NS serie 900De 913 had 1 beens panto's en andere buffers. Ze was daardoor een geliefd onderwerp voor fotografen & treinspotters.Eind jaren 50 was er bij de NS behoefte aan een locomotief die nog kleiner was dan de 1100.Deze locomotieven zouden worden ingezet voor buurtgoederentreinen.Het moest om een elektrische loc gaan omdat die efficiënter omgaat met energie + ze produceren geen uitlaatgassen.Een 1100 zou daar net een te zwaar tractiemiddel voor zijn.Omdat machinisten geklaagd hadden over de krappe cabines van de 1100, werden de cabines afgeleid van die van de 1300 reeks.Aan iedere zijde was er 1 cabinedeur met, in tegenstelling tot de 1300 een raampje.Op het dak bevond zich maar 1 pantograaf.In de praktijk werden de 10 locomotieven ook in de rangeerdienst ingezet om bijvoorbeeld Internationale treinen voor te rijden.Incidenteel zijn ze zelfs gebruikt om de TEE in Nederland te rijden als die uit niet meer dan 4 rijtuigen bestond.Vanwege het koddige uiterlijk was de locomotief een favoriet bij buitenlandse treinspotters, de 900 werdt echter maar zelden ingezet vanwege de slechte rijeigenschappen.Machinisten waren ook niet erg enthousiast vanwege het tekort aan vermogen.Bijnaam van deze serie was: "Bonsai 1300"Model.Omdat er nog steeds geen fabrikant is die zich gewaagd heeft aan een model van de NS 900 moet je zelf aan de slag.Snelste manier is een Lima of Rivarossi 1300 te kannibaliseren .Als onderstel heb ik een Fleischmann 1306(!) en de kap is dan ook op dezelfde manier verbonden doormiddel van de buffers.Je zult verstelt staan hoe ver je de 1300 moet inkorten om het passend te maken, zo'n 1300 is dan ook behoorlijk lang.Bronnen/met dank aan:Grootspoor foto Nico SpiltDiesel-Elektrische locomotieven ns-serie 900 uitgeverij St. Rail fantasySpoorwegen rond Juinen & TerWeksel H. F. Kriele uitgeverij Hekkingmyths and stories about railways Cliff Clavin, Int. road books publishers
Ik denk dat ik voor de meeste onder jullie, nu veel te ver ben gegaan ....
Wat volgt er nu voor project na de bonsai 1300 Bob.
Het gaf mij een idee voor een diesel 1300.iets verhoogd dak, en besteld eind jaren 50 beginjaren 60 ivm de falende 2600. Valt dus prima in de serie 2650
Die zijn alleen geschikt voor de 913 + 907