Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door NS264
Vandaag om 12:26:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:21
De Wadlander, een eilandbaan. door NS264
Vandaag om 12:10:52
Wat heb jij op je desktop staan? door Whis
Vandaag om 12:06:31
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door Jelmer
Vandaag om 11:57:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 11:54:25
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:30
Zonexpres rond 1965 door spoorzeven
Vandaag om 11:14:52
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Gerke
Vandaag om 11:07:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:02:10
Rheinburgh, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 11:00:07
Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee door Jelmer
Vandaag om 10:54:05
Motor Liliput DB Br 71, nr L131174 door Die Bahn
Vandaag om 10:53:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:36:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 10:29:39
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 10:04:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:31:52
Koploper Delft stopt (update 2020: online verder) door Kaptein Koek
Vandaag om 06:39:48
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
12 augustus 2020, 23:36:45
Update: baan in de tropen door AndrevdG
12 augustus 2020, 23:15:53
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
12 augustus 2020, 23:10:50
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
12 augustus 2020, 23:10:15
Geen contact met firma Stangel uit Polen - bleek vakantie door Thom
12 augustus 2020, 22:44:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door snowman
12 augustus 2020, 21:32:48
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
12 augustus 2020, 21:29:01
Beneluxforum Kalender 2021 door Wim Vink
12 augustus 2020, 21:21:53
Photos Toronto Canada door Huib
12 augustus 2020, 19:53:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Haradigi
12 augustus 2020, 19:21:00
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
12 augustus 2020, 19:00:25
  

Auteur Topic: Phildie Bvf, N  (gelezen 9296 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Phildie Bvf, N
« Gepost op: 27 maart 2007, 09:10:25 »



Phildie: DDm1, Bvf rijtuig, Schaal N
Door: Mark van 't Hoff

Het Voorbeeld
Geschiedenis

Van de in 1985 bestelde DDm 1 stammen zijn in de jaren '90 enkele rijtuigen van het type Bv en ABv omgebouwd naar Bvf wat staat voor B = 2e klas, v = met verdieping, f = fietsen rijtuig. Deze rijtuigen deden voornamelijk dienst in de treinen van Heerlen en Maastricht naar Haarlem en terug. Ze waren regelmatig te zien in een ICR stam getrokken door een 1700. Tijdens de zomer dienstregeling was het zelfs zo dat het relatief makkelijk uitneembare interieur uit de beneden etage werd gehaald en vervangen door een rek waar de fietsen in gehangen konden worden. Hierbij werden ook grote tekens op de deuren geplakt die wel wat weg hadden van verkeersborden om zo een eenrichtingsverkeer (laden/lossen) af te dwingen. Ook is er een tijd geweest dat de rijtuigen voorkwamen in een stam in combinatie met een Bds (B = 2e klas, d = Dienstruimte, s = stuurstandrijtuig). De Bvf rijtuigen kwamen voornamelijk voor aan het einde van de stammen, bij voorkeur meteen na de Bds. Hoe het sinds de nieuwe dienstregeling verloopt is mij helaas niet bekend.

Het model dat we vandaag gaan bekijken is Bvf 0 84 26-37 806-5. Dit rijtuig is omgebouwd tot Bvf in 1998 en werd ook voorzien van statische omzetters voor getrokken treindienst.

Hieronder enkele foto's van de Bvf in 1:1 situatie.


De 1635 komt binnen op station 's-Hertogenbosch met als 3e rijtuig een Bvf.


Een Bvf-rijtuig in een stam met gerenoveerde ICR rijtuigen.


De benedenetage van een Bvf met het fietsenrek aan de rechterkant. Ook hier is duidelijk het eenrichtingsverkeer aangegeven. Foto: M. Haman.


En als laatste een vreemde combi zoals de NS/ NSR dat zo goed kon in de jaren '90.

Het model
Het model is zoals we in schaal N meestal aantreffen prima op schaal. Op het eerste gezicht ziet het er prima uit. Zo zijn de kleuren gevoelsmatig in orde, en kloppen de zaken als ribbels op het dak en de deur en raam combinaties ook helemaal. Wat bij een 2e blik wel opvalt is dat er geen enkele vorm van interieur aanwezig is.

Eigenschappen
De rijeigenschappen zijn oké. De draaistellen zijn op geen enkele manier belemmerd van draaien, wat het mogelijk maakt dat het rijtuig door een bijna haakse bocht getrokken kan worden. De R1 bocht zoals we die van veel fabrikanten kennen is dan ook geen enkele belemmering voor het model. Er zit geen sluitverlichting in het model, wat geen ramp is omdat het model in het echt altijd midden in combinaties reed en om die reden ook niet per direct sluitverlichting nodig heeft. Er is ook geen interieur verlichting. Maar goed, er is zoals gezegd ook geen interieur. Het model is geen uitblinker in het uitrijden. Ook na het vetten van de puntjes op de assen blijft het model matig uitrollen (+/- 0.3 maal de afstand van een Minitrix rijtuig.) De assen zijn wel geïsoleerd.

Decoder
N.v.t.

Verzorging
Het model kwam per verzending binnen in een prima kartonnen doos waarop het woord breekbaar meer malen zeer duidelijk stond vermeld. Ook het logo van de producent stond er duidelijk op. Bij het openen trof ik een doos stampvol met schuimvlokken aan, met exact in het midden een begeleidend schrijven en het model in nog een doorzichtig plastic doosje. Ook hierop staat duidelijk het logo van de producent. Verder zat het model ook goed in dit plastic doosje verpakt met relatief veel schuim. Het plastic doosje is een mooi show doosje. Kortom niets op aan te merken.

Overig
De opschriften zijn niet zo duidelijk leesbaar en scherp als we dat van de grote merken kennen. De wielophanging is een combinatie van gegoten materiaal en messing. Het dragende deel is van messing en de rest is gegoten wat helaas goed te zien is aan de luchtbellen die ik aantrof. Gelukkig zitten deze niet in het zicht als het model op de rails staat.

Conclusie
Voor de prijs (195,- ex verzekering en verzendkosten, en 210,- all in) verwacht je al snel een model dat qua algemene kwaliteit ver boven dat van de grote merken uitstijgt. Doe dat niet is mijn advies. De prijs schijn je vooral te betalen voor de exclusiviteit van het model en het feit het voornamelijk handwerk is. Wel is het model van messing en komt daarom zelfs zonder interieur aan een aardig gewicht.


Het rijtuig recht uit het doosje op een stukje peco 55 rails. Alleen de koppelingen zijn er intussen op gezet.


Hier het rijtuig in de habitat waar die wat mij betreft het meest geschikt voor is.

De Details:
Wanneer we het hebben over details is het niet een bijzonder model. De lucht inlaten boven de ramen van de boven verdieping zijn niet meer dan een grijs kuiltje. Ook sluit het 'glas' in de ronding van de boven verdieping niet geheel aan op het messing. Wel is de is de indeling van de ramen op de beneden verdieping netjes uitgewerkt in messing.


Hier een foto waar ik geprobeerd heb wat detail te laten zien.

Algemeen
Merk: Phildie
Type: Bvf rijtuig
Schaal: 1:160
Tijdperk: V
Catalogusnrs: 160-054
Frame: Messing ets werk
Opbouw: Messing ets werk
Gewicht: +/- 50 gram
Min. Radius: R1 geen probleem
Koppeling: Kan naar wens worden geregeld.
Prijs: 195,- ex verzendkosten e.d.

Testuitvoering: n.v.t.
Stroomafname: n.v.t.
Motor: n.v.t.
Verlichting: n.v.t.
Decoder: n.v.t.
Krachtoverbrenging: n.v.t.
Vliegwiel: n.v.t.
Trekkracht: n.v.t.

Demontage:
Tussen de draaistellen en het koppelingsmechanisme zijn aan beide kanten 2 koperkleurige schroefjes te vinden. Bij het losdraaien er van kan de kap zonder enig geweld van het frame genomen worden. Let wel op: bij het minste geringste komen ook de koppelingsmechanisme en de veertjes los. N spoorders onder ons weten dat dat een vervelend klusje is om terug te zetten.

Zelf aan te brengen onderdelen:
Koppelingen, indien andere besteld als die van Phildie zelf.

Maten (model)
Lengte over de buffers: 169 mm
Hoogte: 36.5 mm
Breedte: 26.5 mm
Wieldiameter: 7.5 mm

Rijeigenschappen
Vmax: n.v.t.
V voorbeeld: n.v.t.
Vmin: n.v.t.

Bronnen:
http://www.martijnhaman.nl
http://www.wikipedia.nl
http://www.nicospilt.com/
http://www.phildie.nl/
http://http://home.hetnet.nl/~niels-karsdorp/rijtuig/ddm1.htm
http://www.railfaneurope.net

Fotoverantwoording:
Zie bovenstaande sites. En enkele foto's zijn door mij zelf gemaakt.

Contact:
Voor vragen en/of opmerkingen, ben ik altijd te bereiken via een persoonlijk bericht binnen Beneluxspoor.net. PB adres: "mmhajvth"
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2009, 17:44:56 door Peter van der Leek »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Phildie Bvf, N
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2007, 09:51:18 »
Citaat
Van de in 1985 bestelde DDm 1 stammen zijn in de jaren ’90 enkele rijtuigen van het type Bvk en ABv omgebouwd naar Bvf wat staat voor B = 2e klas, v = met verdieping, f = fietsen rijtuig.

Bvk-rijtuigen zijn nooit omgebouwd tot tweede klasse/fietsenrijtuig. Het betrof alleen rijtuigen type Bv en ABv.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
http://www.martijnhaman.nl/

_____________________________________________________________
Bvk gewijzigd in Bv

Groet,
Huibert
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2007, 15:19:12 door Huibert van Noord »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6593
  • Spoor N
Re: Phildie Bvf, N
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2007, 10:07:11 »
Leuk rijtuig, alleen wat prijzig ;D

Ik weet het trouwens niet zeker maar volgens mij hebben de DDM (alleen hoofdletters trouwens ;)) geen sluitlichten omdat altijd met een Bvk op het eind rijden.
Leuke foto's trouwens, vooral die in Haarlem is goed. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Phildie Bvf, N
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2007, 10:49:52 »
Klopt. De DDM-rijtuigen hebben op de kopzijden geen sluitlichten, maar geschilderde sluitbordjes (goede term?).

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
http://www.martijnhaman.nl/

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Phildie Bvf, N
« Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2007, 21:45:07 »
Foto ter toelichting:


Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
http://www.martijnhaman.nl/

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Phildie Bvf, N
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2007, 22:07:09 »
Op het model is geen enkele vorm van sluitseinen aanwezig.
And that's the point.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17897
  • 2021 !!! AAAAAAAAAAA!!!!!!
    • Het Groterdam Project
Re: Phildie Bvf, N
« Reactie #6 Gepost op: 03 mei 2007, 23:28:24 »
Beste bezoekers

Ons is ter oren gekomen dat op het verslag van de Phildie Bvf,in spoor N een aantal mails bij de auteur zijn binnengekomen met kritiek en verwensingen die wij absoluut niet accepteren.

Mark heeft een eerlijk verslag geschreven en daar zijn  mening in gezet.
Dan heeft Mark het niet verdient om via de mail, verwensingen naar zijn hoofd te krijgen in de trend van :

Kan je het beter dan, dan maak je het toch lekker zelf en verder niet zeuren.

Wees dan een vent en plaats je kritiek hier.
Mark heeft het model notabene zelf gekocht !!

Mark is zo galant om de personen die deze mails hebben gestuurd enigzins in bescherming te nemen en de namen niet te geven, anders had dit namens de stichting accuut geleid tot een officiële waarschuwing of ban ( het is maar net hoe grof de mails zijn)
Door deze verwensingen denkt Mark nu aan het verwijderen van het gehele artikel. Daar staan we niet achter, maar moeten de wens van Mark wel accepteren.

Ik hoop echter dat hij zich bedenkt.

Zo gaan we toch niet met elkaar om dachten wij zo......

De enige correcte reactie kwam van Phildie zelf, of we de foto wilden verwijderen van Phildie's website, want daarop berust het copyright bij Phildie.
Hoewel Phildie zelf niet staat te juichen over het artikel, heeft men dit niet verboden. Dat geeft blijk van sportiviteit, we verwachten dat ook van onze gebruikers.

Namens BeneluxSpoor.net

Chris van Diesen
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2007, 23:33:47 door Chris van Diesen »

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Phildie Bvf, N
« Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2007, 21:58:29 »
Ons is ter oren gekomen dat op het verslag van de Phildie Bvf,in spoor N een aantal mails bij de auteur zijn binnengekomen met kritiek en verwensingen die wij absoluut niet accepteren.

Dat is erg jammer om te horen/lezen. Mark neemt de moeite om een verslag te schrijven en wordt op deze manier behandeld. Dat lijkt mij niet de bedoeling hier van. In een verslag vertel je toch je bevindingen? En als je voor 195 euro een rijtuig koopt dat, anno 2007, geen interieur heeft, mag je daar toch kritiek op geven? Of zou een tijdschrijft als de Railhobby ook dit soort verwensingen en mailtjes krijgen bij hun materiaaltesten? Wees blij dat iemand hier de moeite voor neemt, zodat je later niet voor verrassingen komt te staan. Ik vind dit soort verslagen altijd heel erg handig en fijn om mijn eventuele keuze voor een model te maken!
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re: Phildie Bvf, N
« Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2007, 20:35:06 »
Waarmee ik dit onderdeel van de reacties op het testverslag definitief afsluit!

;)

Groet,

Huibert

RaceDuck

  • Webmaster Ns in N Spoor
  • Offline Offline
  • Berichten: 107
    • De Ns in N Spoor
Re: Phildie Bvf, N
« Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2008, 20:54:22 »
Klein beetje oftopic misschien

Maar wat is de samenstelling van de complete trein van Haarlem naar Maastricht.

BDs - Bvf -   

en hoe dan verder?
De Ns in N spoor database http://www.ns1op160.nl

Nu vernieuwd! Meer informatie te vinden dan voorheen.
Let op url is veranderd

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6593
  • Spoor N
Re: Phildie Bvf, N
« Reactie #10 Gepost op: 17 maart 2008, 09:50:02 »
3x BAB - loc als ik me dat goed herinner.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.