Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 11:30:50
Oriënt Express in Nederland vandaag door Hasenwald
Vandaag om 11:29:41
Alphatrains BR186 247-3 door rail4marcel
Vandaag om 11:24:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 11:15:06
Taxatie Märklin H0 verzameling door Dwergsein
Vandaag om 11:10:55
TEE Andere Tijden Special door Biels
Vandaag om 10:58:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:00
Modelbouw voor gevorderden door Piet Groot
Vandaag om 10:42:35
Artitec plan U, materieelbespreking door Huup
Vandaag om 10:40:33
Piko NS 2000, aankondiging 2021 door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:22:14
Orient Express in Belgie en Nederland : donderdag 24 juni door Rondje_HO
Vandaag om 10:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
Vandaag om 10:07:32
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:00:20
De Blustrein door damngrazy
Vandaag om 09:57:04
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 09:51:27
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door Chris Westerduin
Vandaag om 09:50:29
Diverse wagons met auto gerelateerde reclame door Teun
Vandaag om 09:47:32
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 09:35:05
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 09:25:54
Trix class 66 stationair toerental door Chris Westerduin
Vandaag om 09:16:49
Wie herkent/heeft deze pendel print (beschrijving of schema) door MOVisser
Vandaag om 08:57:23
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 08:56:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 08:42:43
25 jaar geleden door AndrevdG
Vandaag om 07:31:10
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 07:24:04
Harzwald Hafen Bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:52:17
Dönsdorfer Bauberichte door Modellbahnwagen
22 juni 2021, 23:45:49
Roßnitz door Dave.......
22 juni 2021, 23:11:29
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
22 juni 2021, 23:05:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
22 juni 2021, 21:52:39
  

Auteur Topic: Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30  (gelezen 222500 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
  • Team Mitropa FNDL
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS Baanbreker - Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30
« Reactie #645 Gepost op: 22 april 2012, 19:17:09 »
Zo de kustlijn van 2 modules is klaar met het rotsige werk  ;)



Moest wel effe denken aan een discussie die ik lange tijd geleden gevoerd heb over het gebruik van alu folie als mal voor rotsen. Was er zelf heilig van overtuigd dat deze techniek met het gebruik van een aantal simpele andere technieken nog veel verder uit te buiten was en het zichbare 'hé das folie' er uiteindelijk niet meer aan af te zien is. Ben er nu zo ver mee, gecombineerd met wat staalborstel, beitel en tandarts breekijzer technieken....





Ben aardig tevreden met het resultaat maar denk dat er zeker nog meer uit te halen valt...

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 6681
  • Team Mitropa - GDMB
Re: BNLS Baanbreker - Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30
« Reactie #646 Gepost op: 22 april 2012, 19:23:25 »
Mooi Martin, ziet er knap echt uit!

vrgr Steef
Mvh Steef

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
  • Team Mitropa FNDL
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS Baanbreker - Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30
« Reactie #647 Gepost op: 22 april 2012, 23:30:09 »
Thanks Steef, nog wel een paar lagen kwasten te gaan ..

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 572
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: BNLS Baanbreker - Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30
« Reactie #648 Gepost op: 23 april 2012, 05:04:59 »
Martin, het ziet er knap uit! Folie werd in de jaren 20 ook al gebruikt voor rotsen, maar dan werd het direct op het frame gespijkerd en geschilderd. Als je het als mal gebruikt is het net iets minder "folieachtig"..

Het heeft echter een nadeel. In de vrije natuur zijn er verschillende soorten gesteentes met een duidelijke richting van spleten, barsten etc. Je ziet als het ware de tectonische plaatvorm er in terug en ook de drukrichting van de plaat. De door jou gekozen methode geeft niet de mogelijkheid een rotswand te maken in bv de Alpen, waar je die richting in bijna altijd in het gesteente terugziet, omdat de folie van alle kanten evenveel kreukt en er dus geen "richting" in zit.

Op de plaatsen waar jij het toepast, namelijk een kustlijn die geërodeerd is door het water en eventueel ijs in vroeger tijden, kan het heel goed. Daar is de rotsvorm vooral grillig en onvoorspelbaar omdat dit ontstaan is door het slijten van buitenaf.
Dat is wel iets waar vooraf rekening mee moet worden gehouden als anderen je foliemethode willen gaan gebruiken.

Het beloofd in ieder geval weer een prachtig stukje te worden!
Groet daan.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6913
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30
« Reactie #649 Gepost op: 23 april 2012, 07:15:28 »
Ach, ben altijd al een handige jongen geweest. Gaat zo vanzelfsprekend bij mij  :-[
Oh, ik ben ook best handig, maar wellicht iets te nauwkeurig en te weloverwogen. "Uit de losse pols" kan ik niet, daar zul jij vast minder last van hebben.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1694
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: BNLS Baanbreker - Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30
« Reactie #650 Gepost op: 23 april 2012, 07:17:37 »
Als je wat plaatjes van de kust van Maine zoekt, vind ik dat de methode die Martin gebruikt een heel goede indruk van die kust geeft. Als het dan ook nog zo eenvoudig kan, kom ik tot maar één conclusie:  (y)

Gerard

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30
« Reactie #651 Gepost op: 23 april 2012, 07:23:51 »
De alufoliemethode is zo te zien wel erg geschikt bij het vormen van rotsen aan de kust waar het afslijten veel sneller gaat.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
  • Team Mitropa FNDL
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS Baanbreker - Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30
« Reactie #652 Gepost op: 23 april 2012, 10:23:21 »
Citaat
In de vrije natuur zijn er verschillende soorten gesteentes met een duidelijke richting van spleten, barsten etc. Je ziet als het ware de tectonische plaatvorm er in terug en ook de drukrichting van de plaat. De door jou gekozen methode geeft niet de mogelijkheid een rotswand te maken in bv de Alpen, waar je die richting in bijna altijd in het gesteente terugziet, omdat de folie van alle kanten evenveel kreukt en er dus geen "richting" in zit.

Geloof dat ik het daar niet eens ben met je, ben van mening dat een rotswand als deze..


(plaatje van de site www.romanvanderwerf.nl)

toch ook echt wel met de folie techniek te realiseren is. Er kunnen namelijk diverse vormen in de folie worden gedrukt op het moment dat het tegen de wand zit, laat het nl niet uitharden in het folie maar tegen de wand, verwijder het folie relatief snel zodat je met staalborstel en tandartsbreekijzer nog eenvoudig nabehandelingen kunt doen.
Zal idd nooit worden zoals het origineel, maar dat wordt het ook niet als je een aantal Noch / Woodland Scenics mallen hebt. Waar het gevaar van herhaling om de hoek komt kijken, iets wat je met folie niet zult hebben.
Iedereen moet het doen op de manier zoals ie dat het makkelijkst vind, ben begonnen met deze techniek en vindt het een uitdaging om daar het uiterste uit te halen.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2012, 12:46:43 door Milocomarty »

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1694
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: BNLS Baanbreker - Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30
« Reactie #653 Gepost op: 23 april 2012, 11:59:27 »
De verwering/erosie van steen hangt uiteindelijk ook af van het soort gesteente. Zijn het sedimenten, dan zie je volgens mij veel meer die gelaagde structuur. En ze zijn relatief geloof ik zachter. Je hebt dan ook sneller breukvlakken en scheuren. Dan heb je stollingsgesteenten als graniet, dat is erg hard. Ik heb het idee dat dat veel minder snel scheurt en barst, maar veel ronder erodeert. In Maine komt aan de kust de zogenaamde "bedrock", aan de oppervlakte. Ik geloof dat het overwegend graniet is.

Groeten,

Gerard

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30
« Reactie #654 Gepost op: 23 april 2012, 18:48:19 »
Ook het afwerken van de gips voor of na het uitharden geeft al een ander uiterlijk aan de rotsen.
Na het uitharden krijgt alles veel hardere lijnen, iets wat goed uitkomt bij de ene rotsformatie en bij de ander de natte methode beter uitkomt.
Maar Martin is het type "ik-rommel-maar-wat-an" en die komen meestal tot de mooiste natuurlijke resultaten, aangezien de natuur ook geen meetlat kent  :)
Mvg Marty,

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
  • Team Mitropa FNDL
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS Baanbreker - Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30
« Reactie #655 Gepost op: 23 april 2012, 20:15:07 »
Citaat
het type "ik-rommel-maar-wat-an"

Hé daar heb ik 5 jaar een HBO opleiding voor gevolgd   ;) hogere fröbelschool in Enschede  ;D

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
  • Team Mitropa FNDL
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS Baanbreker - Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30
« Reactie #656 Gepost op: 24 april 2012, 23:13:18 »
Pfffffff nog steeds in de rocking business, maar bijna klaar met 3 van de 4. Alleen nog een klein stukkie waar bak 3 aan 4 komt..



Overgangen zien er zo uit..



Tevens wat werk aan rotswanden naar de tunnel gedaan, wou ze er een beetje opgeblazen en uitgehakt uit laten zien..





Denk dat ik het rotsige werk maar even laat voor wat het is en de kwast er maar weer eens bij pak

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 572
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: BNLS Baanbreker - Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30
« Reactie #657 Gepost op: 24 april 2012, 23:20:05 »
Je hebt wat dat betreft gelijk Martin, in de Alpen zijn ook veel gletsjerdalen waar de natuurlijke richtingen uit de steen gesleten zijn, net als de foto die je aangeeft. Daar kan het natuurlijk wel prima voor gebruikt worden.

Ik had het Alpsteingebied in mijn achterhoofd bij het intikken van mijn reactie:
(bron : WIKI)

Ik zie trouwens bij de tunnelingang dat je wel degelijk een richting in de structuur van de rotsen hebt. (3e foto) (rechtsboven naar linksonder)..
Het ziet er wel mooi uit, ben benieuwd als het ingekleurd is hoe het eruit gaat zien!

groet Daan.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
  • Team Mitropa FNDL
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS Baanbreker - Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30
« Reactie #658 Gepost op: 24 april 2012, 23:27:16 »
He mooi grote plaatjes  ;D  Imposant stukkie berg Daan ! Klopt, heb bij de tunnelingang wat gespeelt met een tweetal beitels, wel als basis de folie manier gebruikt omdat ik toch de randomnes van dat materiaal erg boeiend vind voor de kleinere structuren. Stuk naar de tunnel is een vinger oefening voor de slate quarry, opgeblazen en uitgehakt...

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
  • Team Mitropa FNDL
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS Baanbreker - Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30
« Reactie #659 Gepost op: 25 april 2012, 23:38:46 »
Vandaag toch maar weer rotsvast aan 't knoeien gegaan. Heb er een aantal dagen over nagedacht maar ik vond dat de wye nog wat nodig had. Heb er maar een landschappelijk element in de vorm van een klomp rotsen neer gepleurd. Met groen en een paar jonge boompjes erop werkt het ook mooi als een zichtblokering naar de tunnel toe. Omgekeerd laat het met een video karretje niet gelijk de hele in aanbouw zijnde baai zien









Bedoeling is om ook dit een beetje leisteen achtige uitstraling te geven, alsof de spoorweg maatschappij de eenvoudigste weg door een uitgeputte verlaten groeve heeft genomen.