Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door grossraumwagen
Vandaag om 19:20:34
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 18:57:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22

Auteur Topic: Advies welke booster  (gelezen 1405 keer)

Frankh0

• Offline Offline
Advies welke booster
« Gepost op: 04 August 2011, 13:24:28 »
Advies welke booster

Ik wil graag advies over het aanschaffen van een extra booster voor mijn baan.
Ik rij H0 gelijkstroom met sound en een aantal treinstellen heeft verlichting. De centrale welke ik gebruik is een roco multimaus met betreffende booster 10764 in samenwerking met S88XpressnetLI en koploper. Gelijktijdig kunnen er nu ongeveer maximaal 5 treinen rijden in verband met de maximaal te leveren stroom van 3,2A.

Omdat ik met meer dan 5 treinen ga rijden heb ik extra power nodig.
Een tweede roco booster heb ik aangesloten, echter deze komt regelmatig in de kortsluit mode als een trein over de geïsoleerde sectie rijdt. Ik heb alles korrekt aangesloten volgens de beschrijving in diverse topics van dit forum. Het aanspreken van de kortsluitbeveiliging wordt veroorzaakt door spanningsverlies in de bedrading. (De ontvangende booster heeft een hogere baanspanning waardoor de beveiliging aanspreekt.)

Mijn vraag is nu welke booster kan ik op de roco multimaus centrale aansluiten die 5A levert en de hele baan van spanning voorziet.

Graag jullie advies

Groet, Frank
H0 2-rail, Multimaus, YD7001, iTrain5, DB Epoch III/IV

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Advies welke booster
« Reactie #1 Gepost op: 04 August 2011, 13:36:13 »
Dan klopt er toch iets niet in de aansluitingen... Ik heb twee versterkers 10764 aangesloten en geen problemen. Hoe weet je dat de kortsluitbeveiliging komt door het spanningsverlies? Heb je dat gemeten? Is het dan niet verstandiger om de bedrading aan te passen? Voordat je weer geld gaat uitgeven aan een extra versterker met bijhorende trafo?

Aangezien Roco Xpressnet gebruikt moet je ervoor zorgen dat de booster hierop aangesloten kan worden. Bij deze website kan je extra info vinden over het aansluiten van een booster via de CDE Paco's website of even zoeken hier op het forum, er zijn een aantal draadjes over dit onderwerp.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 04 August 2011, 13:44:50 »
Zijn de trafo's die de boosters voeden wel identiek? Als die te veel van elkaar verschillen kan je ook kortsluitmeldingen krijgen.
Als je zeker weet dat het in de bedrading zit, dan is de beste oplossing om dikkere draden aan te leggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frankh0

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 August 2011, 17:01:42 »
@Ronald
Boosters zijn goed aangesloten, Ik heb het spanningsverschil gemeten dit is circa 0,7V hoger van de ontvangende (onbelaste) booster. De meeste treinen rijden goed over de sectie heen zonder dat de beveiliging aanspreekt. Bedrading aanpassen is voor mij geen optie. Op dit moment heb ik de gehele baan op 1 booster aangesloten en met maximaal 5 tot 6 treinen laten rijden werkt het samen met koploper foutloos.

@Klaas
Boosters en trafo’s zijn beide identiek namelijk de zware types ( volgens mij 50VA) uit de startsets.

Over de bediening van de multimaus als centrale ben ik zeer tevreden, dus een andere centrale zoals de Ecos2 welke wel 5A kan leveren is voor mij niet nodig. Ik zoek dus een losse booster die 5A kan leveren welke je kan aansluiten op een Roco Xpressnet multimaus

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 August 2011, 17:43:55 »
@Ronald
Boosters zijn goed aangesloten, Ik heb het spanningsverschil gemeten dit is circa 0,7V hoger van de ontvangende (onbelaste) booster.

Dat is toch bijna geen verschil? 0,7 volt.

De meeste treinen rijden goed over de sectie heen zonder dat de beveiliging aanspreekt.

Welke treinen rijden er niet foutloos over heen? Want de meeste zegt niet zoveel... Heb je al eens geprobeerd de fase om te draaien? Door één van de stekkers van de trafo's om te draaien?

Over de bediening van de multimaus als centrale ben ik zeer tevreden, dus een andere centrale zoals de Ecos2 welke wel 5A kan leveren is voor mij niet nodig. Ik zoek dus een losse booster die 5A kan leveren welke je kan aansluiten op een Roco Xpressnet multimaus

Dat zijn er niet veel, zonder hulpstukken er tussen... Zie ook mijn eerste post en lees draadje van Karst Drenth eens door. Daar staat veel informatie over de roco 10764 en ook eventueel koppelen van andere merken versterkers...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 04 August 2011, 17:50:53 »
Wat je nog kunt overwegen is een overgangsblok te maken van de ene boostersectie naar de ander boostersectie.
Dit blok voed je via een relais dat of op de ene of op de andere booster is aangesloten.
Zodra de trein zich volledig in het lok bevindt, laat je het relais omschakelen.
Vergelijkbaar met een keerlusschakeling, maar nu schakel je tussen twee boosters ipv dat je de spanning op de baan ompoolt.

Huub

Frankh0

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 04 August 2011, 18:14:41 »
@Ronald

Loks die de beveiliging aanspreken zijn een Roco krokodil maar ook 2 Fleischmann loks BR215 Deze lokomotieven zijn allen digitaal voorbereid (dus geen oudere modellen).
De stekker van de trafo omdraaien heb ik nog niet geprobeerd.

Het draadje waar jij naar verwijst is bij mij wel bekend. Is er een mogelijkheid om de kortsluitbeveiliging bij een roco booster 10764 minder gevoelig te maken. Bij mij spreekt de beveiliging aan op een spanningsverschil en niet op een overbelasting.

Groeten, Frank

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 04 August 2011, 18:46:18 »
Laat dat nu ook net in het stuk van karst staan...

• Mogelijk zou de interne 1k2 weerstand in een als booster gebruikte 10764 verwijderd moeten worden  ???, daar door meer parallel schakelen van deze versterkers op deze manier de kortsluitbeveiliging minder gevoelig kunnen worden ( niet getest :( )

Staat erbij dat het niet getest is... Dus met zekerheid is het niet te zeggen. En je moet je versterker open schroeven. Ik weet niet hoe handig je bent. Heb je al gekeken naar de andere link in het eerste bericht? De website van Paco? voor een adapter van Xpressnet naar CDE-aansluiting?

Groeten Ronald.