Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Tedo
Vandaag om 15:25:34
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door Spoor010
Vandaag om 15:25:11
Problemen met faller car system aansluitingen door Te 2/2
Vandaag om 15:18:48
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door charp
Vandaag om 15:08:16
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 15:02:46
Service Roco door trabiarie
Vandaag om 14:59:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:55:26
Gezocht: Roco motor 85113, of soortgelijk door RN232
Vandaag om 14:51:59
NS 6100 van GM&S door sander1985
Vandaag om 14:49:29
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 14:36:31
Schroemershage door HidanNL
Vandaag om 14:19:46
Faller verdeelplaatje 18080X -verbindingen komen los door DannyG
Vandaag om 14:10:01
Roco z21: eerste ervaringen en problemen. door Zsjoske
Vandaag om 14:08:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:03:15
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:55:44
tentoonstelling RAMMA in Sedan Frankrijk verschoven naar 2023 door hansberekvam
Vandaag om 13:51:46
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door jaco1988
Vandaag om 13:47:10
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door spoorijzer
Vandaag om 13:22:36
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door nighttrain1
Vandaag om 13:09:14
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door charp
Vandaag om 13:04:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
Vandaag om 12:57:19
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door Overet
Vandaag om 12:55:29
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rondje_HO
Vandaag om 12:47:17
Beschrijving Fleischmann stoomlok 562264 door Rondje_HO
Vandaag om 12:45:40
Roco tractie voor Lima mat '46 door Besselspoor
Vandaag om 12:40:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jeronimos
Vandaag om 11:51:13
NL baan: Frotterdam in h0 door Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 11:48:38
Fleischmann H0 1200 storing door Besselspoor
Vandaag om 11:45:57
Update: baan in de tropen door Rolando
Vandaag om 11:23:02
Projekt 083-338 door Wim Hesselink
Vandaag om 11:10:21
  

Auteur Topic: 7 loks op een intellibox  (gelezen 2808 keer)

hoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • ''Je spoort...of je spoort niet!"
7 loks op een intellibox
« Gepost op: 23 maart 2007, 23:10:32 »
Eerdere topics meldden voltages, amperages en vermogens op de vraag welke trafospecs. minimaal nodig zijn voor een ongestoord IB-bedrijf.
Meer dan 50VA bij 16V en bvk 70VA waren enkele adviezen.
Mijn IB stuurt zonder problemen 7 locs, waarvan 4 met sound aan.
Op een na, rijden ze onbelast. De belaste loc(een met sound) trekt 4 verlichtte rijtuigen. Alle zijn Rocos half 0 gelijkstr. De trafo is van Fleischmann en levert 45VA bij 16V.(IB adv. zelf een trafo van 16V 70A)
Uiteraard rijden ze alle 7 op hetzelfde moment; en zijn ze soms vollast in bedrijf.
Wanneer ik bij vollast ga spelen met de bediening van een aantal wissels, pas dan ontstaan er weigeringen of schakelen wissels trager.
Hieruit maak ik op dat de theoretische berekeningen/adviezen voor het max aantal te besturen locs op een standaard IB eigenlijk benaderingen zijn en de praktijk toch een klein beetje anders is.
Ondanks dit alles (7 loks en verlichting is -gelet op de specs van de IB- toch een theoretische overbelasting) komt de beveiliging niet in werking. Ik durf echter niet verder te gaan door nog een lok te plaatsen.
Wel komt de beveiliging in werking bij een ''echte kortsluiting".
Maar goed ook, zo zie je dan een andere reden waarom beveiligingen
in het algemeen belangrijk kunnen zijn bij onze expirimenten!

Rest toch een vraag: Heeft iemand ervaring met het in werking treden van de beveiliging van de IB wanneer zijn vermogen langzaam maar zeker wordt overvraagd?
Zelfs bij de toepassing van een ondergewaardeerde voedingstrafo?


mvg

Cil van den Hoek. 
 

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 484
  • Mooi Man
Re: 7 loks op een intellibox
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2007, 23:39:23 »
Hallo Cil,

Ik rij met TC met de zelfde stroom voorziening als jij maar op N-spoor. Baan wordt gestuurd door koploper en die staat zo ingesteld dat maximaal 10 treinen tegelijk kunnen rijden wat in de parktijk regelmatig voorkomt. Totaal staan er 25 op de baan. Alle treinen hebben hoofd en sluit (led) verlichting. welke deels uitgeschakeld wordt bij stilstand. Mn wissels en seinen worden apart gevoed. Bijna alle treinen zijn op de maximale baanlengte. dwz passagiers 7 wagons+ loc, goederen afhankelijk van type tot ca 50 assen. Alle assen voorzien van weerstandslak i.v.m detectie.

Daarbij heb ik mn TC voorzien van een ventilator op het koelblok  zodat die echt niet meer warm wordt, een oude van van een celerion processor, geschakeld via de railspanning. Voordat ik de koeling erop had sloeg hij regelmatig op tilt en moest ik enkele minuten wachten alvorens de Tc weer inschakelde. Ik heb mn TC nu meer dan 4 jaar en nog steeds perfect. De ven zit er nu ca 2,5 jaar op. Ik heb dit ook voor me gehouden om bepaalde discussies uit de weg te gaan maar het werkt wel.  De Overbelasting en Kortsluiting zijn m.i. aparte beveiligingen die niets met elkaar te maken hebben zodat je die met elkaar kan vergelijken

Meer als 10 treinen gaat gewoonweg niet omdat mn baan dat bijna niet toelaat en alles vertraagd waardoor lange wachttijden ontstaan op plaatsen waar ik dat eigenlijk niet wil.

Een idee van mn baan kan je vinden bij youtube : http://www.youtube.com/watch?v=eSKUf36ED9I

ennn nog eentje (bijgevoegd 26-03-07) : http://www.youtube.com/watch?v=Fl5dQEOcyWE

Gr Rob
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2007, 16:37:55 door R Fongers »
N - TC + P15 ><  LocoNet interface >< Koploper - S88LN  - Tijdperk V

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20316
    • Pagina van klaas
Re: 7 loks op een intellibox
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2007, 00:01:58 »
Op een na, rijden ze onbelast.
..............................
Uiteraard rijden ze alle 7 op hetzelfde moment; en zijn ze soms vollast in bedrijf.
Dit snap ik even niet. Hoe kunnen ze onbelast zijn en toch soms vollast in bedrijf?

hoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • ''Je spoort...of je spoort niet!"
Re: 7 loks op een intellibox
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2007, 00:06:17 »
Beste Klaas,

Met onbelast bedoel ik dat de locs geen rijtuigen trekken.

mvg

Cil.

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: 7 loks op een intellibox
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2007, 00:43:50 »
Overbelasting en kortsluiting zijn hetzelfde. Als de stroom te groot wordt, dan schakelt de IB uit. Echter ik heb nog nooit overbelastingsproblemen gehad.

Temperatuur problemen ontstaan als de koelvin te heet wordt. Ook dan schakelt de IB uit totdat de teperatuur gezakt is. Temperatuur problemen krijg je met een zware belasting.

Ik heb de temperatuurproblemen ruim 5 jaar geleden ook opgelost door een PC fan op de koelvin te monteren en te voeden met dezelfde voeding als de IB. In schaal N kunnen ruim 10 treinen tegelijk rijden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20316
    • Pagina van klaas
Re: 7 loks op een intellibox
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2007, 08:08:29 »
Met onbelast bedoel ik dat de locs geen rijtuigen trekken.
Aha, dat dacht ik al. Maar wat bedoel je dan met vollast? Is dat volle snelheid? Dat is niet hetzelfde. Het zal je misschien verrassen, maar de snelheid van een loc heeft heel weinig invloed op de stroom.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 626
Re: 7 loks op een intellibox
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2007, 10:42:27 »
Op het vorige forum van Beneluxrail heb ik ook al de melding gedaan dat er op mijn testbaan probleemloos gereden werd met meer dan 7 loks. Er stonden er 11 op de baan maar die konden zelden alle 11 rijden omdat de baan het niet toe liet. Ik reed  toen met loks waarvan de verlichting uit lampjes bestond, en de wissels en seinen werden allemaal via dezelfde Marklin trafo gevoed. En ook ik had geen problemen. De IB werd wel soms behoorlijk warm, maar verder alles OK. De theoretici zullen wel hun uitleg hebben, maar blijkbaar verhouden  theorie en de praktijk zich toch soms anders.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Erwin Kooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Modelspoorwijzer
Re: 7 loks op een intellibox
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2007, 13:37:13 »
Ik had vorige week op internet nog een mooi document gevonden hoe de ib te voorzien van 2 fans.

Ik kan het alleen nergens meer vinden.... Dom dat ik het niet opgeslagen heb.

Mocht ik toch nog tegen komen zal ik het plaatsen.

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 484
  • Mooi Man
Re: 7 loks op een intellibox
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2007, 14:38:40 »
Bij deze foto's van mijn fan op de TC.







Zoals je zie heb ik 2 plugjes op het ventilator huis geplakt die in de koelribben klem zitten zodat hij altijd verwijderd kan worden zonder beschadiging om bijv. regelmatig het neergeslagen stof te verwijderen


Gr Rob
N - TC + P15 ><  LocoNet interface >< Koploper - S88LN  - Tijdperk V

hoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • ''Je spoort...of je spoort niet!"
Re: 7 loks op een intellibox
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2007, 21:35:02 »
Aan allen die gereageerd hebben; dank voor de info.
Rob, je spoort echt! Maar let op de bochten!
Klaas, je hebt gelijk, zoals bijna altijd het geval is.
''Vollast en max snelheid zijn niet evenredig als het gaat om
het afgenomen vermogen''.

Zo, nu weer verder blokken en terugmelden.

groetjes

Cil.


jack zwegers

  • H0 gelijkstroom digitaal DCC
  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: 7 loks op een intellibox
« Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2008, 23:59:58 »
wel een risico sommige delen kunnen verhit raken

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: 7 loks op een intellibox
« Reactie #11 Gepost op: 22 augustus 2008, 00:14:36 »
Het aantal treinen is geen maatstaaf, het gaat erom wat die treinen aan stroom afnemen.
Als een lok 1A aan stroom afneemt kun je drie van die loks laten rijden.

Neemt je loks per stuk 200mA af dan kun je er 15 laten rijden. Verder is het zaak om de goede werking van de centrale, deze te voeden met de juiste hoeveelheid energie, dan kunnen alle beveiligingen op de juiste manier hun werk doen.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: 7 loks op een intellibox
« Reactie #12 Gepost op: 22 augustus 2008, 00:21:36 »
Na anderhalf jaar heeft Hoek nog steeds niet gemeld dat de zaak oververhit is geraakt, dus het valt met zijn overbelasting kennelijk wel mee.