Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:32:34
Station Roodeschool door phdirk
Vandaag om 22:22:26
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:09:52
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: Nieuwe camera voor treinen spotten  (gelezen 3204 keer)

W. Thomas

• Offline Offline
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Nieuwe camera voor treinen spotten
« Gepost op: 18 July 2011, 18:37:57 »
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag aan alle medetreinspotters hier.
Ik wil mij een spiegelreflexcamera kopen een Nikon D3100 of D5100.
Over de D3100 lees ik veel goede berichten en mijn oom heeft zo'n ding.

Daar zit meestal een 18-55 mm lens bij.
Voldoet deze of moet ik nog een grotere tot bv 200mm erbij kopen.
Heb wel eens advies ingewonnen bij verschillende winkels.
Wil niet meer dan 600 euro uitgeven voor de camera met 18-55 mm lens

Maar ben wel benieuwd wat jullie gebruiken.

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Nieuwe camera voor treinen spotten
« Reactie #1 Gepost op: 18 July 2011, 18:53:53 »
Ga eens naar een winkel en ga meerdere cameras proberen in plaats van je te fixeren op bijv. Nikon. ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Gert1

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 18 July 2011, 19:15:05 »
Op zich is het begrijpelijk om af te gaan op de ervaring van tevreden gebruikers.
Als jouw oom happy is met zijn Nikon en je daar goede berichten over hoort, dan is het logisch om dat merk boven aan je lijstje te zetten.

Toch is het verstandig om eens te kijken wat andere treinspotters voor camera's gebruiken. Hopelijk komen er hier de nodige reacties.
Wat je ook kunt doen is de websites van bekende treinspotters bekijken. Zij melden daar meestal wel welke camera('s) zij gebruiken.
Veel succes bij je keuze!

mvg,
Gert

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #3 Gepost op: 18 July 2011, 19:22:19 »
Ik gebruik op dit moment een canon 7D met een L serie 24-70 lens. Opzich maakt het niet zo heel veel uit of je Nikon of Canon gebruikt. Ik ken mensen met diverse Nikon en Canon camera's en die zijn doorgaans allemaal tevreden over hun toestellen. Kwa lens is het net wat je zelf wilt. In Nederland klikt bijna iedereen met een crop cam (een camera die niet full-frame is) op 35 mm omdat dit omgerekend overeen komt met wat je ook ziet met je oog. Dit wordt het mooiste gevonden omdat het geen tele en geen groothoek is. Maar als je bijvoorbeeld in Duitsland gaat kijken zie je dat men daar ook vaak teleplaten maakt en dan heb je toch wel minstens 105-200 mm nodig. Dus het is maar net wat je zelf het mooiste vind. Ik zelf klik eigenlijk alles op en rond de 35 mm.
Voor grootspoorfoto's zie site

Gert1

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 18 July 2011, 19:28:06 »
En Marcel is een beetje bescheiden, dus daarom verwijs ik maar even naar zijn foto-site: http://www.flickr.com/photos/rail4marcel2/
 (y)

mvg,
Gert

Thowra

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 18 July 2011, 19:34:19 »
Ooh de Canon Eos 7d! Of de Canon Eos 5D II.  :-* Mocht ik geld overhouden dan is deze bestemd voor zo'n aankoop.
Ik heb gehoord dat de Nikon D7000 bovenstaande SLRs camera's evenaard, maar dan voor een veel lagere prijs.

Mijn voorkeur gaat overigens dan toch uit naar de Canon. Je kan er ook prachtige Full HD film mee maken.

Jeroen
We're all riders on this train.

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #6 Gepost op: 18 July 2011, 19:39:00 »
Ik zou in ieder geval een spiegelreflex gebruiken. Het komt er vaak op aan dat je snel wilt handelen en dan is het handig dat je de zoom echt direct met de hand bedient en niet via een knopje en een motortje. Het moment van afdrukken is ook erg belangrijk. Je wilt dan geen vertraging van en tiende seconde.
Het merk is minder belangrijk, dat is vaker een kwestie van gevoel. Lees ook vooral eens goed na waar je in het gebruik zoal op moet letten.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Bart spruitje

• Offline Offline
    • Noordbeek op Beneluxspoor
« Reactie #7 Gepost op: 18 July 2011, 19:39:47 »
Hoi Wesley,

Zelf heb ik een sony alpha 33 met tamron 18-200 lens. Echt een perfecte camera (voor mij dan). Heb een losse a33 body gekocht en een losse tamron lens. Shoppen op internet levert leuke prijsverschillen op.

Met een lens van 18-200 kun je echt bijna alles pakken.

Succes met kijken en vergelijken, oh ja als je dat wilt doen (vergelijken ) is de website dpreview.com een hele goede. Staan veel recenties en testen op. Ook kun je verschillende camera's en lenzen t.o.v. elkaar vergelijken..

groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #8 Gepost op: 18 July 2011, 19:49:08 »
Een lens met groot bereik, zoals Bart noemt, kan heel handig zijn.  (y)

Ik heb ook een Sony Alpha (maar dan een A200), en daar heb ik een Tamron 18-200 mm lens bij gekocht.
Je kunt bij een standaard bijgeleverde lens altijd een aparte lens kopen vanaf bijv. 70-200 mm, maar, als je dan verder uit wilt zoomen, dan die 70 mm (en dat komt toch vaker voor, dan je denkt), moet je lenzen verwisselen. En dat is nou net niet het leukste klusje, als je buiten staat.

Klein voorbeeld: Terug naar Toen, daar maak ik alle foto's met de 18-200 mm. Geen gedoe met wisselen, en je kunt gelijk een eind in/uitzoomen... Altijd handig, als je dezelfde loc vaker achter elkaar op de foto wilt zetten, zonder een eind het weiland in te moeten rennen...  ;D
Ander voorbeeld: met deze lens kan ik ook prima foto's van m'n modelbaan maken... ;)

De lenzen met een groter bereik zijn vaak wel wat duurder dan de genoemde 'aanvulling' op je standaardlens, maar ze leveren een hoop gebruiksgemak op!

Wat ook gezegd is: staar je niet blind op één merk. Er is genoeg te krijgen, en qua bedieningsgemak zijn er vast grote verschillen met de merken onderling te vinden.

Groet, en succes met je keuze!

Ronald
« Laatst bewerkt op: 18 July 2011, 19:56:43 door Ronald81 »
Je rolt van het één in het ander...

kevinhhw

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 18 July 2011, 20:00:28 »
Een goedkope camera lever ook plezier op hoor! ;D
(HD filmpjes zijn met de nieuwe (Panasonic DMC - FS10) )

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #10 Gepost op: 18 July 2011, 20:11:41 »
Zeker met die muziek Kevin! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

kevinhhw

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 18 July 2011, 20:14:05 »
 ;D

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #12 Gepost op: 18 July 2011, 21:17:40 »
Ik heb in eerste instantie geen merk genoemd, maar ook ik ben een Sony Alpha gebruiker. Ik maak gebruik van een Alpha 300 en een 330. Op de 300 zit een 18-70 lens, op m'n 330 zit een 18 - 55 en ik heb er los nog een Sigma 55 - 200 en een oude Superwide bij. Verder een HVL-F43AM, maarja, die gebruik ik alleen met modelspoor op dit moment, naast andere hobbyprojectjes.
Een voordeel aan de Alphas van Sony zijn de A mount lensen, die zijn gelijk aan oudere Konica - Minolta lensen, hetgeen door Sony opgekocht is, dus ook te gebruiken op de nieuwere cameras. Hoe dat zit met de nieuwe transcuelent cameras zit (A33, 55, 77 (nog niet te koop), weet ik niet. Voordeel aan de nieuwe STL cameras (Sony) is dat de spiegel niet meer hoeft weg te klappen, waardoor het aantal fotos dat je per tijdseenheid kan maken flink toeneemt in vergelijking met een oudere DSLR camera.
Als je alleen op zoekt bent naar zoom, maar het formaat van een compactcamera is een camera als bijv. de NEX serie van Sony ook wel een aanrader. Is een stukje kleiner. ;)

Als laatste wil ik je meegeven dat de kwaliteit van de foto blijft liggen aan de fotograaf en niet aan het toestel en dat is iets dat sommigen nog wel eens vergeten. Bepaalde mensen denken dat ze met een dure camera meteen topfotograaf zijn, maar dat is beslist niet waar!

Maak vooral een rustige en niet overbesliste keuze.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #13 Gepost op: 18 July 2011, 21:34:19 »
Ik zou in ieder geval een spiegelreflex gebruiken. Het komt er vaak op aan dat je snel wilt handelen en dan is het handig dat je de zoom echt direct met de hand bedient en niet via een knopje en een motortje. Het moment van afdrukken is ook erg belangrijk. Je wilt dan geen vertraging van en tiende seconde.
Dit is allang achterhaald met de verscheidene 'net-niet-spiegelreflex' camera's die er op de markt zijn: er zijn inmiddels heel veel modellen die het bedieningsgemak en de afdruksnelheid van een spiegelreflex halen, maar geen opties tot lenswisseling hebben: vooral Fuji heeft hier met de Finepix serie handig op ingesprongen: er is in die serie een model dat 20 keer (optisch!) kan zoomen, maar verdere details weet ik er niet van: ik werk daarnaast ook niet met een spiegelreflex, maar met een (volgens mij noemen ze die 'net-niet' camera's hybride camera's) hybride camera van Sony, nu technologisch gezien alweer stokoud, daar ik 'm 5 jaar terug kocht.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 18 July 2011, 21:39:42 »
Ik heb een EOS 40D (van Canon dus) met een vaste lichtsterke 50mm lens (voor het echte werk) en een kitlens die ik meestal voor het doorsnee hobbywerk gebruik. Verder een goedkope tele voor het zooooomwerk. Camera bevalt zeer goed, maar was (tweedehands!) nog best aan de prijs. De iets eenvoudiger toestellen zijn ook prima, maar qua bediening wint dit het zeker.

Nikon is ongeveer net zo goed als Canon, en ook de iets goedkopere toestellen hebben zeer veen mogelijkheden. Succes,