Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Rosestraat in Sm/S  (gelezen 35071 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Rosestraat in Sm/S
« Gepost op: 16 december 2011, 22:54:25 »
Naar aanleiding van dit bericht open ik een draadje met een gedachtenspinsel over het leven na Trambaantje

De laatste jaren ben ik me gaan verdiepen in de geschiedenis van de RTM. Gek genoeg is de RTM altijd buiten mijn aandacht gebleven hoewel ik al mijn hele leven in de directe omgeving van de voormalige lijnen woon (Rotterdam Charlois, Poortugaal, Hoogvliet en nu Barendrecht). Enkele oude foto's uit de directe omgeving van mijn huidige woonplek waren aanleiding om wat meer te gaan lezen, op (oude) kaarten te turen en boeken te gaan verzamelen. Inmiddels kreeg ik ook wat vage plannen om qua modelbouw iets met de RTM te gaan doen, maar wat?

In elk geval eerst materieel bouwen, waarbij ik een voorliefde heb voor de steeds opnieuw in eigen beheer verbouwde diesels van na de oorlog. Uiteindelijk moet dat materieel ook op een baantje terecht komen, maar wat bouw je van de RTM? Veel is al eens gebouwd maar een foto van de Rotterdamse Rosestraat met een rangerende NS 600 dieselloc bracht me op een idee. Voor het stationsgebouw liep ook nog een NS-raccordement en daar kruisten dus de lijnen van NS en RTM, een mooi thema.
Inmiddels heb ik wat research gedaan. Bij het gemeentearchief heb ik kopieën van de tekeningen van het stationsgebouw opgevraagd. In Google-earth zijn de onderlinge positie van het entrepotgebouw en het station goed op te meten en ik heb foto's gemaakt van de huidige situatie.

Een en ander heeft tot dit zeer voorlopige ontwerp geleid:

Modules van 45x100cm.
Rechts het station in de kenmerkende driehoeksvorm, achteraan het entrepotgebouw. Het dubbelspoor onderaan is van de RTM, daarboven een enkel spoor van de NS, dat tussen de RTM-sporen en het station loopt.

Lastigste punt van dit ontwerp; het is vrij leeg... er stond nou eenmaal niet meer bebouwing op het terrein. Op zich geen bezwaar maar het is lastig om de treinen/trams links uit het zicht te laten verdwijnen. Het is eventueel ook voor de helft te maken; alleen de voorste 3 modules, maar dan ontbreekt het entrepotgebouw, worden de sporen erg kort en het station gehalveerd. Kortom, groot qua oppervlakte (zeker in vergelijking met Trambaantje) maar weinig bebouwing, geen bomen en vooral véél bestrating.

Opmerkingen en tips? Altijd welkom... de bouw start pas in, ehh.. naar schatting... 2015
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Rosestraat in Sm/S
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2011, 23:23:52 »
Nou, daar gaat ie dan, het startschot is gegeven. Gelijk abonneren op dit draadje!

Ik heb maar weinig kaas gegeten van baanplannen, daar gaan ongetwijfeld nog wat experts zich aan wijden, maar ik wil toch graag even wat feedback geven. Ik ken de situatie niet, dus ik kan me er nog niet veel van voorstellen, maar het eerste dat me opviel waren de kruisingen. Iedereen die een kruising op zijn baan heeft, heb ik horen klagen over rijproblemen. Bij een Engelse baan die ik recent bekeek, hadden ze het hoofdspoor gewoon doorlopend en was de kruisende lijn alleen voor de sier. Ga je ook met normaalspoortreinen rijden? Als je die ook nog moet bouwen ben je de komende twintig jaar wel onder de pannen. Daarom zou ik het normaalspoor er voor de sier opzetten, al lijkt me met zoveel spoor verleidelijk om ook normaalspoor te kunnen rijden. Misschien kun je wat foto's plaatsen, zodat we een beeld kunnen vormen van de situatie.

Zit je op 1 meter diepte en drie meter breed? Ik kan me voorstellen dat je na treinbaantje wel eens iets groters wilt, maar ik heb dit andersom. Ik wil af van meerdere grote modules, omdat een grote baan hopeloos veel werk lijkt als je veel aandacht aan details wilt besteden. Je moet ook niet denken, dat doe ik dan even snel, want als de echte motivatie en inspiratie ontbreekt, zul je dat zien in het uiteindelijke resultaat. Ik zou me denk ik gaan richten op het rechtse anderhalve helft van de baan en voorlopig dat linkse gedeelte maar weglaten. Wat is daar eigenlijk te zien? Die kun je dan eventueel later nog bouwen als je nog motivatie hebt. Maar waarschijnlijker; ontembare inspiratie voor iets anders. ;)

Succes ermee! Gaat de overige inspiratie voor andere banen nu in het laatje 'te doen als ik met pensioen ben'?

PS Kunnen die kleuren niet anders, vooral dat grote zwarte vlak? Heel vervelend aan de ogen, of ligt dat echt aan mij?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Hans_NB

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re:Rosestraat in Sm/S
« Reactie #2 Gepost op: 17 december 2011, 00:39:44 »
Marc,

een mooi ontwerp, ziet er veelbelovend uit, misschien kan je in het ontwerp de huizen meenemen die tegenover het station staan(stonden) worden momenteel gesloopt! Is 100 cm voor een module niet wat klein als je bedenkt dat een kleine stoomtram in schaal S al een kleine meter lang is? (motorwagen met 3 rijtuigen).
In welke periode wil je het project situeren??
succes met je plannen, ik ga dit draadje zeker volgen

groet hans

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re:Rosestraat in Sm/S
« Reactie #3 Gepost op: 17 december 2011, 08:24:26 »
@Hans: Het zijn drie modules naast elkaar dus de totale lengte is 3 meter. Maximale treinlmgte had ik op 2 rijtuigen met mtorwagen of loc gerekend. De huizenrij erbij wordt wat lastig, de Rosestraat is wel erg breed en bovendien komen ze dan aan de voorkant van de module te staan. Periode overigens laatste helft jaren 50.

@Sven: ik plaats later vandaag wat extra info in de vorm van een betere tekening (deze wa haastwerk qua plaatsing) en wat links naar foto's van de oude situatie en het originele sporenplan. Ik ben overigens ook van mening dat het nu geplaatste plan te groot is.... 3 vierkante meter. Het gaat mij hoofdzakelijk om de 3 voorste modules..
No dress rehearsel, this is our life.

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re:Rosestraat in Sm/S
« Reactie #4 Gepost op: 17 december 2011, 10:08:22 »
Ha Rotterdammert, leuk plan ik heb in de jaren eind 70 nog 600tjes over dat "enige" spoortje zien rijden in de rosestraat en alhoewel er al heel veel RTM gebouwd is, blijft het met dat mooie logo op de zijkant toch mooi materieel :P  

Maar luistert is effe, dat plan van je is wel aardig, maar volgens mij kent het leuker.

We kijken nu met ons giechel zo tegen die chinese muur aan, waar af en toe een trammetje voorbij rijdt dat een NSspoor kruist en thats it, als je daar mee op een beurs gaat staan weet je zeker dat je de toiletjuffrouw goed leert kennen dat weekend.

Marc, gaat nou is achter je module bak staan en kijk nou is.

Wat een uitzicht!

We staan midden op het handelsterrein (anders worden die module bakken zo diep), links zien we de toegang met de strenge portier, die geen enkele hobbyist toelaat. Jammer voor ons want er zijn maar weinig foto's van het terrein, veel werden genomen vanaf de ingang (uitdaging voor ons, ik heb één foto van de andere kant en dat ziet er, eh..........inspirerend uit!
We zien op de voorgrond een NS-spoor naar o.a. een kolenhandel aan de binnenhaven (hoeft niet te kruisen),  lokjes komen binnen om kolen en vers water te nemen, we zien heen en weer gerangeer met bagagerijtuigen, hele stammen rijtuigen, vrachtauto's van de RTM en op de achtergrond zien we nog een glimp van Marc z'n dieseltje en zijn "enige" NS spoortje  ;D
Bouwt de Rosestraat in geforceerd perspectief, de huizen op de achtergrond hoeven dan ook uiteraard niet super gedetaileerd te zijn en je hebt een topbaantje dat op een aantal beurzen in het middelpnut staat.

Geen idee of het haalbaar is, maar het klinkt wel aardig vind je niet ;)
Het feit dat je al in 2015 aan de baan gaat bouwen, durf ik wel toe te zegge dat ik dan ook wat materieel wil bouwen om het geheel op te leuken.

Aangezien je in een aangrenzende buurgemeente woont (Ridderkerk - Barendrecht) is het misschien wel eens een leuk idee om is af te spreken en in real life te brainstormen, heb niet veel documentatie over RTM, maar ik heb er wel wat mee.

Groetjes,
Ries

PS
Waarschuwing voor de niet Rotterdammers, bovenstaande tekst komt misschien wat scherp over, wees niet bezorgd zo praten Rotterdammers tegen elkaar.

Darkwing Duck

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re:Rosestraat in Sm/S
« Reactie #5 Gepost op: 17 december 2011, 10:49:15 »
Errug intressant. Ik denk dat Ries ook wel een goed punt heeft over dat omdraaien.
Heb ook gelijk even m'n boekjes over de RTM uit de kast getrokken om te neuzen. Staat een leuk fotootje in van motorwagen 68 die het een beetje aan het verliezen is van een 8800.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re:Rosestraat in Sm/S
« Reactie #6 Gepost op: 17 december 2011, 11:35:57 »
die kruisingen hoeven toch niet zo'n probleem te zijn? gewoon alle puntstukken onder stroom zetten en schakelen en goede strijkregels inbouwen. Dat RTM-dieselspul is sowieso geen enkel probleem, alles op draaistellen dus het rijdt altijd en kan de gekste hobbels wel aan, alleen met de RTM-stoomlocjes en de NS-rangeerlocs zit het wat kritischer. Als je makkelijk wilt beginnen, maak een sik en een kolenbak voor het NS-normaalspoor en zo'n plankjesmotorwagen á la de 67 met wat rijtuigjes en je kan karren, dat latere bollere dieselspul is een stuk lastiger te bouwen, net als een hippel of 8800 voor op je normaalspoor (drijfwerk etc)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Rosestraat in Sm/S
« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2011, 18:52:52 »
Erg leuk plan Marc.
Het idee van Ries om de zaak van de andere kant te laten zien lijkt mij een goed plan. Een nadeel is natuurlijk dat je de voorkant van het station dan niet goed kunt zien.

Misschien is het een idee om aan de linker kant de situatie aan het einde van de Rosestraat weer te geven (dus tegenover het toenmalige (NS) Station Zuid.

Daar had je een idiote situatie waarbij de RTM het spoor van de NS kruiste en daarbij aan één zijde door de overwegbomen van de NS reed. De aanrijdingen met het wegverkeer waren daarom legio.
Als je dat gebruikt heb je gelijk voor het linker deel een spannende situatie.

Gerrit  (die in de jaren 60 dagelijks op weg naar school over de Rosestraat fietste)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re:Rosestraat in Sm/S
« Reactie #8 Gepost op: 17 december 2011, 22:32:43 »
Leuke reacties en voor degenen die de uit te beelden situatie niet kennen even wat extra info.

Ik wil het station Rosestraat van de toenmalige RTM in schaal S (1:64) bouwen. Het stationsgebouw bestaat nog steeds en bevindt zich hier. (Max kinderopvang gebruikt tegenwoordig de ingang van het station).
Het station is in de laatste jaren van de RTM 'gerenoveerd' en daarbij heeft het zijn overkapping verloren en is van een stuclaag voorzien. Oorspronkelijk zag het er zo uit:

(Let je op het hek Sven  ;D)

Ter oriëntatie de sporensituatie inclusief het Handelsterrein:

Deelkopie uit het RTM boek van Dijkers. NS-sporen gestippeld.

Verder nog enige sfeerbeelden van het station:
1807 in de Rosestraat
Stoom in de Rosestraat
Sfeer onder de stationskap
Sik in de Rosestraat
RTM op de site van Nico Spilt
              Even scrollen voor fraaie Stationspics... inclusief het entrepotgebouw

En ter verduidelijking de één na laatste versie van mijn baanplan, station in rood, zonder Handelsterrein:

Oorspronkelijke idee was om de muur rond het handelsterrein als 'natuurlijke' achtergrond van de baan te gebruiken en de trams daar te laten verdwijnen. Reden voor de uitbreiding naar achteren; langere sporen langs het perron, en de gevel van het entrepot kan er nét bij. Alleen een diepere stationsmodule of een soort aanhangbak voor de perronsporen is ook een optie.

Omkeren van het plan, wat Ries suggereert, is een optie maar dan wordt het thema van de baan compleet anders namelijk 'Het Gemeentelijk Handelsterrein' in plaats van 'Station Rosestraat'. Overigens biedt het station ook veel trambewegingen. Goederentrams kwamen vanaf de eilanden ook op de Rosestraat binnen en werden achteruit gestoken het Handelsterrein op.
Qua voertuigbouw had ik hetzelfde idee als Floris; eerst een houtje-touwtje loc (M67) met wat latten rijtuigen en daar kan vervolgens elke loc of motorwagen voor. Of er ook normaalspoor voertuigen komen weet ik nog niet, een enkele wagon is al leuk voor het contrast, maar dan zitten we al in 2019 met mijn bouwtempo  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Hans_NB

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re:Rosestraat in Sm/S
« Reactie #9 Gepost op: 17 december 2011, 23:03:47 »
Marc,

Je zet echt een waanzinnig concept neer, is het geen leuk idee om diverse krachten te bundelen in de vorm van OHMB, maar dan de RTM in S, zelf ben ik bezig met de bouw van een henschel(zie draadje elders) verder is bij mij ook motorwagen 67 "de Mus" in voorbereiding. Ik ben hem aan het uittekenen in autocad op schaal 1:64. Verder wil ik je graag helpen aan documentatie of ideeen; zie onderstaand plaatje.


bekijk ook onderstaande link. (kwijl)
http://rides.webshots.com/album/547725656wjkeaP?start=0
groet hans

Romeo373

  • Gast
Re:Rosestraat in Sm/S
« Reactie #10 Gepost op: 17 december 2011, 23:06:56 »
 (y) leuhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhk  (y)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re:Rosestraat in Sm/S
« Reactie #11 Gepost op: 17 december 2011, 23:13:35 »
@Hans: Fraaie pics inderdaad. Ik had ze ooit al eens gevonden want ik zie nu weer die foto met die NS-600 terug  (y)  KLIK  
Gave schrikstrepen overigens...

Van de M67 heb ik de NVM tekening thuis liggen en qua rijtuigen heb ik het boek van Dijkers met schetsen. Echt goede tekeningen ben ik daar nog niet van tegengekomen.

En jouw RTM loc is overigens óók... kwijl  (y)

 

No dress rehearsel, this is our life.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Rosestraat in Sm/S
« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2011, 23:16:37 »
Ooooh, is dat de Rosestraat (googlemaps). Raar dat dat gebouw me nooit opgevallen is.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re:Rosestraat in Sm/S
« Reactie #13 Gepost op: 17 december 2011, 23:23:30 »
Is nu ook een redelijk saaie gestucte doos met een pannendak.. Aan de kant van het Stieltjesplein is dit stuk gevel nog origineel; de oude hoofdingang van het station:

eigen foto 2010.
Reizigers die vanaf de Maasbruggen naar het station liepen kwamen bij deze ingang uit.

Ennuhhh... OHMBRTMIS dan maar?  (Oud Hollandse Module Bouwen R.T.M. in S)
« Laatst bewerkt op: 17 december 2011, 23:27:58 door Marc tramt. Reden: OH toegevoegd »
No dress rehearsel, this is our life.

Hans_NB

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re:Rosestraat in Sm/S
« Reactie #14 Gepost op: 17 december 2011, 23:34:40 »
of.... Zuidhollandsche Modulebaan der Rotterdamsche Tramweg Maatschappij in Sm (ZMdRTMiSm)