Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 21:44:03
Project seaside Germany door Jeronimos
Vandaag om 21:32:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Ivo tB
Vandaag om 21:32:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:28:29
Een leuke vrachtwagen door Hasenwald
Vandaag om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
C12c rijtuig door Pauldg
Vandaag om 19:46:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
  

Auteur Topic: Waar en welke verlichting Artitec Schip "Fortuna"?  (gelezen 6899 keer)

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Waar en welke verlichting Artitec Schip "Fortuna"?
« Reactie #15 Gepost op: 15 January 2012, 19:44:19 »
Nog even over de bakken.
Het is nog 'erger'  ;)
Vroeger hadden ze geen lampen met goede afgeschermde zijden, als de huidige 'moderne' boordverlichting. Hier vind je een site waar die hoeken op staan afgebeeld. Juist om die reden waren er die eerder genoemde bakken om toch de juiste lichthoek juiste te stralen.

En vastzitten deden ze al helemaal niet. Heb ooit ergens een afbeelding voorbij zien komen van een spits beladen met iets van riet o.i.d. Dan werden de lichtbakken uit de houders gehaald en simpelweg ergens in de lading bevestigd. Maar ja dat was vroeger.... ;)
Gerrit F

Van de draad af....

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re:Waar en welke verlichting Artitec Schip "Fortuna"?
« Reactie #16 Gepost op: 15 January 2012, 19:51:55 »
Hoi Gerrit,

Dat laatste gebeurt nog steeds als een lading dusdanig uitsteekt dat de normale verlichting niet meer de 'juiste' informatie verschaft.

Dan komt uit het vooronder (of scheepsvlak) de gaslampen, en heeft de opmerking in het scheepslog "en houden de scheepsverlichting helder brandend." weer z'n oude betekenis. Elke 2 uur loopt de wachtsmatroos een rondje over de gaslampen. Indien nodig poetst hij de ruitjes!

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Waar en welke verlichting Artitec Schip "Fortuna"?
« Reactie #17 Gepost op: 15 January 2012, 20:04:16 »
Kijk, tijden veranderen maar sommige zaken zijn tijdloos.

Bestaat het wachtlopen op basis van "glazen" dan ook nog steeds?  ;D ;D
Gerrit F

Van de draad af....

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re:Waar en welke verlichting Artitec Schip "Fortuna"?
« Reactie #18 Gepost op: 15 January 2012, 21:35:34 »
Kijk, tijden veranderen maar sommige zaken zijn tijdloos.

Bestaat het wachtlopen op basis van "glazen" dan ook nog steeds?  ;D ;D

Beetje off-topic, maar ik hoop van wel.
Er gaat in deze moderne tijd al veel te veel traditie naar de ***.
Ik heb in mijn woonkamer een scheepsklok hangen die glazen slaat (mijn vader was zeeman). Hij sloeg zojuist 3 glazen...
« Laatst bewerkt op: 15 January 2012, 22:05:53 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Waar en welke verlichting Artitec Schip "Fortuna"?
« Reactie #19 Gepost op: 15 January 2012, 21:50:30 »
 ;D geweldig  (y)
Gerrit F

Van de draad af....

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re:Waar en welke verlichting Artitec Schip "Fortuna"?
« Reactie #20 Gepost op: 15 January 2012, 22:27:32 »
En ja [Offtopic] het normale wachtschema aan boord is nog steeds gebaseerd op glazen. Na elke doorloop is de volgende ploeg aanzet. Voormiddag[08-12], achtermiddag[12-16],platvoet [16-20], eerste wacht[20-24], hondwacht[24-04] en dagwacht [04-08]. Oja er is ook nog de Nachtwacht maar die hangt in Amsterdam ;) Het laatste halfuur van een wacht telt altijd 1 glaas, de laatste dus acht slagen op de bel

Als de klok dus om 20:00 7 glazen sloeg, dan moet je eens naar het slag werk kijken. Dat hoorden er 8 te zijn. Om 20:30 is er dan weer 1 glas voorbij en wordt de bel een keer geluid.[/Offtopic]

Terug naar de Fortuna: Schepen gaan 'erg' lang mee. Spitsen hebben nog bedrijfsmatig tot ver in de 20e eeuw hun werk gedaan. Ze werden door de eigenaren of beurtschippers elke keer aangepast naar de huidige stand van de techniek. Het blauwe bord (of vlag) dat aangaf dat je aan de verkeerde zijde van het vaarwater voer moet dan ook na het midden van de 20e eeuw verplicht gevoerd worden op de Rijn en Waal.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Waar en welke verlichting Artitec Schip "Fortuna"?
« Reactie #21 Gepost op: 16 January 2012, 00:16:12 »
dr komen hier nog dagelijks spitsen langs over het amsterdam-rijnkanaal...

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re:Waar en welke verlichting Artitec Schip "Fortuna"?
« Reactie #22 Gepost op: 16 January 2012, 01:27:16 »
Hoi Floriz,

Ja er varen nog veel spitsen rond echter zijn dat groot en deels spitsen die zijn gemoderniseerd in de 80 jaren.
Tot de 80 jaren was er de beurtmarkt. Iemand die wat wilde vervoeren kwam naar de beurtmarkt en de 'markt' bepaalde wie de vracht van a naar b mocht varen. Dit werd geregeld door een cooperatieve markt partij van schippers. Eind jaren 80 begin jaren 90 is er onder groot protest van de zelfstandige schippers de mogelijkheid van eigen vervoer (eigen schippers) die buiten de beurtmarkt zaken mochten vervoeren.

De zelfstandige schippers werden hierdoor gedwongen economischer vervoer aan te bieden. Er werden 15m modules in de romp geplaatst en de Werkspoor diesels werden vervangen door MTU en Catepillars. De kleine stuurhut (zoals op het model) werd direct vervangen door de 1 persoon onbemande machinekamer stuurhutten, die meer weg hadden van een viskom dan een stuurhut.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.