Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HS 4de klasse Staatsspoorstation door Sikko
Vandaag om 23:20:27
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 23:17:54
Hoogfrequent treinverlichting van Conrad bestaat die nog? door Peter Kleton
Vandaag om 22:49:48
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tjalling
Vandaag om 22:38:03
Digikeijs DR5000 Centrale, vragen en antwoorden door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:36:58
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door hervé
Vandaag om 22:14:25
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:13:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:10:38
Swird HO door Jeroen Vreeken
Vandaag om 22:10:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 22:03:52
Waar AK interactive verf in Brabant verkrijgbaar door Benrail
Vandaag om 21:51:01
Bouwen op dichte plaat of openframe door Carl
Vandaag om 21:32:33
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 21:15:22
H0e pizza layout door Gerard van de Weijer
Vandaag om 20:49:21
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Sporlijn Úje
Vandaag om 20:43:03
Een kolenbunker uit mijn jeugd opknappen. door johanw
Vandaag om 20:31:07
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Wicher
Vandaag om 20:27:28
Laatste baan?? door MichielB
Vandaag om 20:17:23
Van welk merk is deze H0 locomotief? door Wicher
Vandaag om 20:16:00
Modelbouwshow Goes 21 en 22 februari 2026 door Frank 123
Vandaag om 20:14:37
Minitrix wisselspoeltjes, mijn persoonlijke hel. door eitreb
Vandaag om 20:14:23
RailBOX Electronics RB1110 DCC Centrale uit Polen door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:32
EifelBurgenBahn door Christoph
Vandaag om 20:02:16
Trix 22680 doet niets meer door Steven Loosman
Vandaag om 19:46:08
Hulp bij gebogen Perrons door Frank 123
Vandaag om 19:14:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:32:45
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 18:31:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:59:37
Handleiding Trix 22001 door bellejt
Vandaag om 17:02:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:52:20

Auteur Topic: Nieuwe start  (gelezen 4872 keer)

Wouter_b

• Offline Offline
Re:Nieuwe start
« Reactie #15 Gepost op: 20 October 2011, 21:42:49 »
Allemaal bedankt voor de reacties. Inmiddels is de keuze na overleg vrijwel zeker op de schaal N gevallen. Nu ben ik aan het kijken wat ik precies wil. Wat zouden jullie voor de ruimte die bovenin dit onderwerp staat een goed ontwerp van tafel vinden?

En ik ben ook vast naar startsets aan het kijken. Als ik bijvoorbeeld deze http://n-spoorstore.nl/n-spoorstore.nl/nl/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=1275&category_id=32 neem, is het dan mogelijk om de trein via de computer aan te gaan sturen?

Groet,

Wouter

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #16 Gepost op: 20 October 2011, 21:52:41 »
Hallo Wouter,

Dat is mogelijk met bezetmelders en een extra print. Dan kan je je baan met de computer besturen. Het een en ander staat uitgelegd in de Encyclopedie. :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #17 Gepost op: 20 October 2011, 22:08:43 »
Ooit catalogi ingekeken ? Nee dus, daar zou je nog van schrikken wat er in TT te koop is.
Maarten.

Er is alleen een hoop Duits spul te koop; wil je Frans, Nederlands, Belgisch of nog iets anders is er behalve wat kleinseriespul vrijwel niets leverbaar. En zelfs qua Duits spul is het assortiment minder breed dan in h0 of N. Knap overigens dat je weet wat ik heb gelezen ....  ::)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Karwendel

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 20 October 2011, 22:45:40 »
Als je op een beperkte ruimte toch in h0 wilt gaan rijden, zou je ook nog smalspoor kunnen overwegen.

Gr. Wim.

loclion

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 20 October 2011, 23:19:06 »
Hoi Wouter,

Volgens mij haal je de meeste ruimte uit een zgn. E-vorm zoals onderstaande afbeelding.
Met de maten die ik erbij heb gezet kun je overal goed bij, alleen zou ik niet weten hoeveel reikwijdte je hebt bij het schuine dak, maar even kijken als je 70/80 cm haalt als je bij het kruisje staat tot in de hoek.

gr Leo.
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 21 October 2011, 00:42:44 »
Maar 40 cm tussen de 'poten' van de E is ook niet veel. Ik denk dat je daar toch wel minimaal 50 cm nodig hebt.  Ik zou dan toch gaan voor een U-vorm.
Jeroen

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 21 October 2011, 00:49:29 »
Wouter,

Had je al bedacht welk thema / land je gaat rijden? Meeste mensen hier kijken naar het Duits georiënteerde spul, maar voor spoor N kun je ook nog naar het Engelse aanbod van o.a. Graham Farish kijken. Niet al te duur.

Johan
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Wouter_b

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 21 October 2011, 07:14:35 »
Het leek mij wel leuk om te beginnen met 1 stadje met een redelijk groot station. Wat daarnaast moet komen en in welk land weet ik nog niet. Is er veel Nederlands materiaal van Fleischmann in schaal N te koop?

Groet,

Wouter

loclion

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 21 October 2011, 09:54:59 »
Maar 40 cm tussen de 'poten' van de E is ook niet veel. Ik denk dat je daar toch wel minimaal 50 cm nodig hebt.  Ik zou dan toch gaan voor een U-vorm.

Waar haal jij dan meer tafelruimte vandaan als je een U-vorm maakt?  en als die 40cm loopruimte te weinig is haal je toch gewoon aan iedere kant van een plaat 5 cm af. Kun je bij de 40 cm bij het dak, weer 5 cm bij doen.

gr Leo.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #24 Gepost op: 21 October 2011, 10:08:42 »
Het leek mij wel leuk om te beginnen met 1 stadje met een redelijk groot station. Wat daarnaast moet komen en in welk land weet ik nog niet. Is er veel Nederlands materiaal van Fleischmann in schaal N te koop?

Groet,

Wouter
Met N ben je niet gebonden aan één fabrikant. Je kunt alle merken door elkaar gebruiken. Enig aandachtspunt is dat de rijtuigen niet altijd goed bij elkaar passen. Die van Fleischmann en Minitrix staan vaak hoger op de poten dan die van Roco. Dat geeft dan een raar beeld als je ze in één trein naast elkaar ziet.

Er is niet verschrikkelijk veel nederlands materiaal te koop. Wel aardig wat locs (1100, 1200, 1300, 1600-1800), maar weinig treinstellen (alleen de koploper en de wadloper). Een deel hiervan wordt tegenwoordig niet meer gemaakt, maar is nog wel 2e hands verkrijgbaar.

Voor mij was het beschikbare materiaal een reden om voor een duitse baan te kiezen. Plus dat je dan bergjes kunt maken ;D
Waar haal jij dan meer tafelruimte vandaan als je een U-vorm maakt?  en als die 40cm loopruimte te weinig is haal je toch gewoon aan iedere kant van een plaat 5 cm af. Kun je bij de 40 cm bij het dak, weer 5 cm bij doen.

gr Leo.
Ik zou de middelste poot smaller maken. De buitenste twee zijn met 65 al vrij smal.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Wouter_b

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 21 October 2011, 10:11:39 »
Ik heb zelf ook al een schetsje gemaakt:

Wouter_b

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 22 October 2011, 11:36:18 »
Hallo,

Lijkt het jullie slim om direct bij mijn eerste baan een spiraal te maken? Ik heb er op dit forum al veel gezien en dat lijkt me echt geweldig, maar voorlopig heb ik nog niet zoveel materiaal dus vraag ik me af of het wel zin heeft. Daarnaast ben ik vast aan het oriënteren op hout. Ben gister langs de gamma geweest en heb eens gekeken wat ze daar hadden. Uit ervaring weet ik dat Spaanplaat niet tegen water kan, dus dat leek me niet handig om te gebruiken. Triplex/multiplex was vrij duur, kan dat kloppen en is dat volgens jullie het geld waard? Alternatieven waren MDF en ik heb ook nog meubelplaten gezien. Die waren erg glad en daarom leek mij het geen goede oplossing, ze waren wel lekker goedkoop.

Groet,

Wouter
« Laatst bewerkt op: 22 October 2011, 11:39:25 door Wouter_b »

loclion

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 22 October 2011, 12:06:06 »
Hoi Wouter,

Laat ik nog 1x reageren (al is reageren niet jouw sterkste punt op deze pagina) maar voordat je de platen vd tafel op maat maakt, lees eerst nog dit draadje aandachtig door m.b.t. jouw reikwijdte.

gr Leo.

Wouter_b

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 22 October 2011, 12:16:10 »
Hoi Wouter,

Laat ik nog 1x reageren (al is reageren niet jouw sterkste punt op deze pagina) maar voordat je de platen vd tafel op maat maakt, lees eerst nog dit draadje aandachtig door m.b.t. jouw reikwijdte.

gr Leo.

Leo,

Sorry dat ik niet gereageerd heb op je eerder post. Ik heb hem gelezen en heb hier ook rekening mee gehouden. In mijn huidige schets heb ik naar de verste hoek een reikwijdte van 75 centimeter nodig. Ik bouw mijn baan niet heel hoog en ben zelf 1.82 meter. Denk dat dat wel moet gaan lukken.

In ieder geval bedankt voor je reactie  (y)

Wouter

everh003

• Offline Offline
    • Spoor en Staal
« Reactie #29 Gepost op: 22 October 2011, 17:57:03 »
Het niet heel hoog bouwen zou je nog eens moeten overwegen.  Ik zelf ben 1,92m en weet uit ervaring hoe mijn rug voelt na een uurtje voorovergebogen werken aan de baan.

En dan maar niet te spreken over de kronkels waarin je jezelf moet leggen tijdens werken onder de baan.

Ikzelf heb gekozen voor een hoogte van 1,10m en dat bevalt me erg goed.

Ook het perspectief waarmee je tegen de treinen aankijkt verbeterd drastisch.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.