Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Swalbenburg, N modulebaan
door
tothebeach
Vandaag
om 08:53:02
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
door
tothebeach
Vandaag
om 08:50:34
Zolderbaan 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:13:06
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:09:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:07:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 07:58:08
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Huup
Vandaag
om 07:09:48
Fleischmann Anna ombouw.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 03:31:27
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Maarten.T
Vandaag
om 00:51:31
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
booster vraag
door
Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0
door
Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen
door
WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje
door
Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West
door
puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
12 August 2025, 19:23:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Sfeer op je modelbaan
door
BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort
door
marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025
door
Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
12 August 2025, 15:37:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Station bouwen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Station bouwen (gelezen 2724 keer)
Stevy
Station bouwen
«
Gepost op:
05 March 2007, 17:26:25 »
Hoi!
Ik wil volgend station nabouwen op schaal 1/76 de engelse HOe maat.
http://img.photobucket.com/albums/v246/wolless/800px-Porthmadog6293223.jpg
Ik heb een platte grond van dit ook en nog vele andere foto's.
Maar in welk materiaal kan ik dit het beste doen ? Er zijn er velen die huizen en stations maken met styreen platen, maar er zijn er ook die mallen maken en dan met gips, of in karton met de voorgedrukte stenen,...
Wat is de beste methode?
Ik heb het karton met de voorgedrukte stenen al geprobeerd, maar het resultaat vond ik niet echt geslaagd..Het zag er te gemaakt uit
In gips lijkt me het mooiste en het meest realistisch te zijn, maar als ik dan de stenen wil graveren dan komt de helft van de stenen los..
Heeft er iemand al veel ervaring in ?
groetjes,
steven
sander1985
Team Mitropa *
Re: Station bouwen
«
Reactie #1 Gepost op:
05 March 2007, 17:52:29 »
Het resultaat wordt zeer waarschijnlijk het best met het materiaal wat je zelf het prettigst vind werken. Ik zou als ik jou was lekker wat proefstukjes maken met verschillend materiaal en dan kijken wat je voorkeur heeft. Dit kan zijn bewerkbaarheid, snelheid van bewerken en ook belangrijk: resultaat na schilderen/spuiten.
Ik zelf zweer bijvoorbeeld bij styreen voor zowel gebouwen als materieel, maar anderen houden weer van ander materiaal
voorbeeldje styreen (nog lang niet af overigens):
http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/loods040304.jpg
http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/loods040302.jpg
Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
mmhajvth
fulltime busy
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
«
Reactie #2 Gepost op:
05 March 2007, 18:16:49 »
Stevy,
Ik zal eens een paar voor en nadelen opsommen van de 3 mogelijkheden die je al aangaf. Ik heb met alle 3 de materialen gewerkt, en dit zijn de dingen waar ik dan zo aan denk. Aan het einde trek ik voor me zelf even een conclusie maar misschien trek jij aan de hand van de eerder genoemde voor en nadelen wel een andere conlusie.
Van karton geef je zelf al aan dat het een iets wat gemaakt uiterlijk geeft.
Misschien zou je dat nog kunnen oplossen met vervuiling zoals poeders er op blazen of airbrushen. Karton heb je wel in vele soorten maten kleuren en diktes en is makkelijk te verkrijgen voor een redelijke prijs.
Gips lijkt me wat lastig het spul is nogal broos en het is dan ook nodig om hele dikke dingen te maken van gips. Dunne dingen word dus erg moeilijk want dat heeft veel kans op breken. Mooi kan het zeker worden maar ook hier moet er veel geairbrushed worden. Wel is het makkelijk te halen bij een bouwmarkt. Het aanmaken is dan weer een beetje knoeiwerk.
Styreen veriest eveneens een laag verf die het mooist kan maken met een airbrush.. (spuitbus kan ook maar is iets minder strak en op den duur ook duurder bij veel gebruik.) Styreen is wel relatief duur ten opzichte van de andere opties. maar daarentegen kan je er wel extreem veel mee.
Er zijn al b.v. van Evergreen tal van profielen (denk aan allerlij stalen balken look a like's maar ook pijpen van 1:160 of 1:87 en je kan het verder zo gek niet bedenken) tekoop, maar ook platen met tal van motiven en patronen van b.v. tegels of zogenaamde stalen damwanden e.d.
Ook kan je in de grotere en betere hobby winkels (niet persee een model winkel) ook styreen platen kopen zonder merk. Die zijn wat goedkoper en lekker eenvoudig in diverse diktes en oppervlaktes.
Persoonlijk bouw ik het liefst met styreen (in schaal N) Grootste voordelen vind ik:.. het is niet kliederen zoals met gips, je hebt er bijna oneindig veel variaties als het gaat om plaatjes, strips, balkjes, pijpen, en weet ik veel nogmeer, en het is makkelijk te verwerken. Aan een afbreekmesje en een potje bouwpaket lijm met naald voor het mikken, kan je al een heel eind komen!!(tot het moment er een kleur om moet in ieder geval
)
m.v.g.
Mark
love to build realistic let's be kind.
Stevy
«
Reactie #3 Gepost op:
05 March 2007, 18:21:24 »
Ja ik ben verschillende dingen aan het uittesten:)
Uw loods ziet er al prachtig uit! Hoe ga je de bakstenen weergeven?
Stevy
«
Reactie #4 Gepost op:
05 March 2007, 18:26:45 »
Ok!
Lijkt me wel goed!
Heb het station al gedeeltelijk gebouwd in N schaal om eens te proberen en het oogt wel mooi !
De verschillende profielen zijn wel handig voor regenpijpen te maken enzo.
Ik ga eens testen om styreen te mengen met gips.
Want je kan wel een gebouw maken, maar je moet nog iets hebben voor de bakstenen weer te geven hé! Ook dat kun je dan weer kopen, maar wil het toch eens proberen met gips ook !
Bedankt alvast
sander1985
Team Mitropa *
«
Reactie #5 Gepost op:
05 March 2007, 18:53:47 »
loods krijgt geen bakstenen, want is geheel pleisterwerk dus dat is makkelijk. Nog even offtopic met een foto van het orgineel:
http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/162054.jpg
De voorste is het, in arnhem.
Volgens mij heb ik dit station wel eens met rail away gezien ofzo, is wel leuk door die mooie boog in het spoor.
En ten slotte: je mag wel je zeggen hoor.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
Stevy
«
Reactie #6 Gepost op:
12 March 2007, 16:56:09 »
Hey!
Ik heb eens geprobeerd met gips...
Wat een ellende !
1 keer is het gelukt,maar de muur is niet mooi recht.. en de andere keren valt de gips er telkens af..styreen en gips gaat dus niet goed same!
Hoe kan ik dan bakstenen op mijn gevel krijgen? Moet ik dan toch voorgemaakte bakstenen kopen en erop kleven en schilderen?
Of hoe doen jullie dat ?
Groetjes,
Steven
mmhajvth
fulltime busy
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
«
Reactie #7 Gepost op:
12 March 2007, 17:03:37 »
Je kan van aushagen o.i.d. en ook andere merken styreen of andere plasic soorten kopen met baksteen motief er in. De kleur is dan ook al bruin maar het is wel mooier als je dat nog even een eigen kleurtje geeft.
Aan het motief hoeft in ieder geval al niets meer te gebeuren.
En dat gips kliederwerk zou worden, had ik geloof ik al gemeld
Al doende leert men.
Gips werkt namelijk niet in dunne laagjes en hecht alleen op licht poreuze oppervlakken, waaronder styreen niet valt.
m.v.g.
Mark
love to build realistic let's be kind.
Stevy
«
Reactie #8 Gepost op:
12 March 2007, 18:12:45 »
Hey!
Bedankt, ik zal het eens opzoeken waar ik dat kan verkrijgen!
Ik heb al 5 plastic plaatjes besteld op een site, hopelijk zal het dan goed gaan lukken
Maar ik ben nog wat problemen tegengekomen! Die raamkozijnen maken..
Ze bevestigen tegen de wand van de muur is geen probleem, maar als je dan in het midden wat vierkantjes wil krijgen.. dat is wel goed meten dan, want als het een beetje te kort is dan sluit het niet goed aan.. en is het te lang dan zijn ze gebogen..
Zijn hier ook trukjes voor om gemakkelijk en snel raamkozijnen te maken ?
stig
«
Reactie #9 Gepost op:
12 March 2007, 18:30:01 »
waarom niet eens lekker kliederen met gips, en dan bedoel ik niet het geijkte spul, maar wat anders, ik weet niet of het hier goed verkrijgbaar is, ik heb het nog niet geprobeerd. Een vriend van mij in Canada gebruikt een soort gips, heel fijn met gemalen marmer erin. Dan is het gemakkelijk om generieke mallen te maken voor delen met ramen, en de wandjes kun je heel dun gieten. Vervolgens "plak" je de delen aan de achterzijde met karton aanelkaar en aan de voorzijde smeer je het met dat gips weer dicht. Allerlei wandjes met die raampjes kun je dan gemakkelijk maken. Als de wandjes nog nat zijn, of je maakt ze een beetje nat, bestrooi je ze met droge gips, geeft een mooi stucco effect.
En wat dacht je van het dak? Als je van wat kibri dakplaten mallen maakt, kun je telkens afgietsels maken, het gipsen afgietsel kun je eenvoudig op maat zagen.
Het station, alles is van gips.
Zie hier hoe de wand uit delen is opgebouwd. Naad gegipst, versterkt met papier, houtlijm doet wonderen.
Andere wand ook zo.
Voor de hoekstukken maak je gebruik van generieke types, de wanden plak je er tussen. hier zie je overigens het enige schoonheidsfoutje, het scheurtje tussen hoek en wand.
Kijk eens hoe dun.
De dakplaten nog dunner. Cm vergeten erbij te houden...
Kibri dakplaat nu als gipsen model. De nokvorsten zijn aangelijmde strookjes papier/karton.
Hoe je mallen maakt. Je kunt direct een mal maken of eerst een master. De master mag een lelijk en dik model zijn, als het product uit de mal maar dun wordt.
Hoe je mallen maakt staat prima beschreven op de site van project dinges, je weet wel, van die knul die bij railz miniworld ofzo zit.
Dus een rubber/latex mould van een master of een mal maken van styreen of hout, gewoon een bakje dus met een negatief van het kozijn.
Zorg er wel voor dat je de wandjes uit kunt breken om het wandje te lossen.
Ik spreek puur van horen zeggen en wat ik her en der gelezen heb, ik heb het helaas nog nooit geprobeerd... En dat vind ik eigenlijk wel jammer, maar ik kan ook niet alles tegelijk.... Ben niet Shiva...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
JanPieter
Treinspotten.nl
«
Reactie #10 Gepost op:
13 March 2007, 19:49:09 »
Gewoon van die plaatjes kopen met beschildering of wil je alles zelf doen? (geef toe, is ook leuker.)
Met vriendelijke groeten,
Jan-Pieter
towncar59
«
Reactie #11 Gepost op:
14 March 2007, 23:53:33 »
Ik werk veel met DAS, in iedere speelgoedwinkel te koop voor een kleine prijs. Zeker voor pleisterwerk is dit ideaal spul.
Ron
stig
«
Reactie #12 Gepost op:
15 March 2007, 01:05:40 »
DAS klei is ook ideaal om moedermodellen te vervaardigen! Maak het nat en je kunt weer verder...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen