Gepost op: 08 april 2020, 17:26:42 »
Hee Arnoud  ;)

Klopt. De kans lijkt me wel groot dat het een (of meerdere) huurloc('s) betrof, welke specifiek voor het werk aangevoerd is. Heb jij een idee welke mogelijkheden er dan zijn? Ik verwacht dan één van de grotere verhuurders, dus Spoorijzer (dan bv een Deutz OME117f), O&K (Montania, RL1c?, heb jij een idee van het huurpark) of Oving (Jung?).

Ik kan het niet onderbouwen, maar Spoorijzer (archief in de jaren 70 vernietigd) of O&K (gezien de term Montania's) lijken mij iets plausibeler dan Oving (bestaat nog, geen binding met Montania). Ik dacht dat Spoorijzer in de oorlog materieel uitleende/moest uitlenen aan de bezetter. Weet jij of dat ook voor de anderen gold?

@ Frits, dank voor de foto's! Er is al veel werk gedaan, jammer dat het nu stil ligt. Aan de andere kant, het ziet er nu wel authentiek uit  (y)

Groeten,
Rogier

Aha Frits, dan is het in ieder geval een ander spoortje.

Rogier, het kan echt elke van de door jou genoemde zijn maar ik gok inderdaad eerder Spoorijzer of O&K dan Oving (bestaat trouwens ook al een tijd niet meer). Maar toch kan dit wel degelijk, ook Oving verhuurde materieel en we weten het gewoon niet.

Dat uitlenen van materieel aan de bezetter klopt niet helemaal... Materieel werd in (het begin van) de oorlog nog steeds netjes ge-of verhuurd, meestal direct aan een aannemer of aan door de bezetter ingestelde projecten, als Organisation Todt, die zich bezighield met de bouw van de Atlantikwall langs de gehele westkust van Europa, evt ook op Terschelling. Todt was de ingenieur belast met het ontwerpen en uitvoeren van de bouw van de Atlantikwall....
Later werd "Kriegswichtig" materiaal zoals smalspoormaterieel ook gevorderd. Ik heb bijvoorbeeld hele interessante kopieën van brieven uit het archief van Oving, gericht aan Oving van o.a. Organisation Todt waar men onder andere  klaagt over defekt huurmaterieel, te weten stoomlocomotieven die niet adequaat gerepareerd zijn... Als men dat niet zou verhelpen zou het materieel direct worden gevorderd....

Na de oorlog was er een speciale commissie die zich uitsluitend bezighield met het terugvinden van verdwenen aannemers- en smalspoormateriaal en dat probeerde terug te krijgen naar aannemers en bovengenoemde verhuurders
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0