Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 23:03:58
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door René 4312
Vandaag om 23:03:33
Sfeer op je modelbaan door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:54:58
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06

Auteur Topic: Plan V groen en geel  (gelezen 7361 keer)

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
Plan V groen en geel
« Gepost op: 08 March 2007, 13:21:51 »
Hallo
Ik ben op zoek naar de kleuren van de bekleding  van het interieur van de plan V.
Zowel in de groene als de gele plan V.
Er staat me vaag iets bij van rood, maar of dat eerste of tweede klas was dat weet ik niet meer
Op Google kan ik niet alles vinden.
vriendelijke groet
Harm
« Laatst bewerkt op: 08 March 2007, 13:25:42 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

manuelspot

• Gast
Re: Plan V groen en geel
« Reactie #1 Gepost op: 08 March 2007, 16:41:54 »
De tweede klas was bij de groene een soort van groen grijs ik had er een foto van via iemand, zal eens kijken of ik die nog weer kan vinden.
De eerste klas ben ik nog steets niet uit.
Mat 64 heeft in de werkelijkheid nooit rood interieur gehad, Alleen de Fleischmann modellen hadden dat in model dus niet in het echt.

Wat het interieur vanaf de V4 was bij aflevering weet ik niet, daar ben ik nog niet mee bezig geweest.

Later zijn de banken van de tweede klas de zitting dus lichtgoen en hoofdsteun donkergroen geworden.

En nu op het allerlaatst is het dan Paars in de tweede klas. Met koffiebonen print.

De eerste klas was na de eerste renovatie Donkerblauw dus samen met het groen tweede klas.

En later is dit donker Paars gerworden.

Zie hier foto's van hoe het nu is:
http://www.manuelspot.nl/manuelspot_bestanden/Page4092.htm

Manuel

Stijn de Vreede

• In de videowereld
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 March 2007, 17:30:10 »
Ook de kleur van de cabinewand? ;D

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #3 Gepost op: 08 March 2007, 18:58:26 »
De tweede klas was bij de groene een soort van groen grijs ik had er een foto van via iemand, zal eens kijken of ik die nog weer kan vinden.
De eerste klas ben ik nog steets niet uit.
Mat 64 heeft in de werkelijkheid nooit rood interieur gehad, Alleen de Fleischmann modellen hadden dat in model dus niet in het echt.

Nou en of Mat'64 rood interieur heeft gehad! Zo woe zo in de jaren 80 en een heel stuk in de jaren 90. Eerste klas was rood met ik grijze hoofdsteunen en de tweede klas was rood kunstleer. Deze rode kleur zat in ieder geval ook in DDM-1 (nog steeds), SGM, DH, DE-2 en mat'54.

Bij Plan T waren in die tijd de zijwanden geel (van dat streepjesbehang) en de V's hadden een licht grijs behangetje (eigenlijk een soort horregaasbehang).

Wat dat betreft klopt het Fleischmann stel dus zeker wel! Ook qua opschriften aan de buitenkant.

Wil je een moderner interieur, dan hangt het van je stelnummer af wat je erin moet hebben. Er zijn stellen die blauw in de 1e hebben en zeegroen in de 2e en met zeeblauwe hoofdsteunen. Er zijn ook stellen met dat paarsige interieur (koffiebonenprint). Plan T is tegenwoordig helemaal anders, die heeft heel veel coach opstelling, waarbij de bekleding in de 2e klas hetzelfde is als wat SM'90 had en wat ook in DM'90 zit. Dus groen. In de 1e klas zitten ICRm stoelen, maar die zijn dan weer grijzig/paarsig van kleur. Lastig definieerbaar  ;)\

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #4 Gepost op: 08 March 2007, 21:49:37 »
De groene plan V heeft nummer 415, de gele 942.
De groene heeft een geheel wit interieur, dus dat zal zowiezo niet kloppen, De gele heeft een rood interieur.
Ik wil proberen om het interieur beter kloppend te maken, maar aan de buitenkant wil ik niet aankomen.
Oja, de groene plan V heeft geen ns logo's.
Voor wat het tijdperk aangaat, ik rijdt van pakweg 1970 to nu, dus epoche 4-5.
Alle treinstellen die niet in dat tijdperk horen rijden bij mij als museumtreinen.
Dus de ene keer zullen dat de plan V's zijn, de andere keer zijn dat de mat '46 treinstellen of een keer de hondekop(pen).
Ik wil er maar mee zeggen dat ik een klein beetje kan sjoemelen met het tijdperk van de plan V maar de kleuren moeten wel een beetje kloppen. Dat witte interieur kan echt niet.
Het interieur van de gele uitvoering is rood, maar echt van dat plastic rood, dus die wil ik ook gaan aanpakken.
Daarom ben ik ook al vast begonnen met het zoeken van informatie over die kleuren zodat binnenkort als dat andere treinstel klaar is ik met de plan V's kan beginnen.
Harm

manuelspot

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 08 March 2007, 22:17:49 »
Wat het rode interieur betreft daar kan ik mij inderdaad in vergissen.
Volgens mij was de V1 V2 en V3 nooit met rood uitgerust.
Maar staat mij iets van bij dat er een serrie was die nooit rood heeft gereden.

Manuel

Stijn de Vreede

• In de videowereld
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 March 2007, 22:32:39 »
Hierzo zie ik blauw
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ouw.jpg
(v1 t/m v3)

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 09 March 2007, 00:27:01 »
Wat het rode interieur betreft daar kan ik mij inderdaad in vergissen.
Volgens mij was de V1 V2 en V3 nooit met rood uitgerust.
Maar staat mij iets van bij dat er een serrie was die nooit rood heeft gereden.
Manuel

Helaas. Met de invoering van 'spoorslag '70' werd al het materieel dat nog vrij lang mee moest gaan, voorzien van een geel jasje aan de buitenzijde. Zo ook dus alle plan V's, geen enkele uitgezonderd. Hierbij werden de banken in de 2eklas voorzien van rood skai en veelal rode (er waren ook gele en witte) tafeltjes. De eersta klas werd voorzien van rood/zwart gestreept trijp met veeal gijze hoofdsteunen met veelal blauwe tafels.

Overigens: van skai zijn meerdere soorten qua kleur in omloop geweest. Bij trijp zijn er meerdere soorten qua motief (streep-dikte) en qua kleur.

mvg,
Robin

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 09 March 2007, 08:33:36 »
Harm,

Even aangaande je gele 942: als je aan de buitenzijde niets wilt doen, dan heb je dus rood interieur nodig, waarbij je het beste de wanden lichtgrijs kunt schilderen. Was in het echt van dat horregaasmotief (witte wanden met donkergrijze lijnen, zowel verticaal als horizontaal, dus in model lijkt mij lichtgrijs zo'n beetje het beste. Wil je blauw of paars interieur hebben, dan ontkom je er niet aan om ook de buitenboel aan te passen. Denk hierbij aan het doichtmaken van de hoekruitjes van de cabines (geel schilderen) en het plaatsen van ophangbeugels voor de 'bh', beschermkap van de AK. Deze beschermkap moet je dan ook meteen geel kwasten, bij het rode interieur kun je hem het beste rood schilderen (rond de revisie werden deze kappen geel geschilderd, dus zullen er zeker ook stellen geweest zijn met oud interieur en gele kappen). Daarnaast zul je bij een blauw of paars interieur ook je klasse aanduidingsstickers uit moeten breiden (2e klas) en moeten er pictogrammen boven de schuifdeuren komen i.p.v. tekst. Sterker nog, bij de 942 zijn deze deuren verwijderd.

Voor wat betreft je 415: Dot stel klopt zo wie zo niet, want de bakindeling van dit groene stel is van een 800/900 serie en die zijn nooit groen geweest. De bakindeling van de serie 401-430 die wel groen geweest zijn, is totaal anders. Wat het interieur betreft van deze stellen, daar doe ik geen uitspraken over, omdat ik die stellen niet heb meegemaakt......

Succes en ook voor doit draadje: foto's van het eindresultaat zijn altijd welkom!

Jeroen

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #9 Gepost op: 09 March 2007, 11:05:25 »
Die hoekruitjes dichtmaken is geen probleem, ik denk zelfs dat het mooier staat.
Dan ga ik de binnenkant lichtgrijs maken. Maar waar haal ik zo'n beschermkap en steuntjes voor de a.k? Dat zijn details die het treinstel mooier maken.
Ik ga er binnenkort mee beginnen, dat andere treinstel is nagenoeg klaar.
Nu ik dit draadje nog eens doorlees denk ik dat ik dit draadje beter in het Pimp my train topic had kunnen plaatsen. Heren moderators excuus hiervoor.
Harm

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 09 March 2007, 11:43:17 »
Harm,

De BH zit al op je koppeling, dus da's gewoon een kwestie van schilderen. Die steuntjes zal je zelf moeten maken.

Maar, ik ben bang dat je wat zaken door elkaar gaat halen.

Want wje schrijft dat je binnenkort je wanden lichtgrijs gaat schilderen, dat is alleen in combinatie met rood interieur. En deze combinatie is weer ZONDER dichtgemaakte hoekruitjes en bevestigingshaken voor de bh.

Daarnaast als je een moderne Plan V wilt, zul je OF het treinstel moeten omnummeren naar een stel waar de postdeuren nog in zitten (zij het tegenwoordig afgesloten), OF als je stel 942 wilt houden, de postdeuren moeten verwijderen en vervangen voor ramen.  Maar dan zijn de wanden ook niet lichtgrijs en het interieur ook niet rood.

Merk op: als je besluit om je stelnummer aan te passen, de 942 heeft afwijkende kopdraaistellen t.o.v. de Plan V's die nu nog met postdeuren rondrijden. De laatste series Plan V's waaronder de 942 hebben namelijk draaistellen met schijfremmen gekregen, terwijl de rest remblokken heeft. Het is maar hoe belangrijk je het in model vindt, maar ik wil je er wel op gewezen hebben, voordat je er straks de balen van hebt.......

Jeroen

Julius

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 09 March 2007, 11:59:38 »
Hierzo zie ik blauw
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ouw.jpg
(v1 t/m v3)
Dat is niet het 'blauwe' interieur maar de nieuwste paarsige versie. (Wat voegt het trouwens toe om een afbeelding die [hier] onderaan staat nogmaals hier in de upload te gooien?)
In de 1e klas zitten ICRm stoelen, maar die zijn dan weer grijzig/paarsig van kleur. Lastig definieerbaar
Tweede klas ICR-stoelen wel te verstaan in 2+1 opstelling ;)

Groet, Julius

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #12 Gepost op: 09 March 2007, 13:15:22 »
Ik heb nog niet genoeg ervaring om de zaag in de plan V te zetten om de postdeuren te vervangen. Op de site van Chris staat wel hoe het één en ander is gedaan, maar zover ben ik nog niet.
Dus dan zal het blijven bij de gele zonder gele hoekraampjes (wat ik wel jammer vind) en zonder beugeltjes, waarvan ik niet weet hoe ze er uit zien en hoe ik die zou moeten maken.
Het treinstel omnummeren vind ik geen probleem, maar om dan weer andere draaistellen te maken, ja ook daar weet ik niet hoe ze er uit zien en hoe ik die moet aanpassen. Ik hoef niet beslist een rood interieur en grijze wanden, als een andere combinatie kan heb ik daar ook geen probleem mee.
En datzelfde geld eigenlijk ook voor het groene treinstel. Je vertelt dat dit treinstel zowiezo niet klopt, maar ook hier te weinig ervaring om het aan te passen. Het helemaal witte interieur is eigenlijk wel een doorn in het oog, dus dat wil ik wel graag aanpassen.
Harm

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 09 March 2007, 14:35:24 »
Harm,

Die ophangbeugels van Mat'64 zijn hetzelfde als die van ICM. Weet je van dat materieel wel hoe het eruit ziet?

Draaistellen: De hoge 900en hebben Ls draaistellen onder de kop, de andere Plan V's en Plan T hebben Elk's. Het verschil zit m erin dat je bij de Elk's de remblokken ziet zitten, en bij de Ls niet, simpelweg omdat de Ls'en geen remblokken hebben. Dus het is maar hoe kritisch je bent, of jue het niet zien zitten van remblokken storend vindt. Fleischmann in ieder geval niet, want hun laatste versie van Plan V, de 888, heeft bij hun dus Ls draaistellen, terwijl in het eggie er Elk's onder zitten.

Aangaande het groen treinstel, ik kan me voorstellen dat je wit interieur niet mooi vindt. Maar ik heb geen enkel idee hoe dat er uit heeft gezien, boven in dit draadje werd gemeld dat het om grijs interieur gaat. Iemad die het zich nog kan herinneren?

Jeroen

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 09 March 2007, 15:41:01 »
Plan T en V1 tot V3 hebben in de tweede klas groene banken gehad en dikke dubbel onderramen gehad (kon je je arm niet op leunen als je wilde slapen) bij de R4 beurt in de jaren 80 kreeg dit materieel rode banken in de tweede klas, al die tijd is in de eerste klas hetzelfde gebleven grijs hoofdstuk met grijsrood trijp op de rugleuning en zitting.
Al het mat 64 had bij nieuwbouw wit kunstof met een grijs draadjes patroon.
Het gekke is dat V4 en hoger bij hun R4 het laaste groen en witte wanden kregen.