Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: NSinModel blijft aktief..  (gelezen 59346 keer)

NSinModel

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re:NSinModel Gestopt
« Reactie #15 Gepost op: 07 september 2011, 23:29:13 »
Hallo Forum

Hier dan nog een aanvulling.
Dat iedereen het weet is zeker het draadje waar dat in staat is nog steeds actief.
Zoek even op NsinModel.com en je komt het tegen, in 2010 is al gemeld dat de site ophoudt te bestaan.
Daar ik in mijn 1e bericht namens mijzelf in eigen persoon heb gesproken, is er in mijn tekst niets onduidelijk.
Ja ik heb het niet over een doorstart gehad, dat klopt maar dan spreek ik niet meer in mijn persoon en heb dat expres vermeden.

Na het op zwart gaan van de pagina in 2010 is er een hele stroom aan reacties geweest en er is van alles beloofd.
Ook het regelmatig sturen van data, daarom is hij na een periode weer terug online gekomen, omdat het misschien toch haalbaar was als iedereen zij steentje ging bijdragen.
Maar zoals ik al heb gemeld in mijn 1e berichtje, zijn zowel Marco(niet vermeld in 1e bericht) als ik eigenlijk de enige 2 die data verzamelen, en dat was niet genoeg om de site up to date te houden.
De beloofde data en input hebben wij niet gehad, en dan gaat het om wagen nummers, revisie datums en gegevens over modellen die wij gemist hebben.
De meeste weten wel wie we zijn en weten of wisten waar we me bezig waren, dan vind ik de stelling je mailt maar en ik stuur je wat je vraagt niet van toepassing, je kent de pagina weet wat er op staat en ook wat nieuw is.
Verzamel die gegevens en stuur eens in de maand of per half jaar je gegevens.
Mijn oproep om informatie heeft altijd op de pagina gestaan.
Als het van 2 verschillende bronnen komt nog liever dan kunnen wij al heel veel controleren voor we zelf opzoek gaan naar het model.
Want een model kwam er alleen op als we hem zelf in onze handen hadden gehad, enkel uitzonderingen daargelaten, zoals Philotrain.

Dus een wiki voor NSinModel is uit den boze, als iedereen van alles kan invoeren, komt er heel veel vervuiling in het overzicht, en dat hebben we geprobeerd te voorkomen.
Niet productie modellen kunnen er dan ook in komen staan, en wie controleert dat, en een model moet te koop zijn geweest in de winkel of bij een (kleinserie)producent, dat zijn voorwaarden die wij aan de oude website hadden gehangen en die gaan over naar het misschien doorstartende NSinModel.
Dit niets ten nadele van de hobbyisten die graag modellen verbouwen, maar het moet op een redelijke manier te verkrijgen zijn.
Zo hadden we ook besloten dat het echt Nederlands materiaal moest zijn, dat betekent kort weg een Nederlandse registratie.
In de loop der jaren had ik wel enige modellen opgenomen op een apart gedeelte die niet Nederlands waren, maar dat stond los van NSinModel en werd duidelijk vermeld.
Zo is het op het moment heel simpel te zien staat er geen NL bij het computer nummer is het geen Nederlands model.

Ik heb de pagina 8 jaar bijgehouden wat ongeveer neerkomt op wekelijks 2 tot 3 uur werk.
Vanaf September 2009 ben ik wegens gebrek aan gegevens gestopt.
En nu op 1 September 2011 is hij weg, precies 10 jaar na het opstarten van de pagina.

Had het voorkomen kunnen worden, ja, maar dat heb ik in boven staande gedeelte al beschreven.

De domein naam blijft voorlopig nog wel bestaan, weet niet wanneer deze echt gaat vervallen, maar op NSinModel komt niets meer terug.

Marchel
NSinModel
Nederlandse fischertechnik Bibliotheek http://docs.fischertechnikclub.nl

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re:NSinModel Gestopt
« Reactie #16 Gepost op: 07 september 2011, 23:50:24 »
Marchel,

bedankt voor al het werk in de afgelopen jaren.
Dat jou intresse ligt bij periode 2 en 3a kon je uit de site ook wel opmaken.
Geregeld keek ik er op met name als er ergens over philotrain nrs of uitvoeringen gesproken werd.
Aangezien bij philo er ook niet zoveel nieuws verschijnt was dit overzicht mooi compleet.
Ik betreur dus dat de site is verdwenen maar snap de reden het volkomen.
Marco succes met het opzetten van de nieuwe site.

Gr Jan
 
« Laatst bewerkt op: 08 september 2011, 00:33:15 door roadster36 »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re:NSinModel Gestopt
« Reactie #17 Gepost op: 08 september 2011, 08:07:09 »
Marchel bedankt voor alle moeite die je er in stak en ook nu nog steeds insteekt (y).
Wat mij betreft is het slechts 2x voorgekomen dat ik een wagon in handen kreeg met een wagonnummer die nog niet in de database stond. Ik heb je die dan ook gemailt. Het is voor "niet" winkeliers erg moeilijk om hierin bij te dragen. Er zijn denk ik niet zo heel veel spoorfanaten die er op letten dat hun wagons ook nog verschillende nummers hebben als ze er meeerdere van één type hebben. Ook ik kwam daar pas laat achter. Een goed voorbeeld zijn de roco VAM en blauwe ballast zelflossers. Alleen winkeliers krijgen stapels van de zelfde wagens te zien en dan begint het loepwerk pas om de wagonnummers te ontcijferen. Ik kan me goed voorstellen dat dit je heel veel tijd heeft gekost. Verder is het al een kunst om foto's te maken of zoeken van elk type (van elk wagennummer is immers niet nodig).
Kortom een beren werk, zelfs met hulp van derden, waar ik mijn petje voor af doe  (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Anoniem

  • Gast
Re:NSinModel Gestopt
« Reactie #18 Gepost op: 08 september 2011, 08:31:44 »
Dat iedereen het weet is zeker het draadje waar dat in staat is nog steeds actief.
Zoek even op NsinModel.com en je komt het tegen, in 2010 is al gemeld dat de site ophoudt te bestaan.

Heb ik gezien, maar dat zegt natuurlijk niet dat iedereen er een jaar later nog hetzelfde over denkt... ik neem niet zomaar aan dat de wereld sinds afgelopen oktober gestopt is met draaien. En in recente dagen heeft niemand het over een doorstart gesproken totdat Marco met zijn wijsheid kwam "zoals iedereen wel weet".

De meeste weten wel wie we zijn en weten of wisten waar we me bezig waren, dan vind ik de stelling je mailt maar en ik stuur je wat je vraagt niet van toepassing, je kent de pagina weet wat er op staat en ook wat nieuw is.

Iedereen heeft dus op elkaar zitten wachten tot de ander wat zou gaan doen... maar zo werkt informatievergaring meestal niet.

Dus een wiki voor NSinModel is uit den boze, als iedereen van alles kan invoeren, komt er heel veel vervuiling in het overzicht, en dat hebben we geprobeerd te voorkomen.

1) Dat is niet aan jou, mijn suggestie was aan het BNLS-bestuur gericht om te denken of zij er iets in zouden zien;
2) Wat wil je nou? Je klaagt enerzijds dat jullie de enige 2 waren die data aanleverden, en bent anderzijds bang dat er veel vervuiling gaat optreden als meerdere mensen data gaan aanleveren.


en wie controleert dat

1) in eerste instantie is er een zelfregulerend effect (daar is het hele concept van een wiki op gebaseerd: het idee is dat persoon B persoon A's foute informatie verwijdert);
2) mocht dat niet afdoende zijn, dan kan een moderator eens in de zoveel tijd de nieuwe entries doorlopen en de fouten eruit halen;
3) op wikipedia krijg je een waarschuwing als een entry niet naar voldoende bronnen verwijst;
4) de beheerder van een wiki neemt expliciet afstand van de verplichting om alles 100% juist te hebben, dus ook (pseudo-)juridisch zijn er geen problemen.

Laat buiten kijf staan dat je werk uiterst bewonderenswaardig is geweest de afgelopen 10 jaar, maar ga niet in de weg staan aan vernieuwing nu dat je site gesloten is en er een informatiegat is ontstaan. En ik blijf erbij: over de doorstart is niet duidelijk gecommuniceerd. Dat geeft niet, maar ga er dan niet van uit dat "iedereen het wel weet"...

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re:NSinModel Gestopt
« Reactie #19 Gepost op: 08 september 2011, 12:21:41 »

1) in eerste instantie is er een zelfregulerend effect (daar is het hele concept van een wiki op gebaseerd: het idee is dat persoon B persoon A's foute informatie verwijdert);
2) mocht dat niet afdoende zijn, dan kan een moderator eens in de zoveel tijd de nieuwe entries doorlopen en de fouten eruit halen;
3) op wikipedia krijg je een waarschuwing als een entry niet naar voldoende bronnen verwijst;


Hier komt denk ik wel een probleempje om de hoe kijken. Want hoe weet iemand nou of de informatie die hij aandraagt 100% correct is of dat de informatie die er al staat fouten bevat of simpelweg totaal fout is?
Zelfs bronnen kunnen fout zijn.
Jeroen

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re:NSinModel Gestopt
« Reactie #20 Gepost op: 08 september 2011, 12:27:35 »
Tja, beetje 'fact of life'... zekerheden bestaan niet (op die ene na dan....)
No dress rehearsel, this is our life.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:NSinModel Gestopt
« Reactie #21 Gepost op: 08 september 2011, 12:28:13 »
Dat betekent dus goed bronnenonderzoek doen en niets klakkeloos aannemen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re:NSinModel Gestopt
« Reactie #22 Gepost op: 08 september 2011, 12:58:05 »
Tja, beetje 'fact of life'... zekerheden bestaan niet (op die ene na dan....)

Tja, dat is zo, maar is het voldoenend........ (hoeft niet beantwoord te worden, is, denk ik, persoonlijk)

Dat betekent dus goed bronnenonderzoek doen en niets klakkeloos aannemen.

Knikt instemmend.
Jeroen

Anoniem

  • Gast
Re:NSinModel Gestopt
« Reactie #23 Gepost op: 08 september 2011, 13:03:19 »
Precies. Het lijkt me algemeen bekend dat je op bijvoorbeeld wikipedia nooit blind moet afgaan. Maar dat neemt niet weg dat het een goede hulp kan zijn om aan informatie te komen.

En ook half-juiste informatie is vaak beter dan helemaal geen informatie.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re:NSinModel Gestopt
« Reactie #24 Gepost op: 08 september 2011, 13:09:29 »
 ???Moet het echt helemaal foutloos :o:-X Wurgen en vierendelen we de aandrager of de maker van de database anders................of zijn we gewoon toch stiekem heel erg blij dat de maker en eventuele andere aandragers toch gewoon hun stinkende best gedaan hebben om met hun loepje de wagonnummers te ontcijferen en correct over te schrijven en deze dan vervolgens weer correct in een mailtje te drukken???? Ik ben 15 jaar kwaliteitcontroleur geweest bij de defensie/USARMY en weet echt wel hoe moeilijk het voor mensen is om dit correct te kunnen, dus weet wat je allemaal aan het eisen bent van de initiatiefnemer(s) ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Anoniem

  • Gast
Re:NSinModel Gestopt
« Reactie #25 Gepost op: 08 september 2011, 13:21:17 »
Het lijkt me juist prima dat veel mensen hun stinkende best doen om met loepjes nummertjes te ontcijferen en ze dan in een wiki te plempen. En dat gevaar van onjuiste informatie... ach, ook als iemand in zijn eentje zo'n database bijhoudt is er geen garantie dat die database foutloos is. Dat is an sich geen verschil met een wiki: als iemand een fout ontdekt kan hij die in beide gevallen rechtzetten (in het ene geval door een mailtje naar de database-eenling te sturen, in het andere geval door de wiki-entry aan te passen).
« Laatst bewerkt op: 08 september 2011, 13:28:14 door Wesley­­ »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re:NSinModel Gestopt
« Reactie #26 Gepost op: 08 september 2011, 13:26:17 »
@Wesley: (y) ik moet het weer eens met je eens zijn ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Anoniem

  • Gast
Re:NSinModel Gestopt
« Reactie #27 Gepost op: 08 september 2011, 13:27:45 »
[arrogantie-modus]
Hoeft niet hoor: als jij het met mij oneens bent, heb ik niet ineens minder gelijk 8)
[/arrogantie-modus]

;D

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re:NSinModel Gestopt
« Reactie #28 Gepost op: 08 september 2011, 13:31:30 »
@ruudns:

Het hangt er vanaf denk ik.

Ik fantaseer even: stel je bent een controleur van atoombommen ( ;-D) . Een fabrikant geeft als specificatie op dat zo'n bom een bereik heeft van 20 km rondom bij ontploffing.  Nu blijkt dat dit 100 km is.
Dan vind jij hopelijk toch dat je op die specificatie van fabrikant had moet vertrouwen?
Goed, is geen info voor wikipedia, maar de informatie had wel 100% correct moeten zijn.

Voor modeltreintjes is dit natuurlijk anders.
Hoewel: Stel , je staat op een station modeltrainfanning te doen. Van een bepaalde trein schrijf je aankomstijd, vertrektijd maar ook het nummer van de lok en nummers van alle rijtuigen op. edit: omdat je deze info op je treinbaan wilt gebruiken.
Je vermeldt dit op wikipedia en... nu komt het er is iemand die nu beweert dat dit niet kan .....
Dat is frustrerend...niet dan?

« Laatst bewerkt op: 08 september 2011, 13:33:26 door J J H S »
Jeroen

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re:NSinModel Gestopt
« Reactie #29 Gepost op: 08 september 2011, 13:36:20 »
Mooi nieuws dat er een doorstart komt!
Mijn advies is om het aanleveren van gegevens door de verzamelaars (wij met z'n allen dus) zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Als je zaken moet gaan mailen is dat al een drempel.
Zet de website zo op dat mensen zelf zaken aan kunnen vullen. Het lijkt me wel goed dat er een paar moderators zijn die de zaken controleren en definitief maken. Tot die tijd kan je erbij vermelden dat het om een niet-gecontroleerde aanvulling gaat.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch