Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8800 in spoor 0 door Huup
Vandaag om 21:25:21
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 21:22:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:23
Rheinburg, TP V/VI door Huup
Vandaag om 21:18:34
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
Vandaag om 21:06:52
Mijnbouw Indonesië door Rob Ellerman
Vandaag om 21:06:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
Vandaag om 20:39:32
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 20:37:42
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
Vandaag om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 19:49:01
Pfarrerwinkel bahn door einte
Vandaag om 19:44:05
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:40:30
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
  

Auteur Topic: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig  (gelezen 8895 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Gepost op: 23 November 2011, 13:53:00 »
Zo,

omdat de NS destijds zijn restauratierijtuigen meestal liet ombouwen uit overjarig buitenlands materieel, zag ik mijn kans schoon.
Op Eurospoor kocht ik een Rola-couchette van Fleischmann.


Artikelnr 5119. het betreft een rijtuig in h0, maar met een lengtemaat 1/100. Voor de puristen onder ons kan dat natuurlijk niet. Maar ik wil deze kar gaan gebruiken in een autoslaaptrein uit 2007. De 3 roco-couchettes die ik hiervoor in huis heb zijn eigenlijk ook te kort, net als mijn autotransporters. bovendien past het hele zaakje in lengteschaal 1/100 nog in mijn geplande schaduwstation. In 1/87 zou dat niet lukken. Het wordt uiteindelijk dus een sterk verkorte trein (7 wagens aan de haak) en dan kan een verkort restaurant prima mee.
Speelgoedachtig? Zeker. Maar laten we eerlijk zijn. Ieder op deze site speelt met treintjes. Het houdt je van de straat!

Genoeg filosofie. Zou dat ding ook uit elkaar willen?
Yep:

Tijd om een tekening van het net te plukken. Dit lukt via de site van Martijn Haman. Helaas heb ik nog geen bruikbare interieurfoto's gevonden. Iemand enig idee?

Wordt vervolgd
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #1 Gepost op: 23 November 2011, 16:48:08 »
De zijwanden moeten worden aangepast.
Aan een kant vervalt een deur. De nodige ribbels worden weggevijld.
Dan de zaag erin. Aan het andere eind van het rijtuig moet een stuk zijwand worden dichtgemaakt. Dan vervang ik het net zo lief door een egaal stuk styreen. Scheelt een hoop geplamuur.

Inmiddels wordt er ook aan het interieur gewerkt, zoals je bovenin het plaatje ziet.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly


Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #3 Gepost op: 23 November 2011, 19:16:30 »
 Hoi Martijn,

Nou en of ik er iets mee kan!
Alleen mis ik nog een kijkje in de keuken.
Schatkamertje trouwens, die site van je.

Nu weer verder.
Aan de "keukenkant" is één raam verkleind.
Dat moet in model dus ook.
Eerst een stuk uitsnijden uit het deel van de wand dat ik inmiddels heb losgezaagd:


Hier heb ik em los


Dan pas maken om het raam te verkleinen, zodat een van de overblijvende toiletraampjes erin past.

Het losse stuk laat zich goed lijmen met styreenlijm.

Overigens heb ik nog een probleem bij de beglazing: alle donorramen hebben een horizontale middenstijl. In het echt zijn de meeste ramen van de WR uit één stuk. Hoe los ik dit op? De middenstijl laat zich niet straffeloos wegschuren, dat blijf je zien, lijkt me.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2011, 19:18:44 »
Grappig aantal mensen zijn op zoek naar dit rijtuig en jij zet er gewoon de zaag in omdat het kan  ;D

succes.


Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #6 Gepost op: 23 November 2011, 20:06:44 »
@ Rene:
dit bakkie wordt regelmatig op ebay aangeboden, daarnaast zag ik em op Eurospoor ook op meerdere tafels liggen. Dus ik durfde hem wel te vernaggelen. Overigens heeft Fleischmann nog een ander Rola-ligrijtuig dat er veel op lijkt, maar een andere lengtemaat heeft en een extra coupé. Ook deze is nog wel 2e hands te vinden.

@Martijn: super. Dit zijn precies de keukenblikken die ik zocht.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #7 Gepost op: 24 November 2011, 20:35:05 »
Inmiddels een nieuw stuk zijwand in de bak gelijmd. Twee stukken styreen van 0,5cm dikte, in eentje uitsparingen voor de ventilatieroosters. Tevens wat luiken ingekerfd. De ventilatieroosters steken weliswaar iets uit, maar ik vind dat niet storend.


De roosters hebben nog geen rand. Even de vijl erover en voilà:

Meteen maar geplamuurd.

Nu de boel maar eens inrichten. Handig zo'n dagje vrij...tel de stoelen:


De keuken wordt met wat stukjes en brokjes styreen vormgegeven:

Van links naar rechts de koelkast, de kachel en nog 2 stoven. Dit alles is wel "op gegist bestek", omdat ik niet precies weet hoe de keuken in elkaar zit. Maar dat kan altijd later nog kloppend worden gemaakt.
Er is ook een aanrechtblad aan de raamkant, dat moet nog gebouwd worden, waarbij het de klemmetjes van de bodemplaat vreselijk in de weg gaat zitten.

Wacht even...
Ik hoor net van de gérant dat we al 2 gasten hebben.

Wordt dus vervolgd, eerst iets improviseren voor dit stel. Zal wel een uitsmijtertje worden.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #8 Gepost op: 30 November 2011, 21:12:48 »
Inmiddels heb ik de keuken ook aan de raamkant ingericht. Een aanrecht, twee spoelbakken en een samovar...
Na een kwastje ziet het interieur er ineens heel anders uit.

Nu het dak bijwerken:
alle ventilatoren afgevijld. Maar de belijning van de dakplaten is hierdoor ook deels verdwenen. Ik besluit dan maar al deze opstaande randjes af te vijlen.

Nu de lijnen opnieuw inkrassen. Ziet er straks na de verfbeurt hopelijk nog subtieler uit ook.

De donkere vlekken worden veroorzaakt doordat hier aan de binnenkant de pasnokken zitten. Hierdoor ontstaat een heel lichte deuk in het dak. Als je dan het dak schuurt blijft op deze plek de verf net zitten.
Verder zie je de ingekraste naden in het dak. Ik vind ze wel aardig zo.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #9 Gepost op: 01 December 2011, 19:49:43 »
Door dit topic ben ik met dezelfde ombouw begonnen maar dan in N. Als basis dient hetzelfde rijtuig, maar deze wordt verbouwd tot de NS versie. Het interieur en roosters laat ik maar zitten, dat zie je toch niet in N.

Nu heb ik de vraag: KS levert de transfers voor deze rijtuigen met oranje/gele NS logo's maar op foto's zie ik alleen witte logo's. Welke zijn dan juist?

En Hendrik Jan bedankt voor de inspiratie voor de ombouw. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12484
    • sleutelspoor
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #10 Gepost op: 01 December 2011, 20:35:49 »
Ik heb deze wagens ook eens gebouw op basis van een Roco DB wagen. Tekeningen had ik uit de Railhobby gehaald. Tot op dit moment volg ik het draadje op de voet en kan niet anders zeggen dan dat het prima is.

 


SK


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #11 Gepost op: 01 December 2011, 21:34:15 »

Hoi Hendrik Jan

Einige jaren geleden dit restauratierijtuig ook gebouwd. 1 op 93 basis fleischmann.







Rob


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12484
    • sleutelspoor
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #12 Gepost op: 01 December 2011, 22:47:24 »
Voor mij was het een must om dit rijtuig te hebben daar zij onderdeel was van de Railhobby Jubileumexpres.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2218
  • Bruggen-IG:
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #13 Gepost op: 11 December 2011, 23:56:30 »
In het Italiaanse tijdschrift Mondo Ferroviario no. 56 van februari 1991 staan ook interieurfoto's van het rijtuig Adagio (kies rechtermuisknop> afbeelding bekijken om te vergroten):


Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #14 Gepost op: 28 December 2011, 16:00:26 »
En toen liep de harde schijf uit de rails.....

Inmiddels is het zaakje herspoord.
Terzake.
Rick:
zover ik weet, waren alleen de grote beschriftingen (crème)geel, de kleine letters en het NS-vignet waren wit.
Later werd Allegro nog voorzien van een (fel) gele streep. Ik denk dat Kleinspoor aardig goed zit met zijn kleuren.

Rob`68:
Ik ben benieuwd hoe je de ramen kloppend heb gekregen. Ik heb mijn eigen methode ontwikkeld, daar kom ik nog op terug.

Het laatste wat ik meldde was het dak. Dit is inmiddels voorzien van een schoorsteen ter hoogte van de generator, en ventilatie voor de keuken.

De onderkant... hiervan klopte geen jota:


Dus greep ik het mes, en stripte de bodem:


Hierna frotte ik van styreen wat batterijkasten en ander spul, en plakte het eronder. Het zal wel niet 100% kloppen, maar ik vind het "close enough for Rock'n'Roll"! Informatie over de onderkant van dit rijtuig is vrijwel niet te vinden, dus ik denk dat er maar heeel weinig mensen zich zullen storen. Mij stoort het niet, en ik zal toch het meest naar dit karretje kijken. En dat is dan weer het mooie van deze hobby; ieder mag zelf bepalen hoever hij gaat met detailleren.
Plaatje?


Wordt (hopelijk snel) vervolgd

Hendrik Jan (overigens best trots, dat mijn coupeetje in de Railhobby van januari aandacht krijgt)
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly