Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
schok bij vertrek door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:50
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 01:06:00
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
28 July 2025, 22:59:02
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
28 July 2025, 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
28 July 2025, 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
28 July 2025, 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
28 July 2025, 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
28 July 2025, 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
28 July 2025, 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
28 July 2025, 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
28 July 2025, 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
28 July 2025, 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
28 July 2025, 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: De eerste jaren van de 1601  (gelezen 3852 keer)

MdR

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
De eerste jaren van de 1601
« Gepost op: 01 September 2011, 19:54:22 »
Hallo,

Ik heb een treinbaan heb met als tijdperk rond 1981/1982, waarop ook de 1601 van roco rijdt. Aangezien rond 1981/82 de 1600 in dienst kwam, heb ik de vraag: Met welke (test)treinen reedt de 1600 in zijn eerste 2 jaar? Met treinen doel ik op de dienst van de 1600 in de normale reizigers- of goederendienst.

Mvg, Maarten

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:De eerste jaren van de 1601
« Reactie #1 Gepost op: 01 September 2011, 20:33:00 »
De lok 1601 werd eerst ingezet voor opleiding van machinisten. Daarbij stond de lok vaak voor afgekeurd reizigersmat, als ik mij goed herinner plan D, plan N en Plan E. Zelf kreeg ik opleiding op het baanvak Amsterdam/ Deventer. Heen met het reizigersmat, terug met een goederentrein, hoofdzakelijk Gs, ook uitlopend.
Later verscheen de lok voor ertstreinen, bestaande uit Fals en hoogoventreinen met Eaos.
De 1601 en de laatste 1600 deden ook dienst met de kon.trein bij de indienst stelling van de Hemtunnel en bij behorende sporen.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten Fred.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re:De eerste jaren van de 1601
« Reactie #2 Gepost op: 01 September 2011, 20:39:36 »
Er was ook nog een testtrein met een flinke sleep Gls'en, de voormalige Van Gend en Loos-wagens.
Misschien een goede reden om 30 Artitec-modellen te kopen...

CKLX

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:De eerste jaren van de 1601
« Reactie #3 Gepost op: 01 September 2011, 20:58:03 »
De 1600 kwam oa in dienst op de route Den Haag CS<>Venlo. Alwaar er de eerste periode met twee machinisten werd gereden, onder het motto: twee weten meer dan één.
Natuurlijk viel het rijden in de praktijk erg mee, de lok is simpeler te bedienden dan welke voorganger dan ook........

Het enige "probleem" was het kleine rempookje, vooral voor machinisten welke nog op de stoom hadden gereden en soms flinke kolenschoppen bezaten.... ;D
Ook Engelse treinen zijn leuk

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:De eerste jaren van de 1601
« Reactie #4 Gepost op: 01 September 2011, 21:22:15 »
De lok 1601 werd eerst ingezet voor opleiding van machinisten. Daarbij stond de lok vaak voor afgekeurd reizigersmat, als ik mij goed herinner plan D, plan N en Plan E.

Plan D = plan K, ik heb ook postrijtuigen plan E en L gezien in die treinen.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:De eerste jaren van de 1601
« Reactie #5 Gepost op: 01 September 2011, 21:47:53 »
Sorry Mispoes, je hebt gelijk.

Groeten van je DE1 mcn bij de NVBS rondrit.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:De eerste jaren van de 1601
« Reactie #6 Gepost op: 01 September 2011, 21:54:33 »
Ik heb in 1981 de eerste 1600-en gezien/-fotografeerd tussen Zandvoort en Maastricht / Heerlen, nog met nummers in het midden (hoogste nummer toen 1613 meen ik).

Re 6/6

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Het heden is het verleden van de toekomst
Re:De eerste jaren van de 1601
« Reactie #7 Gepost op: 02 September 2011, 08:57:48 »
De test ritten starten vaak in de Watergraafsmeer waar ik destijds nog in de rangeerdienst rondliep.
De treinen bestonden uit oude Plan N rijtuigen als nabootsing van een reizigerstrein en de goederentreinen bestonden uit Gls wagons beladen met bakken met oude ballast om gewicht te geven aan deze treinen. Vanuit de Wgm starte 's morgens altijd 1 trein met Plan N en 2 treinen met de Gls goederenwagons. Hoelang dit zo gereden heeft weet ik na zoveel jaren niet meer.

Groet,

Ron
Bouwen en rijden met wat je leuk vind

Rob46

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:De eerste jaren van de 1601
« Reactie #8 Gepost op: 02 September 2011, 09:06:30 »
Na alle proef- en instructieritten werden de 1600-en m.i.v. de zomerdienst 1981 (31-5) ingezet in de treinseries 800/900 (Mt/Hrl-Asd).

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:De eerste jaren van de 1601
« Reactie #9 Gepost op: 02 September 2011, 09:17:06 »
Groeten van je DE1 mcn bij de NVBS rondrit.

Daar was ik helaas niet bij, wel bij de Stibans lustrumrit op 27-10-1984...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
Re:De eerste jaren van de 1601
« Reactie #10 Gepost op: 02 September 2011, 09:29:39 »

De 1616 (met nummer al links) op proefrit met de Gls'en te Dordrecht.


En de 1605 op proefrit te Boxtel met Plan K en Plan N


En ongeveer de enige dia die ik heb van de 1601 (daar gaat dit draadje over) in de oorspronkelijke uitvoering.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2011, 09:35:00 door spoorzeven. Reden: 1601 toegevoegd »
Groet, Frank

Gert1

  • Gast
Re:De eerste jaren van de 1601
« Reactie #11 Gepost op: 02 September 2011, 09:56:48 »
Ik heb in 1981 de eerste 1600-en gezien/-fotografeerd tussen Zandvoort en Maastricht / Heerlen, nog met nummers in het midden (hoogste nummer toen 1613 meen ik).

Ik ook. Ik ging in die tijd vaak naar Zandvoort met de trein. In Utrecht liep ik dan zo ver mogelijk door op het perron om maar in het eerste rijtuig achter de loc te kunnen zitten. Hoewel zitten...  vaak stond ik dan op het balkon door de deuren te kijken naar die wonderbaarlijk prachtige nieuwe machine. Het viel me dan vooral op hoe zijdezacht de loc optrok. Vergeleken met de 1100 en 1200 die daarvoor vaak de trein naar Zandvoort trok was de serie 1600 toen echt het nonultraplus op loc-gebied!

mvg,
Gert

Anoniem

  • Gast
Re:De eerste jaren van de 1601
« Reactie #12 Gepost op: 02 September 2011, 10:01:55 »
Het non plus ultra bedoel je? ;D

Gert1

  • Gast
Re:De eerste jaren van de 1601
« Reactie #13 Gepost op: 02 September 2011, 10:21:35 »
Yep. Gelukkig heb ik jou altijd achter de hand om mij te verbeteren of aan te vullen!   8)

mvg,
Gert

MdR

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
Re:De eerste jaren van de 1601
« Reactie #14 Gepost op: 02 September 2011, 19:20:43 »
Hallo iedereen,

Bedankt voor de reacties!

De lok 1601 werd eerst ingezet voor opleiding van machinisten. Daarbij stond de lok vaak voor afgekeurd reizigersmat, als ik mij goed herinner plan D, plan N en Plan E.

Hallo,

Uit hoeveel wagons bestond deze trein dan ongeveer? Moet ik dan denken aan een volwaardige trein van 8 wagons of aan een trein bestaande uit laten we zeggen 5 wagons?

Er was ook nog een testtrein met een flinke sleep Gls'en, de voormalige Van Gend en Loos-wagens.
Misschien een goede reden om 30 Artitec-modellen te kopen...


Haha, dat kan inderdaad, maar ik wil al een 2400/2200 met buurtsuper gaan nabootsen dus dan heb ik al een goederentrein, dus het lijkt mij ook nog wel leuk om een getrokken passagierstrein te gaan nabootsen.

De 1600 kwam oa in dienst op de route Den Haag CS<>Venlo. Alwaar er de eerste periode met twee machinisten werd gereden, onder het motto: twee weten meer dan één.


Uit welke wagons bestond deze trein? En hoelang was deze trein? Zijn hier ook foto's van?  :)

Ik heb in 1981 de eerste 1600-en gezien/-fotografeerd tussen Zandvoort en Maastricht / Heerlen, nog met nummers in het midden (hoogste nummer toen 1613 meen ik).

Net zoals net; Uit welke wagons bestond deze trein? En hoelang was deze trein? Zijn hier ook foto's van?  ::)

<foto>
De 1616 (met nummer al links) op proefrit met de Gls'en te Dordrecht.

<foto>
En de 1605 op proefrit te Boxtel met Plan K en Plan N

<foto>
En ongeveer de enige dia die ik heb van de 1601 (daar gaat dit draadje over) in de oorspronkelijke uitvoering.

Mooie foto's! Vooral die 1605 met plan K en N vind ik leuk!

@All

Alle foto's van de 1600'en in hun beginperiode zijn welkom! Ik ben erg benieuwd voor welke treinen de 1600 nog meer heeft gestaan!  :)

Mvg, Maarten