Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Ronald69
Vandaag om 22:25:22
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 22:13:07
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
  

Auteur Topic: Wat is de aanbevolen lengte van een Stopsectie voor spoor N ?  (gelezen 4231 keer)

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Wat is de aanbevolen lengte van een Stopsectie voor spoor N ?
« Gepost op: 26 March 2007, 11:21:19 »
Hallo,

Ik heb een vraag voor de mede N-spoorders. Ik bezig met een testbaantje voor het testen van mijn ECoS in combinatie met BMD16 bezet-terugmelders  om te kijken naar beste lengte van blokken en stopsecties voor mijn nieuwe op te zetten baan.  (DB tijdperk III/IV)

-Is er een vuistregel voor het bepalen van een gemiddelde lengte voor de "remweg" van locs voor N spoor bij "normale" snelheid? (20cm?,30cm,50 cm? ik heb geen idee). Uiteraard heeft dit ook te maken met de afremtijd.

Ik kan op internet wel goede informatie vinden over blokken en stopsecties e.d. maar niet over de aanbevolen lengte van de stopsecties.

Ik hoop dat de de N spoorders mij wat tips hierover kunnen geven. Alvast bedankt!

Mvg, Jeroen


Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Wat is de aanbevolen lengte van een Stopsectie voor spoor N ?
« Reactie #1 Gepost op: 26 March 2007, 11:40:19 »
 Hallo Jeroen,
 Als ik het goed begrijp ga je digitaal rijden. Wanneer je Koploper gebruikt,dan gaat je trein al afremmen in de sektie tussen twee bezetmelders en stopt dan vrijwel direct als hij de 2e melder bereikt.Een stukje  spoor van 20 cm zou dan in N al genoeg zijn.
 Als je trein met volle snelheid de remsektie inrijd bij iets anders dan Koploper,zal dit stuk mss wel 50-100 lang moeten zijn. Er zijn dus verschillende antwoorden mogelijk.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re: Wat is de aanbevolen lengte van een Stopsectie voor spoor N ?
« Reactie #2 Gepost op: 26 March 2007, 12:20:37 »
Hallo Peter,

Dank voor je snelle reactie!

Ik was al bang hiervoor. De ECoS werkt ook met bezetmelders. Echter, deze laat de trein afremmen vanaf een bezetmeldpunt.

Ik ben nog aan het testen, maar het lijkt erop dat de ECoS alleen met vaste lengtes kan werken, alle stopsecties in de blokken moeten dus dezelfde lengte moeten hebben, ook voor de pendeldienst (zie ook een ander draadje die ik hierover heb geopend, helaas weinig reacties). Ik neem dat je in koploper per blok wel verschillende lengtes voor stopsecties kan gebruiken?

Als straks (ooit  ???) de ECoS ook met koploper werkt, heb ik dus verschillende meldpunten nodig. Ik zal mijn baan dus hierop voorbereiden zodat het voor beide oplossingen werkt en niet dus de baan weer moet worden aangepast. 

Dus remmen tussen de 50-100 cm is dus een reele vuistregel. Ok, ik zal mijn testbaantje hierop inrichten.

Mvg, Jeroen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Wat is de aanbevolen lengte van een Stopsectie voor spoor N ?
« Reactie #3 Gepost op: 26 March 2007, 12:32:08 »
Koploper kan 'leren remmen'. Dat wil zeggen dat Koploper aan de hand van het rijgedrag leert op welke plek en hoe snel ieder model moet afremmen voor het mooiste rijgedrag. Daarvoor heb je aan het begin en aan het einde van een blok een bezetmeldpunt nodig en dat kan kort zijn. Zelf werk ik in HO met stukjes van 20 cm en dat werkt perfect.
Andere programma's kunnen dat overigens ook. Vergeleken met deze methode is iedere andere methode grof te noemen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Wat is de aanbevolen lengte van een Stopsectie voor spoor N ?
« Reactie #4 Gepost op: 26 March 2007, 13:38:41 »
Wat bedoel je precies:
Wanneer beginnen met remmen of stoppen.
Koploper heeft per blok twee melders (minimaal). De remmelder en de stopmelder.
Bij de remmelder zal de treinsnelheid van de gewenste snelheid terug geregeld worden naar een minimum snelheid. Komt de trein aan bij de stopmelder, dan zal de snelheid vrij vlug terug gaan naar 0.
Binnen koploper kun je werken met de volgende afstanden:
Begin remmelder (eerste melder) tot einde blok circa 1 meter.
Begin stopmelder (tweede melder) tot einde blok circa 25 cm.

Koploper zal als leren remmen aan staat een langzaamrijdende trein wat later afremmen na het passeren van de eerste melder. Dit zoekt Koploper zelf experimenteel uit.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re: Wat is de aanbevolen lengte van een Stopsectie voor spoor N ?
« Reactie #5 Gepost op: 26 March 2007, 14:58:53 »
Hallo Henk en Gerard, dank voor de reactie.

Ik ben nog bezig met het verkennen van de ECoS, maar in ieder geval bij pendeldienst (van a naar b en terug) werkt de ECoS als volgt: Als de trein bij S88 meldpunt a is, dan gaat ie afremmen op basis van de CV instelling van de loc en stopt. Daarna wacht ie x seconden, en gaat weer naar punt b.  Ik heb de andere functies (nog) niet kunnen testen (ontbreken testbaan), maar volgens mij heeft de ECoS geen remmelder, maar dat weet ik niet zeker. Als ik hier meer over weet (getest), laat ik het weten.

Koploper heeft duidelijk meer mogelijkheden(cool!), maar voorlopig ben ik al heel errug tevreden met de functionaliteit van de ECoS (jammer van die gebrekkige handleiding...)

Groet, Jeroen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Wat is de aanbevolen lengte van een Stopsectie voor spoor N ?
« Reactie #6 Gepost op: 26 March 2007, 15:09:11 »
Dat kan ik me voorstellen. Maar er zal in Nederland nog niet veel ervaring met de Ecos zijn. Misschien in Duitsland?
Anders toch gewoon lekker proberen met een proefbaantje . Is ook leuk.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Wat is de aanbevolen lengte van een Stopsectie voor spoor N ?
« Reactie #7 Gepost op: 26 March 2007, 15:51:05 »
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ooit heeft iemand mij verteld die veel ervaring met Koploper heeft, dat je een blok in totaal 180cm moet maken. Dat is incl. beginsectie - vrijebaan - stopsectie.
Nederlands H0 Modelspoor

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Wat is de aanbevolen lengte van een Stopsectie voor spoor N ?
« Reactie #8 Gepost op: 26 March 2007, 16:33:21 »
Bij de Ecos is blijkbaar geen spraken van afremmen door de centrale maar wordt bij het berijken van de detectie de opdracht "rijden met snelheid 0" gegeven. In de decoder wordt de snelheid geleidelijk teruggebracht naar 0.
Bij Koploper wordt dit in de centrale gedaan. Bij de remmelder gaat de snelheid in stappen naar een lage snelheid en bij de stopmelder wordt de snelheid 0 als opdracht gegeven.
 

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ooit heeft iemand mij verteld die veel ervaring met Koploper heeft, dat je een blok in totaal 180cm moet maken. Dat is incl. beginsectie - vrijebaan - stopsectie.
En waarom precies 180cm? 
Waarom zou 104cm niet goed werken?
« Laatst bewerkt op: 26 March 2007, 16:36:02 door René Wolf »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Wat is de aanbevolen lengte van een Stopsectie voor spoor N ?
« Reactie #9 Gepost op: 26 March 2007, 17:01:39 »
 De lengte maakt niets uit, Jeroen.  ;) ,5 meter mag ook bij wijze van spreken.
Als Koploper maar weet , dat de trein in dat blok rijdt.(Op het moment als de trein tussen de melders inzit bij een lang blok weet K. toch dat het blok bezet is.)
 Door het leerprogramma weet K. wanneer hij  de treinsnelheid geleidelijk  lager moet instellen  op het niet  gedetekteerde sektie -voordat- hij de rem sektie gaat berijden.Dan is het een kwestie van een paar sek. en de trein staat stil.
 -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen