En mijn advies: weg met dat witmetaal. Prullenbak.Wanneer staan de modelbouwers nu eens op en roepen tegen al diegenen die dat maken/produceren: ... maak dat nou eens van fatsoenlijk materiaal. En laten we het dan niet over de kosten hebben, want dat is het helemaal niet. Gemakzucht en zoiets van... zo hoort het. Nou mooi helemaal niet dus.Een goede kit herkenje aan de materialen. En als dat goed zit, dan is de kwaliteit van het werk betrouwbaar en heb je veel meer plezier aan de kit.
Het vergt dus juist enige oefening als je er mee zou willen werken.
Styreen is een leuk materiaal, maar eenmaal fout blijft fout. Dat heb je bij messing dus niet.
Wat ik persoonlijk geleerd/ervaren heb van witmetaal: gooi het zo snel mogelijk weg.Ik laat in mijn cursussen juist zien dat je met witmetaal snel onherstelbare schade kunt oplopen. Het vergt dus juist enige oefening als je er mee zou willen werken. Je zou dus ook kunnen zeggen: witmetaal is voor gevorderden, maar dat heb ik in de praktijk nog nooit zien gebeuren.
En verder...modelbouwen begint juist op het moment als het niet in één keer goed past Ik lust er wel pap van Dat geldt voor iedereen en kent geen landgrenzen.
Je gaf aan dat Duitse modelbouwers niet zo avontuurlijk als de Engelsen zijn, ......mijn ervaring is namelijk een geheel andere, juist zij verfijnen en verfraaien de handel zo goed, op die uitspraak doelde ik dus. Duitsers zijn juistem zo vooruitstrevend als geen ander op gebied van modelbouw en verfijning.Verder niets mis met de Engelse bouw, integendeel. Ook daar zie je juweeltjes, maar om nu te stellen dat de Duitse markt ''eist'' dat alles goed moet passen omwille van het niet willen/kunnen aanpassen door de kitjes bouwer??? Nee...daar ben ik het niet mee eens Arjen.
Ohja, die 5500 heeft in het midden van het witmetalen deel van het frame een flinke klomp witmetaal welke je weg moet halen. Op deze klomp kun je heerlijk oefenen, voor wat betreft je warmte instelling van je soldeerbout. Je krijgt dus gratis een proefstuk erbij
Ik heb weinig ervaring met dit soort bouwpakketjes en wil dus beginnen met een wagon of rijtuig en wil dus niet gelijk een locomotief gaan bouwen.Tips en ervaringen zijn altijd welkom!Groet Martijn vd horst
Nee Ewout, dat heet een laag geplaats gewicht voor betere rij-eigenschappen