Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
booster vraag
door
Martin Domburg
Vandaag
om 22:55:57
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
1200blauw
Vandaag
om 22:50:45
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
1200blauw
Vandaag
om 22:47:17
Sfeer op je modelbaan
door
meino
Vandaag
om 22:42:28
Zelf gebogen brug maken
door
schipcas
Vandaag
om 22:28:23
Interieur ideeën voor gebouwen
door
Ronald69
Vandaag
om 22:08:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 21:56:39
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:29:00
Trix BR94 ontspoort
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:26:08
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Huup
Vandaag
om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Ben
Vandaag
om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
AlbertG
Vandaag
om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 17:44:39
Programmeren cv
door
Martin Domburg
Vandaag
om 17:39:44
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Biesje
Vandaag
om 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
martijnhaman
Vandaag
om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 14:11:18
Site Uhlenbrock
door
VAM65
Vandaag
om 13:58:47
Tams app
door
reinderlf
Vandaag
om 12:55:06
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:26:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Halfweg NH
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Halfweg NH (gelezen 3065 keer)
Sicco Jan
Halfweg NH
«
Gepost op:
06 April 2007, 17:11:15 »
sinds korte tijd zijn mijn vriendin en ik gelukkige eigenaar van een woning in Halfweg. Naast alle sores van keuken- en vloerenboeren, gevelreiniging en schilderwerk is er ook nog tijd voor hobby. Al moet gezegd: voorlopig wordt er nog even niks gebouwd.
Ik zit namelijk met een klein probleem: vier kamers en een schuur komen in aanmerking als 'treinenkamer'. Nogal een luxeprobleem, dat ik daarom even wil delen.
Die schuur zou ik namelijk het liefst als schuur blijven gebruiken, hoewel deze ruimte ideaal is voor ruime bogen, keerlussen en multilevel droombanen.
De grootste kamer op zolder is tegelijkertijd trapopgang, waskamer en gang.
De zolder telt verder twee kleinere kamers die afsluitbaar zijn, maar waar je moeilijk een keerlus in kwijt kan.
En dan is er nog een middelgrote kamer die behoorlijk wat raam heeft, wat me voor de kleurechtheid van modellen niet goed lijkt.
Vraag is aan jullie: welke kamer zou je inpikken als je voor de keus stond? Heb je wellicht al voor de keus gestaan? Is het beter om niet te kiezen maar de plek te laten ontstaan? En last but not least: we zijn groter gaan wonen omdat we tzt een wat groter gezinnetje willen. Hoe kan ik kleine kinderen en treinbaan combineren? Mijn vader herinnert zich hobbydagen met wissel en sein aansluitwerk waar ik met een klein tangetje achter hem aanschoof om te helpen
.
Alle problemen doen zich voor omdat ik in h0 denk, hoewel ik hier regelmatig mooie N-plaatjes voorbij zie schieten. Die verleidelijke grote ruimte op zolder laat ik in mijn gedachten al een beetje schieten, omdat er meer mensen/kinderen van die ruimte gebruik zullen gaan maken (maar daar hebben jullie misschien andere ervaring mee of een oplossing voor?).
Groet, Sicco Jan
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Spoor N
Re: Halfweg NH
«
Reactie #1 Gepost op:
06 April 2007, 17:21:07 »
De zolder, altijd de grootste kamer nemen.
De baan kan wel over een wasmachine heen, langs een trapgat en zo.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Gouda
kaas, kaars en siroopwafel
«
Reactie #2 Gepost op:
06 April 2007, 17:23:10 »
Is het niet mogelijk om twee kamers naast elkaar te benutten en de doorgang in de wand als tunnel? Hierdoor is het zelfs mogelijk om twee verschillende werelden te creëren.
Heb zelf geen ruimte voor een baan.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.
EWS 58038
Deze vreemde eend in de bijt rijd Engels
De slimmem modelspoorder kijkt eerst even op Ebay.
«
Reactie #3 Gepost op:
08 April 2007, 17:41:24 »
Ik weet niet hoe de mogelijkheden zijn om een spoorzolder op de schuur te plaatsen? Indien het een garage is, moet het techinisch mogelijk zijn. Groot voordeel is dat je door het toevoegen van deze nieuwe ruimte geen leefomgeving kwijt bent. Nadeel is echter dat je "Jan.... Koffie" niet zal horen.. en dat is vervelend aangezien koffie in de spoorsector heilig is
Halfweg... Naar mijn mening een zeer gedurfde maar mooie keus. Dagelijks kom ik er doorheen opweg naar werk. Het bied leuke mogelijkheden. Je kan overlopen en treinen in de wacht zetten. Eventueel kan je op de sporen 3 en 4 (zie
www.sporenplan.nl
) halteperrons maken (zoals Haarlem Spaarnwoude) aangezien Halfweg toch de potentie heeft om binnen een aantal jaren van een station te worden voorzien.
Het volgende probleem zit hem inderdaat in de schaal. Voordat de dienstregeling 2007 inging kwamen er door Halfweg nog getrokken treinen met 12 bakken, sprinters en DD-AR / mDDm dubbeldekkers. In spoor N blijft de benodigde ruimte hiervoor beperkt, maar omdat je wel exclusieve handgemaakte modellen moet aanschaffen, (als je naar NL voorbeeld wil rijden) zul je diep in de buidel moeten tasten.
Bij H0 is dat iets simpeler en is er ook meer te verkreigen vanuit de fabriek (en dus goedkoper). Probleem is dan wel weer je ruimte.
Het is dus wikken en wegen... en een gedegen beslissing nemen waarvan je zeker moet zijn geen spijt te kreigen.
Tijdperk 9 rijder. 1990-present "Post British Rail"
Sicco Jan
«
Reactie #4 Gepost op:
15 April 2007, 00:08:33 »
tijd om even te reageren:
het is helaas onmogelijk (althans geen optie) om de schuur te verhogen, hoewel ik dat wel een aansprekend idee vind! Kan je de ruimte helemaal toesnijden op eigen wensen.
Grootste ruimte vind ik toch te veel nadelen hebben (niet af te sluiten, zeer veel zonlicht).
En sinds vanavond zijn we er dan ook uit: ik neem het kleinste kamertje op de zolder (maar die heeft geen rare hoeken). Aangezien ik nu met twee plankjes moet werken zal dat toch een behoorlijke uitbreiding zijn. 7-8m2 ongeveer. Morgen plaats ik een paar foto's voor de beeldvorming.
EWS: misverstandje over het uit te beelden station. Ik ga in Halfweg wonen en wou niet per se Halfweg uitbeelden. Had Hoogezand mogen zijn, nadeel is dat emplacement Hoogezand niet overtuigend in 2,2x3,3 past (denk ik). Daar is het veel te recht voor. Halfweg ligt wel in een boog dus het misverstand leidt wellicht nog tot wat moois! Schetsfase volgt nog.
Groet, Sicco Jan
Sicco Jan
«
Reactie #5 Gepost op:
15 April 2007, 11:45:20 »
foto helix en linker muur
foto raamzijde
foto rechter muur
Dat zijn dan de foto's, kamertje meet 2,74 (raamzijde) bij 3,08 (L en R muur. Het schuine gedeelte begint op 80 cm, dat snoept 50 centimeter van die 3,08 als je op 1,20 de bovenkant baan wil hebben.
Reageren? Maak dan de volgende zin af:
"wat je in deze kamer absoluut niet moet doen is ..."
Dank, Sicco Jan
stig
«
Reactie #6 Gepost op:
15 April 2007, 12:43:37 »
Klein baantje maken, geen rondlopend ding, dat komt nooit realistisch uit. Anders kamer doorbreken. Maar goed, dat moet je maar zien, het is jou ding
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Marijn
Grote treintjes monteur
«
Reactie #7 Gepost op:
15 April 2007, 12:45:21 »
...een baan bouwen met groengeschilderde spaanplaat, en vurenhout onderstel ..
Tip:
Haal bij de bouwmarkt wat 9 mm multiplex (liefst geen meranti) en maak daar je tafel constructie van
Veel succes met je project
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
mmhajvth
fulltime busy
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
«
Reactie #8 Gepost op:
15 April 2007, 13:01:05 »
- Proberen om veel thema's te verwerken op deze kleine ruimte.
- Denken dat deze kleine baan zo klaar is en dan beginnen met afraffelen.
- Ovaaltje maken (zoals Stig al aangaf)
- Krappe bochten maken en er dan ook nog en HSL of ander lang ding doorgeen douwen/vouwen. (Met grote schalen haast onvermeidelijk in deze ruimte)
- Verwarming negeren en er gewoon een rangeer terrein op bouwen o.i.d.
- Van de details denken dat komt later wel.
Niet vervelend bedoel hoor deze bovenstaande opmerkingen, maar je vroeg het zelf heel nadrukkelijk dus vandaar.
m.v.g.
Mark
love to build realistic let's be kind.
Marijn
Grote treintjes monteur
«
Reactie #9 Gepost op:
15 April 2007, 13:15:02 »
Wat je mooi kan maken is o.a.
Kopstation -> helix -> schaduw station onder kopstation
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
Sicco Jan
«
Reactie #10 Gepost op:
15 April 2007, 15:36:38 »
Marijn, goed gespot! Ik had op zolder nog wat vloerdelen en underlayment voor parket. Even rap op mekaar gestapeld om de dimensies eens voor ogen te krijgen. Het is zeker niet de bedoeling om het eindresultaat er zo uit te laten zien. Overigens vind ik zo'n proefopstelling wel zeer nuttig, gun ik elke beginnende modelbouwer.
Mark, mijn eerste idee was inderdaad rondrijden. Probleem: raam, deur en kachel. Dus brug bij raam, brug bij deur, ruim om de kachel heen. De ruimte ertussen wordt dan best weer krap, niet iets voor een realistische baan. Misschien dat ik iets met dat Italiaanse landschap ga doen waar ik laatst over zwijmelde.
Stig, dus gaandeweg misschien inderdaad maar 1 muur bebouwen. Rangeerbaantje dan maar. Of modulair, zodat ik af en toe toch door die deur naar 5 strekkende meters kan sneaken
Iets van een werkplek is ook wel prettig, past in de huidige opstelling niet echt. Die zou dan naast de kachel kunnen (heb al een paar plaatjes van compacte werkplekken gezien). Onder de baan moet sowieso opslag komen, ik bewaar doosjes en alle tijdschriften. Dat tikt behoorlijk aan kan ik verklappen. Zullen een paar nette kasten worden.
En Mark, je reacties zijn absoluut niet vervelend en zeer gewenst. Daarom heb ik de gebruikelijke vraag ("hoe pas ik A t/m Z allemaal op dit baantje?") maar eens omgedraaid.
Ben benieuwd of er nog meer reacties loskomen...
Groet, Sicco Jan
Marijn
Grote treintjes monteur
«
Reactie #11 Gepost op:
15 April 2007, 15:45:11 »
Een italiaans lokaaltje is een goed thema !
Zie je niet vaak, en altijd de zomer in je huis
EWS 58038
Deze vreemde eend in de bijt rijd Engels
De slimmem modelspoorder kijkt eerst even op Ebay.
«
Reactie #12 Gepost op:
07 May 2007, 13:19:53 »
Ik zou voor het Britse locaaltje gaan. Maarja... wellicht komt dat weer door mijn voorliefde voor het britse spoor. Overigens is Zwitsers ook leuk
Tijdperk 9 rijder. 1990-present "Post British Rail"
Anoniem
Gast
«
Reactie #13 Gepost op:
07 May 2007, 14:17:19 »
De meeste lokaaltjes zijn vaak geschikt thema (vooral de Spaanse, dan hoef je niet eens treinen te kopen bij gebrek aan spoorverkeer
), en als je iets leuks kunt doen met bijvoorbeeld een klein knooppuntje (aftakking van een andere enkelsporige lijn, drie perronsporen in het station) of een spooraansluiting, dan wordt het vanzelf leuk.
Overigens, Italiaanse lokaaltjes zijn inderdaad gaaf, evenals Noorse (daar is alles lokaaltje
), Zweedse, Deense (met name op Jylland) en natuurlijk Franse lokaaltjes. Met name de eerste vier zijn erg origineel.
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen