Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 22:51:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:51:06
Raadplaatje door Pauldg
Vandaag om 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
Vandaag om 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
Vandaag om 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
Vandaag om 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
Vandaag om 21:43:49
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:34:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
Vandaag om 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
Vandaag om 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
Vandaag om 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
  

Auteur Topic: Het weidemolentje in h0, bouwtips  (gelezen 56360 keer)

Steven!

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
Re:Het weide molentje
« Reactie #30 Gepost op: 23 november 2011, 13:00:10 »
Nog even voor Jeroen: Ik heb een foto gemaakt van de staartbladen.
Je ziet hierop duidelijk de verschillen qua lengte en breedte. De voorste is van Type 1,2 en 4 en de achterste is van type 3. Deze laatste is bij Wim te koop.


Hieronder heb ik foto van een nieuwe fundering. Zo ziet ie eruit al hij net uit de mal is.


Gr steven
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5142
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Het weide molentje
« Reactie #31 Gepost op: 23 november 2011, 14:30:19 »
Geweldig Steven! Superduidelijke foto, daar kan ik wat mee. Dank je wel!

Wim, geen idee of je in je kit nog wat ruimte over hebt, maar mischien een idee om de staartbladen met V-vorm ook bij de kit te doen?

Als het goed is krijg ik mijn bestelde kit vandaag binnen :-)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
Re:Het weide molentje
« Reactie #32 Gepost op: 26 november 2011, 02:45:55 »
Hallo,
Op etsplaat is geen ruimte voor nog meer andere staarten. Want het moeten er gelijk twee zijn, met de staartbomen eraan geëtst.
Maar je kan ook overdrijven.
Ik geloof dat bijna niemand van de omstanders het verschil in details van de verschillende jaren ziet.
Ik heb het in ieder geval nooit geweten. Het gaat om een soort indruk van daar staat een Bosman weidemolentje
Maar goed als je andere staartvanen wil kun je die natuurlijk ook zelf er aan zetten. Wat zijn de hoofdmaten Steven?
Mijn halfgeëtste plaat, t.p.v. van de vaan, is 0,15 mm dik.

Ik zou ook nog een paar detailfoto's plaatsen van het grootmodel (en nu geen dubbelingen). Eerst de hoogwaterkant waar naartoe wordt gemalen.


En de andere kant,                                                  en een detail foto van een echte betonstructuur (vergrootbaar),
 
goed te zien als je hem aanklikt.
Volgens mij is zoiets best wel "reproduceerbaar". Ook een kwestie van tijd (en geduld).
Heeft er al iemand bouwervaringen met het bouwset?. Gr. Wim Mesu
 

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9158
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Het weide molentje
« Reactie #33 Gepost op: 26 november 2011, 03:19:52 »
Toffe foto's ..geloof niet dat in 1:87 beton echt een structuur heeft, maar meer een kleur en wat weathering..moet te doen zijn....super molen trouwens!!

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Het weide molentje
« Reactie #34 Gepost op: 28 november 2011, 00:25:34 »
Wim

Kitje ontvangen.

Wat een zeer fraaie kit is dat zeg.  (y)
Nu nog bouwen.  8)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5142
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Het weide molentje
« Reactie #35 Gepost op: 28 november 2011, 07:00:09 »
Hoi Wim, ik heb van de week je kit ook mogen ontvangen. Ben het helemaal met Chris eens: wat een prachtige kit!!!! Dat wordt tzt echt een aanwinst in de polder!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Het weide molentje
« Reactie #36 Gepost op: 28 november 2011, 08:53:34 »
Faller heeft een paar "Gesteinsfarben"  in zijn programma. Ik heb zelf een keer Granit gekocht/gebruikt
(Wellicht zit er een kleur in 't programma, die voor beton iets beter geschikt is.
Polak nr 5712

btw ergens een foto v d kit te zien?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Zelfportret
Re:Het weide molentje
« Reactie #37 Gepost op: 28 november 2011, 15:25:33 »
foto v d kit te zien?

Astu..



Prima kitje.  ;)
Gerrit F

Van de draad af....

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
Re:Het weide molentje
« Reactie #38 Gepost op: 10 december 2011, 22:38:42 »
Hallo, Hierbij nog een foto van de complete samenbouwtekeninng. (vergrootbaar)

Mvrgr. Wim M

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re:Het weide molentje
« Reactie #39 Gepost op: 10 december 2011, 22:48:37 »
citaat: Faller heeft een paar "Gesteinsfarben"  in zijn programma. Ik heb zelf een keer Granit gekocht/gebruikt
(Wellicht zit er een kleur in 't programma, die voor beton iets beter geschikt is.

citaat: Polak nr 5712.

Ik gebruik voor beton Revell 75.



Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Zelfportret
Re:Het weide molentje
« Reactie #40 Gepost op: 15 januari 2012, 21:08:30 »
Voor een ieder die ook aan deze molenkit wil beginnen en wat meer afbeeldingen van deze molen in het echt willen zien, ben ik vandaag richting Coevorden afgereisd. Via wat puzzelwerk voor dit topic: "Hulp voor het Encyclopedie-team - maken van foto's" heb ik getracht om het één en ander te combineren. Echter zonder ondersteuning werd dat geen succes.  >:(

Op de site Molens in Drenthe vond ik een afbeelding van de Bosman poldermolen. Om de juiste locatie te kunnen vinden heb ik het secretariaat per mail gevraagd waar deze molen zo ongeveer stond. Heb vervolgens een uitstekende uitleg van de locatie gekregen en zijn dan ook vandaag met twee man op fotojacht gegaan. De resultaten staan hier.
Groter
Heb de werking van de molen op mijn gemak kunnen bekijken en het is de eenvoud zelve.
En als je ziet hoe vaak deze molen al is gerepareerd, ze werkt nog volop. Zelf als je bij windstilte als vandaag, de aandrijfstang ronddraait, begint de molen al te pompen.

Nu voor mijn eigen Mesu molentje nog wat extra onderdelen vergaren en maar eens voor het eerst aan een messingkit beginnen.

NB,

Heb zojuist per telefoon nog met de huidige eigenaar van het bewuste perceel en de molen gesproken. Men gaf aan dat de molen rond 1980 door de vorige eigenaar nagebouwd is aam de hand van een originele Bosman molen.
Kortom, ik moet nog even wat dieper graven en ook nog verder op jacht naar een origineel exemplaar.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2012, 21:40:09 door Gerrit F »
Gerrit F

Van de draad af....

Bas JJ Pols

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re:Het weide molentje
« Reactie #41 Gepost op: 18 oktober 2012, 17:26:46 »
Dit topic is gestart met een paar interessante vragen. Een daarvan: Hoe bouw je het torentje? Met name het buigen van de onderdelen hiervan, omdat de verbindingen in de tang genomen moeten worden.
Hoe hebben reeds begonnen bouwers dit opgelost?
Ben zeer benieuw!

Bas

Ps.
Misschien leuk om te weten: Ik woon op Piersil !

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
Re:Het weide molentje
« Reactie #42 Gepost op: 19 oktober 2012, 12:25:37 »
Ja Bas,
Je hebt gelijk, ik was het al weer vergeten. Ik wilde ook wat reacties uitlokken over het bouwen, maar ik kan het natuurlijk ook zelf oppakken.

Bij het oorspronkelijk ontwerp zaten de zijvlakken, van het torentje, met een half doorge-etste buiggroef aan elkaar. Maar dat werkte uiteraard niet.
Bij het buigen bogen de vakwerkstaven en niet de hoeklijntjes.(In het grootvoorbeeld zijn deze hoeklijnen overigens buizen.)

Dus heb ik in het ontwerp de vlakken losgehaald en verbonden met strookjes.
Als je daar op buigt kunnen ze wat open blijven staan. Om de vlakken tegen elkaar te trekken en aan elkaar te kunnen solderen kun je dit bereiken door met een platte bektang deze strookje tegen elkaar te drukken. Vandaar.
Althans dat was de bedoeling. Na solderen uitsteeksels wegknippen/vijlen.

Ik heb nog een paar tips. Wordt vervolgd dus. Wim M. 
Ps. Heeft iemand een idee voor aandrijving van de wieken? ???
Ik ben al eens bezig geweest met haakse horloge tandwieltjes in het tandwielkastje.
Het draaide even maar toen vielen de tanden eraf. :'(

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Zelfportret
Re:Het weide molentje
« Reactie #43 Gepost op: 19 oktober 2012, 12:50:48 »
Nadat ik het bouwpakketje van je heb ontvangen heb ik buiten het zoeken naar 1 op 1 info mij ook gebogen over een eventuele aandrijving.
uiteindelijk heb ik tandwieltjes besteld (althans dat dacht ik...) bij Lemo-Solar.
Naar aanleiding van het bijgevoegde plaatje dacht ik een setje van twee te ontvangen maar dat bleek slecht één exemplaar te zijn... :'( Nu moet ik nogmaals een bestelling gaan plegen voor 1 los exemplaar.
 
Echter ben ik ondertussen verhuist en nagenoeg al mijn spoorse spullen zitten nog in dozen. vrees dat het nog wel enige tijd gaat duren eer ik dat allemaal op stee heb.
overigens vind ik ondanks het formaat, de tandwieltjes van Lemo toch wel behoorlijk groot.

Had tijdens mij speurwerk naar tandwielen ook nog deze twee adressen opgeduikeld:
Ultrascale Products en GHW-Modellbauversand

Misschien zit er wat moois voor je tussen.  ;)

Is het misschien een idee om de zijvlakken van de etsset los te knippen en deze vlakken vervolgens aan messingstaf te solderen?
Word het wel een mooie buis imitatie.
Gerrit F

Van de draad af....

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
Re:Het weide molentje
« Reactie #44 Gepost op: 22 oktober 2012, 12:09:24 »
Hallo, Even een reactie op Gerrit F.

Als je een haakse overbrenging wilt maken moet je dit realiseren in een gaatje van minder dan rond 3mm, 2mm diep.
Zoek 2 haaks (kegel-)tandwielen van modul 0.1 ongeveer.

2e opm. De hoekkolommen, in het echt, zijn buizen van nog geen rond 50mm dacht ik.
Dat is 1:87 iets meer dan een halve mm. De baantjes aan de toren van mijn model zijn, zo uit mijn hoofd, 0.4mm.
Als je die gewoon aan elkaar soldeert met de methode zoals eerder door mij hierboven beschreven en je vijlt het daarna een beetje, bij voldoet dat prima en geen hond die het opvalt dat hier geen perfect ronde hoekpijp is gebruikt op deze schaal.
Of je moet met een grote loep er naar gaan kijken.
Mvrgr. Wim M