Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41

Poll

De museum DE-1 nr. 41 zou wel eens in de rode uitvoering geschilderd mogen worden

Puik idee!
54 (32.5%)
Nee, ik vind de oorspronkelijke uitvoering mooier
64 (38.6%)
Ik vind de conditie belangrijker dan de uitvoering
48 (28.9%)

Totaal aantal stemmen: 164

Auteur Topic: Een rode jas voor de '41  (gelezen 16745 keer)

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Een rode jas voor de '41
« Reactie #15 Gepost op: 16 January 2012, 21:42:05 »
Een te bewaren plan V graag geel en eventueel incusief tot passagiersruimte verbouwde bagageafdeling.

De bewaarde Plan V's (876 voor het NSM en 904 voor stichting Mat64) hebben beide hun bagageruimte nog. En die keuze kan ik volkomen begrijpen, je hebt gewoon zo'n multifunctionele ruimte nodig in een museumstel voor zaken als gereedschap, eventuele horeca , etc etc.

Wat betreft de 121 (de rode Plan U met kast op het dak, WAT GEEN AIRCO IS MAAR EEN UITLAAT ;D ) dat komt ooit helemaal histerisch verantwoord in orde wat het uiterlijk betreft. Het heeft alleen geen prio, dat is de boel inzetbaar houden.

Wat een rode DE-2 betreft : het zou totaal niet staan om de 179 terug te kwasten in het rood; er is zoveel gewijzigd bij de renovatie (en die dingen wil je niet terugdraaien...  de nieuwe motoren functioneren gewoon beter in het stel) dat je het nooit verantwoord zult kunnen doen dus begin er niet aan.

Overigens vind ik het dan eerder logisch om de DE-1 dan helemaal dieselblauw te maken met grijs dak; van die kleurvariant is helemaal geen vertegenwoordiger aanwezig terwijl de kameel qua kleurstelling nu vrijwel gelijk is aan de 41. Hetzelfde hoop ik straks ook voor de 273 : als de 252 gereed is zou die mooi donkergrijs dak met schorten kunnen krijgen om ook die kleurvariant te tonen.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2012, 21:47:51 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 16 January 2012, 22:39:08 »
Ik smikkel alvast van de gedachte aan de 273 in het grasgroen met snor ;)

basdouma

• Offline Offline
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
« Reactie #17 Gepost op: 16 January 2012, 23:17:27 »
Rood kwasten dat ding zo snel mogenlijk. Sowieso zou het leuk zijn, eens in de zoveel tijd (lees: als het materieel echt toe is aan een schilder/ opknapbeurt) er eens een ander kleurtje tegen aan te gooien.

Tja en wat NSM motto betreft, trek dan echt één lijn ( 3737 in het Staatsspoor groen *hint hint* ;D)
Modelspoorder in winterslaap

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 17 January 2012, 00:32:38 »
tja, maar voor een handjevol hobby-isten die amperan geld in het laadje brengen gaat het museum de 41 echt niet over schilderen...

mvg,
Robin

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #19 Gepost op: 17 January 2012, 09:04:34 »
Het bewaren van een trein in de meest karakteristieke toestand lijkt me waardevoller,

De blauwe engel in afleveringstoestand is buitengewoon karakteristiek voor de NS in de jaren '50. Laat 'm gewoon lekker blauw.
En net wat Robin zegt, alsof het NSM voor een paar hobbyisten de verfkwast gaat pakken....

Eelco

Hildebrand Knorr

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 17 January 2012, 09:20:07 »
We kunnen toch een actie starten voor een verfbeurt? Iedereen een tientje en de pot met verf is snel gevuld. Daarna Akzo Nobel of Sikkens lief aankijken voor een eenmalige sponsoractie en het worden alleen man-uren.

Marc heeft overigens een punt. Dogmatisch doorvoeren van het 'afleveringstoestand' beginsel is nogal suf. En inderdaad mag je dan ook nog wel een paar stoomlocs onder handen nemen.

H.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #21 Gepost op: 17 January 2012, 09:38:40 »
Het NSM materieel is doorgaans geschilderd in de meest kenmerkende kleur, rekening houdend met de toestand waarin het zich bevindt of welke getracht wordt te benaderen.
Oftewel, de DE-1 wordt zoveel mogelijk teruggebracht in originele staat: dan is blauw de juiste kleur (en de mooiste, maar dat is persoonlijk).
De 3737 terugschilderen in staatsspoorgroen is volkomen onlogisch: dan moet je veel onderdelen van de loc gaan aftrekken om hem in aflevertoestand terug te brengen en dat gaat echt niet gebeuren. Bovendien is deze loc juist in deze toestand bewaard als laatste NS stomer in actieve dienst, dus in deze vorm het meest relevant. In SS kleuren staat er al een loc.
RETROBAHN A.G.

vrijbuiter55

• De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 17 January 2012, 09:50:16 »
Gewoon laten zoals het materiaal uit dienst is gegaan.
In die uitvoering zullen de meesten mensen er een herinnering aan hebben.

Als er iemand overlijdt, dan houdt men toch ook de meeste herinnering aan de laatste jaren van de persoon en toch ook niet aan de " afleverings toestand ".

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 17 January 2012, 09:55:07 »
Persoonlijk vind ik de blauwe uitvoering ook waanzinning mooi. Wellicht (poging tot objectiviteit), nog wel mooier dan de rode uitvoering. Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat men voor optie twee kiest. Echter, ik ken de diesels uit de rode tijd. Om sentimentele redenen heb ik daarom het meeste met de rode uitvoering. Ik zou het om die reden prachtig vinden wanneer een stukje van die tijd terug zou kunnen keren met een luid ronkende rode '41 die door het landschap knort. En daarbij: een rood jasje aanmeten is natuurlijk niet onomkéérbaar!

Maar het is nog maar de vraag of de sfeer uit die tijd ook terugkeert. Het verval was in die tijd al ingezet en dat droeg (in mijn perspectief) bij aan de schoonheid; dapper sleept het oude motorrijtuig zich door zijn dienst. En om er nou ook roestplekken op te gaan verven gaat wat ver....
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #24 Gepost op: 17 January 2012, 10:00:19 »
We kunnen toch een actie starten voor een verfbeurt? Iedereen een tientje en de pot met verf is snel gevuld. Daarna Akzo Nobel of Sikkens lief aankijken voor een eenmalige sponsoractie en het worden alleen man-uren.
Schilder de 41 dan rood met reclamebanen en zet er reclame op van Akzo of Sikkens. de reclamebanen zijn over een paar jaar ook weg bij de NS. ;D

We gaan toch niet weer die discussie voeren dat een deel van de hobbyisten niet gelooft dat het de juiste kleur groen is??
Ja, dat is leuk. ;)
Eerst vond ik het ook een rare kleur groen, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat de NS toen gewoon een lelijke kleur groen heeft gebruikt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

dwem

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 17 January 2012, 11:40:39 »
Alweer die discussies.

Feit is gewoon dat iedereen de uitvoering wenst waar hij de beste herinneringen aan heeft, die van zijn jeugdjaren dus.
Zuiver jeugdsentiment dus en verder helemaal niets.

Dirk
overtuigd aanhanger van blauw, want jaren 50 naar Terschelling....

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 17 January 2012, 11:45:46 »
Feit is gewoon dat iedereen de uitvoering wenst waar hij de beste herinneringen aan heeft, die van zijn jeugdjaren dus.
Zuiver jeugdsentiment dus en verder helemaal niets.

Helemaal mee eens! Maar, daarom mogen we er toch nog wel over praten?  :) Het zou erg leeg worden op dit forum wanneer we ons jeugdsentiment niet de ruimte mochten geven...
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #27 Gepost op: 17 January 2012, 12:05:05 »
Ik vind het jammer dat het NSM het nodig vindt om alles zoveel mogelijk origineel te maken. Waarom zijn de 1010 en de 1202 dan overigens blauw???

Je merkt nu dat een aantal treinstellen / locs erg veel op elkaar gaan lijken, terwijl je met verschillende kleuren nu juist een hele brede periode van NS uit kunt beelden. De 252 olijfgroen, de 273 grasgroen met snor en de 386 uitgevoerd met een proefsnor of in het geel bijvoorbeeld. De oude DE-3 uiteraard in het grijs, de kameel in het blauw en de DE-1 in het blauw met proefsnor of rood. Plan U dan rood of geel. Bij de locs kan dit ook mooi: 1000 groen, 1100 turkooizen, 1200 blauw, 1300 geel-grijs, 1600 geel. Bij de De-loccen: 2200 bruin, 2400 blauw, Sik groen en 500 geel/grijs.

Op het moment dat een trein weer eens aan een schilderbeurt toe is, zou je eventueel kunnen overwegen om er dan eens een andere kleur op te smeren. Danm klopt het interieur vaak niet en ik kan me voorstellen dat ook dat niet wenselijk is. dat ios dus echt een keuze. Interieur ombouwen is niet reeel.

Enfin dit zal toch altijd wel een discussiepunt blijven. Feit is dat het NSM zoveel mogelijk alles in oorspronkelije staat wil hebben en daar zullen we het dan mee moeten doen....

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Grandmaster ICM

• Offline Offline
  • Reeds!
« Reactie #28 Gepost op: 17 January 2012, 12:09:19 »
Een blauwe engel kan niet anders hebben dan de rode kleur...
Maar ook deze mening is puur persoonlijk gekleurd, in de nadagen van de 41 in de actieve dienst ging ik er mee naar bed en stond er ook weer mee op, een en al sentiment dus.

Ik vond een eerdere opmerking hier wel goed: op het moment dat de staat van de verf dusdanig is dat er opnieuw moet worden geschilderd, schilder dan in een andere kleur.

Maar wat betreft de poll: voor mij dus rood.
Wordt het toch nog gezellig!

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 17 January 2012, 12:09:48 »
Dat feit is helemaal niet zo zwart/wit als volgens mij wordt gesteld. Zie de al genoemde voorbeelden... (de 1010 is al 30 jaar een blauwe museumloc, al gaat dat binnenkort veranderen, _juist_ om de door jou genoemde reden!)