Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Märklin 2025
door
Ronald69
Vandaag
om 20:41:50
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Duvel
Vandaag
om 20:40:07
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:32:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
Vandaag
om 20:31:25
Rangeren met een pec
door
Huup
Vandaag
om 20:28:38
NS 8100 in 0
door
rolfm
Vandaag
om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels
door
Frits C
Vandaag
om 20:20:29
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 20:07:26
Fleischmann SGMm Deurrubbers?
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 19:59:27
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 19:53:03
PPM kranen van Strukton
door
Eric B
Vandaag
om 19:37:07
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 19:05:50
vrijgavecode z21 centrale
door
AlbertG
Vandaag
om 18:43:56
Bauarbeiten im gange
door
MaraNCS
Vandaag
om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 17:59:44
Lasersnijder voor karton
door
Frits C
Vandaag
om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG!
door
VAM65
Vandaag
om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Voske
Vandaag
om 16:37:31
De Projecten van RetroJack
door
741230
Vandaag
om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt
door
Ronald69
Vandaag
om 15:59:21
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
laurent
Vandaag
om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Huup
Vandaag
om 14:23:16
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten
door
MOVisser
Vandaag
om 14:06:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Monteren Conrad wisselaandrijving
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Monteren Conrad wisselaandrijving (gelezen 3129 keer)
everh003
Offline
Berichten: 384
Monteren Conrad wisselaandrijving
«
Gepost op:
14 September 2011, 21:13:10 »
Iedereen zegt dat de conrad wisselaandrijvingen zo makkelijk te monteren zijn, maar vanavond heb ik ruim 2u zitten prutsen om het ding goed onder de tafel te krijgen, zonder resultaat.
Het probleem is dat de wisseltongen niet goed tegen de rails aankomen.
Hoe doen jullie dit?
Het boorgat onder de biels lukt mij, maar dan onder de tafel.
De bijgeleverde schroeven van Conrad zijn flut:
- veels te kleine kop zodat je geen grip hebt
- geen zelfborend effect in hout
Ik heb het geprobeerd met tweezijdig plakband van Tesa, maar na 1 à 2 keer verplaatsen om te stellen, plakt dat ook niet meer.
Wie kan me helpen aan een degelijk stappenplan om dit voor elkaar te krijgen, ben er momenteel erg gefrusteerd van.
Jeroen
Gelogd
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.
Ronaldk
Offline
Berichten: 8821
Re:Monteren Conrad wisselaandrijving
«
Reactie #1 Gepost op:
14 September 2011, 21:43:13 »
Ik doe het zelf als volgt:
- Het dikke Tesa-dubbelzijdigtape op de motor plakken.
- Motor één van de uiterste standen zetten, dit in tegenstelling tot de handleiding. De uitslag is groot genoeg om de wisseltongen tegen de rails te laten drukken.
- De steldraad monteren aan de motor. Zo ver mogelijk boven de aandrijving laten uitsteken. Dan zit je met het opzoeken niet direct tegen de bodem / plank aan met de tape.
- Dan plastic plakband eraf.
- Gat in biels opzoeken en draad doorsteken. Niet de bodem raken! dus niet vast plakken.
- De wisselmotor in de richting van de uiterste stand drukken. Dan komen de wisseltongen in de uiterste stand.
- Dan de motor tegen de bodem plakken.
- Testdraaien of de wissel goed wordt omgezet.
- Dan de steldraad met een (knijp)tang op maat net boven de biels afknippen.
- Testdraaien of de wissel goed wordt omgezet.
- Eventueel met twee bijgeleverde schroefjes de boel fixeren (gebruik daarvoor een bitje of schroevendraaier met zeer scherpe kruiskop). Maar dat hoeft niet. Bij mij hangen ze na 2 jaar nog steeds onder de baan...
Succes!
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
everh003
Offline
Berichten: 384
Re:Monteren Conrad wisselaandrijving
«
Reactie #2 Gepost op:
16 September 2011, 11:47:09 »
Jouw methode met dubbelzijdig plakband was ik inderdaad al tegengekomen, en geprobeerd toe te passen.
Maar diverse keren loshalen om te stellen heeft dus een nadelig effect.
Ik zal het proberen op de door jouw beschreven manier.
Maar duidelijk is wel dat als je de motor toch onverhoopt los moet halen je ook nieuw dubbelzijdig plakband erop moet doen.
Maar andere stappen in je plan zijn inderdaad ook zeer nuttig.
Jeroen
Gelogd
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.
Hannes
Offline
Berichten: 158
Re:Monteren Conrad wisselaandrijving
«
Reactie #3 Gepost op:
16 September 2011, 13:57:35 »
- Ik boor een gaatje in het midden van de "wisseltong stelbalkje", daar waar je het veertje ook hebt verwijderd. Dit gat ruim ik verder op met een klein boortje. Ik gebruik niet zo'n gat buiten de wissel.
- (denkbeeldige) lijn trekken onder de baan, hoe loopt de wissel. Hierdoor plaats je de motor zo recht.
- dubbelzijdig plakband er op plekken.
- motor in de middelste stand zetten.
- op je rug onder de baan gaan liggen.
- onder de baan geen licht, er boven juist wel.
- nu recht omhoog kijken. Doordat je nu licht van boven hebt kun je goed het gat in de "wisseltong" zien.
- het verenstaal door het gat drukken, let op dat je nu niet al het plakband vast drukt.
- houd de motor in de middelste stand, beweeg de wisseltong ook in het midden en houdt de motor gelijk aan de (denkbeeldige) lijn. Nu vastdrukken.
- wissel testen
- motor verder vastzetten met 2 nieuwe schroefjes uit de bouwmarkt. Het liefst een kruiskop
- het teveel aan verenstaal afknippen wat boven de wissel uitsteekt. Let op dat je niet teveel afknipt, want dan zakt het staal door het gat en kun je opnieuw beginnen.
Succes!!
Gelogd
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
mariazell
Offline
Berichten: 69
Re:Monteren Conrad wisselaandrijving
«
Reactie #4 Gepost op:
16 September 2011, 18:23:37 »
dat het een lastig karweitje is dat klopt!!
maar er zit een goede boormal bij.
onder de wissel een gat boren van 10-12mm (volgens mij).
dan het balkje van de wissel waar de steldraad in gaat aftekenen aan de onderkant.
dan met de mal de gaatjes voorprikken met een priem.
(en daarbij helpt dus de aftekening van de wisselbalk)
schroefjes erin met een goede schroevendraaier.
steldraadje er doorheen prutsen en dan vastzetten op de wissel motor,
en bij de wissel afknippen.. klaar...
doordat er sleufgaten op de wisselmotor zitten is er altijd nog iets te stellen,
en lukt het meestal wel om een goede uitslag te krijgen van de wisseltongen.
grtjs erik
Gelogd
je kan de hobby zo duur maken als je zelf wilt
everh003
Offline
Berichten: 384
Re:Monteren Conrad wisselaandrijving
«
Reactie #5 Gepost op:
17 September 2011, 17:53:16 »
Dat aftekenen van de wisselbalk is wel een idee. Vaak genoeg aan het zoeken geweest om de motor in de goede hoek te krijgen.
En het wissel ligt toch al los, dus even onder de tafel houden is geen probleem.
Ik krijg weer moed om het te gaan proberen.
Jeroen
Gelogd
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.
everh003
Offline
Berichten: 384
Re:Monteren Conrad wisselaandrijving
«
Reactie #6 Gepost op:
06 October 2011, 12:38:38 »
Om dit topic weer eens een schopje te geven.
Inmiddels hangen de wisselaandrijvingen, en gaan ze goed om.
Maar ik blijf toch problemen houden dat aan een kant de wisseltongen niet goed worden aangedrukt.
Het wissel betreft een N-spoor Peco, code 55, hele engelsman, dus twee wisseltongen.
Ik heb het veertje verwijderd, omdat anders de aandrijving het niet trok.
Voor de duidelijkheid: er hangen twee aandrijvingen onder, een voor elke wisseltong. Verbonden met het dikste stuk verenstaal uit de verpakking.
Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om proef te rijden, maar ik ben bang voor ontsporingen.
Zijn er ervaringen met deze wissel icm de Conrad aandrijving.
Jeroen
Gelogd
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Monteren Conrad wisselaandrijving
«
Reactie #7 Gepost op:
06 October 2011, 13:49:18 »
Heb je de veertjes uit de wissel gehaald?
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
everh003
Offline
Berichten: 384
Re:Monteren Conrad wisselaandrijving
«
Reactie #8 Gepost op:
06 October 2011, 14:50:52 »
Citaat van: everh003 op 06 October 2011, 12:38:38
Ik heb het veertje verwijderd, omdat anders de aandrijving het niet trok.
Ja dus.
Gelogd
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Monteren Conrad wisselaandrijving
«
Reactie #9 Gepost op:
06 October 2011, 14:55:29 »
Aha, ik had even snel door de draad heen gelezen maar dit gemist.
Volgende vraag; wat gebruik je om de aandrijving aan te sturen? Gelijk- of wisselstroom, welke spanning?
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
everh003
Offline
Berichten: 384
Re:Monteren Conrad wisselaandrijving
«
Reactie #10 Gepost op:
06 October 2011, 15:25:21 »
Ik gebruik wisselstroom, welke spanning kan ik nu niet even zeggen.
Ik gebruik de Wisselspanningsuitgang van een standaard Fleischmann MSF transformator.
De aandrijving op zich gaat ook goed om, keurig tot aan zijn eindstand.
Mijnidee is dat het verenstaal te zwak is om de wisseltong helemaal aan te duwen. Gaat een engels wissel zwaarder dan een gewoon wissel?
Jeroen
Gelogd
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Monteren Conrad wisselaandrijving
«
Reactie #11 Gepost op:
06 October 2011, 15:49:26 »
Op zich wel, maar ik heb bij een Marklin collega zulke aandrijvingen gebruikt om een C-rail Engelse wissel met 4 tongen (!) te bedienen omdat de standaard Marklin aandrijvingen het te snel opgeven. Werkt prima, maar vereist wel goed afstellen. Misschien moet je nog es goed naar de afstelling kijken?! Trouwens, bij ons op de club gebruiken ze volgens mij deze aandrijving ook voor een Peco Code 55 wissel met 4 tongen!
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
everh003
Offline
Berichten: 384
Re:Monteren Conrad wisselaandrijving
«
Reactie #12 Gepost op:
06 October 2011, 16:05:31 »
Het kan dus wel. Maar weer eens paar uurtjes besteden aan testen.
Maar ervaringstips zijn welkom
Jeroen
Gelogd
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.
everh003
Offline
Berichten: 384
Re:Monteren Conrad wisselaandrijving
«
Reactie #13 Gepost op:
13 October 2011, 08:11:22 »
Het is gelukt.
Enkele minimieme tikjes tgen de vleugels waar het verenstaal vastzit aan de motorarm was voldoende.
Geen ontsporingen, nu nog de polarisatie van de puntstukken goed krijgen, maar dat is een kwestie van meten.
Jeroen
Gelogd
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.
Wurlitzer
Offline
Berichten: 246
Re:Monteren Conrad wisselaandrijving
«
Reactie #14 Gepost op:
13 October 2011, 09:30:41 »
Hallo
Misschien mosterd na de maaltijd.
Ik gebruik zelf Tortoise aandrijvingen. Deze schroef ik op een los plaatje triplex iets groter dan de voet van de T.In dit plaatje 3 gaten boren. Eén voor de steldraad en voor en achter een gat van 15mm voor de bevestiging onder de baan.
Dit geheel onder de baan vast schroeven met parkertjes van 5 mm doorsnee + ring van 20mm doorsnee. Nog niet volledig vast schroeven.Dan Kun je heel gemakkelijk de fijn instelling verzorgen. Als alles klopt definitief vast schroeven.
Op dit triplex maak ik ook een grotere aansluiting voor de bedrading zodat je onder de baan niet in die kleine soldeeraansluitingen van de T. moet prutsen.
Jaap
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Monteren Conrad wisselaandrijving