Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kibri station CALW ingekort als NS station door eichddraig
Vandaag om 08:29:06
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:28:21
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:15:08
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
  

Auteur Topic: Rail 2012  (gelezen 39952 keer)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Rail 2012
« Reactie #165 Gepost op: 27 February 2012, 15:48:32 »
Iedereen denkt anders over een modelspoorbaan die hij gaat bekijken. De giga modelbaan in Wiehe (vlakbij Dresden) vind ik met 12.000 M² eigenlijk alleen maar groot en verder niets, terwijl anderen er niet zijn weg te slaan. Ik kan me daarentegen weer niet indenken dat er mensen binnen een uur weer buiten staan bij Miniatur Wonderland in Hamburg. Ook ik krijg wel commentaar op mijn baan als ik weer eens een open dag heb, alle tijdperken, nationaliteiten en soorten rijden hier door elkaar, maar dat is zo overgenomen van mijn vader en ik ben er eigenlijk gewoon mee verder gegaan EN ik vind het geweldig. Dus waarom zeggen dat er "zolderbaantjes" stonden, als degenen die daar aan werken er voldoening uit halen en anderen misschien hierin zien hoe zij het NIET gaan doen. Laten we stoppen met het beoordelen van andermans baan en ons voordeel er mee doen, inspiratie of lestof hoe je het niet zou doen, want ik zou het niet kunnen opbrengen om 2 uur met een stukje rails van een meter bezig te zijn om het roestig te maken, ballast aan te brengen en nog wat onkruid - maar wel mooi als ik het bij een ander zie. Komend weekend naar OnTraxs - daar zal ook wel kritiek op komen. TIP - GA GEWOON GENIETEN !!!

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Rail 2012
« Reactie #166 Gepost op: 27 February 2012, 15:57:36 »
maar dat er ter opvulling zolderbaantjes waren neergezet die elk vooroordeel over treinenliefhebbers direct bevestigen.

[...]
Ik ben het er niet mee eens dat je spaanplaten vol troep nodig hebt om het jeugdige publiek weet te trekken. Rommelige banen die er uitzien alsof iemand eigenlijk geen zin heeft zijn geen reclame!

Inderdaad, ik heb dat argument ook nooit begrepen. Je krijgt als bezoeker toch wel een bepaald beeld van 'de' modelspoorder wanneer je zulke opeenhopingen van rommel en kitsch aanschouwt (zal ik deze keer maar niet meer dieper op ingaan :D). Juist de jeugd die gewend is geraakt aan 'perfect' natuurgetrouwe computeranimaties en dergelijke.

Ik heb in de winkel de afgelopen dertig jaar trouwens ook geen gekleurd zaagsel als 'gras' imitatie meer gezien, of H0-huisjes waar het gemiddelde N-figuur zijn kop aan de deurpost stoot - dus hoezo 'iets laten zien dat bereikbaar is voor de gemiddelde toeschouwer' - iedereen die nu in een winkel met een fatsoenlijk assortiment en dito advies een beginset en scenery koopt en vervolgens naar de Gamma rijdt, zet in een paar weekeinden wat beters in elkaar (al is het dan niet zo groot en rijden er ook 'maar' twee treinen).

On-topic: ik was zaterdag toch nog vrij onverwacht in de gelegenheid om te gaan. Met name omdat ik Copenhagen Fields niet wilde missen, het zou zomaar kunnen dat die baan voorlopig de oversteek niet meer maakt. Ik werd zeker niet teleurgesteld en concludeerde met voldoening dat het rond deze baan bijna de hele tijd vol stond (ben drie keer teruggegaan om een en ander in me op te nemen). Ook bij de andere banen in de Meidoornzaal was het lekker druk, en dat kon je juist niet zeggen van het gros van de eh, 'modulebanen' die tussen de marktkramen in de grote hal waren geparkeerd - daar was zelden of nooit iemand te bekennen die de blik ook inderdaad op het tentoonstellingsobject had gericht in plaats van op de uitgestalde koopwaar.

Op zich was 'Rail' in de 'goede jaren' niet heel anders dan nu: ook toen had je misschien een stuk of tien 'hoogstandjes' waar de organisatie echt moeite voor had gedaan om ze naar de expositie te halen, en werd de rest 'opgevuld' met verenigingsbanen bestaande uit 'recht vooruit' en 'de hoek om' modules. Wel zijn denk ik de kwaliteitsverschillen groter geworden - en worden ze zo te zien ook door het algemene publiek als zodanig herkend. Ook al omdat dat 'algemene publiek' op zich al kleiner en selectiever is geworden, en er nu drie grote, jaarlijkse shows zijn waarover tijd en budget worden verdeeld.

Uiteindelijk zijn we natuurlijk als relatief kleine modelspoormarkt enorm verwend met drie 'landelijke' evenementen en ook in Dortmund of Keulen is het lang niet alles goud wat er blinkt. De 'pool' van verenigingen en groepen die iets 'bijzonders' laat zien en ook werk maakt van de presentatie zal niet zo snel groter worden - hang maar eens een prijskaartje aan de vele manjaren werk die in een inzending als Copenhagen Fields zitten - en dit betekent dat als er 3x per jaar vierkante meters gevuld moeten worden, de dertig jaar oude spaanplaten bakken toch weer van de verschillende zolders gehaald worden. Het zou eigenlijk niet moeten mogen (of beter: je zou je als vereniging - als ambassadeurs van de hobby zogezegd - niet zo moeten willen presenteren) maar het is zoals het is. :)




Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Rail 2012
« Reactie #167 Gepost op: 27 February 2012, 16:00:51 »
Ja, volgens mij reden die Amsterdamse trams keurig op schaalsnelheid.

Hmm, het zal de wet van Murphy wel zijn, maar als ik achter zo'n tram rijd en er niet voorbij kan, rijdt dat (*&^%ding nooit harder dan 28, 29 kilometer per uur... ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re:Rail 2012
« Reactie #168 Gepost op: 27 February 2012, 16:02:16 »
Da's gek, als ik erin zit lijkt het altijd 128 km per uur.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5364
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Rail 2012
« Reactie #169 Gepost op: 27 February 2012, 16:12:39 »
Dus waarom zeggen dat er "zolderbaantjes" stonden, als degenen die daar aan werken er voldoening uit halen en anderen misschien hierin zien hoe zij het NIET gaan doen. !
Ik heb al aangegeven dat ik niets heb tegen eenvoudige, en dus voor de beginner haalbare baantjes. Ik heb zelfs de voordelen genoemd. Maar er stonden 'projecten' waar zelfs mijn dochter van 11 haar neus voor ophaalde, en hoewel zij meer bouwervaring heeft dan gebruikelijk voor meisjes van die leeftijd, was haar mening voor mij toch wel een objectieve graadmeter.
Verder denk ik dat "lange enden en dan de hoek om" banen, toch meerwaarde hebben: de lange treincombinaties die er mogelijk zijn hebben zo hun eigen charme. Natuurlijk is het fraai als de afwerking dan op niveau is, maar dat is niet het primaire doel van dergelijke "langstrecken" . Dus wordt daar toch weer een zinvolle invalshoek gepresenteerd.
RETROBAHN A.G.

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re:Rail 2012
« Reactie #170 Gepost op: 27 February 2012, 16:33:36 »
Zaterdag ben ik ook geweest, en heb het 3,5 uur volgehouden. Dat kwam ook doordat ik op zoek was naar wat locs van Piko, die ik uiteindelijk niet heb kunnen vinden. De banen heb ik achteraf misschien wat te weinig tijd aan besteed.

Ik heb me eigenlijk beperkt tot H0. Lunetten vond ik erg mooi, maar lijkt me niet een bepaald praktisch/boeiend thema. Mtrack is in aanbouw zo te zien. Den Haag HS heb ik altijd al erg leuk gevonden, alleen mag het materieel een update. Wordt nog wel aan verbeterd zo te zien. En zo waren er nog wel een paar erg leuke banen te zien, waarvan ik de naam even kwijt ben.

Mijn vriendin wilde ook persé mee. Die vond het errug geslaagd overigens. (ook omdat ik niet meer dan 200,- uitgaf misschien :p)
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re:Rail 2012
« Reactie #171 Gepost op: 27 February 2012, 16:50:30 »
Verder denk ik dat "lange enden en dan de hoek om" banen, toch meerwaarde hebben: de lange treincombinaties die er mogelijk zijn hebben zo hun eigen charme. Natuurlijk is het fraai als de afwerking dan op niveau is, maar dat is niet het primaire doel van dergelijke "langstrecken" . Dus wordt daar toch weer een zinvolle invalshoek gepresenteerd.
Rhine strecke was ook een simpele baan, lange treinen en toch een afgewerkt geheel. Het kan dus wel Ook op beneluxspoor zijn lange trajecten te zien, zonder het detailleren uit het oog te verliezen.Geloof me ik gun iedereen zijn/haar plezier aan de hobby,maar geef je ogen eens de kost en maak het na.
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Rail 2012
« Reactie #172 Gepost op: 27 February 2012, 17:32:08 »
Was dat die TT-baan van Britse makelij? Heb ik ook relatief lang bijgestaan.... slechts een klein baantje, met mooi slingerend traject en werkende seinen en veel verschillende treinen! vond ik best leuk, alleen TT vind ik niet zo mooi, maar het idee prima!

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re:Rail 2012
« Reactie #173 Gepost op: 27 February 2012, 18:03:21 »

Mijn foto's van rail 2012: http://www.piksov.com/index.php?id=gallery.php&g=25

Als het lijkt alsof de website er uit ligt, dan is dat ook zo ... komt van m'n zolderkamer koploper pctje.

Gewoon later nog een keer proberen, komt allemaal goed.

Guus
OpenDCC fan

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Rail 2012
« Reactie #174 Gepost op: 27 February 2012, 18:16:50 »
belachelijk als je een reut lgb banen uitnodigd die niet eens voorzien zijn van ballast en strooisel
en dan met die prut een hele hal vult ;D
« Laatst bewerkt op: 27 February 2012, 18:26:09 door roadster36 »

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re:Rail 2012
« Reactie #175 Gepost op: 27 February 2012, 18:44:46 »
Het LGB feestje is er één die Rail al jaren met zich meesleept (vanaf den bosch iig al)... Het is voor mij een stuk wat ik graag oversla. Ook de gemiddelde handel sla ik graag over. Blijft een enkele leuke modelbaan en voor de rest een gezellig dagje beppen met bevriende modelbouwers over...

Gezien de lage bevolkingsdichtheid bij de meeste modelbanen is het ook niet waar de mensen op zitten te wachten.

Erik

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Rail 2012
« Reactie #176 Gepost op: 27 February 2012, 18:53:55 »
Het LGB feestje is er één die Rail al jaren met zich meesleept (vanaf den bosch iig al)... Het is voor mij een stuk wat ik graag oversla. Erik

Helaas is dit volgens mij nog een overblijfsel van de LGB-groep van de MSG Den Bosch. Volgens mij hebben die nog steeds goede banden met de organisatie en daardoor helaas een hoop loze ruimte gevuld op de tenstoonstelling waar het inderdaad zo goed als uitgestorven was....

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Rail 2012
« Reactie #177 Gepost op: 27 February 2012, 19:13:29 »
Blij dat 'k nie geweest ben. Op naar de Maliebaan  :P
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

john 56

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re:Rail 2012
« Reactie #178 Gepost op: 27 February 2012, 19:47:52 »
Ik ben blij dat ik wel geweest ben,Ik heb mooie dingen gezien, minder mooie dingen, Bijzonder mooie dingen.
Kortom van alles wat!
Ze hebben mij verteld dat er een resessie is dus ik heb weinig uitgegeven. ;D(mijn directe cheffin ook blij) (y)

Ik heb met mijn vrienden (Jut en Jul) een leuke dag gehad!


Groet John.


Baan De Molenwerf 
ITrain
HO Z21 roco
DCC
loconet

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re:Rail 2012
« Reactie #179 Gepost op: 27 February 2012, 19:57:59 »
Nog zo'n typisch verschijnsel wat op Eurospoor ook al eens gestaan heeft.
Die uitdragerij in de "kinderzaal". Een of andere **** die zijn speelgoed van zolder gehaald heeft en dat op een paar tafels "uit stalt".
Zal wel ergens een diepere philosofie achter zitten maar verbaasde me er weer over.  ???
Nodig dan een modelspoorder/club uit met een mooie baan.
Is de ruimte nog ergens goed voor.

Gr.
Eric
Gr.
Eric